parelli of monty?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-01 00:40

Ik moet morgen een verlanglijstje in leveren voor de kerst. Nu zat ik te denken aan een boek of video van monty roberts of Pat Parelli.
Wat zijn jullie ervaringen en wat kunnen jullie me aan raden?
Niet alleen betreft de schrijver, maar ook betreft video of boek

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 09:21

Ik zou eerder voor monty roberts kiezen, want parrelli is zo'n klinieclown. Frusty Maar dat is mijn mening maar. ik ben ook nog nooit naar zijn voorstellingen geweest, een vriendin wel en wat ik ervan gehoord heb is niet echt positief.
Ik vind dat Monty Roberts dan wel beter is dan hem. Wij hebben wel een boek van hem, zijn eerste (?) en dat is wel een goed. Het schijnt dat "Shy Boy", waarin hij verteld hoe hij dat wilde vrije paard temt een goed boek is *LOL* .

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 09:55

ik heb beide boeken en gebruik ook beide methodes gecombineerd. ik vind dat er in Parelli's boek meer oefeningen uitgelegd staan met meer foto's dan in Monty's boek dat het meer over join up heeft dan over losse oefeningen. Ook is Parelli erg western-georrienteerd. Of je doet wat ik heb gedaan: lekker ALLES kopen wat je interessant vindt, kun je van alle mensen wat leren Haha! .

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 12:24

ik zou voor Parelli gaan.
Ik heb monty roberts boek en t is heel leuk maar het is meer een verhaal en de join up is heel leuk enzo maar daar houdt het bij hem vaak mee op (ja en zadel erop en rijden). Parelli gaat nog een stapje verder en doet vooral veel oefeningen aan de hand die later worden opgebouwd. (volgens mij heeft hij ook alleen engelse geschreven boeken) Maar als ik eerlijk mag zijn zou ik geen boek nemen maar kijken of je iets langer door kan sparen en dan een leuke cursus ergens gaan doen bij iemand die er veel verstand van heeft (voest, nibbelink en zo zijn er nog een heleboel meer) is misschien wel wat duurder maar je hebt er veel meer aan dan aan een boek. verder is er ook een boek over 6 verschillende visie's op NH (weet niet de preciese naam) dit gaat over Parelli, voest, roberts, Tteam, centered riding en nog eentje. erg leuk en staat vooral t begin in uitgelegd waardoor je kan kijken welke methoe jouw het best ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 15:44

Ik zou er toch voor kiezen om je eerst wat te orienteren dmv boeken voor je voor een cursus kiest. Bij allebij blijft het altijd een gok of die methode bij je past, maar een boek dat slecht is kun je doorverkopen terwijl een niet voor jouw weggelegde cursus weggegooid geld is.

Parelli staat me sowiezo niet zo aan dus heb ik er geen boeken over maar ik hoor wel dat daarin veel oefeningen beschreven worden. Monty 'De man die naar paarden luistert' heb ik wel, maar dat boek is eigenlijk alleen een vervalste biografie waar af en toe een join up in voorkomt. Ook wordt er weinig verteld over wat er na de join up komt dus je kunt er weinig mee. En Shy Boy is dan wel een mooi plaatjesboek, maar daar houdt het ook wel bij op...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 21:03

Een goed paardenboek? "Paarden liegen niet" van Chris Irwin.

Ik weet niet hoe goed jouw Engels is, anders nog deze:

-Mark Rashid:A good horse is never a bad color
-Considering the Horse
-Horses never lie.

Het boek van Monty Roberts kan ik niet aanbevelen, en Pat PArelli is in zijn boek minder duidelijk dan op een van zijn video's. Ik zou persoonlijk aan willen bevelen: the seven games.

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 21:12

ik had in Bit gelezen dat Parelli een keer een paard een vrouw heeft laten aanvalen....ik zou dus monty doen... je sponsort namelijk ook de schrijver via het boek

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 21:41

Citaat:
Op 2001-12-01 20:03, schreef Cassidy:
Een goed paardenboek? "Paarden liegen niet" van Chris Irwin.

Ik weet niet hoe goed jouw Engels is, anders nog deze:

-Mark Rashid:A good horse is never a bad color
-Considering the Horse
-Horses never lie.

Het boek van Monty Roberts kan ik niet aanbevelen, en Pat PArelli is in zijn boek minder duidelijk dan op een van zijn video's. Ik zou persoonlijk aan willen bevelen: the seven games.



Ik heb: 'paarden liegen nooit' ook en ik heb hem in het nederlands.Ik vind het zelf een erg goed boek.

liefs layla d

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:27

hoi!

een paard liegt niet een goed boek?
vind ik dus niet! Ik kwam er bijna niet doorheen! Zo zweverig en gewichtig!

Ik zou monty kiezen.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:47

Ik heb een paard liegt niet ook geprobeert te lezen. na de eerste 10 bladzijdes had ik iets van dit zegt toch elke NH goeroe en ben gestopt met lezen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 20:04

Als jullie "Een paard liegt niet" van Chris Irwin een zweverig boek vinden hebben jullie het niet goed begrepen. En degene die vindt dat je door het boek van Monty Roberts veel kunt leren moet even om de volgende topic kijken:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 53&forum=1

en op de volgende webpagina:

http://www.citizensforjustice.com


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cassidy op 2001-12-03 10:21 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cassidy op 2001-12-03 10:21 ]</font>

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 20:14

Ik zou toch voor de video van Parelli gaan, die vond ik zo duidelijk. En dat zijn ook leuke oefeningen om met je paard te doen. Ik vind Monty's boeken erg mooi om te lezen, maar daar vind ik toch te weinig praktijk in.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 21:10

Ik zou voor een video van Parelli gaan omdat je alle boeken van Monty R. via de bibliotheek kunt krijgen maar de info van Parelli niet!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 21:12

Wie 'een paard liegt niet' van Chris Irwin niet goed vind, heeft in mijn ogen gewoon geen gevoel.