Wat te doen met wanbetalers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Wat te doen met wanbetalers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 13:34

Hoi hoi,

Wat doen jullie als je iets zou verkopen aan een bokster die telkens niet betaalt?
Omdat er een pakketje naar de andere kant van het land moest had ik met een bokster afgesproken om gelijk over te gaan met de betaling, maar ze heeft dat dus niet gedaan (alle andere met wie ik handel gedreven heb wel) en wil alsnog niet over de brug komen. Scheve mond

Ik laat het er in ieder geval niet bij zitten (heb zo mijn principes), maar hebben jullie tips?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:02

Een pb sturen en evt. bellen en een mod inlichten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:49

Sowieso is dit een wat onhandige afspraak.
Als ik iets koop op internet doe ik dat het liefste onder rembours (dwz ik betaal bij de postbode). Op die manier weet de verkoper zeker dat er geld komt en weet ik zeker dat ik het gevraagde product krijg.
Bij goedkopere zaken wil ik nog weleens van tevoren betalen, als het bedrag binnen is bij de verkoper wordt het dan opgestuurd.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:53

tja...
ik zou nooit afspreken om gelijk over te steken als ik iets verkoop, maar daar heb je nu niets aan.. Aangezien je haar adres hebt zou je es een keer op kunnen bellen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:56

Eerst geld, dan de koopwaar. Maar je moet ook zien dat er mensen zijn die fulltime werken, en niet meteen naar het postkantoor kunnen. En er zijn ook nog steeds mensen die geen internetbankieren hebben, dus ook het overmaken van het geld kan wat langer duren.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:27

Cassidy schreef:
Eerst geld, dan de koopwaar. Maar je moet ook zien dat er mensen zijn die fulltime werken, en niet meteen naar het postkantoor kunnen. En er zijn ook nog steeds mensen die geen internetbankieren hebben, dus ook het overmaken van het geld kan wat langer duren.


Dat was dus inderdaad ook het verhaal, oftwel de smoes zo blijkt nu. Ze was vergeten om naar het postkantoor te gaan of iets in die trant, en ik zit niet de hele dag achter het net mijn bankrekening te checken.

Ik had alleen wel verwacht dat er veel irrelevant commentaar zou komen op het feit dat het niet handig is om via de post/ mail handel te doen. Om van het gezeur af te zijn had ik dus maar gepost dat we hadden afgesproken om gelijk over te steken. Er kwam dus alsnog commentaar waar ik nu weinig meer aan heb. Het gaat ook niet om een astronomisch bedrag, maar toch.

Ik weet dat er sowieso een bepaalde mate van wederzijds vertrouwen nodig is voor deze manier, maar aangezien de betreffende bokster op vrijwel ieder topic reageert waarin iets te koop wordt aangeboden, leek het me sterk dat ze zo`n figuur wilde slaan. Je verliest toch wel je gezicht door zo`n actie.

Gelukkig heb ik onderhand per pb wel een nuttige tip gehad. Bedankt daarvoor!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:49

Persoonlijk doe ik het altijd zo: eerst betalen, dan verzenden. Dat geldt zowel voor als ik iets koop EN als ik iets verkoop.

Half/half doe ik niet en eerst opsturen, dan betalen, daar begin ik al helemaal niet aan.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:54

Apple schreef:
Als ik iets koop op internet doe ik dat het liefste onder rembours (dwz ik betaal bij de postbode). Op die manier weet de verkoper zeker dat er geld komt en weet ik zeker dat ik het gevraagde product krijg.


Niet helemaal waar, je mag het niet open maken voordat je betaalt, dus het kan alsnog een doos met stenen zijn...

Ik heb met bokkers tot nu toe nog geen enkele vervelende ervaring gehad, maar ik heb alleen nog maar zaken gedaan met vrij bekende bokkers, als je iemand al jaren "kent" is er toch wat meer vertrouwen.

Ik doe het hetzelfde als Imker. Voor echt dure dingen stap ik zelf wel in de auto, dan neem ik het risico niet om belazerd te worden en bovendien wil ik het dan toch ook graag eerst zien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:06

Als je het adres hebt (want je hebt uiteindelijk ook de koopwaar erheen gestuurd) zou ik ze met een persoonlijk bezoek vereren. Lips are sealed

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:34

Ik weet niet of het mag. Maar ik zou haar naam op bokt bekend maken.
Helpt ons ook weer.

En ik denk sowieso dat onder rembours toch de beste oplossing is toch?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:47

Naam bekend maken mag niet... En mij lijkt onder rembours ook het handigst, maar volgens mij kost dat extra?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:52

Jacksel schreef:
Naam bekend maken mag niet... En mij lijkt onder rembours ook het handigst, maar volgens mij kost dat extra?


Dat kost idd extra, en niet iedereen is daar blij mee...
Het is en blijft toch echt een kwestie van vertrouwen...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 01:18

kan er geen 'zwarte lijst' van bokkers komen die niet alles eerlijk/netjes afhandelen?

er was laatst nml ook al een topic dat ging over een groen en een geel dekje geloof ik?
maar dan weet je alvast met wie je beter geen 'zaken' kan doen

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 01:34

Ik vind zo'n zwarte lijst ook erg handig. Zo weten we teminste welke bokker wel en niet te vertrouwens zijn..

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:43

maar dat vorige verhaal bleek uiteindelijk 2 kanten te hebben, ik geloof dat het beiden niet lukten elkaar te bereiken omdat naam/emailadres kwijt waren... als ik zoiets zou mee maken zou ik niet zo blij zijn meteen op een zwarte lijst terecht te komen.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:38

Ik heb zelf nu ook zoiets, ik heb aan iemand hier op bokt op 12 februari een hoofdstel verkocht en dat zou ik haar opsturen als ik het geld binnen had. Tot nu toe nog niets ontvangen en ze reageert helemaal niet op mijn herhaalde PB-tjes of het klopt dat ik nog geen geld heb ontvangen en of ze wat van zich wil laten horen. Terwijl ik natuurlijk kan zien dat ze mijn pb-tjes heeft gelezen. Ik vind dat erg jammer dat dat zo gaat Huilen .

*edit* net nog een pb gestuurd met link naar dit onderwerp en daar kreeg ik onmiddellijk een reactie op, gelukkig!!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:36

Lautjuh123 schreef:
Ik vind zo'n zwarte lijst ook erg handig. Zo weten we teminste welke bokker wel en niet te vertrouwens zijn..


Als zo'n zwarte lijst maar bij de betreffende mod's te vinden zijn en neit publiekelijk op bokt.nl. Deze kunnen dan na genoeg klachten de user een OW en desnoods ee nban geven.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:48

"een deukje in zijn/haar nieuwe auto trappen
" dan zeg ik dat ik hem een zak vind?"

Sorry Haha! , moest opeens aan deze reclame denken.

Bij grote bedragen weet ik niet wat ik zou doen, maar ik vind "eerst betalen, daarna verzenden"

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:19

ik krijg net toevallig een pakje van een bokker binnen. Gewoon op basis van vertrouwen ik had van te voren betaald vond ik wel zo eerlijk.
Blijven stalken met pb's die bokker Haha! Vervelend voor je hoor.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:15

heb 1x wat gekocht van een bokker,eerst betaald,dan verzonden.Is allemaal erg netjes gegaan.
Als ik wat zou verkopen ook eerst betalen en dan verzenden.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:38

Ik heb zo een 'zwarte' lijst. Tenminste ik heb een lijst met namen van bokkers waar iets mee mis gegaan is. Dus mocht je iets willen weten dan kun je pb-en mits er discreet mee omgegaan wordt. En je kunt bij mij natuurlijk ook namen doorgeven

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:54

Zo'n zwarte lijst is natuurlijk erg handig maar ik vind het ook wel een bepaalde manier beledigend voor die bokker wiens naam dan op die lijst voorkomt. Ik zou eerder als er bijvoorbeeld drie keer of meer een klacht is binnengekomen bij een van de mod's, moet er worden ingegrepen door het forumgedeelte 'Eenmaal, andermaal...verkocht' af te sluiten voor diegene zodat die er niet meer in kan en zo ook geen 'last' meer is voor de bokkers. Dit is een vriendelijke manier vind ik want de naam wordt bovendien niet bekend gemaakt en iedere bokker heeft nog recht op privacy.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:15

Boos! Als je een mede-bokker al niet meer kan vertrouwen!!!! Boos!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 18:53

Wat vervelend zeg! Gewoon door blijven gaan! Ik hoop voor je dat het goed komt! Dit is niet netjes!!!!!!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:21

Larissa schreef:
Zo'n zwarte lijst is natuurlijk erg handig maar ik vind het ook wel een bepaalde manier beledigend voor die bokker wiens naam dan op die lijst voorkomt.


Dan had die persoon maar moeten doen wat had ie had moeten doen.

Batelaen of versturen.....