wat van een jong paard verwachten kwa 'kunstjes'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

wat van een jong paard verwachten kwa 'kunstjes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:31

en dan bedoel ik een paard wat een maand of 3 / 4 onder het zadel is
mijn diertje kan een leuk B proefje lopen en daar is dan ook alles mee gezegd

ik vind het belangrijker om netjes recht te rijden met alles onder controle dan dat mijn beestje al kan wijken, schouderbinnenwaarts, stap --> galop en andersom, en de wissels kan lopen.

ik hoorde van iemand waarvan het paard net zolang onder het zadel is als die van mij dat dat er al allemaal op zit

ben ik nou verkeerd bezig met rijden, te flauw?

groetjes

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:35

Het ene paard heeft gewoon meer aanleg dan het andere paard. Maar een doorsnee paard kan rond die tijd net een leuke B proef lopen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:36

En waarom zou die van jou alle ''kunstjes'' al kunnen? Doe alles gewoon lekker in jouw en dat van je paard zijn/haar tempo.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:40

ik vind het raar om na 3 / 4 maanden al zoiets van een jong dier te vragen.
maar dat zal ik wel alleen vinden

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:41

Ik ben het met je eens hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:45

ik heb de mijne in november zadelmak gemaakt en helaas nog niet de mogelijkheid gehad om de heide op te gaan. maar zodra het weer het toelaat dan ga ik 3/4 keer per week lekker buiten rijden en 1 of 2 keer in de week oefenen.
ik vind dat je de jonge paarden dan veel lekkerder in de kop houd.

als ik les heb van Bart Bax in de zomer ga ik zelfs tevoet door de bossen naar het oefenterein en daarna te voet weer terug.
lekker even buiten zijn

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:52

Jij hebt de juiste instelling en laat je niet van de wijs maken door zulke mensen ik denk dat ze niet weten waar ze me bezig zijn. Gewoon jou ding doen wat jou t beste lijkt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:56

Ik zelf laat mijn paarden met een paar weekjes graag al een paar pasjes wijken, zo leren ze om te gaan met eenzijdige kuitdruk. Erg handig want zo kan je ze juist sneller en makkelijker rechtstellen.Als je kan wijken kan je ze ook een pasje schoudervoor zetten en ook dat laat ik hem af en toe doen, is ook handig als ze langs de bak iets eng vinden, zo krijg je ze er makkelijker langs.

Galopswisseltjes laat ik de mijne ook al maken, maar erg briljant zijn die nog niet, wel netjes op mijn hulp, in 1 keer en zonder te rennen, maar hij valt wel wat uit elkaar. Ik heb daar dit keer bewust voor gekozen omdat ik het niet fijn vind om het op latere leeftijd nog aan te leren, daar worden ze vaak wat heet van, gaan onnodig rennen of hupsen. Ik wil deze oefening zo gewoon mogelijk voor hem maken. Om te voorkomen dan hij zelf initiatief neemt probeer ik hem ook wat contragalop te laten lopen, vaak houd hij dat maar 1 hoek vol, hij is gewoon nog te slap en valt dan terug in draf, maar hij wisselt niet.

Ik ben dus best wel bezig met 'kunstjes' maar dus niet om de kunstjes, maar met het doel om hem net als jij recht en aan de hulpen te krijgen, met dit soort oefeningen vind ik dat makkelijker.
Overigens rijd ik zelden vaker als 2 keer in de week en vaak maar een half uurtje.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:58

Sjuimpje schreef:
Ik zelf laat mijn paarden met een paar weekjes graag al een paar pasjes wijken, zo leren ze om te gaan met eenzijdige kuitdruk. Erg handig want zo kan je ze juist sneller en makkelijker rechtstellen.Als je kan wijken kan je ze ook een pasje schoudervoor zetten en ook dat laat ik hem af en toe doen, is ook handig als ze langs de bak iets eng vinden, zo krijg je ze er makkelijker langs..


Ja daar ben ik het volledig met je eens, daar heb je gewoon direct al heel veel aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:00

ja maar dat is niet om de kunstjes.

ik laat de mijne ook wel eens een stukje wijken maar dat kun je niet echt wijken noemen vind ik zelf. ze gaat wel opzij voor de kuit maar niet briljant zoals sjuimpje al zegt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:03

Het wijken is wel briljant Knipoog
De galopswisseltjes niet Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:12

Ik denk dat je je aandacht moet verleggen. Je moet er geen oefeningen uit willen kunnen persen, maar je moet wel een paard hebben dat je in de schouders kunt verplaatsen, dat zijwaartse hulpen leert en dat spelenderwijs leert sluiten.

