Doorzitten slecht ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Doorzitten slecht ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:17

Ik hoorde laatst dat doorzitten slecht was voor de rug van het pony of paard,
Ik zit best nog wel vaak door en ik vroeg me af of dit slecht was?
Verward
Het lijkt mij niet want echte dressuur ruiters zitten meestal ook door

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:21

dat hangt van de rug van je paard af.
heeft je paard een zwakke rug ( of zie je iemand ddorzitten op een paard wat zijn rug hol maakt) dan is het niet goed om door te zitten, en moet je de rug eerst sterk maken.
Heeft het paard een sterke rug, dan is het niet erg en kan doorzitten geen kwaad.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:36

het is het beste voorwaarts-neerwaarts te rijden met een paard al lichtrijdend, tot je voelt dat hij zijn rug gaat gebruiken. dan pas heeft doorzitten het effect dat het moet hebben (hetzelfde evenwicht behouden op de twee diagonalen)

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:38

Bedankt, ik zit meestal ook door omdat ik dan rustiger kan blijven zitten.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:46

als hij zijn rug wegdrukt zal het er inderdaad niet beter op worden en kan je beter lichtrijden zodat hij zijn rug eerder wil gebruiken, maar als hij zijn rug wel gebruikt, hetgeen je meteen merkt omdat hij je dan laat zitten, is het niet slecht hoor, mits je niet bonkt en mee bent met de beweging.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:07

het is niet goed om door te zitten als jouw paard nog koud is. Dus als je net begint met losrijden.
Als de spieren warm zijn en jouw paard is ontspannen, dan pas gaan doorzitten.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:21

Kyra schreef:
het is niet goed om door te zitten als jouw paard nog koud is. Dus als je net begint met losrijden.
Als de spieren warm zijn en jouw paard is ontspannen, dan pas gaan doorzitten.



en als je dan zonder zadel gaat rijden? ik rijd namelijk altijd liever zonder zadel dan met zadel! Scheve mond

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:41

Ik denk dat doorzitten slechter is voor jouw rug dan voor het paard zn rug! (naja... als je tenminste niet stuitert met doorzitten). Ik mag niet eens meer doorzitten van de fysio omdat er allemaal wervels aan elkaar zitten ofzo... (doet me ook teveel pijn). Ik heb er nog nooit van gehoord dat t slecht is voor je paard hoor!

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:52

ligt inderdaad aan de rug van je paard maar zeker ook aan hoe jij zit... zit je lekker ontspannen.. dan is het niet zo erg.. maar zit je helemaal te bonken en te hobbelen.. dat zal je paardje dat neit echt heel lekker vinden.. en kan hij miss last van zijn rug krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:54

Een tijdje terug hoorde ik juist vertellen dat lichtrijden erg belastend is voor de rug van het paard.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:58

Amberto schreef:
Ik denk dat doorzitten slechter is voor jouw rug dan voor het paard zn rug! (naja... als je tenminste niet stuitert met doorzitten). Ik mag niet eens meer doorzitten van de fysio omdat er allemaal wervels aan elkaar zitten ofzo... (doet me ook teveel pijn). Ik heb er nog nooit van gehoord dat t slecht is voor je paard hoor!


ik heb nooit echt last bij het doorzitten. maar toch zitten een aantal wervels bij mij scheef.. de fysio van mij heeft er verder nooit iets over gezegd, dan behalve dat ik erg voorzichtig moet zijn en als ik nog een keer kan vallen dat ik naar het ziekenhuis gebracht kan worden omdat mn rug het dan niet aan kan Verward

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:19

doorzitten moet je leren zowel jij als je paard. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in de opbouw van de proeven. Bij de B rijdt je licht behalve als het gezegd wordt en dat wordt langzaam omgedraaid tot je helemaal niet meer lichtrijdt.

Het hangt dus van verschillende dingen af. Losrijden en het voorwaarts-neerwaarts of het over de schouder naar beneden of het horizontaal rijden doe je vaak lichtrijdend. Oprichten en verzamelen zit je door. Het hangt dus af van hoe ver je bent in de africhting en hoever je bent in je trainingssessie. Als je daar rekening mee houdt kan het volgens mij geen kwaad...

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 19:22

Heel erg bedankt allemaal, ik was al bang dat ik de rug aan het belasten was. Maar gelukkig is dat niet zo Haha!

