paard ineens erg ziek!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-08 23:00

Hallo,

Vrijdagavond vroeg mijn vriend of ik na mijn werk langs de paarden wou komen want Maxum was niet goed in orde. Toen ik bij de stal kwam stond hij heel sloom voor zichuit te kijken en wou geen kuilovoer eten. (dat is heel raar voor maxum want hij eet altijd!) Mijn vader zei dat hij Maxum overdag een paar keer in de wei had zien liggen. En toen ik s'middags een paard uit de wei haalde viel het mij wel op dat Maxum niet aan het eten was. En met de stal uitmesten lagen er hele kleine keutels en maar van 3 keer. Normaal mest hij 5 tot 6 keer. Dus de DA gebeld. Die heeft zijn hartslag en temperatuur en slijmvliezen nagekeken en alles was goed. Hij heeft hem opgevoeld en de darmen lagen goed en voelde wel mest. Hij heeft hem een spuit gegeven hij dacht aan een virusinfectie, en na een paar uur moest hij zeker een stuk vlotter zijn. Maar dat was dus niet zo dus om 22:30 weer de DA gebeld. Hij zei kijk het nog even aan omdat hij niks kon vinden wat verontrustend was. We moesten vanmorgen de temperatuur weer opnemen en bellen. Maar er was nog niks veranderd hij stond nog sloom in de stal en had geen water gedronken of kuilvoer gegeten. Hij wou wel een handje brokken eten. De DA heeft een sonde in gebracht om te kijken of hij een slokdarm verstopping had maar dat was niet zo. En hij heeft een laxceermiddel gegeven stel dat hij verstopt was. En hij heeft een spuit gekregen die paarden normaal krijgen als ze koliek hebben. Toen hebben we hem in de wei gedaan. Hij at wel wat gras maar stond ook veel met zijn hoofd naar beneden. Toen ik hem uit die wei haalde heeft hij een paar slokken gedronken maar daarna in de oude wei stond hij weer veel met hoofd naar beneden en heeft veel gelegen. Heb vanavond weer de DA gebeld hij zei wacht nog even tot morgen dan is de 24 uur om en heeft het laxceermiddel zijn werk kunnen doen. Tenzij ik wou dat hij vanavond nog zou komen dan was hij wel langs gekomen. Dus morgenvroeg (zondag) gaan we weer kijken en heeft hij dan nog niet gedronken en kuilvoer gegeten dan moeten we weer bellen.

De dierenartsen staan voor een raadsel en weten niet wat het is. De darmen zijn rustig en er komt wel mest af en hij eet wel iets maar is dus veels te sloom.

Heeft iemand hier er misschien ervaring mee of een idee wat het zou kunnen zijn?

We hebben de wei nagekeken en er lagen wel wat eikels maar dat zijn bruine eikels en men zegt dat die niet giftig zijn. We hebben vingerhoedskruid gevonden en de DA heeft dat opgezocht maar dat gebruiken ze voor honden om het hart actiever te maken. Dus als het daardoor zou komen dan zou zijn hartslag veel sneller moeten slaan. We hebben de mest op zand gecontroleerd maar dat was ongeveer een theelepel. En de DA zegt dat hij dan ook meer koliekverschijnselen zou moeten hebben en dat heeft hij niet.


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:06

he wat rot voor je paard(en voor jou..)van die vage dingen...hij moet wel drinken,probeer eens lauw water met een schep honing,anders droogt hij uit....

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

stephanie09
Berichten: 1118
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: heerhugowaard

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:11

wat vervelend zeg. ik weet niet wat hij zal hebben hopelijk is er morgen meer duidelijkheid! sterkte Ach gut

jonker love you (L)
durk finally (L)
me hele profiel is weer anders Haha!


sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-08 23:39

Dat uitdrogen dat houd de DA ook in de gaten anders krijgt hij wel een infuus. Maar denk niet dat er morgen ineens meer duidelijkheid is omdat er al 3 verschillende dierenartsen zijn geweest. Maar ze weten het alle 3 niet wat het is. Als morgen de DA weer moet komen komt er wel een andere maar ben bang dat hij ook niet ineens weet wat het is (als we er ooit achter komen)

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-08 18:13

Paard in inmiddels opgenomen in de kliniek in Hoogmorn. Maar het is nog steeds een vraag wat die heeft. Het eiwit gehalte was tehoog en heeft een ontsteking aan de darmen. Hij heeft nu een infuus aan en krijgt glucose. Ze denken dat het vergiftiging is waardoor de zenuwen zijn aangetast en hij zijn nek niet meer op wil tillen. En het is afwachten of het gif nu nog verder gaat of dat de zenuwen straks weer goed worden.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:16

god meis wat erg, wel fijn dat hij nu goed in de gaten wordt gehouden in de kliniek!
Sterkte!

swingfield

Berichten: 54
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:18

jeetje, wat een oliebol-zooi! ik wens je veel sterkte, ik hoop dat het goed komt!!!!

Swing Field .. 22/02/1999 - 19/11/2010

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-08 18:18

Ja ze houden hem nu goed in de gaten maar het is wel afwachten of het weer goed komt of dat hij alleen maar meer achteruit gaat. We gaan zo weer langs om te kijken hoe het nu met hem gaat. Hopen dat hij van het infuus en glucose alweer iets vlotter is geworden en dat het gif stopt.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:21


Geen leven zonder horsies!

