overpeinzing over zaagsel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-01 21:54

Is zaagsel nu werkelijk zo schadelijk voor de hoeven?
Ik ken iemand die altijd heel, echt heel schoon zijn paarden houdt op zaagsel en nu toch adviseerde hun hoefsmid de paarden op een ander strooisel te houden....Iets met losse wand bij een van de paarden....

Ze zijn dus echt heel schoon met hun stallen, als iemand zijn paarden op zaagsel kan houden, dan zijn zij dat wel! En toch dit probleem met zaagsel....
Is het dan werkelijk zo 'slecht' om je paard op zaagsel te laten staan?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:56

Wij hebben onder het stro een laag zaagsel.Blijven ze lekker droog.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 22:01

men zegt van wel omdat zaagsel zoveel vocht op zou nemen, zou het ook vocht uit de hoef opnemen Verward
Anouk (piggy) had haar paard op zaagsel en die had idd erg droge hoeven, ze is overgegaan op dat rapsody en nu gaat dat heel goed.
Hij at zijn stal steeds leeg had de vorige eigenaar al gezegd maar nu zijn we langzaam aan het opbouwen tot ie weer op stro kan tot nu toe staat ie op 2 plakken stro met dat rapsody en dat gaat goed , eet ie niet

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 01:12

Ik denk dat het erg afhangt van wat het probleem is, mijn pony had erst zaagsel onder het stro, werte heel fijn en nooit rotstraal of iets anders. Nu mag het niet (nieuwe stal) en stat vaak wel natter.
Waarom ontstaat losse wand?

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 01:20

ja dat vind ik ook..
hij staat nu sinds anderhalve week weer op stro maar ik vind zn hoeven veel viezer...
het natte stro plakt echt aan de hoef terwijl op zaagsel het "los" was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 11:36

Mijn paard heeft ook een tijdje op zaagsel gestaan. De box zag er altijd super uit maar bijna iedere 4 weken had mijn paard een hoefzweer. De smid vertelde dat dat wordt veroorzaakt door het zaagsel. Sinds dat hij weer op stro staat heeft hij nooit meer een hoefzweer gehad.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 12:21

die van mij stond op stro,maar hij at z'n box leeg dus het ik hem eerst op dat stuif zaagsel staan,maar die boer bij ons heeft nu koolzaadstro van rapsody gekocht en dat is echt super spul. het stuift niet is ff iets groffer dan zaagsel maar te klein voor stro en je stal blijft er mooi bij. Haha! . Met stro vind ik het nadeel dat je er snel heel veel uit schept en dat vind ik zelf zonde. Maar elk paard reageerd er toch anders op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 12:50

Kawa staat al enkele jaren op zaagsel.
Echt ik zou niet meer anders willen.
Geen last van zijn hoeven en hij blijft lekker schoon en dat is wel fijn bij en schimmel Lachen
Hij staat wel op beukenzaagsel ik weet niet of dat misschien beter is als ander zaagsel.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 20:05

Brando had door zaagsel een hoefzweer gekregen. Er is tijdens het hoeven uitkrabben een heel klein splintertje zaagsel blijven zitten waarschijnlijk. Dat is gaan ontsteken. Verder weet ik niet of het goed is voor de hoeven of niet.