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:58

Waarom zou het slecht zijn? ik bedoel op wedstrijden ben je vanaf M al VERPLICHT om door te zitten tijdens je proef!!! Haha! En dan zou het slecht zijn?
3 dubbele piroette's draaien mag je niet van de dierenbescherming omdat dat lichamelijk niet goed zou zijn voor je paard..als doorzitten te slecht voor de rug zou zijn zouden ze daar ook allang over gevallen zijn!!! Knipoog
Neej hoor, lekker doorzitten gaan(mits je dit paardvriendelijk doet, dwz goed meegaat met je heupen zodat het paard er geen last van ondervind!!dus idd niet bonkt in het zadel) !! Wel zou ik aan je houding en zit gaan werken ...doorzitten gaan omdat je dan beter zit is tot daarentoe..maar je probleem ontwijken NEE! Boos! Een goede instructie kan ook deels de oplossing zijn..

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:08

doorzitten is niet slecht voor je paard tenzij het om een heel jong dier gaat. dan zo min mogelijk doorzitten. als je training vordert kan je dan meer door gaan zitten. ik denk niet dat je een heel jong dier rijd maar je kan het hebben gelezen met een jong paard als uitgangspunt

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:12

Ligt eraan hoe je kan doorzitteh :p

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:53

het hangt er inderdaad vanaf hoe je doorzit en hoe het paard op dat moment loopt. Als het paard zijn rug wegdrukt of zowiezo heel gespannen is in de rug moet je zowiezo nooit gaan doorzitten, je maakt het dan alleen maar erger. Stel je maar voor dat je al een pijnlijke stijve nek heb en iemand gaat er (op niet bepaald therapeutische wijze) op lopen bonken, waardoor je eigenlijk alleen nog maar erger gespannen wordt. Dat is dus niet zo handig.
Op het moment dat het paard goed ruggebruik heeft en ook geod ontspannen is mag je er wel op doorzitten en als het goed is zal je ook merken dat dat een heel stuk prettiger zit dan als hij gespannen is.

Ook geldt het dat als jij niet netjes kan doorzitten (oftewel als je nogal stuitert ofzo) je beter kan lichtrijden, aangezien dat weer voor een gespannen reactie en dus (spier)pijn bij het paard kan zorgen. Dat stuiteren gebeurt weer vaker bij een gespannen rug, dus er is een soort van wisselwerking tussen...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:55

Ik rijd op dit moment alleen maar jonge paarden en zit hele kleine stukjes door. En natuurlijk bij overgang van draf naar stap/stilstaan en van draf naar galop Knipoog

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:08

Lovely schreef:
Een tijdje terug hoorde ik juist vertellen dat lichtrijden erg belastend is voor de rug van het paard.


Dit heb ik ook gehoord, en ik kan me er ook iets bij voorstellen. Je haalt immers niet het gewicht van de rug als je lichtrijdt, dat gewicht hangt nog steeds op je stijgbeugels en dus op je zadel.
Overigens zit ik meer door dan ik lichtrijd, en loopt mijn pony dan ook beter en meer ontspannen.

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 21:45

Citaat:
Overigens zit ik meer door dan ik lichtrijd, en loopt mijn pony dan ook beter en meer ontspannen.


Jah zo is het bij mij ook. Ze loopt veel beter ontspannen als ik doorzit en ik zit zelf ook een stuk rustiger

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 04:09

Als je paard zijn rug goed gebruikt doordat hij heeft leren dragen, geeft doorzitten niets. Bij onjuist ruggebruik is het pijnlijk en dus zeker niet goed. Ook voor jezelf overigens niet.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:40

Cow_horse"]
[quote="Kyra schreef:
het is niet goed om door te zitten als jouw paard nog koud is. Dus als je net begint met losrijden.
Als de spieren warm zijn en jouw paard is ontspannen, dan pas gaan doorzitten.



en als je dan zonder zadel gaat rijden? ik rijd namelijk altijd liever zonder zadel dan met zadel! Scheve mond
[/quote]
Goed en lang instappen zodat de spieren goed los zijn...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:54

Maar als hij zijn rug wegdrukt heeft het losrijden nog geen zin!!Hij moet wel over zijn rug + achterhand lopen, anders heeft hij er alsnog heel erg last van!!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 13:46

lang (en goed) uitstappen doe ik wel, ik stap haar dan net zo lang in tot ze warm word. in stap maak ik nog oefeningen, halthouden-stappen. voltes, slangenvoltes enz. pas meestal na een kwartier ofzo ga ik rustig aan draven.
(toen de kraker voor mijn pony kwam, zei ze dat het zelfs beter was om zonder zadel te rijden dan met zadel... Verward ) misschien omdat dat voor de rug van mn pony is (dit bedacht ik me net in een keer omdat ik haar nog moet bellen Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 14:38

Sjonniej schreef:
Maar als hij zijn rug wegdrukt heeft het losrijden nog geen zin!!Hij moet wel over zijn rug + achterhand lopen, anders heeft hij er alsnog heel erg last van!!

Je eerste zin begrijp ik niet helemaal hoor.