Als je na 4 maanden nog steeds alleen maar "grote voltes voorwaarts" aan het rijden bent dan vind ik je redelijk flauw. Maar ik ben aan de andere kant misschien vrij 'streng' voor mijn paarden.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:13

Ik snap wat je bedoelt, Vonneke.
Natuurlijk wil je na een paar maanden bij een jong dier controleren of ze al fijn aan de hulp zijn, door een pasje te wijken, schoudervoor, wat schakelen en dat soort dingen.

Dat is heel wat anders dan zo'n beestje al die kunstjes aanleren, zonder eigenlijk te weten waar je mee bezig bent. Te vaak zie je mensen die jonge paarde scheef trekken en schoppen op de hoefslag... "Kijk, hij kan al schouderbinnenwaarts!" en dat soort dingen. Daar wordt een paard niet beter van (net als van die mensen die "altijd rond en diep rijden, maar niet weten waarom").

De basis is heel erg belangrijk, je kunt geen appuyement rijden als je nog niet eens fatsoenlijk een middendrafje op de diagonaal kunt laten zien om maar even te overdrijven.

Waarom zou je een jong paard niet tussen de basis door voorzichtig wat nieuwe dingetjes aanleren zoals een pasje opzij of wat dan ook, als dat maar niet je hoofddoel wordt in deze fase van de africhting. Op eigen benen lopen, balans krijgen, sterker worden is op dit punt veel belangrijker, anders kom je jezelf vies tegen later.

Kortom... laat ze maar l#llen, je bent goed bezig. Het heeft toch geen zin om je paard kapot te rijden om een ander bij te houden, die misschien wel helemaal verkeerd bezig is!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:18

heel paard afhankelijk. sommige lopen bij 4 maanden al goed genoeg om op wedstrijd te gaan en anderen zwalken de bak nog door. als je je training maar aanpast aan het tempo van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:20

Wij hebben er hier ook een staan die net zoveel gereden word als die van jou, en die kon na een half jaar perfect piafferen. Maar ja, dat zijn uitzonderlijke paarden gereden door uitzonderlijke ruiters, als je alles daarmee gaat vergelijken kun je beter stoppen met rijden Haha! (Maar die van hem kan geen schone wissels maken en die van mij wel! Lekker puh! Tong uitsteken Haha! )

Wat je zegt over dat wijken is de instelling die je moet houden voor je jonge paard. Het gaat niet om de oefening, het gaat om wat je er in deze fase van je africhting mee bereikt.

Omgekeerd ken ik ook mensen die hun jonge paard eerst 2 jaar lang aan een halflang teugeltje laten rondhobbelen en dan is ie 6 dus dan kan ie aan het werk en dan moeten in een half jaar ineens alle knoppen erop. Dat is natuurlijk ook vragen om problemen.

Als je zorgt dat je een paard hebt dat goed aan de hulpen staat, dat recht op zijn eigen benen kan lopen en waarbij je de schouders makkelijk kunt verplaatsen leert ie de oefeningen die hij op concours moet laten zien heel makklijk aan tegen de tijd dat ie daar aan toe is.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:37

Nee cker niet te flauw!! een paard dat net onder het zadel is moet niet al die kunsten al kennen.. Er is niet voor nisk de regel dat je met een 3 en 4 jarige all;en ind e b en l1 mag starten en een 5 jarige L2 en m ofzo en een zesjarige pas in de Z (kweet neit precies de leeftijden en de klasse's)
Maar dat komt er dus op neer dat je met een jogn paard rustig moet beginnen!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:46

MirZam schreef:
Er is niet voor nisk de regel dat je met een 3 en 4 jarige all;en ind e b en l1 mag starten en een 5 jarige L2 en m ofzo en een zesjarige pas in de Z


Ehm... je mag met een paard wat in een bepaald jaar 5 wordt vanaf 1 januari van dat jaar Z(1 of 2) starten.
Dus ik zou mijn 4,5jarige merrie nu in de Z2 uit kunnen brengen, of mijn instructrice er gelijk ZZ-L mee kunnen laten starten...
(maar dat laat de graad van africhting niet toe Schijnheilig )

