[LO] Na twee jaar stilstaan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Beepie

Berichten: 35
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Oostende-België

[LO] Na twee jaar stilstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 20:38

Even uitleggen:

Mijn nieuwe verzorg paarden staan op dit ogenblik al 2 jaar stil!! (grof ik weet het, daarom ben ik er nu om ze weer wat beweging te geven)

Het zijn er in totaal 8 (veel hé ) Gelukkig mag ik nu van de eigenaar helpertjes meenemen (niet TE veel en zo veel mogelijk 1 en dezelfste persoon) voordien mocht dit nog niet, wat wel te begrijpen is.

Alle 8 zijn zadelmak maar 5 van de 8 zijn geen ruiter gewoon!! Er zijn dus nooit hulpen aangeleerd. De paarden zijn allemaal ongeveer rond de 4 jaar en ouder (als ik me niet vergis is de oudst 6 of 7).


Maar nu komt dus mijn vraag:

Zondag zal de piste klaar zijn om te longeren. Ik ben dus van plan eerst met de 3 paarden die ruiter gewoon zijn te werken om dan tegen dat de lente en de zomer er is ik rustig kan beginnen met de andere 5.

Wat zou ik mogen en niet mogen doen? (we gaan dus enkel maar longeren)

Enkele vragen:

* Longeren: met of zonder zadel? of gewoon met halster?
* Al onmiddelijk (na opwarmingen wel te verstaan) laten galloperen? of het bij draf en stap houden?
*Hoelang longeren?

Een kwartiertje om te beginnen? Denken jullie dat dat goed is?
Khad gedacht: 5 min. stappen, 5 min. draven, 5 min. uitstappen. Het is misschien wel weinig, maar ze zijn het toch wel nimi gewoon é.

En op lange termijn had ik gedacht van het zo aan te pakken:

Nu beginnen met de 3 paarden die ruiters gewoon zijn. En deze eerst een maand tot twee maanden longeren.
Tegen dan zal het weer wat beter zijn en zal ik heel stilletjes beginnen met deze terug te berijden.
En ondertussen dan de groene paarden heel rustig aan beleren.

Enige probleem is, door mijn werk kan ik enkel de zondag naar de paardjes gaan dus kan ik ze maar 1 x per week trainen! En vermits dat de eigenaar echt geen zin heeft om te helpen, ligt het volledig bij mij. Huilen

ALLE informatie is welkom!!! Ik hoop op veel reacties!!!

Alvast bedankt

XxX sylvie

Paardrijden is de kunst bedrijven



Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:01

ik zou eerst gaan longeren met halster (zonder bit zonder zadel). en gewoon alleen stappen en een klein stukje draven en weer uitstappen...
10 minuten instappen ong. 5 minuten draven en dan uitstappen... en dit langzaam opbouwen.

het is moeilijk als je niet zo veel tijd hebt... doet de eigenaar er verder helemaal niets mee?? Verward

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:23

Pfoe, wil je 8 paarden in je eentje (of met z'n 2en) terug in conditie gaan brengen terwijl je alleen de zondag tijd hebt? Da's een zware klus!
(wat moet zo iemand met zoveel paarden waar hij niets mee doet, vraag ik me dan af...)

2 maanden lang longeren voor je erop gaat zou ik niet doen, veel te saai voor de paarden en ze leren er weinig van.
Ik zou in elk geval samen met een vriendin kijken welke paarden nog goed bereden kunnen worden en deze zo snel mogelijk weer gaan rijden. Gewoon korte ritjes met veel stap, dan bouwen ze het snelst weer conditie op.

Veel succes ermee!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Beepie

Berichten: 35
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Oostende-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 21:27

Nope, eigenaar doet er nix mee, ze zijn wel perfect verzorgd! Dierenarts komt geregeld, hoefsmit komt altijd. Daar kunnen ze niet van klagen!! Mooie stallen, goede voeding, deftige weides,...

Enkel wordt er geen beweging aan gegeven Boos!

idd, kvindt het ook verschrikkelijk dat ikzo weinig tijd heb... maar ik wil iets doen voor die paarden!!! Er zit toekomst in! En ik ga liever 1 x in de week dan helemaal niet!!

Paardrijden is de kunst bedrijven

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:44

ik weet het verder ook niet maar kan je niet kijken of er in de buurt meer mensen zijn (ervaren) die je erbij willen helpen..?

succes in ieder geval

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:37

tja uh ik zou gaan parellien, maar dat ben ik. dat longeren is toch niet zo goed voor ze, maar dit is mijn mening

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Beepie

Berichten: 35
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Oostende-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 18:50

Overal krijg ik hetzelfde antwoorde: Onbegonnen werk... Ik besef het zelf ook wel... maar ik wil het niet echt beseffen snap je Boos!, ik wil echt iets doen voor die paarden...

Maar ik denk dat ik gewoon best verder uitkijk voor een ander verzorgpaard (iets dichter bij huis waar ik veel makkelijker naartoe kan). Dus als iemand weet van mensen die een bijrijderster zoeken in regio Oostende... laat me iets weten Lachen

Paardrijden is de kunst bedrijven

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:35

Als je conditie wilt gaan opbouwen dan moet je minimaal drie keer per week iets gaan doen. Van belang om te weten is hoe vaak de paarden naar de weide gaan en of ze vaker een dag in de box blijven staan.
Spieren kun je in ca 6 weken zichtbaar sterker maken evenals het uithoudingsvermogen. LET OP Pezen en banden, waarmee de spieren aan het bot vastzitten hebben veel minder doorbloeding en daarom duurt het maanden voordat die gelijke sterkte/kracht hebben ontwikkeld. Dus na een week of 6 lijkt het wel of het paard meer uithoudingsvermogen heeft en sterker is gewoorden, maar dat is slechts ten dele waar.

Als die paarden verder goed verzorgd worden, wat is er dan erg aan dat ze alleen op de weide lopen? Lijkt me voor die paarden helemaal niet verkeerd en tenslotte is er geen paard geboren met een zadel op zijn rug toch?
Als je het leuk vind om er met een of twee iets te gaan doen en je wilt dat verantwoord ten opzichte van het paard doen, zul je er meer tijd in moeten steken dan een keer per week. Als je maar een keer per week tijd hebt kun je beter gaan poetsen en wandelen dan aan serieus trainen denken.

succes,

Beepie

Berichten: 35
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Oostende-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 12:05

Voorlopig lopen ze niet op de weide. Vanaf april wel.
Nu staan ze op stal en mogen los lopen op het betonnen vlak voor de stallen (niet erg groot voor 5 paarden op los te laten). Niet erg veilig vindt ik maar ja... beter dat dan nix.

Ik heb wel meerdere keren per week tijd, maar ik verlies ongelofelijk veel tijd bij me verplaatsen. (40 min. met de auto en ietsje meer met trein).
Dus denkik dat het beter zou zijn dat ik een paardje dichter bij zoek, dat ik ook als ik eens een uur vrij heb er ook naartoe kan, snapje?

Voorlopig blijf ik voor hun zorgen en probeer ik de eigenaar tot wat meehelpen aan te sporen. (want die woont bij z'n paarden dus kan ze elke dag beweging geven en poetsen, maar dat doet ie nie)

Paardrijden is de kunst bedrijven


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers