tinker gedeeltelijk zelf inrijden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

tinker gedeeltelijk zelf inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 21:22

hai

binnenkort is het zover dan gaan we beginnen met het inrijden van mijn lieve tinker , ik krijg hierbij proffesionele begeleiding dus dat moet allemaal wel goed komen OK dan!

nu ik me af wie ook zelf een jonge groene tinker heeft en hoe het inrijden en de periode erna is verlopen?

ik hoor jullie ervaringen graag!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:58


Ik heb vorig jaar mijn (toendertijd) 3 jarige Tinkertje ingereden met hulp van mijn instructrice.
Het eerste half jaar ging werkelijk waar top OK dan! Hartstikke braaf en geen streken. Begin deze winter heeft mevrouw zich echter bedacht dat het veel leuker is om je vrouwtje compleet voor de gek te houden, jezelf daarbij opfokken werkt dan erg goed en toen ze eenmaal het bokken tijdens het galopperen had uitgevonden kon ze d'r lol helemaal niet meer op >;)
Mevrouw is met meer dingen er wel vroeg bij (met 8-9 maanden toonde ze al voor het eerst tekenen van hengstigheid ) dus waarschijnlijk heb ik nu al te maken met haar pubertijd...... Ik hoop het maar want nu kon ik het nog redelijk onder controle houden (want van dat geren en gebok wordt je best wel moe als je conditie nog niet zo bijster goed is Schijnheilig ).
De laatste weken lijkt ze een beetje over d'r puberstreken heen te zijn maar ik heb ze vast nog lang niet allemaal gehad Knipoog

Kortom: het zadelmak maken en basis van inrijden ging perfect bij Fayette maar hou er rekening mee dat ze je op een gegeven moment gaan uitproberen!! Fayette deed/doet dat door zich op te fokken en te gaan rennen, een ander paardje/Tinker zal geen poot meer verzetten en de derde verzint weer compleet iets anders Haha!

Veel succes en plezier in ieder geval!

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:01

Ik ben sinds een tijdje bezig met het zadelmak maken van mijn Tinker die komende juni 4 wordt. Afgelopen december heb ik voor het eerst op zijn rug gezeten en een week geleden voor de 3e keer en toen hebben we ook door de bak gestapt. Ook ik heb professionele hulp, zonder was ik er nooit aan begonnen! "t feit dat ik over een periode van 3 maanden pas 3 keer op zijn rug heb gezeten zegt al dat we het heeeel rustig aan doen!! Afgelopen september zijn we pas begonnen met longeren. Dat doe ik nu 3 keer per week een half uurtje. Twee keer per week zonder longe (daar zijn we onlangs mee begonnen) en een keer per week met longe en zadel. Ik heb om de drie weken een uur les waarin we steeds weer een stapje verder gaan en in de tussenliggende weken krijg ik dan huiswerk zoals oefenen met longeren, want dat had nog al wat voeten in de aarde! Niet alleen mijn paard, maar ook ik moest het leren! In maart heb ik weer les en ga ik er weer op! Ik vind het geweldig om het zo op deze manier zelf te kunnen doen.

Afbeelding

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:09

Ik heb mijn Tinker op 3 jaar zelf ingereden. op mijn 1tje zelf. Enkel toen ik de eerste 2 keer in het zadel ging heb ik hulp gehad van iemand die haar vasthield. Gelukkig is bij Sweety alles prima verlopen en is ze altijd heel braaf geweest. Nu doen we onder ons 2 iets heel anders we zijn nu met nhs begonnen en dat wel onder begeleiding. Maar het is altijd beter om goede hulp te hebben. bij mij was het toen gewoon niet anders. En ik heb geluk gehad. Heel veel suc6 met jou Tinkertje

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 22:16

leuk . zeg om te horen!
ik ben straks erg blij als het goed gaat maar zal niet te snel juichen, ik weet dat ie na lange tijd toch nog uit kan gaan proberen. toch denk ik dat als de basis goed is en je vertrouwen in elkaar krijgt je al een heel eind bent.