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-08 18:23

Het is geen vingerhoedskruid want dan had hij al dood moeten zijn zei de DA van de kliniek. We denken nu aan kruisblad wolfsmelk. Want daar stond 1 plant van in de wei en was iets afgegeten. Maar dat kan ook een konijn hebben gedaan dus allemaal nogal gissen.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-08 23:05

Gisteravond was het nog goed en vanmorgen om 10 uur ook. Maar sinds half 12 is hij erg achter uit gegaan en kon niet goed ademhalen. Ik ben er met spoed heen gegaan om te beslissen wat er moest gebeuren. Het ging niet meer hij had pijn en kreeg amper lucht en hebben we besloten om hem te euthaniseren. Wat het nou precies was weten ze niet alleen dat het een vergiftiging was.

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:09

he bah...wat akelig, als je dan ook nog eens niet weet van wat...gaan ze het nog verder onderzoeken? sterkte

Pandorette bevallen na 338 dagen dracht

stephanie09
Berichten: 1118
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: heerhugowaard

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:10

oh wat erg voor je !!!!!!!!! super veel sterkte oh wat vreselijk eerst gat het zo goed en dan ineens achteruit Ach gut

jonker love you (L)
durk finally (L)
me hele profiel is weer anders Haha!

Lindske
Berichten: 130
Geregistreerd: 08-11-05
Woonplaats: Lanklaar, België

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:11

sterkte! Spijtig dat ze niet tijdig de echte oorzaak gevonden hebben.

It's funny how from simple things,
the best things begin.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:15

sterkte

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-08 23:17

Dank jullie wel!
Als ze de oorzaak wisten dan konden ze er niet meer aan doen dan nu. Omdat ze geen tegen gif kunnen geven. Ze kunnen hem alleen helpen maar hij moest zelf tegen het vergif vechten. Maar helaas was het gif sterker. Maar wat ik mij afvraag kunnen ze niet in het bloed zien wat voor een verkeerds ze hebben gegeten?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:19

Vreselijk dat je paard zo snel van je afgenomen werd... Echt naar, ik kan me inbeelden dat je je erg machteloos voelde?
Sterkte met je verlies..

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:19

aah, jeetje...echt heel veel sterkte met het verlies. Heel verdrietig dat het zo moest lopen.

Niets hield hem tegen, behalve hijzelf - PC
Where you invest your love, you invest your life - Marcus Mumford

Ik denk niet in hokjes en ik hou niet van afkortingen - Sigrid

Fortuna22
Berichten: 2303
Geregistreerd: 24-11-06

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:24

Nou!!!Wat een vreselijk verhaal zeg!
Ben er echt even stil van...
Sterkte met je verlies! X

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-08 23:25

Ja het is zo oneerlijk. En eerst hadden we goede hoop omdat hartslag enz altijd stabiel bleef. Maar zo ineens sloeg het om.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:25

Heel naar voor je dat dit is gebeurd.
Voor alle duidelijkheid, eikels zijn wel degelijk giftig voor een paard, net als taxus, buxus en coniferen. Allemaal veel voorkomende planten. Ik weet niet of er nog meer paarden lopen, maar zou dit wel even uitzoeken.

Sterkte.

Aeshah Carré, een team vanaf 08/2015: Inmiddels Z startgerechtigd en internationaal prijswinnaar @ ANC/Aachen❤️
[IM] Our lovely little Angel flew away much too soon

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:26

Wat een vreselijke manier om je paard te verliezen.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-08 23:35

Men zegt dat eikels alleen giftig zijn als ze groen zijn. Maar ze liepen van zondag tot donderdag in die wei omdat het zo veel had geregent. En anders zouden ze alle weiden kapot lopen. En deze wei maakt dat niet uit. In de herfst lopen ze nooit in deze wei ivm de eikels. Maar we hebben wel 2 planten gevonden die giftig zijn. De vingerhoedskruid en de kruisblad wolfsmelk. De eerst was het niet omdat dan het paard al veel eerder gestorven zou zijn. De tweede stond 1 plant van en waren een paar blaadjes afgegeten. Maar we weten niet zeker of hij het heeft gedaan. Er ligt een grootte hoop zand in die wei en dat zand komt bij verschillende buren uit de wei. Vandaar dat er ineens dus giftige planten in de wei staan. De andere paarden komen niet meer in die wei. Totdat we alles eruit hebben en het weer een beetje groeit zodat we eerst kunnen kijken wat er nog meer voor een planten op die hoop zand groeien. En mochten ze er toch in moeten dan word het natuurlijk afgezet met lint zodat ze niet meer bij die hoop kunnen.

stroo
Berichten: 599
Geregistreerd: 15-06-06

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:37

bij ons in de buurt was ook een paard onbekend ziek lag dood in de stal,ook meerdere keren de dierenarts bij geweest maar kon niets ernstig ontdekken ,ze knapte op maar lag de volgende dag gewoon dood in de stal was wel een paar keer iemand wezen kijken.
deze is toen opgehaald voor utrecht en daar is deze onderzocht ,was een buikvliesontstekking en bloed was er getrokken daar moet de uitslag nog van komen

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: paard ineens erg ziek!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-08 12:53

Als een paard een ontsteking heeft dan krijgt het paard toch ook temperatuursverhoging? Tenminste dat zeiden ze in de kliniek.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kim_S, Majestic-12, Vecar, YandexBot en 29 bezoekers