Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 17:44

Goed Luna heeft wat nieuws bedacht, als ze iets moelijk of niet leuk ving komt ze gewoon omhoog en dan niet zo'n beetje ook. Boos!
Als je niks van haar vraagt loopt ze heel braaf haar rondjes maar neem als voorbeeld dinsdag. Had prive les en ze besloot ineens dat ze niet rustig door de hoek wilde lopen, en opeens komt ze dan RECHT OVEREIND.
Het is niet de eerste keer dat ze dit doet en het is alleen zodra ze iets moelijk vind (wijken schoudervoor stelling nemen) Ze is nu 5 en ik vraag niet te veel van haar in het werk.
Maar het is nu ongeveer dagelijks dat mijn paard loopt te steigeren, ik wil gewoon rustig en ontspannen rijden en ze fokt zichzelf zo alleen maar op.
Is dit nou protest gedrag en zoja wat kan ik er aan doen.
Boos worden helpt niet lief zijn hept niet en negeren heplt niet, ik weet het niet meer.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:51

Ben je er voor 100% zeker van dat je paard geen reden heeft om omhoog te komen? Tanden/zadel/rug gecheckt?

Het kan natuurlijk zo zijn dat 'ie ontdekt heeft dat jij hierdoor ophoudt met moeilijke dingen vragen, dat 'ie zo onder het werk uitkomt. In dat geval is het misschien handig om deskundige hulp te zoeken en 'm tijdelijk door een prof te laten rijden, tot íe doorheeft dat het zo niet werkt.

Lastig en naar probleem.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:53

Ja, zoals Sonja al zegt, laat eerst maar eens alles goed nakijken!!
En heel belangrijk, zelf niet de moed verliezen, als ze stijgerd teugels los en een tik! en dan een volte galop (als ze goed op een tik reageerd) en dan meteen verder met het moeilijke!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:06

Ik sla meestal met mijn vuisten net achter de oren als ze dreigen omhoog te komen, soms helpt dat. soms niet. Mijn paard heeft daar ook wel eens een handje van, maar dan vooral de eerste tien minuten als ze ergens niet langs wil. Ik probeer het toch altijd uit te vechten. Anders leert ze dat ze als ze steigert ze onder het werk uitkomt!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 18:09

Zadel icht goed, rug en tanden zijn laatst nog nageken en alles was goed, dat laat ik altijd 1 keer per jaar doen.
Ik laat inderdaad mijn teugels los en zodra ze weer op 4 benen staat krijgt ze inderdaad een goeie tik, maar daar word ze weer zo opgefokt van.
Daarna een paar voltes rijden zodat ze weer rustig is en daarna opnieuw poberen, gevolg dat ze weer omhoog gaat. En ik weet dat het niet goed is maar ik kan daat toch ZO kwaad om worden. Ik weet het niet meer met haar aanmoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:12

En juist omdat jij ZO kwaad wordt, is het extra lastig op te lossen.
Kan je instructeur je hier niet doorheen helpen (of het paard hier doorheen rijden) ?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 18:17

Bij instrecteur ging het goed, hij snapte ook niet helemaal waarom hij het bij mij wel deed. Naar zijn zeggen deed ik alles goed. Ik probeer wel rustig te blijven, maar het is zo frustrerend. En niet alleen voor mij.
De andere mensen die in de bak rijden hebben al zoiets van heb je haar ook weer met dr wilde paard. Op die manier is het natuurlijk ook niet echt leuk.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:21

Waarschijnlijk heb jij de spanning in je lijf, van ojee straks komt ze weer omhoog en je instructeur heb zoiets van kom maar omhoog dan zal ik je het afleren Knipoog Niet precies, maar dit is wel zo!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:30

als je voelt dat ie gaat steigeren direct omtrekken. dan doen ze het (meestal) niet meer. helpt bij mijn steigeraars goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:53

Citaat:
zodra ze weer op 4 benen staat krijgt ze inderdaad een goeie tik

en dan straf je haar voor het staan op 4 benen

Geef die tik al voordat ze omhoog komt, want meestal geven ze al aan dat ze omhoog gaan komen.
Ze zijn niet meer voorwaarts (paard kan alleen steigeren vanuit stilstand)
Dus als je merkt dat ze niet meer aan je been zijn, dan geef je haar al een hele flinke lel.
Zo kun je het steigeren juist voor zijn.

Ben je toch te laat, dan kun je haar een tik geven terwijl ze omhoog staat.
Kun je dat niet zelf dan je instructrice.

Maar de tip van Sonja is de beste imo

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:06

Hmm... kan een combi zijn van verzet en evt. pijn. Ik heb er nu ook zo eentje. Hij is nu 4, dus ik had verwacht dat hij aan het uitproberen was. Wat bleek: zijn rug zit zo vast als een huis (was me niet eerder opgevallen, aangezien ik hem nog kort op stal heb staan). Jonge paarden zijn meestal wat gevoeliger voor pijntjes. Met je schrikreactie op het steigeren (ivm evt. pijn) hebben ze ook zo door om je voor een dilemma te zetten.

