Tjalling stichting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Tjalling stichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 19:17

Ik bekeek net weer foto's van mijn vorige lieveling en ik mis hem nog echt heel erg...Moest echt weer huilen toen ik die foto's zag van mij op hem enzo en met de wedstrijden enzo...Hoe graag zou ik hem weer eens willen zien. Ik weet dat hij naar de Tjalling stichting is gegaan. Dat is iets met gehandicapten rijden. Weet iemand van jullie er meer van?

Liefs Jildau


Jet

Berichten: 11912
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:51

http://www.manegeonderdelinde.nl Kijk eens op deze site, misschien staat jouw lieveling erbij en je kan anderen wat meer info geven over de manege waar hij is beland.
Je vertelt namelijk niets over de pony, wat voor een het is, hoe hij er uit ziet enzo...
Ik ken hem dus niet, maar heb dit op internet voor je gevonden. Succes!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 18:35

Ja maar ik zocht dus info over de Tjalling stichting Knipoog ...Ik wil wel ff wat info plaatsen...In mijn profiel staat ook info met foto enzo.


Jet

Berichten: 11912
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:38

donderdag, 13 november 2003, Regio


Gehandicapten op het paard
Opeinde - De Tjallingstichting voor gehandicapten wil volgend jaar in Fryslân wedstrijden houden voor gehandicapte paardensporters. ‘Paralympics’, noemt manager Jelmer Kooistra van de stichting die spelen al met een groot woord. Het móet volgens hem lukken.
Jelmer Kooistra uit Opeinde was vijf jaar geleden bedrijfsmanager in het oude Fries Paarden Centrum (FPC) in Drachten. Daar maakte hij kennis met paardrijden voor gehandicapten. Een brave Friese ruin was een van de paarden die heel geschikt was voor gehandicapten. Hij heette Tjalling en dat verklaart ook de naam van de stichting die mede op initiatief van Kooistra is opgericht voor paardrijden door gehandicapten in Fryslân en Drenthe. Dat was nodig, want: ,,in de praktijk was er vaak geen ruimte, dan weer geen geld, of geen tijd, of er waren geen vrijwilligers voor het paardrijden met gehandicapten en dat greep me aan’’, vertelt Kooistra.
De stichting heeft inmiddels veertig hoofdsponsors, die ieder 2000 euro per jaar betalen. Onder hen zijn veel leden van de Bond van Friese Hengstenhouders, maar ook bedrijven en kantoren. Ze hebben allemaal een contract voor vijf jaar.
Inmiddels rijdt Kooistra in een VW-bus rond vol reclame voor de sponsors. In de zomermaanden staat hij met die bus en een kraam op jaarmarkten om het werk van de stichting aan de man te brengen. Dat brengt behoorlijk wat geld in het laatje. ‘s Winters richt hij zich op bedrijven en particulieren om hen warm te maken voor het werk van de Tjallingstichting.
Er zijn ook verenigingen die de stichting ondersteunen. Zo exploiteerde de Oranjevereniging van Oudehaske tijdens de laatste Jouster Merke de toiletwagens. De ‘plaskwartjes’ kwamen allemaal bij de Tjallingstichting terecht.
Op dit moment is de stichting betrokken bij lessen in de manege in het Drentse Westerbork, in manege Onder de Linde in Beetsterzwaag, Mennohiem in Burgum en bij SPG Sneek en omstreken in Tjerkgaast. In die laatste manage wordt volgende week als eerste een zogenaamd huifbed in gebruik genomen.
Vijf jaar geleden is het huifbed uitgevonden voor de Manege zonder Drempels in Bennekom. Twee paarden lopen in een stalen frame op wielen. In dit frame is een doek gespannen boven de paardenruggen. De gebruiker ligt op dit doek dat de paardenruggen net raakt. Door de beweging van de paarden en hun warmte wordt het lichaam van de gebruiker gemasseerd. Dat kan therapeutisch werken. In Bennekom en IJsselmuiden, waar huifbedden in gebruik zijn, worden er goede resultaten mee geboekt.
De lessen aan de gehandicapten in Fryslân worden verzorgd door Joke Faber en Jeanet Bakker. Zij hebben naast de normale opleiding tot instructeur ook een speciale opleiding voor het lesgeven aan gehandicapten gevolgd.
Ruitersportopleidingen in Nederland kunnen worden gevolgd in Ermelo en Wanroij (Opleiding Ruiter Unie Nederland van de KNHS) of in Deurne aan de Nederlandse Hippische Beroepsopleidingen (NHB). De gevorderde opleiding voor lesgeven aan gehandicapten moet in Arnhem worden gevolgd.
Er zijn niet zoveel instructeurs die de extra opleiding hebben. Ook dat heeft de Tjallingstichting nu tot speerpunt gemaakt, zodat al die gehandicapten die graag willen paardrijden op de juiste manier begeleid kunnen worden.
Een grote wens van Kooistra en de zijnen is om overal in Fryslân een lesaccommodatie te hebben, zodat niemand langer dan een kwartier onderweg hoeft te zijn. Op dit moment onderhandelt Kooistra over een plaats in Drachten. Hij zegt geen voet aan de grond te kunnen krijgen in het nieuwe FPC. Het liefste zou Kooistra een eigen hal realiseren op het terrein van de kinderboerderij in Drachten. Zo’n hal kanook weer worden verhuurd voor paardrijden voor niet-gehandicapten, waardoor het plan financieel haalbaar wordt.,,Dat is mijn droom’’, zegt Kooistra. Of die uitkomt? ,,Ik had vijf jaar geleden ook niet gedacht dat ik ooit veertig hoofdsponsors zou vinden.’’

Een artikel uit de Leeuwarder Courant voor je gevonden, misschien kan je aan tel.nummers komen van die maneges, van die in Westerbork heb ik wel voor je, bel ze op en vraag er naar! Succes in elk geval!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 17:44

Bedankt Jet!!! ...

wyan
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:08

Hallo Jildou,

Ik las dat je informatie zoekt over een paard die naar de tjallingstichting is gegaan.
Ik werk daar bij die stichting misschien kan ik je helpen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 17 bezoekers