digitale spiegelreflex?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

digitale spiegelreflex?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:08

Graag zou ik een digitale spiegelreflex kopen.

Dit eigenlijk alleen omdat ik portret foto's van een spiegelreflex camera om te kwijlen vind. (klinkt verwend hè)
Maar verder ben ik helemaal niet thuis in moeilijke lenzen, instellingen enz.

Wat voor camera raden jullie een beginnend puur hobbie matig foto knippend persoon (fotograaf klinkt te duur Lachen )dan aan?

Wel de kwaliteit dat een foto ook nog af te drukken is en daarna nog om aan te zien, maar het hoeft dan ook weer niet een super professionele te zijn


Hevonen

Berichten: 5594
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:23

ik raad je een fotocursus aan!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:10

met een betere compactcamera kan je ook goede portretfoto's maken. als dat idd de enige reden is, raad ik je af 1300 euro neer te leggen voor een digitale SLR.

Amor Vincit Omnia

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:21

Als je niet schrikt van een bedrag van rond de €1500 dan is een instap dSLR kit een goede keus (300D of de aangekondigde Nikon D70).
Leuk zoomtelelensje (flashkaart, tas, enz.) erbij en je kunt aardig aan de slag.
Daar kun je uitstekende foto's mee maken.

Bekijk ook dit topic nog even http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=198382 daar staat ook nog aardig wat.

SuperPepeijn heeft gelijk op een klein puntje na, je kunt met een compact nauwelijks portretten maken met een wazige achtergrond.
Als dat precies hetgene is waar je van kwijlt dan heb je geen andere keus dan een dSLR.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:52

volgens mij had iemand van bokt (dacht orionneke) onlangs een compactcamera waarbij je ook scherptediepte kon instellen, ze zijn er wel, schijnbaar.

Amor Vincit Omnia

Hevonen

Berichten: 5594
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:20

Ik wilde niet flauw zijn, hoor, maar ik meen het. Heb er zelf zoveel aan gehad en was zo leuk, dan leer je dus wel hoe je echt goede portretten kunt maken, die jij zo mooi vindt. Wat betreft een camera, digitaal en niet duur weet iknniet maar er zijn wel heel veel prima 'gewone' spiegelreflexcamera's tweedehands en zelfs nieuw voor heel lage prijzen te koop.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:05

Om eerlijk te zijn heb ik niks aan een cursus, als ik geen camera heb waar ik de gevraagde dingen ook mee in kan stellen Knipoog

En ik schrik ook niet van die bedragen, heb x jaar geleden al hetzelfde neer geteld voor een simpel 3,3 pixel cameratje omdat dat toen je-van-het was Lachen

En photodude bedankt voor de tips Lachen

En ik ben dan wel benieuwd welke camera dat is Sp Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:12

vraag gewoon ff na bij orionneke, in haar profiel staan dergelijke foto's.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:17

Ik heb haar gepb't, dus ff afwachten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:39

zij heeft de digitale spiegelreflex, Canon D30. kreeg ik net per pb.
Dus helaas Lachen

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:51

runningkawa schreef:
zij heeft de digitale spiegelreflex, Canon D30. kreeg ik net per pb.
Dus helaas Lachen


Hahaha, ja die camera heeft ze gekocht n.a.v. met mijn D30 "spelen" Toen kwam ze er ook achter dat wanneer je hele hoge eisen gaat stellen, je eigenlijk bijna niet zonder een spiegelreflex kunt....
Heb laatst zelf nog een Canon powershot A70 erbij gekocht omdat die makkelijk mee te nemen is voor huis/tuin en keukenkiekjes...(wil er niemand mee beledigen hoor), zo'n spiegelreflex is gewoon een heel gewicht om mee te sjouwen. Maar als ik echt hele speciale foto's wil, neem ik mijn D30! (zou graag een Canon 1Ds hebben,maar dat wil mijn portomonee niet Haha! , liefst met een heel lichtgevoelige zoomlens Schijnheilig )
Met een spiegelreflex en een goede lens heb je wat meer kans op "eruit springende" foto's, ook als je wat minder kijk erop hebt en minder ervaren bent, met alle respect voor diegenen die met een veel simpeler camera hele mooie foto's kunnen maken hoor! Die hebben gewoon ook heel veel gevoel voor foto's maken!

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:55

SuperPepeijn schreef:
volgens mij had iemand van bokt (dacht orionneke) onlangs een compactcamera waarbij je ook scherptediepte kon instellen, ze zijn er wel, schijnbaar.