Voel eens op zijn rug op de plek waar het zadel zit, langs zijn rug. Met een lichte druk ga je met je vingers langs de ruggegraat door tot zijn kruis. Drukt hij zijn rug weg? Dan heeft hij waarschijnlijk verzuurde spieren. Ook boven zijn lies, waar die kruin zit, kan je met de haarlijn meegaan met een lichte druk, zodat je onder zijn huid duwt. Als dit niet mooi glooit en rolt, is dit ook verzuurt.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 20:50

Morgen ga ik inderdaad doen wat jij zegt Tyrza.
Omtrekken lukt niet, dan moet je er eerst afspringen en dat is een beetje moeilijk ivm mijn gipspootje.
Naar mijn idee zit ik er onstpannen op maar blijkbaar voel ze dat ik boos ben. Als ze al omhoog staat en ik ga tikken geven dan komt ze alleen nog maar hoger. *zucht* Wat heb ik toch een raar paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:51

Rijden met gips?
Dat zou ik ten eerste al eens gaan laten Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:59

runningkawa schreef:
Rijden met gips?
Dat zou ik ten eerste al eens gaan laten Haha!


Ons Zonnebloempje wil waarschijnlijk nog erger omknakken en blijft lekker eigenwijs....

Laat nou eerst je gebroken pootje eens helen en ga DAN weer rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:00

Klinkt heel stom maar het wil nog wel eens helpen een ei kappot te slaan op het hoofd van je paard als ie steigert. Hierdoor denkt ie dat ie zn hoofd heeft gestoten en bloed. Helpt bij sommige paarden echt, haha, serieus. Dus wordt dan wel een keertje onhandig rijden, haha.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 21:04

Maak je een geintje? Haha!
Als het echt helpt wil ik het wel eens proberen.
Alles beter dan wat ze nu doet.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:05

Ik krijg van de eigenaar van mijn paard ook altijd te horen dan ik haar goed voorwaarts moet houden, hij zegt altijd een paard in beweging kan niet steigeren?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:49

Zonnebloem schreef:
Maak je een geintje? Haha!
Als het echt helpt wil ik het wel eens proberen.
Alles beter dan wat ze nu doet.


Nee ik meen het, je zou het kunnen proberen, bij sommige paarden werkt het echt en die steigeren nooit meer.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 23:06

Zal het eens proberen, alles beter dan dit.
En een plastic zakje met water kan dat ook?
Lijkt me makkelijker meenemen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:09

Denk het niet, das niet slijmerig en dik genoeg, ei-geel lijkt meer op bloed, haha. Dat ik hier ook nog serieus op reageer, weet ik veel, haha. Een ei lijkt me beter, zakje wate ris ook niet makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:41

Ik heb ook wel eens gezien dat iemand een zakje varkensbloed op haar paard haar hoofd kapot heeft geslagen tijdens het steigeren, en die liep echt een week lang met zijn hoofd naar beneden.
Ook heb ik wel eens van iemand gehoord dat ze een keer een stuk blik boven het hoofd geplaatst had wat veeeel lawaai maakte bij het steigeren, en daar schrok het paard zo van dat ie het nooit meer heeft gedaan.

Maar goed, of dit de beste methodes zijn weet ik niet

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 23:44

heb je haar ooit leren steigeren op commando?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 00:28

imker"]
[quote="runningkawa schreef:
Rijden met gips?
Dat zou ik ten eerste al eens gaan laten Haha!


Ons Zonnebloempje wil waarschijnlijk nog erger omknakken en blijft lekker eigenwijs....

Laat nou eerst je gebroken pootje eens helen en ga DAN weer rijden....
[/quote]

Geef toe, 2 benen in het gips staat toch veel mooier?! OK dan!


Ik heb inderdaad ook gehoord van eieren kapot slaan. Ik ben juist bang dat mijn paard hiervan schrikt (zit net op zijn omklap grens zegmaar) en net achterover klapt door de schrik.

chillaxing

Berichten: 3954
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:36

Ik geef vaak een goede tik tussen de oren. Givanni gaat dan gelijk terug op 4 benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:45

Shaseera schreef:
Ik heb ook wel eens gezien dat iemand een zakje varkensbloed op haar paard haar hoofd kapot heeft geslagen tijdens het steigeren, en die liep echt een week lang met zijn hoofd naar beneden.
Ook heb ik wel eens van iemand gehoord dat ze een keer een stuk blik boven het hoofd geplaatst had wat veeeel lawaai maakte bij het steigeren, en daar schrok het paard zo van dat ie het nooit meer heeft gedaan.

Maar goed, of dit de beste methodes zijn weet ik niet


Wat heeft je paard liever denk je?, naar benden gemept worden of een keer goed schrikken en daarna nooit meer doen. Ik bedoel, je kan je paard met een ei of een zakje heus geen trauma;'s aanjagen die zo erg zijn als je normaal met m omgaat.