nog meer mensen? hihih is zo leuk om te lezen

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:43

mijn vader maakt ook paarden zadelmak maar dat zijn kwpners. Wil je best een dag komen helpen Haha! en als het dan zover is dat je hem verkeersmak wil maken moet je even een gil geven dan gaan we met zijn 2en met Belle erbij heeft hij daar steun aan Haha! Als je wil natuurlijk

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:53

Ik ben nu ook bezig mijn eigen tinker in te rijden. Toen ik Jacks kocht hadden ze er een paar keer op gezeten, dus ik ben er gelijk mee de lessen in gegaan. Dat was voor mij de gemakkelijkste manier en hij leert veel van andere paarden. Hij heeft 2 maanden heel braaf meegelopen omdat hij nogal overdonderd was. Na de twee maanden dacht hij, zal eens gaan kijken wat ik wel en niet mag, gevolg 3x gevallen met helaas aan mijn zijde nogal wat verkeerde vallen gemaakt. Gelukkig ziet hij nu ook zelf in dat wat hij ook uithaald toch zal moeten blijven werken. Dus wat er ook gebeurd, geef het nooit op. Maar het kan ook anders hoor, ik heb nog wat andere paarden ingereden die helemaal nooit iets uitgehaald hebben.
Als dit je eerste keer is dat je een paardje inrijd, kan je beter beginnen als het wat warmer weer is. In de zomer zijn ze over het algemeen wat rustiger, dat merk ik nu met Jacks. Ben net voor de winter met hem gestart, maar dan krijg je ook de frisheid voor je kiezen. Probeer ook iemand achter de hand te hebben, bijv diegene die je begeleid, voor het geval dat je zelf iets niet durft. Je kan het dan beter laten overnemen dan je angst op je paard over te brengen.
Tegen mei is Jacks er helemaal klaar voor en kan hopelijk zijn verzorgstertje er ook op rijden, en dan kan ik weer aan de gang met de volgende. Max ( tinker van 1.60m) wordt dan 3 jaar. Gelukkig staat hij al wel voor de kar, en dat scheeld een hoop werk.
Als je het straks moeilijk hebt probeer dan hieraan te denken: nu is het hard werken met vallen en opstaan maar achteraf krijg je er een super beloning voor terug, een paardje dat helemaal naar jou hand staat en naar je luisterd. En de band die je opbouwd met inrijden geeft meer vertrouwen dat je je kan bedenken

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:54

Ik heb mijn tinkertje met mijn beste vriendin ingereden. Ook wij hadden in het begin geen enkel probleem, alles pikte ze snel op en we hebben eigenlijk geen tegenstand gehad.

Pas na een tijdje begon ze uit te proberen, zodra ze zich helemaal zeker voelde onder het zadel.

Nu is ze zeker niet de makkelijkste, ze zit nu goed in haar vel, is niet meer drachtig en staat op een andere stal en het is gewoon een ander paard, het is nu het paard waar ik altijd van heb gedroomd, fris, maar hanteerbaar en heel erg vrolijk... Werken doet ze ook graag, echt perfect.

Ik denk ook dat het zelf inrijden van je paard de band een heel stuk versterkt, mits je het op de juiste manier doet.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 10:16

Mikado heb ik 3 jaar geleden ook alleen ingereden. Was geen probleem, hij was vanaf het eerste moment dat ik erop zat super de superbraaf Lachen Eerst gewoon gelongeerd voor een week geloof ik, en toen met zadel. Heb hem eerst één keer met zadel gelongeerd, en de tweede keer ben ik erop geklommen en ik kon zo wegrijden Haha! Na een weekje/anderhalf zijn we voor het eerst naar het bos gegaan, en dat hebben we eigenlijk het eerste jaar ook alleen maar gedaan. Af en toe eens in de bak voor het oefenen. Met 3 maand onder het zadel wel al een par dressuurproefjes gelopen met nog redelijke punten, 2x rond de 150/152 en een keer 164 Lachen Toch netjes! Na ongeveer een jaartje onder het zadel zijn we wat serieuzer gaan rijden, ook naar les etc. En nu rijden we eigenlijk alleen nog dressuur en gaan we binnenkort starten Lachen

