Moet ik de dierenbeschermning bellen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Moet ik de dierenbeschermning bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:29

Hallo!

Op de manege waar ik eventjes met mijn pony gestaan heb verzorgde ik ook de pony van een goeie kennis van mij!
Maar na een tijdje mocht dat niet meer van de manege eigenaar omdat hij beweerde dat de mensen niet betaalde ( maar die eigenaar deugt niet helemaal zitten nog veel meer verhalen achter ) voor de stalling terwijl de eigenaren beweerde dat ze wel betaalde! Zo mocht ik dat beestje dus niet meer rijden en uit de stal halen enzo! Ik natuurlijk nog wel poetsen ( van ellende in de stal zelf ) en lekker knuffelen. Totdat ik dus ben weggenaan op de manege ( en daar wegens omstandig heden dus ook niet meer heen wil vanwege de manege houder) met mijn pony en sta ik naast de manege op een pension!
Nu hoorde ik dat de pony dus nog steeds de stal niet uit mocht ( al 5 weken nu niet mer ) en dat er zwlfs een hangslot op de deur is gemonteerd! Dus niemand erin en niemand eruit! Die pony staat dus alleen maar op stal en zal ook wel niet meer gemest worden! En dat komt omdat de manege beweert dat ze niet betaald hebben enhun beweren dat ze wel betaald hebben!\ Zelf kunnen ze op het moment niet naar het beestje toegaan omdat ze druk zijn met de verhuizing ( ze gaan verhuizen daarom moest ik die pony dus verzorgen )
Maar die pony staat dus nu dagelijks in een binnen stal dus ziet geen buitenluct nix meer...kan ik hier over de dierenbesacherming bellen? wat denken jullie?

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:34

Ja.

Een gezond paard 5 weken op stal is pure paardenmishandeling. Misschien dat de DB er wat aan doet, maar veel hoop heb ik niet tenzij er ook niet uitgemest wordt en het paard er onverzorgd/mager uit ziet. Maar ik zou zeker bellen als ik jou was.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:41

jeetje..dit is niet normaal..ik zou even bellen en er een melding van maken..even vragen wat je hiermee aan moet omdat het jou niet gezond lijkt..succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:52

ja ik ga het denk ik ook wel doen ja

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:57

Doen hoor! Zeker weten even bellen. Als het een gezonde pony is is dit niet normaal. Dat de manegehouder beweert dat er niet betaald is, is nog geen reden om de pony binnen te laten staan. Als hij een beetje diervriendelijk is had hij dat wel begrepen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:59

Cinnepin schreef:
Nu hoorde ik...


Dat lijkt me geen argument om de DB te bellen, veel te vaag.

Als die pony te eten krijgt, droog staat en er niet slecht uit ziet, dan doen ze echt niks hoor. Denk niet dat je vrienden maakt met de manege-eigenaar als je de DB op z'n dak stuurt.... (weet niet of je nog wel eens op dat bedrijf komt?)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:00

Bekijk dan ook even de andere kant van het verhaal.
Stel dat er inderdaad niet betaald word.
Een stal eigenaar heeft dan het recht om het paardje als onderpand te nemen tot er betaald word. Het kan zelfs zover gaan dat hij het paardje kan verkopen en het geld wat hij nog aan huur zou krijgen mag houden.
Hij staat dus in zijn recht.

Dat neemt niet weg dat een paard geen beweging of verzorging nodig heeft. Opsluiten vind ik ook niet echt de methode van het oplossen van problemen.

Het bellen van een DB zou kunnen, gewoon een melding maken. Wat jou gevoel je ingeeft he Knipoog

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:02

en wat nou als er brand uit breekt? hoe komt dat paardje dan buiten???
ik vind ook dat je moet bellen. wie weet kan een beetje dreiging van de dierenbescherming vooruitzicht hierin brengen...

vind het ook een beetje aso van die eigenaren hoor. Problemen met paard op stal.. maar niet ernaartoe omdat je midden in een verhuizing zit Verward

Cwessielover
Berichten: 66
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:06

de DB even bellen !! dit kan gewoon niet en die eigenaars moeten ook gwoon komen en dat beesie eruithalen dat beesie staat gewoon los van betalingen enz!!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:08

Ik heb niets meer toe te voegen... ik denk hetzelfde over

japke
Berichten: 265
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:58

ik vind at je db moet bellen, dit is echt mishandeling, en natuurlijk de eigenaar van dat paard inlichten want mischien kunnen zei met die man gaan praten over het geld of begrijp ik het verhaal nu verkeerd? Verward Bloos

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:03

Ik zou eigenlijk eerst even checken of het wel echt waar is. Als je zelf niet heen kan/wil, vraag dan iemand die je kan vertrouwen (vriend/vriendin/vader/moeder/enz.) of die voor je wil gaan kijken..
Als het waar is absoluut Dierenbescherming of Politie bellen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:07

Gjilke schreef:
Ik zou eigenlijk eerst even checken of het wel echt waar is. Als je zelf niet heen kan/wil, vraag dan iemand die je kan vertrouwen (vriend/vriendin/vader/moeder/enz.) of die voor je wil gaan kijken..
Als het waar is absoluut Dierenbescherming of Politie bellen.