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:18

Gewoon netjes blijven oefenen, je niet te druk maken. Moet diep in mn geheugen graven maar orion kon toen ook nog niet wijken. Was meer bezig met wat rond hobbelen en gewoon netjes brraaf overgangen leren enzo. Als ze goed voor het been zijn pakken ze het wijken ook wel op!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:31

ik zou niet te veel van hem gaan vragen. Als hij nog jong is, moet hij ook plezier in het rijden zien. Als hij leergierig is enz dan zal dat ook best wel, maar niet elke keer als je gaat rijden, moet hij het zien als 'trainen' dan gaat hij denk ik teveel werken. Gewoon de ene dag rustig rijden, de andere dag spelen, de andere dag de wat moeilijkere oefeningen en de dag erna gewoon lekker spelen ofzo. Dus dat het niet té voor hem word.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:44

Die "kunstjes" die jij beschrijft kan een paard wat ik 3/4 maand onder het zadel heb ook wel en ik zal ze ook wel gebruiken maar niet om het kunstje zelf maar om het doel wat erachter ligt. Eigenlijk meer net als sjuimpje zegt. Ik pak gewoon dingen spelenderwijs mee. Op een breed pad in het bos een paar passen wijken, wat schoudervoor om ze sterker te maken in het achterbeen, een changement pakken we ook zo even mee na een sprongetje, ik heb nl. een pesthekel aan verkeerde galop de bocht door in een parcours. Ik probeer eigenlijk iedere dag het paard weer te verrassen met een nieuwe oefening, een andere volgorde of een andere plaats etc. Geen dag mag hetzelfde zijn als de vorige.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:55

de jonge paarden die ik heb gereden 'moesten' na een maandje ofzo een pasje kunnen wijken en later wat schoudervoor, maar dat hoefde natuurlijk niet perfect te gaan, meer om ze beter aan het been te krijgen en te late wennen aan de kuitdruk en ze beter recht te kunnen stellen

maar dan heb ik het dus echt niet over wijken zoals in een dressuurproef wordt gevraagd hoor, gewoon een paar pasjes.

ga gewoon door zoals je bezig bent, aan kunstjes leren heb je nix, kan beter fijn en eerlijk blijven rijden en spelenderwijs eens een pasje opzij meepakken

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:44

Als ik dit nu lees lijkt het alsof jullie een beetje tegen het wedstrijdgebeuren met een jong (net ingereden) paard/pony zijn.
Maar wat vinden jullie dan van Oki? Nu ongeveer een half jaar/7 maanden zadelmak en loopt L2 en M kur op muziek viertallen, vinden jullie dit te vlug? Ze leert snel, vind het niet erg en heeft er volgens mij zelfs plezier in. Wat vinden jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:47

Ik vind L2 nog niet zo'n torenhoog niveau hoor... Knipoog

Het verschilt een beetje per paard. Sommige paarden die pas laat ingereden zijn gaan sneller, sommige juist langzamer. Daar is geen regel voor te maken, dat laat je gewoon van het paard afhangen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:56

Ligt allemaal aan het paard vind ik.
Ik heb 2 heel verschillende paarden gehad, degene die ik nu heb is een stuk handiger en makkelijker. Een pasje wijken of sb is gewoon geen probleem. Hij gaat niet wringen en blijft in hetzelfde tempo lopen.
Blijkbaar heeft hij daar dus geen moeite in, dus dat sb laat ik verder achterwege. Ook een overgang stap-galop gaat heel erg makkelijk, dus dat doe ik ook niet.
Voor de van mij zou ik iets meer afwisseling willen. Misschien eens naar springles.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:40

Tsja, ik denk dat het er een beetje vanaf hangt wat jij samen met je paard wil doen. Als iemand anders die van mij had ingereden had hij mischien al veel meer gekund, maar ikzelf doe het liever rustig aan. Die van mij is nu 4.5 en nu ruim een jaar onder het zadel. De basis zit er nu wel aardig in, alhoewel weaan de galop nog aan het sleutelen zijn. Hijzelf heeft weinig tot geen moeite met een pasje wijken of schouderbinnenwaarts, en ook ik vind het wel prettig om hem zo nu en dan eens een pasje opzij te zetten om hem er wat beter bij te rijden, of beter te laten buigen in zijn lichaam.

Ik denk dat je in het algemeen vooral moet kijken naar wat je paard aankan, maar ook wat jijzelf aankan. Ik heb zo het vermoeden dat mijn paard weinig moeite zal hebben met wisseltjes, maar aangezien ik er nog nooit een gereden heb kan ik hem daar moeilijk in begeleiden.

Gewoon er naar streven om in ieder geval wel te verbeteren en de lat steeds een stukje hoger te leggen. Soms moet je weer een stapje terug nemen, maar ook dat merk je vanzelf wel.