Haflinger in de regen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-01 12:33

Mijn haflingerveulen van 8 maanden oud, staat al sinds een maand dag en nacht buiten. De veearts heeft gezegd dat hij er heel goed uitzag, en natuurlijk kan hij de hele winter buiten blijven. Maar nu is het vandaag al de derde dag dat het regent! En hij is drijfnat! Vinden jullie dat hij naar binnen moet?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 12:46

een paard moet wel een paar keer per dag kunnen opdrogen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 13:07

nee vind ik niet
de regen is niet tot de huid, hoop ik. alleen de bovenste haren zijn nat

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 13:09

Nee hoor! Krijgt ie lekker weerstand van, kan heel makkelijk zijn over een paar jaar. Paarden in het wild zijn toch ook altijd buiten?
Voor zo'n jong dier is het veel beter om buiten te blijven dan om binnen te staan, omdat de botten en spieren zich buiten veel beter ontwikkelen.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 13:13

Ik vind dat hij naar binnen moet KUNNEN. Of onder een afdakje of een paar bomen moet kunnen gaan staan als hij wil. Zolang je een paard en ook een veulen niet teveel poetst kunnen ze heel goed tegen regen.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat als ik de paarden zo buiten zie staan, ik ook de neiging heb om ze lekker binnen te zetten. Schijnheilig Knipoog

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 13:23

inderdaad gwen, de neiging heb je, maar paarden zijn nou eenmaal eigenlijk buiten dieren
wordt ie hard van Knipoog laat maar lekker staan
(ik heb zelf ook alleen een weiland, maar wel een binnenpoetsplaats en opzadelplaats en voerplaats en een binnenbak dus ik kan hem wel oplaten drogen maarja..

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 13:39

Ik heb thuis supermooie stallen, zadelkamer en afspuitplek. En waar staan mijn arabje en kruising? Nog lekker in de wei!

Wel met schuilstal en dikke dekens, omdat ze veel bereden worden.
Het is veel natuurlijker om ze in de wei te houden, het liefst met meer paarden.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 14:29

lekker buiten laten staan.zo bouwen ze alleen maar veel weerstand op zodat ze veel minder snel vatbaar zijn voor ziektes.Wat je zou kunnen doen is hem wat extra vitamines geven zodat je die kans nog kleiner maakt.
Heb je trouwens al een andere stal voor hem gevonden?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 16:35

mijn hafje staat ook altijd buiten...ze kunnen er goed tegen hoor.
het is helemaal niet zielig hoor. de meeste koudbloedigen die zijn het gelukkigst als het hard stormd en koud is.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 18:16

Een goede schuilstal is wel verreist. Daarmee bedoel ik een hok dat mistens aan 3 kanten dicht en als het kan ook nog de 'open kant' half afgedekt, dat het paard goed uit de wind kan gaan staan. Een een schuinaflopend dak. Gewoon golfplaten zijn voldoende *LOL* . Kan je een dakgoot en 'oud bad' aan zetten, dan heb je meteen ook fris water *LOL* .

Ook een paar goede bomen heeft een paard graag *LOL* .

Voor de rest is buiten lopen alleen maar gunstig. Onze pony's staan ook dag en nacht buiten, maar ze hebben dus de mogelijkheid om in die schuilstal te gaan.
[img]../upload/313/pony-avond_018.jpg[/img]
[img]../upload/313/pony-avond_020.jpg[/img]

Zoals hier op de achtergrond *LOL* . Deze hebben we niet zelf gezet hoor, was een handig voordeel aan de wei die we gekocht hebben. Met hooizolder inclusief, dat is nog 'ns een goede isolatie. Schijnheilig Knipoog

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 18:21

Zo iets als visje heb ik dus ook..
Maar mijn pony staat eigenlijk bijna altijd buiten...
Maar voor die beessies is dat natuurlijk in principe heerlijk.. want ze hebben eignelijk bijna geen last van die regen, duurt gewoon heeel erg lang voordat het echt doordringt...
wat ik ook wel een groot nadeel vind is dat alles 1 grote modder bende wordt, maar gelukkig hebben ze een vrij groot land zodat ze niet alles kunnen vertrappen...

