Ik weet weer precies waarom het GEEN leuk paard is

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27778
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Ik weet weer precies waarom het GEEN leuk paard is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 00:25

Hai allemaal!

Ik kwam vandaag op de manege aan. Er reden allemaal leuke paarden mee in onze les, behalve 1... Nadine.

Ze is op zich niet vervelend, en ook niet een kreng of zo, maar ik heb echt helemaal NIKS met haar!

Ze is ontzettend scheef en zit op links helemaal vast (ik heb standaard pijn in mijn linkerkant als ik eraf kom).

Nou maakt het me nog niet eens zoveel uit dat ze hangt, en ook niet dat ze absoluut voor mij niet nageeflijk te krijgen is. Wat mij zo ontzettend aan haar irriteerd is dat ik bij haar totaal niet kan voelen wat ze doet!

Ik voel niet aan of ze begint te ontspannen, of ze verruimt of alleen harder gaat, of ze haar achterhand onderbrengt, of ze tevreden is of boos is (lang leve de oortjes).. Helemaal NIKS haal ik uit dat paard! Boos!

Vandaag heeft ze ook nog flink idioot lopen doen... Bokken in de galop, naar andere paarden, en als ik haar dan voorwaarts probeerde te krijgen er als een idioot vandoor schieten, weer vol op de rem bok en gaan! Verward

In de tweede galop schoot het paard voor mij er vandoor, en Nadine gaf echt een MEGA bok! Ze is al enorm, dus dat vond ik behoorlijk eng.
Gelukkig kan ik dat soort dingen vaak wel uitzetten, maar was er niet blij mee...

Helemaaaaaal NIET lekker gereden dus vandaag!
Lenneke

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:30

Michellie schreef:

Vandaag heeft ze ook nog flink idioot lopen doen... Bokken in de galop, naar andere paarden, en als ik haar dan voorwaarts probeerde te krijgen er als een idioot vandoor schieten, weer vol op de rem bok en gaan! Verward

In de tweede galop schoot het paard voor mij er vandoor, en Nadine gaf echt een MEGA bok! Ze is al enorm, dus dat vond ik behoorlijk eng.
Gelukkig kan ik dat soort dingen vaak wel uitzetten, maar was er niet blij mee...


Ik vind dat soort dingen wel kicken moet ik zeggen.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:35

Kan je niet vragen om een ander paard?
Of vraag tips misschien heeft zij een bepaald iets nodig
om wel lekker te lopen.

Maar balen op een manege paard waar je geld voor betaald is zeker minder.
Overleg met je instructeur hoe jij weer plezier in rijden kan krijgen.
Kom je misschien van dit paard af Knipoog

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 00:43

volgens mij een typisch geval van manegepaard.. paard verveelt zich en is de rondjes zat.. ga maar eens met die knol naar buiten denk dat ze dan een stuk beter te pas is

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 09:43

supersambo schreef:
volgens mij een typisch geval van manegepaard.. paard verveelt zich en is de rondjes zat.. ga maar eens met die knol naar buiten denk dat ze dan een stuk beter te pas is


wat is dat nou weer een vooroordeel over manegepaarden Boos!
het enigste verschil is dat zij vaker onervaren ruiters op hun rug hebben.

ik ken me nog heringeren dat ik op een manege zat en daar zijden ze dat willem (e ponny) hartsikke gevaarlijk was.
Nou mijn buurjongetje van toen 2 wou er perse op zitten, ff gedaan, het was echt zo lief hoe die twee daar stonden, ik kon hem gewoon loslaten Lovers jammergenoeg hadden we geen foto toestel mee Scheve mond

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 09:44

ik zou inderdaad vragen of je op een ander mag
soms is het niet anders dan moet je maar ff met dat paard

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 09:50

Wat ik wel apart vind is dat je praat over dingen als verruimen en achterhand onderbrengen. Een paard moet dat bij jouw allemaal kunnen, en jij wilt dat dus met elk paard kunnen bereiken, maar als ze bokt is het op eens een rotknol? Meid ons paardeneigenaren komt dat ook niet allemaal zo maar aanwaaien!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 09:56

dat zegt ze toch helemaal niet irish_lady... ze zegt dat ze het paard niet fijn vind rijden omdat ze niet kan voelen wat ze doet.... ik kan me best voorstellen dat dit helemaal niet fijn is...

Soms kun je met bepaalde paarden nou eenmaal niet goed overweg, kan gebeuren.. ik zou met je instructrice overleggen of je voortaan op een ander mag....

Lente
Berichten: 27778
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 10:35

Hai!

Om even duidelijk te maken.. Ik vind het op zich niet belangrijk als een paard zijn achterhand niet onder brengt, maar bij dit paard is het ZO van belang! Ze is al iets van 8, maar het is net een jong paard. Ze is enorm en zwabbert af en toe alle kanten op. Daarom moet je haar goed "opsluiten" tussen been en hand.

