Vervolg "wat zou jij doen?" Ben me dood geschrokke

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Vervolg "wat zou jij doen?" Ben me dood geschrokke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 23:33

Naar aanleiding van het vorige topic, hier het vervolg...

[VMR] Wat zou jij doen?

Vandaag was de paardentandarts er, nou, alle paardjes werden even gedaan, paultje werd ook even gecontroleerd.
Naja, wat kwam er uit, zijn gebit is enorm slecht, afgebroken kiezen, kiezen die weg zijn, kiezen die dubbel zo lang zijn enz.
1 Kies heeft de arts bij kunnen veilen, de anderen zouden onder verdoving uitgetrokken of bijgeveild moeten worden.
Té risicovol voor een shetlandpony van 35 jaar, we hebben er dus (samen met de tandarts) voor gekozen dit niet uit te voeren en te kijken voor hoe lang dit nog gaat.

Goed, Karin (eigenaresse) ging weg en paultje wandelde weer vrolijk rond maar ging op een gegeven moment steeds op de grond liggen en weer staan, liggen staan enz.
Dus ik hem op stal zetten met zijn voer, wilde hij niet eten! dus er ging al een alarmbelletje bij me rinkelen, en ik wil het voerbakje oppakken om bij hem neer te zetten en hij valt zo om tegen de muur en begint op de grond te schokken, ik schrok me echt helemaal dood.......
Ik dus als de donder de eigenaresse bellen, die kwam helemaal in de stress aan, en wat bleek, paultje had dus inderdaad een epileptische aanval als gevolg van de paardentandarts.
Hij weigerde toen hij was bijgekomen was nog steeds te eten of drinken, hij keek ook niet meer helder uit zijn ogen en keek alsof hij alles nu eindelijk op wilde geven.....
Naja, gelijk de dekens verwisseld, dubbele dekens erop gegooit en een hele baal stro extra in de stal gegooid en vervolgens suikerwater gegeven zodat hij toch nog wat binnen kreeg.

Nou, na 3 uur staan/liggen wilde hij eindelijk vrijwillig een appeltje eten al kwam hij niet verder als 2 happen...
Later ook nog wat marstal, dus de gemoederen waren wat ten ruste gelegd, uiteindelijk hebben we hem laten slapen, ja, je moet toch wat.

Maar god, wat ben ik geschrokken, ik (en karin ook) dachten echt dat we hem vandaag gingen verliezen...

Ik hoop dat hij de nacht redt, hij is compleet uitgeput en als hij vannacht weer een epileptische aanval krijgt ben ik echt bang dat hij het niet overleeft... of morgen, als er even iemand niet is...

Ik zit echt in de zenuwen, ik hoop dat het goed met hem gaat nu... toen ik een half uurtje geleden vertrok ging het wel allemaal goed... Dus ja, ik hoop er het beste voor...
Paardentandarts is nu blijkt, dus uit den boze voor paultje met zijn epileptie, maar de tandarts kan nu toch niets meer aan zijn tanden doen en ik denk dat tegen de tijd dat zijn tanden weer opnieuw gedaan zouden moeten worden, hij dood is... Als hij de lente haalt dan komt hij ook de zomer wel door, maar ik denk dat hij tegen de volgende winter toch echt overlijdt...

Pff, wat een dag, ben echt helemaal kapot... Ik hoop dat het morgen nog goed gaat met hem.. Duimen jullie mee?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:39

Sorry, maar ik duim niet mee. Het klinkt hard, maar naar wat ik lees is het beestje in dermate slechte staat - en al een tijdje - dat de dood eerder een verlossing zal zijn. Vinden jullie het niet eerlijker om hem gewoon rustig te laten gaan met een spuitje, dan hem door te laten lijden terwijl je weet dat het hoe dan ook binnenkort afgelopen gaat zijn?

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:41

Jeetje! Ik zal voor je duimen, meis! Sterkte ermee... Ik zou ook heel erg geschrokken zijn! Nogmaals sterkte, succes morgen!

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:45

ik duim voor je dat hij het overleeft, echt waar
ook al zou ik hem daarna doen controleren, als hij moet doorleven met pijn, dan zou ik hem doen inslapen
als hij kan doorleven zonder pijn, dan duim ik echt hard voor hem!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 23:53

Op het moment heeft hij geen pijn, hij heeft geen last van zijn tanden, nog niet. Hij eet alleen moeilijk, daarom krijgt hij ook marstal en slobber, gister draafde hij nog gewoon achter me aan, en als er iemand aan komt lopen begroet hij die gewoon ook vrolijk.
Op zich is er niet veel mis met hem behalve dan dat zijn gebit niet is wat het had moeten zijn (maarja, wat wil je van een pony van 35) hij wat moeilijk eet en wat dunnetjes is.
Verder geniet hij nog volop van het leven hoor :S
Kweenie, maar ik zal nooit, echt NOOIT een pony of paard laten leven als ik gewoon weet dat het beter is als het dier een spuitje krijgt

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 23:55

PS de paardentandarts is niet voor niks geweest, het was kiezen of delen, of laten "verhongeren" door lange haken op de kiezen (waarvan we niet zeker waren of die er zaten) of de mogelijkheid met een epileptieaanval te nemen... wij hebben de gulden tussenweg genomen, het beessie is er nu erg door van streek, maar hij gaat nu nog goed, en ik zie nog geen reden om hem in te laten slapen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:00

ik duim voor hem! OK dan!
misschien kun je hem regelmatig een vitamine/mineralen stoot geven, dat hij alles binnen krijgt
en likstenen? dat helpt ook, en daar kan hij geen moeite meehebben he
succes!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:08

uhhhh, lunatje. als ie moeilijk eet doet ie dat niet voor niks hoor. heeft de tandarts gezegt dat ie geen pijn had van zijn tanden?? maar ik duim wel voor jullie hoor. maar als ie echt pijn heeft (en er kan niks aangedaan worden) zullen jullie toch een beslissing moeten nemen denk ik.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:09

ah gussie... maar ja uiteindelijk wordt iedereen oud he.. wij zelf ook
zo'n vitamine spuit is wel handig denk ik.. en voor oude ponys extra vitamine b .. verwen hem maar een beetje nu het nog kan

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 00:28

thanx voor de tips Lachen kan ik goed gebruiken.
De tanden van paultje zijn nu best lang,maar ze snijden nog niet in het vlees, en natuurlijk eet ie niet voor niks moeilijk, de tandarts heeft me helemaal uitgelegd hoe het in mekaar zit met zijn tanden, ik heb het zelf ook gezien. Hij zal nooit meer goed kunnen malen, dit omdat die kiezen gewoon niet goed meer zijn, maar hij kan nog altijd wel slobber en marstal eten. Dus zolang hij dat kan zonder pijn dan is er nog geen reden tot het laten inslapen van paultje.
Hij is nog absoluut niet levensmoe, het is even afwachten hoe hij er morgen voor staat, en als het dan nog niet goed blijkt te zijn dan halen we er een DA bij en dan nemen we uiteindelijk aan de hand van wat die zegt een besluit.....
Zolang paultje nog een leven heeft blijft hij leven, hij laat heel duidelijk merken dat hij nog zin heeft in het leven, heeft hij er geen zin meer in dan zullen we dat ook heel snel merken en er gewoon een einde aan maken. Maar die dag was niet vandaag, en hopenlijk ook niet morgen...
Tis gewoon zo'n kanjer van een beessie, kan je je voorstellen? vanmiddag liep hij los rond en ik had geen halster bij de hand en karin moest een bilsingel even goed doen, maar paultje wilde gewoon doorlopen, we konden hem gewoon met zijn tweeen niet stilzetten, oftewel, hij is nog erg sterk al is hij dan misschien erg dun.
Ik weet zeker dta we voor vandaag de goede beslissing hebben genomen. Ook hetgeen omtrend zijn tanden.

Het is echt nog even afwachten hoe hij er morgen voor staat.......

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:32

tuurlijk kan ik me dat voorstellen. nou, ik hoop danmar dat ie morgen een stuk opgeknapt is en dat ie nog 35 jaar mee gaat. Lachen

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:34

ik ben benieuwd naar morgen. laat je het nog even weten? morgen. hoe het met hem is bedoel ik.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 01:00

zal ik doen!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 01:09

Sterkte...hopelijk schiet ie niet meer zo in de stress Ach gut

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:24

Ik hoop dat Paultje weer opknapt. Natuurlijk zal ik voor hem duimen.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:05

en??? hoe is het nou afgelopen??

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 15:51

Ik zit heel hard voor jullie te duimen. Hopelijk komt hij er weer bovenop en kunnen jullie nog wat jaartjes van hem genieten.....

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:00

hoe is het met hem? ik hoop dat hij (en jullie ook) een rustige nacht hebben gehad!

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:40

Staat paultje ook op Heidehoeck? Want jij verzorgt toch soms de paarden van Karin? Of is dit weer een andere verzorgpony? Ik ken niet zo gauw een Paultje op Heidehoeck. Veel sterkte met hem!

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:47

Hoe is het nu met hem?
Sterkte!

japke
Berichten: 265
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:36

ik zal voor je duimen dat het straks weer wat beter met hem zal gaan, Lachen en wat betreft het inslapen ik vind dat je dat het beste met de dierenarts kan besluiten maar jij bent degene die hem verzorgt en het beste kan inschatten wat het beste is voor hem.OK dan!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 20:42

Ik heb idd paarden verzorgd op Heidehoek, bij ene KarEn.
Karin is ergens ander. Paultje dus ook.

Nou, Paulus id goed de nacht door gekomen en hij was vandaag weer als vanouds *opluchting!* hij is al een bikston ingedoken (wat niet in de planning lag) en hij hobbelt weer heerlijk rond.
Dus het gaat weer toppie met hem gelukkig!
Bedankt voor de lieve berichtjes!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:59

gelukkig dat het weer goed gaat.
Hou hem wel goed in de gaten he!!

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:00

Wat fijn dat Paultje er weer bovenop is.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:27

Ik wil alleen maar zeggen, afgebroken, rotte en te lange kiezen zijn vreselijk pijnlijk. Die doen altijd pijn, niet alleen als 'ie eet. Maargoed, beestje is weer een beetje op de been nu. Hopelijk voelt 'ie zich redelijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chicken01, Kmbrly, Natashaa, OmgiliBot, Poety, shaddy82, Ubermetrics en 104 bezoekers