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 19:10

Citaat:
Op 2001-12-01 15:35, schreef Shaienne:
mijn hafje staat ook altijd buiten...ze kunnen er goed tegen hoor.
het is helemaal niet zielig hoor. de meeste koudbloedigen die zijn het gelukkigst als het hard stormd en koud is.



mijn haffie helemaal niet... staat met een regendek op, op advies van de dierenarts en 's avonds doe je de draden van der paddockje open (ze staat wel gewoon heel de dag in de paddock of weide hoor) dan komt ze in volle draf met oortjes naar voor de stal in gescheurd Haha!

verschilt per paard denk ik...ik zou er iig wel voor zorgen dat ie naar binnen KAN, al ist maar een afdakje met 3 wandjes... dan kan ie uit de wind en regen gaan staan als ie wil

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 19:18

Ja, die van ons staan ook liever buiten als het kan, maar soms bij erge slagregen, gaan ze wel binnen hoor, of op zijn minst onder het afdakje ervoor *LOL* . Maar voor eczeempaardjes (zoals Maya, niet die op de foto) in de zomer is het ook goed, want de vliegjes mijden de stal *LOL* .

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 20:02

ik stel me altijd deze vraag:

Wat denk je dat de veulens in het wild doen? Een grot opzoeken om te schuilen? Nee dus!

Het is natuurlijk wel lekker dat als er een loeiharde wind staat, ze ergens achter kunnen kruipen, een boom ofzo, of een duintje.
Een paard kan heel wat hebben hoor!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:23

denk jij als jij het veulen nu in het wild gooit zal overleven?? niet dus...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:52

Nou, een haffie wel hoor...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 16:21

hoezo zou een haflinger wel in de regen kunnen staan en andere rassen niet??
ze kunnen beter tegen de kou maar niet tegen de regen hoor.
ik zou wel voor een schuilstal zorgen maar zonder kan ook wle vind ik, maar ik denk dat hij zich niet echt gelukkig zou voelen om in zo'n harde wind te staan

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 19:19

Sizzy, zei ik dat DIT veulen in het wild moest? Nee dus.
Ik gaf het aan om een voorbeeld te geven. Een haflinger is een sterk ras, kan dus zeer zeker wel tegen een beetje regen en koude!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 19:24

Alle paarden kunnen in de winter buiten blijven, mits gezond natuurlijk.
Het is maar net hoe je je paard verwent en wat jezelf handig en makkelijk vind.
Maar uitzonderingen zoals sportpaarden etc. niet meegeteld he.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 19:49

Ik ben ook voor de harde methode. One pony's hebben jnog noooooit een verkoudheid gehad en ze staan altijd buiten. Ze zijn het gewoon zo gewoon *LOL* .
Maar ik ben van mening dat je een schuilstal moet hebben.
Veulens gaan vaak tussen de 'moederdieren' schuilen, dicht ertegen om warm te hebben *LOL* Lovers . Liefst in een bosje *LOL* .

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 19:58

Ga maar eens op Ijsland kijken.
Ik was daar in Sept. en op een dag hadden we al het weer wat we maar konden hebben. Boven in de bergen was het maar een paar graden boven nul en wat liepen daar, allemaal kuddes met merries en veulens.
En sommige waaren echt nog heel jong.
Ik vind dat we veel te voorzichtig zijn met onze paarden, zodra het regent krijgen ze een deken op.
Heb je wel eens goed gekeken naar de vacht van een paard die in de regen staat?? Een betere regen/winterjas kun je je niet wensen.
Paardje dus gewoon lekker buiten laten staan en eventueel een schuilhokje/schutting neerzetten.
Ik vind wel dat het paard droog op de grond moet kunnen staan dus niet de hele dag/nacht in de prut tot de kogels.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:58

Haflingerveulens in Oostenrijk gaan ook de bergen in. Ik heb hier zat plaatjes van veulens in de sneeuw, worden ze sterk van. Altijd nat zijn lijkt me niet goed, ze moeten wel kunnen drogen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:49

ligt eraan, een pony die jaren in een stal heeft gestaan kan je echt niet ineens het hele jaar buiten laten staan

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:49

oh, ik zie nu pas dat ie pas 8 maanden is Haha!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:17

idd geen enkel paard kan goed tegen dagenlang langdurige regen zonder op te kunnen drogen, want dan komt de regen namelijk wel op de huid terecht..

en jantina, je kwam zelf met het voorbeeld van in het wild leven dus ja.....

ik ben het er ook helemaal mee eens dat paarden heel de dag buiten kunnen MITS ze een goede schuilstal hebben...

amen Knipoog