Het probleem is dat ik dus bij haar niet voel of ze uit elkaar loopt, juist omdat ze zo groot is.

Ik vind bokken trouwens ook geen probleem hoor Knipoog Mijn lievelingspaard was een merrie die absoluut niet hield van het manegeleven. Als die ging staken en je gaf haar een tik bij begon de rodeo! Ze is nu verkocht maar bij mijn weten doet ze het nog steeds, en zelfs erger... :S In het bos was ze geweldig trouwens!

Maar goed... Ik rijd vaak ook op de oudere manegepaarden, de stijve harken... Meestal kunnen ze na goed los rijden wel een en ander. Op de een of andere manier vind ik bij hen ook de knopjes..

Maar Nadine... *zucht* Echt geen paard voor mij... Gelukkig wordt het nogal eens afgewisseld, maar ik moet vaak op Nadine omdat ik vrij lang en zwaar ben, en zij dus zo groot. Technisch gezien zou ik "sterk" genoeg voor haar moeten zijn, maar als zij alleen maar vast houd?

Mijn instructrice zei gister van: Niet vasthouden dan, LOS laten...
Nou ik had haar op een gegeven moment alle ruimte gegeven aan links, en NOG voel ik het in mijn armen... In het bos is ze precies zo hoor, hartstikke scheef... En ook dan af en toe een bok. Ze houdt geloof ik ook niet zo van andere paardjes...

Groetjes Lenneke
(Vandaag naar Belgie afreizend om een asielhond te bekijken)

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:43

prisje_marie"]
[quote="supersambo schreef:
volgens mij een typisch geval van manegepaard.. paard verveelt zich en is de rondjes zat.. ga maar eens met die knol naar buiten denk dat ze dan een stuk beter te pas is


wat is dat nou weer een vooroordeel over manegepaarden Boos!
het enigste verschil is dat zij vaker onervaren ruiters op hun rug hebben.

ik ken me nog heringeren dat ik op een manege zat en daar zijden ze dat willem (e ponny) hartsikke gevaarlijk was.
Nou mijn buurjongetje van toen 2 wou er perse op zitten, ff gedaan, het was echt zo lief hoe die twee daar stonden, ik kon hem gewoon loslaten Lovers jammergenoeg hadden we geen foto toestel mee Scheve mond
[/quote]

Nou ik denk dat ze gelijk heeft.
Ik kan me heeel erg goed voorstellen dat dat paard er stront ziek van word.
Netzoals veel andere manegepaarden die alleen maar rondjes moeten lopene en door ''kleine''(met alle respect) kinderen die nog niet kunnen rijden dus met maar met die zweep meppen en met die benen schoppen.

En van die paarden die bijna iedere les er vandoor schieten of bokken.. daar is echt iets niet goed mee hoor.Denk eens na er worden ook maar zadels opgegooid."' jufff het zadel van binky is weg???''-''Oooow pak maar
het zadel van truusje.''

Ik zou vragen of je op een ander paard mag.
Zo schiet het natuurlijk ook niet op.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:56

Indd, vragen of je op een ander paard mag
Ik heb dat ook met een van de paarden op de manege, Chappy... Kan ook absoluut niet met die knol opschieten, maar moet er heel vaak op rijden Scheve mond

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:22

he len
wie is nadine???
ken ik die
vast niet zeker nieuw ofzo.....
wel jammer
hopen dat je gauw weer op rockje kan Haha!

Lando
Berichten: 72
Geregistreerd: 29-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:38

idd ander paard vragen..

Ik ken ook wel paarden waarvan ik denk van neeee niks voor mij, nog niet al kreeg ik hem voor niks! Maar toen ik nog op een manege reed was er ook een rotknol bij om het zo maar te zeggen, maarja die moest ook meelopen en daar moesten we maar om de buurt op.. is anders ook zo oneerlijk he!

Ik vind het ook typisch geval van manegepaard.. Maar geef het paard eerlijk gezegt geen ongelijk, al die kinderen die een beetje op hun rug liggen te bonken en in de mond worden getrokken.. Maarja eens moet je het leren..