Mikado is trouwens in mei/juni ingereden.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:13

Chubby is bijna 2 jaar geleden ingereden. Ze was er echt aan toe om te gaan werken, al bleek ze achteraf wel erg jong. Een "prof" heeft er de 1e 4 keer opgezeten, elke dag een kwartiertje ongeveer, om de rem - versnelling- links en rechts erop te zetten. Vanaf daar ben ik zelf aan de slag gegaan. In het begin ging het erg goed, maar rijtechnisch was het niet veel anders dan scheuren Knipoog

Inmiddels hebben we behoorlijk les en moet ze dus écht aan het werk. Dat levert nog wel eens de nodige ruzietjes op (onder je uit lopen - uitbreken - bokken) maar langzaam aan weten we alles op te lossen en groeit vooral mijn vertrouwen in het feit dat ik er niet af zal vallen Tong uitsteken En dat ze dus best kan bokken, maar dat ik dan gewoon door rijdt, ipv zo snel mogelijk maken dat ik er afstap Haha!

Chubby wordt overigens dit voorjaar 4 jaar...

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:00

Starlight kwam toen ze net onder het zadel was naar m'n oude manege, dus inweze kende ze het zadel iemand op d'r rug en wat hulpen. Mijn instrectrice heeft toen gevraagd of ik haar wou doorrijden, zodat ze na verloop van tijd de lessen in kon. Dat is allemaal super verlopen, en ben pas weer eens gaan kijken hoe ze het in de lessen deed, dat was verdomme 10x niets.. Dat beest moest helemaal met de zweep getikt te worden voordat ze een stapje wou verzetten, terwijl bij mij als ik al met m'n benen bewoog schrok ze al.. Maarja dat is het nadeel van manegepony's.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:53

Ik heb Connor ook zelf ingereden. Ik heb wel hulp gehad met de longe vasthouden en met opstappen enzo. En eigenlijk is dat best goed gegaan, hij is nu aan het puberen en zo af en toe probeert hij wel wat uit. Opeens proberen om te draaien of zo, maar niet echt iets gevaarlijks.

Hiervoor had ik trowuens al meer paarden ingereden dus helemaal onervaren was ik er niet mee.

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 18:57

super mensen om dat allemaal te horen!!!!
over het algemeen zijn de reactie's tot nu toe redelijk positief, op een enkel bokje en hupje na dan!

en tuurlijk Tinkiebel!!!!! dat aanbod sla ik niet af , gezellig met 2 tinkjes rijden!
ik geef wel een gil als het zover is!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:01

Bianca22 schreef:
en tuurlijk Tinkiebel!!!!! dat aanbod sla ik niet af , gezellig met 2 tinkjes rijden!
ik geef wel een gil als het zover is!


Nog een bomproof Tink nodig? Ga ik ook gezellig mee Knipoog

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 19:27

tuurlijk, lijkt me gezellig!
ik hoop dat die tink van mij wat op die van jouw lijkt, hij lijkt me erg lief!
hoop dat het inrijden voorspoedig verloopt. 1 nare ervaring met een andere pony 2 jaar terug is meer dan genoeg.

Bianca22

Berichten: 655
Geregistreerd: 11-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 19:32

heb trouwens in oktober mijn E achter B gehaald, moet allen nog even mijn twingo'tje inruilen voor een VW station, en een trailertje kopen!(ach , alsof het niks is he) maar echt aankomend zomer is het zover, rijd ikmet mijn grote auto en eigen trailer , met daarin mijn EIGEN PAARD!!!!!!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:09

Is erg leuk met je eigen paard op stap Vind ik ook erg leuk Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 17:51

Ik heb Yorghos 4 jaar geleden ook zelf ingereden. De eerste keren gewoon zonder zadel erop gekropen en hij vond het allemaal wel best. Ik heb het heel langzaam opgebouwd.
De eerste keer alleen even zitten, dan een stukje stappen, pas na enkele weken ging ik echt "rijden". Yorghos was het eerste jaar ontzettend braaf. Maar toen hij 4 werd heeft hij een half jaartje behoorlijk gepubert.