Mischien een beetje teveel de puntjes op de iii mode maar scherptediepte kun je niet (rechtstreeks) instellen.
Scherptediepte is een neveneffect van het gekozen diafragma (en is tevens afhankelijk van de brandpuntsafstand van de lens en de afstand tot het onderwerp).
Dus met het kiezen van het diafragma kun je de scherptediepte beïnvloeden (mischien kun dat eigenlijk ook wel beschouwen als instellen Verward sorry Lachen ).
Kleiner diafragma (diafragma meer open) geeft een kleinere scherptediepte.
Afgezien van het technische geneuzel hierboven heb je uiteraard compactcamera's waar je het diafragma met de hand kan instellen, echter is bij een maximaal open diafragma de scherptediepte vaak nog zo groot dat je nooit die mooie wazige achtergrond kunt krijgen die je met een SLR wel kunt krijgen.
Waarom vraag je je natuurlijk af.
Wel, dat komt omdat de scherptediepte ook afhankelijk is van de brandpunts afstand van de lens en de compactcamera's hebben lensjes meestal ergens tussen de 7 en 20mm terwijl de vergelijkbare lens op een SLR dan iets heeft van 35 - 100 mm.

Die compactcamera's hebben dus een lens die iets van 5x korter is dan die van een SLR (om dezelfde foto te maken).
Hoe korter de lens, hoe groter de scherptediepte.
Waarom is die lens dan zo anders op een compactcamera?
Dat komt omdat het sensortje erachter veel kleiner is.
Kleinere sensor == kortere lens om hetzelfde beeld te krijgen.

Kort gezegd:
Compactcamera == kleine sensor == grote scherptediepte.
SLR == grote sensor == kleine scherptediepte.

Deze regel wordt gewoon bepaald door de optische/natuurkundige wetten en er is geen camera die daar verandering in kan brengen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:24

idd dat klopt. ik las er toevallig gisteren een interessant stukje over op dutchphotozone.nl (zeker ook gelezen?)

Amor Vincit Omnia

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:42

SuperPepeijn schreef:
idd dat klopt. ik las er toevallig gisteren een interessant stukje over op dutchphotozone.nl (zeker ook gelezen?)


Nog niet, ik zal eens kijken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:15


Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:19

leuke site, dank je
en dicusieer vooral verder hier, alleen maar leerzaam Lachen

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:26

Biebel schreef:
Toen kwam ze er ook achter dat wanneer je hele hoge eisen gaat stellen, je eigenlijk bijna niet zonder een spiegelreflex kunt....
Heb laatst zelf nog een Canon powershot A70 erbij gekocht omdat die makkelijk mee te nemen is voor huis/tuin en keukenkiekjes...(wil er niemand mee beledigen hoor), zo'n spiegelreflex is gewoon een heel gewicht om mee te sjouwen.


Dat is bij mij ook de rede waarom ik nu twee camera's heb Haha! , alleen heb ik een analoge spiegelreflex omdat ik een digitale niet kon betalen (ja, de camera wel, maar de lensen enzo niet).
Maar ik fotografeer ook wel liever met een normale camera als een digitale Knipoog

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:55

IcePrincess schreef:
Dat is bij mij ook de rede waarom ik nu twee camera's heb Haha! , alleen heb ik een analoge spiegelreflex omdat ik een digitale niet kon betalen (ja,
de camera wel, maar de lensen enzo niet
).
Maar ik fotografeer ook wel liever met een normale camera als een digitale Knipoog

Da's een kromme redenering die ik niet begrijp.
De lensen voor een digitale spiegelreflex zijn dezelfde dan voor een analoge. Tenminste bij Canon.
Het prijsverschil zit 'm juist in de analoge of digitale body!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:09

hoezo kromme redenering Verward als ik de camera kocht had ik geen geld meer voor lenzen (zat er nieteens 1 bij), geen geld meer voor een geheugenkaart en ook niet voor andere accesoires. Het knilnkt wel makkelijk; camera voor 1200 euro maar dan heb je alleen de body, voor het geld wat ik daarvoor kwijt zou zijn heb ik nu dus een 'normale' digi met 128 mb geheugen en een analoge met lenzen en voor bijde nog een tasje.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:27

ice princess heeft hier wel een goed punt RK, en dat is dat je er met die 1200 euro nog lang niet bent! sterker nog voor een echt goede lens betaal je dat bedrag nogmaals.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:24

Dat wist ik helaas al Verdrietig Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 10:15

SuperPepeijn schreef:
volgens mij had iemand van bokt (dacht orionneke) onlangs een compactcamera waarbij je ook scherptediepte kon instellen, ze zijn er wel, schijnbaar.


Bij een Canon Powershot G1, G2, G3 en G5 kan je ook diafragma en sluitertijd instellen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:47

Dat kan ik bij die van mij ook, sony dsc s-85, maar dat lijkt echt niet op een spielgelreflex foto.
En dat lijkt me ook logisch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cerosa, ComscoreBot, Eve_16, ImkeTarek, Janneke2, Jaydee_WP, kaatje89, KarinW86, linoleum, marjannuh, Niika, Roosch, Shinedown, Tati2, TheNovelist, veerledec en 33 bezoekers