bij vastzetten: op 2 teugels, of afwisselend spelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-01 21:23

Ik heb vandaag weer op een Z paard gereden van een stalgenoot, en mag hem vaker rijden. Nu zet dat paard zich best erg vast. Eigenlijk moet ik hem op twee teugels rijden, omdat hij anders de neiging heeft om te gaan bewegen met het hoofd, maar hij blijft dan best zwaar op de hand. Als ik wisselend speel, dan heb ik het idee dat hij beter loslaat, en meer ontspant en lichter wordt. Nu vroeg ik me af waarom hij zich zo vastzet (stalgenote heeft er zelf ook problemen mee, terwijl ze met andere paard lichte tour rijd) En ik vroeg me af of hij eigenlijk onder het werk uitkom als ik hem dusrijd op wisselende teugels afhankelijk welke kant hij spant. Ik heb vandaag wat geklungelt met stelling binnen en buiten, mar durfde nog niet echt te experimenteren. Bang om iets verkeerd te doen...
Wie weet hier meer van?



sandy
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 22:21

als ik het zo lees ben je op de goede weg .
ik het idee dat hij beter loslaat, en meer ontspant en lichter wordt.
ik denk dat je gewoon meer los moet rijden en veel figuren rijden en een beetje experimenteren kan geen kwaat .
groetjes sandy

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:01

Wat gebeurt er als je het paard voorwaarts-neerwaarts rijd (hals strekken dus en niet laag-rond rijden). Ik ben een tegenstander van te veel spelen met de hand omdat je snel meer fout dan goed doet. Het uiteindelijke doel is toch een fijne constante aanleuning waarbij het paard vertrouwen heeft in de hand van de ruiter en dat kan (let wel kan) je verpesten door te veel 'spelen'.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 15:34

Zoek een middenweg. Houd hem op twee teugels, maar houd je hand ontspannen. Als hij daar zwaar wordt, doe je je hand naar voren dat ie niks heeft om op te hangen. Dan weer terug, zodat je je hand weer opd e goede hoogte hebt maar het paard niet hangt. Dat truukje werkt bij de mijne heel goed. Als jij niks geeft om op te hangen, kan hij dat ook niet doen. En goed drijven, dat ie van achter naar voor gaat lopen ipv op de voorhand te lopen. Succes!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:34

Ik zou 'm wel op 2 teugels houden ga je links rechts spelen krijg je het flos effect en bovendien houd ie vaak z'n hoofd niet meer stil.
asl je op 2 teugels rijd mag je best een extra kneepje geven in de teugel waar ie stug op word.
Verder is het enige wat je kan doen bij een paard die vastprobeerd te houden.: zelf ontspannen en naar je hand gaan rijden.
Een paard kan niets vastpakken wat niet vastzit.
succes ermee.
misschien kun je met dit paard gaan lessen?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 22:54

Tja, ik weet niet of ik met hem kan lessen, de eigenaresse krijgt zelf de latste tijd ruzie met hem, en ze rijd dus echt al lichte tour met andere paard. Ze denkt dat er misschien ook iets lichamelijks mee is. Ik heb het geprobeerd met lange teugel en ontspannen voorwaarst rijden. Hij laat al wel de hals zakken en ontspant wat, maar hij wordt niet ronder. Zodra ik teugels iets meer oppak heeft hij neiging het hoofd weer omhoog te gooien, en dan moet ik eerst weer meer druk nemen voordat hij weer wat een normale houding aanneemt.

Het gekke is dat hij zijn tong uitsteekt als je weinig aanleuning hebt, ook bij lange en losse teugel. Als je meer druk neemt dan is het minder of niet zo.

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:45

Wat je zelf al zegt, dus spelen met stelling en veel ontspannen met je hand. Ik ben ook wel een voorstander van op twee teugels, maar als je paard vastzit op een kant, of zwaar is, kan je het toch het beste op deze manier doen. En als dat goed gaat en je paard lichter wordt kan je uiteindelijk op twee teugels gaan rijden zonder dat je kramp in je arm krijgt ofzo. Want doordat jíj loslaat leert je paard op den duur ook loslaten. Ik heb dit probleem ook gehad en mijn instructrice gaf mij deze tip en het werkt echt!

veel succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers