Westernzadel....ja ik kon het niet laten :P

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Westernzadel....ja ik kon het niet laten :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 22:50

Bij de zadelmarkt in Urk zijn ze aan het opruimen en op de website staat een kunstof westernzadel voor de belachelijke prijs van €89,-!! Bloos! Helaas heb ik geen rijbewijs dus heb ik het zadel op de gok via de post besteld Clown Maandag kreeg ik 'm via UPS keurig thuis en ben gelijk naar stal gesjeesd om te passen...nu passen westernzadels vrijwel op bijna elk paard en met de pad ertussen ligt hij op Miro ook OK dan! Tis een heel simpel zadel met een houten boom (au, au, au da's wel hard Tong uitsteken) maar al zou ik er een jaar mee doen...who cares voor dat geld Haha! Ik heb wel een neoprene singel gehaald want er zat zo'n touwtjes ding bij die veels te lang is en dat zit veel beter

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:56

heb hem ook, best fijn zadel hoor, alleen de tiestrap rekt vrij snel uit, dus daar ga ik een leren voor bestellen.
Touwtjes ding is idd veeeeeel te lang en veeeeeeel te smal, heb hem met mijn stalhouder gerolen voor een singel die hij toch niet gebruikte

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 23:09

Die tie strap zal het niet zolang volhouden vrees ik....
Heb jij geem last van de harde zitting?
Uurtje tot 1,5 gaat wel maar ik denk niet dat ik een endurance rit volhoud Scheve mond

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:19

AnjaKos schreef:
naar stal gesjeesd om te passen...nu passen westernzadels vrijwel op bijna elk paard en met de pad ertussen ligt hij op Miro ook OK dan!


AU zei mijn paard, niet elk westernzadel past op elk paard aub . dat is nl echt niet zo.
ik zal niet direct gaan gooien met de termen die hier wel vaker rond gaan over zadelmarkt, maar laat je alsjeblieft niet wijs maken dat elk westernzadel op elk paard past. voor diegene die zo'n zadel weinig gebruiken kan ik nog zeggen oke jullie keus, maar als je dan meer met een western zadel wilt gaan doen kijk dan aub naar een goed gebruikt merkzadel. die zijn echt wel te vinden voor een enigzins normale prijs. vanwege die houten boom is de pasvorm nl verschrikkelijk belangrijk.

maar alsnog veel plezier met je zadel , en wie weet wordt je wel zo fanatiek met western rijden dat ik je tegenkom op wedstrijden Haha! Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:26

AnjaKos schreef:
nu passen westernzadels vrijwel op bijna elk paard en met de pad ertussen ligt hij op Miro ook OK dan!


Ziek Ziek Ziek Ziek

Ga daar alsjeblieft niet van uit. Ook westernzadels komen in allerlei verschillende maten en pasvormen, en ook die moeten goed passen op het betreffende paard! Laat er alsjeblieft iemand naar kijken die verstand heeft van hoe westernzadels horen te passen, want zo'n zadel past absoluut niet 'altijd' en je kan je paard z'n rug hier behoorlijk mee naar de sodemieter helpen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:47

idd is het onzin dat westernzadels op vrijwel elk paard passen. Ik heb het zadel door mijn instructrice laten passen. Het ligt niet perfect, maar goed genoeg

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 08:12

Idd helaas past niet iedere zadel op ieder paard, ook westernzadels niet. Je mag best wel eens naar Tjo's mooie witte vlekken komen kijken hoor, veroorzaakt door een slecht passend westernzadel... gelukkig heeft ze nooit wonden of echte drukplekken gehad (daarom kwamen we er helaas te laat achter dat het zadel slecht lag) maar de schade is er dus wel...

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 14:31

Ja ja i got the message Anyway, dit zadel ligt in ieder geval redelijk op Miro, hij drukt nergens alleen zonder pad drukt ie wel op de schoft.
Heb alleen wel mijn billen stuk gereden aangezien het zadel dus zo vreselijk hard is Bloos! Maar ik heb al gezien dat er bontjes voor westernzadels te koop zijn dus dit komt goed Haha!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 15:33

Hm, bovenop de schoft? In de fork? Das geen goeie zaak hoor...

Westernzadels zijn qua pasvorm veel moeilijker dan engelse zadels. Ik heb 2 jaar gezocht voordat ik een goedpassend zadel had (nou heeft Sheek ook een onwijze breedtemaat...)

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 20:50

Inderdaad een hele grote fabel: westernzadels passen op elk paard.
En dat het zadel zonder pad op de schoft drukt is niet goed. Dan drukt ie met pad ook wel op de schoft. Dat kan toch bijna niet anders?
Of je moet zo'n pad hebben met opengewerkt stuk bij de schoft, maar dan nog; het is en blijft goed oppassen geblazen.
Alsnog veel rijplezier gewenst!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 21:20

Dat jij een zere kont krijgt van dit zadel, vind ik niet zo interessant... maar ik hoop van harte dat je paard er niets aan overhoudt Een slecht passend zadel kan heel snel voor grote problemen zorgen, dat is overal op bokt te lezen.

Ooit heb ik eens (1 keer) op een haf gereden, die bij ons stond omdat ie niet te rijden zou zijn. Dat bleek ook binnen 5 minuten: hij probeerde steeds weg te rennen, bokte zich drie slagen in de rondte en ik vond het na 10 minuten echt niet leuk meer. Bleek dat zijn (western)zadel aan de voorkant klemde (op de schoft dus) en als iemand met z'n volle gewicht in dat zadel ging zitten, deed hem dat verschrikkelijk zeer. Ander (goed passend) zadel erop en alle problemen waren acuut over... en het bleek de liefste en braafste haf van de hele wereld te zijn. Scheve mond

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:03

Ik heb ook een keer in een gekke bui een westernzadel gekocht.
Het lag mooi op mijn paardje en ik heb er nog steeds veel plezier mee, vooral op buitenrit.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:16

Een zadel dat zonder pad niet goed ligt ligt ook met pad niet goed. Klinkt stom, maar ik hoop dat jou paardje er eentje is die bij het minste of geringste drukplekken krijgt, dan blijf jij hier tenminste (hopelijk dan..) niet mee door rijden tot het dier onherstelbaar beschadigd is.

Je gaat toch zelf ook niet op schoenen lopen die je zonder passen hebt meegenomen uit een winkel en die 'zonder sokken best passen'?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 22:21

stef schreef:
idd is het onzin dat westernzadels op vrijwel elk paard passen. Ik heb het zadel door mijn instructrice laten passen. Het ligt niet perfect, maar goed genoeg


niet perfect is in mijn ogen ook niet goed genoeg..

ga verder met arwen mee..

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 15:34

Ik kijk elke keer na het rijden heel goed na of er ergens drukkingen zitten maar tot nu toe geen problemen en ik kan mijn hand nog tussen de kamer (geen id hoe je dat anders noemt bij zo'n zadel) en Miro's schoft leggen, ik denk dat hij met passen gewoon te ver naar achteren heeft gelegen maar het gaat goed...Ik weet heus wel dat je met een fout zadel problemen kan krijgen en zoals ik al zei: "I GOT THE MESSAGE!!" dus verder in inwrijven hoeft niet hoor Tong uitsteken