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:11

Ik vind het ook wel typisch een manege paard. Zon paard moet allemaal verschillenden mensen dragen die ze niet kend, en andersom ook. Ze vragen allemaal verschillende dingen, dus ik vind deze reaktie nog niet zo heel vreemd

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:17

tsja dat heb je vaak bij manegepaarden, ze krijgen zoveel verschillende mensen op hun rug!

maar even over dat vastzitten op links en dat je last van je linkerarm hebt als je er af komt

als je het paard niets geeft om aan vast te pakken zal hij het ook niet doen, zelf dus links ontspannen, dan kan hij niets vastpakken, dit is dus een rijtechnisch probleem, wat niet alleen bij het paard zit, maar zeker ook bij jou. daar kan je aan werken en dan zal je zien dat het rijden een stuk fijner wordt Lachen

verder over het niet nageeflijk krijgen, eerst die achterhand er bij rijden, dan pas heb je voldoende ruggebruik en impuls van achteren om over nageeflijkheid na te gaan denken. Als je het hoofd graag naar beneden wil hebben, is de kans groot dat je de achterhand 'vergeet' en door het vasthouden voor kan ze haar achterhand er niet goed onderbrengen, dwing je haar hoofd dan naar beneden heb je nooit een eerlijke aanleuning, maar een valse krul.

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar dat is het met geen een paard, ook niet met een eigen paard.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 18:55

vooroordelen heeft er niets mee te maken.. sommige paarden lopen jaren op de manege zonder af te stompen.. ander zijn en na twee weken al beu.. het was geen vooroordeel van mij maar meer een uitdrukking

Lente
Berichten: 27778
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 23:07

Hai!

Nadine is een paardje dat alleen in de gevorderde lessen meeloopt, gewoon omdat ze voor beginners veel te sterk is. Ze was al scheef vanaf het begin, en dat is er natuurlijk met manegewerk niet echt beter op geworden.

Over dat stug zijn op links.. Ik ben behoorlijk wat paarden gewend die geen druk in hun mond dulden, maar hoeveel ruimte ik haar ook geef, op de een of andere manier blijft ze die druk geven! :S

Maar goed, ik ben ook geen perfecte ruiter hoor Knipoog En sommigen kunnen wel met haar opschieten. Maar die kunnen dan weer niet opschieten met paarden die IK geweldig vind! Haha!

Lenneke

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:17

waarom moet je het als een rotknol zien ipv een uitdaging?
*always look at the bright side of life*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:23

Cheveyo"]
[quote="Michellie schreef:

Vandaag heeft ze ook nog flink idioot lopen doen... Bokken in de galop, naar andere paarden, en als ik haar dan voorwaarts probeerde te krijgen er als een idioot vandoor schieten, weer vol op de rem bok en gaan! Verward

In de tweede galop schoot het paard voor mij er vandoor, en Nadine gaf echt een MEGA bok! Ze is al enorm, dus dat vond ik behoorlijk eng.
Gelukkig kan ik dat soort dingen vaak wel uitzetten, maar was er niet blij mee...


Ik vind dat soort dingen wel kicken moet ik zeggen.
[/quote]

Het is kicken als je je paard dan aan het lopen krijgt, ik kan hier de lol verder niet zo van inzien.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:46

Michellie schreef:
Maar goed... Ik rijd vaak ook op de oudere manegepaarden, de stijve harken... Meestal kunnen ze na goed los rijden wel een en ander. Op de een of andere manier vind ik bij hen ook de knopjes..


Ik denk dat deze paarden dan toch niet zo flink vast zitten als Nadine. Ik heb niet zo veel verstand van een paard echt goed loskrijgen, want ik ben er zelf niet zo goed in, maar volgens mij lukt je dat niet in een uurtje als een paard echt goed vast zit. (als ik het mis heb hoor ik het wel..)

En dat lijkt me bij Nadine toch wel het geval (vasthouden, scheef zijn). Missschien kan je proberen je doelen wat bij te stellen en kijken of je dat bereikt, zodat je er een beetje lol in kan krijgen om haar te rijden.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:40

Iedereen kent wel een manegepaard waar je echt niet mee kunt rijden, kan er zelf ook zo een paar opnemen. Als je daar dan ook nog geregeld op moet maakt het nog minder leuk. Gef gewoon aan bij je rijinstructeur dat Nadine je niet ligt en vraag gewoon om en ander paard. Er zal be wel wat te regelen zijn. Succes ermee.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:47

Ja inderdaad.. er blijven altijd paarden waar je minder mee overweg kan..
als je niet kan voelen wat je doet... lijkt me erg lastig.. ik zou gewoon tegen je instructeur zeggen dat dat paard je niet ligt.. het lijkt me dat je dan een ander paard kan rijden.. je betaald immers voor de lessen.. suc6

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:21

Ik zou vragen of ik de volgende keer op een ander mag en kijken of ze bij iedereen zo vervelend is of dat het komt door wat jullie doen in de les of dat ze al veel gelopen heeft.
Misschien kan je ook vragen aan de instructeur of als het gebeurt of hij/zij je dan tips wil geven. En anders gewoon vragen of je er in het vervolg niet meer op hoeft.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:24

Ja, der zullen altijd wel paarden blijven die jij niet zo leuk vind. Dat heb ik ook gehad toen ik nog op een manege reed. Naja, dan gaat het 1 keer niet goed. Volgende keer zit je vast op een paard die je leuker vind.