Ik ga hier in mee.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:15

pfff ik snap ten eerste die eigenaar dus absoluut niet,zijn paard staat daar op stal met een slot erop,en hun vinden de verhuizing belangrijker?
ze hebben toch zeker een uurtje om eens even langs stal te gaan en het eens uit te praten.

dus ik zou inplaats de dierenbescherming eerst eens je kennis bellen!
en het verhaal vertellen en kijken wat hun ermee doen/zeggen.

heb je het ook zelf gezien dat die pony met een slot al paar dagen op stal staat...?

Victor007
Berichten: 67
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:16

Ik snap dat je met dit probleem rondloopt. Zelf heb ik ook heel lang verzorgpaarden gehad in NH bij een handelaar die zelf nog springpaarden bereed. Gelukkig had ik de vrije hand in het verzorgen van die paarden en zodoende zijn ze niet ziek geworden en hadden ze ook geen last van rotstraal. Het paard kan wel degelijk ziek worden als zijn stal niet wordt uitgemest. Het verstandigste in dit geval lijkt mij dat je de eigenaar waarschuwt. Indien deze echt niet voor de stallingskosten betaald dan moet hij misschien het paard in de les mee laten lopen zodat het paard zijn eigen stalkosten betaald. Op die manier krijgt het beestje voldoende lichaamsbeweging en heb jij desnoods tijd om zijn stalletje uit te mesten.
De eigenaar kan dan ook zelf een slot op de deur plaatsen. Op die manier weten jij en de eigenaar zeker dat het beestje niet de dupe is van onverantwoord mensengedrag. Het is tenslotte niet zijn/haar schuld!!!
Mochten eigenaar en manegehouder er toch niet snel uitkomen dan zou ik zeker de dierenbescherming inlichten. De Dierenbescherming moet het paard bescherming bieden en schaam je niet hoor, als je dit uiteindelijk moet melden. Het zou niet de eerste of de laatste keer zijn dat de DB een paard in beslag neemt. Zakelijke overeenkomsten tussen stal- en paardeneigenaren hebben tenslotte niets met dieren te maken. Heel veel succes en laat nog ff weten hoe het afloopt.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:17

als er betaald is heeft de eigenaar daar als het goe dis bewijs van, afschrift ofzo, laat hem daarmee naar de manege gaan als hij beweert dat hij betaald heeft. en je kan toch nog wel een uurtje vrij maken tijdens een verhuizing om ff bij je paard te kijken als het daar niet goed mee gaat.
voor je de db belt idd ff controleren of alles klopt, want beide partijen kunnen fout zitten en viavia iets horen wil nog weleens een situatie erger maken dan het lijkt

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:32

ik vind het wel onverantwoord van die manege eigenaar om dat paardje zomaar op te sluiten, zoals hier voor al gezegd is, kan hij hem eventueel laten meelopen in de lessen voor zen eigen stal te betalen ipv hem op te sluiten en zo gek te doen!!!

_NOO_NOO_

Berichten: 232
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Stadskanaal :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:38

zou ik wel doen als ik jou was!!!
dit is niet normaal.................

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:51

Bellen *LOL*
Een gezond beestje 5 weken op stal laten staan omdat hij beweert dat de eigenaren niet betaald hebben Dat is gewoon ziek !! En vooral een hangslot !!
En oke je hoorde het. Maar dat is genoeg om voor de zekerheid de DB langs te sturen!!!

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:07

ik zou bellen !!! *LOL*
al is het alleen maar om de DB op de hoogte te stellen!!!
als de eigenaar echt niet betaald.. vind ik het alsnog geen reden om het paard op te sluiten.. dat paardje kan er toch niks aan doen.. los het dan op een andere manier op zou ik zeggen Ziek

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:10

op mijn oude manege hebben we dat ook gehad. Hangslot op de deur ivm niet betalen. De manege-eigenaar zorgde gewoon dat het paard elke dag los ging en daarna het slot er weer op. Niemand is 24 uur per dag op de manege en het kan zijn dat hij net beweging krijgt wanneer jij er niet bent.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:15

Cheveyo schreef:
op mijn oude manege hebben we dat ook gehad. Hangslot op de deur ivm niet betalen. De manege-eigenaar zorgde gewoon dat het paard elke dag los ging en daarna het slot er weer op. Niemand is 24 uur per dag op de manege en het kan zijn dat hij net beweging krijgt wanneer jij er niet bent.

Kijk, dit is dan weer anders. Nu word het paardje gewoon elke dag losgegooid, krijgt beweging. HEt paardje waar zij het over heeft blijft gewoon stilstaan. Als het gied is kun je trouwens anoniem bellen, dus ze zullen vast niet te weten komen dat jij hebt gebeld. Lachen

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:18

die manege zal toch zeker wel weten hoe hij met paarden moet omgaan, anders kost het hem zijn naam lijkt mij. Hoe weet je zo zeker dat het paard er niet uit komt, je hebt het gehoord zeg je.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:21

Gaaaahaaaap cinnepin........ heppie weer wat? Wordt je niet een heel klein beetje moe van jezelf?

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:23

die mensen zijn wel lang aan het verhuizen zeg, of moeten ze naar heel ver en vergeten ze het paardje mee te nemen.

Even Offtopic, heb je de foto's van Gunther al?