[LO] problemen met longeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

[LO] problemen met longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 14:58

ik heb een halfinger van 9 jaar hij is nu 4 maand van mij en daarvoor heb ik hem een jaar geleasd. Maar sinds kort heb ik problemen met longeren... ik nam hem meej een vriendin van mij stond ernaast begon hij gewoon te bokken terwijl hij me volgde bijna tegen m'n vriendin aan!! ik vet pist dus hem rondjes laten lopen. nou is mijn 1e probleem als ik begin stapt hij netjes, daarna draf en krijg ik hem ook nog trug in de stap maar zodra ik de galop heb gedaan wil hij niet meer stappen! vet irri. en als ik hem op de rechterhand zet vertikt meneer om te lopen en gaat vage dingen doen! Scheve mond hij gaat of omdraaien of recht voor m'n neus staan dwing ik hem dan vooruit blijft hij achteruit lopen of gaat steigeren hij wil absoluut die kant niet op en eerst wel! het kan niet egt zijn dat hij me uitprobeert of geen respect heeft want verder kan ik egt alles met hem! dressuur, springen, vrijheidsdressuur enz. heeft iemand ooit zulke problemen gehad?
thx

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:39

Misschien moet je eens gaan kijken of je van iemand met dubbele lijnen kan leren longeren. Dit werkt super, je kan ophoudingen maken (net als onder het zadel) en je kan hem ook helemaal precies sturen, dus je kan hem dan gewoon rechtsom sturen.
Als hij gaat steigeren moet je hem een tik geven, dat mag niet. Waarschijnlijk steigert hij makkelijk omdat je dat ook met VD doet, of niet?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:00

Ik denk toch degelijk dat het een gebrek van respect is, het paard leert je kennen en merkt ´zwakheden´van je op. Vervolgens reageert hij daarop door dominant gedrag te vertonen.
Ik heb met mijn arabische merrie deze problemen ook gehad, met mijn haflinger die ik hiervoor heb ik deze problemen ook heb gehad. Toch vreemd twee verschillende paarden en dezelfde problemen, het kon dus niet aan de paarden liggen, maar moest aan mij liggen. Door veel lessen te nemen en veel consequent met je paard bezig te zijn heb ik dit kunnen verhelpen.
Longeren is voor paarden de ideale manier om dominantiespelletjes met je te gaan spelen, denk daar goed om. Geef hem wanneer hij steigert of bokt, dit soort gedrag kun je nooit tolereren.
Mijn advies is zoek hulp...Wanneer je op dit punt doorgaat en niet goed reageert dan kun je een levensgevaarlijk paard creeeren.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:14

Een domunantie probleem dat is duidelijk. Maar dit komt waarscheinlijk door een communicatie probleem.
Zorg ten eerste dat je niet voorbij de kruis komt met het longeren. Pas als je terug wil naar een langzamere gang mag je voorbij de kruis komen. Waarscheinlijk komt het paard nu ook niet meer voor je te staan. Doet hij dit toch duidelijk schuin achter de kont hem opdrijven.
Probeer met alles wat je van hem vraagt je lichaam mee te laten praten. Dus versnellen door zelf te versnellen. terug komen door zelf duidelijk terug te komen enz.

Ploeps
Berichten: 264
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:35

Bij ons op stal hebben we ook zo een paardje.. ze vind de andere kant moeilijk om te lopen en dus gaat ze steigeren naar je en draait ze zich om en tent ze de kant op die ze makkelijk vind.. aldus.. doen wij het zo dat je naast haar gaat lopen (de kant die ze moeilijk vind) en dan iemand anders er met de zweep (longeerzweep) erachter laten lopen...
en dan de lijn steeds langer laten lopen.. en als hij/zij dan bijv een rondje heeft gelopen.. met die kant die zij vertikt te lopen, een lekker snoepje geven.. en dat dan langzaam afbouwen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:39

Ik ga met Josien mee........... en voeg eraan toe dat er mensen zijn die heel goed kunnen longeren........ vraag aan hun longeerlessen...... helpt echt

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 16:38

dank je wel voor de adviesen.
ik kom niet voorbij zijn kruis en je krijgt hem niet voorwaarts!! ik tolereer absoluut niet dat hij steigert enz. maar als ik het dan waarschuw gaat hij gewoon achteruit lopen net zolang totdat hij is gedraaid enz.
maar nog meer adviezen zijn welkom....
hoe komen jullie aan longeerlessen dan?
sandra

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:02

Vraag aan iemand met veel kennis of die je wilt helpen met longeren.......... wellicht je instrukteur......

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:48

idd even deskundig hulp zoeken.
verder weet ik niet of je met zweep longeert?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:00

Het probleem zit hem dus eigenlijk in het niet voorwaarts krijgen. Dit paard protesteerd heel duidelijk tegen de drijvende hulp.
Hoe gaat het leiden.
Loopt hij netjes met zijn neus naast je. Of wil hij altijd voor je lopen. En dan zelf doen waar hij zelf zin in heeft.
Gaat het leiden ook niet goed. Begin dan eerst daar aan. En als het leiden zonder problemen lukt. Ga dan pas aan het longeren beginnen. En dan liefst in het begin los.
Ene probleem is het gevolg van het andere probleem. Hele boel kleine probleempjes. Worden zeer grote onoplosbare problemen. Dus eerst de kleine dingen op lossen. En dan pas de grote problemen oplossen als ze er dan nog zijn.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 12:34

hij volgt me wel heel goed, hij komt als ik hem uit de wei ophaal en loopt met zijn neus naast me. ook als ik los in de bak gooi en dan ga lopen loopt hij mij achterna.
en jah ik longeer hem met zweep maar dat helpt niet zo heel veel want hij is er helemaal niet bang voor en reageert er eigenlijk niet egt op!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:06

Heeft hij helemaal geen opdringerig gedrag.
Als hij dit niet heeft dan is het waarscheinlijk onzekerheid. Het niet snappen wat je bedoelt.
Probeer heel duidelijke signalen te geven. En gebruik daarbij zoveel mogelijk je lichaam omdat hij dit beter en sneller zal begrijpen dan enkel zweep en longe signalen. Loopt hij ook maar een paar stappen goed. Direct belonen, zodat hij weet dat het goed was wat hij deed. Vandaar uit verder werken.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 22:21

ik ben vandaag na al jullie adviezen uiteindelijk toch weer zelf bezig gegaan met een vriendin , eerst op zijn goede hand dat ging heel goed alleen moeilijk terug in stap maar dat heeft hij vaker dat moet ik hem zoiezo nog leren. eerst goed warmlopen en toen met bijzetteugels eraan hij liep mooi en lekker ontspannen! toen de andere kant op en mijn vriendin ernaast ging goed toen liet ze hem los ging hij raar doen daarna nog een x zij ernaast toen liet ze hem los en ik liet hem aandraven ging hij netjes door dat 3 rondjes laten doen, en toen gestopt hij was helemaal warm! zoveel inspanning!! maar ik ben wel supertrots op hem!!
maar adviezen zijn nog altijd welkom!!!
thx sandra