Paard ziet er slecht uit.. kan ik iets doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-01 02:49

Het andere paard van de eigenaar van Waldo ziet er niet goed uit. Zoals jullie misschien wel gelezen hebben, is ie vorige jacht over de kop geslagen na allebei z'n voorijzers eraf getrapt te hebben (en dat waren nog speciale ijzers ook ivm artrose) Hij liep niet kreupel. Dat is ongeveer een week of twee geleden. Maar vandaag ging ik hem rijden, en schrok van hoe ie onder de deken vandaan kwam. Z'n achterhand (bij de flanken) is helemaal ingevallen, en z'n hals ook. Hij heeft dan ook een behoorlijke smak gemaakt... maar ik vind dit een beetje vreemd. Hij eet wel goed, is ook best actief. Ik wete wel dat sommige paarden kilo's kwijt zijn na een jacht en 1 tot 3 dagen niet of slecht eten... maar dit duurt wel erg lang zo. Kan ik hem bijvoeren oid? Verward

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 09:30

mhhhh vreemd. Je ziet nu pas hoe hij eruit ziet heeft niet iemand anders dat dek er in de tussen tijd afgehad dan?
Klinkt op deze manier een beetje of er niet naar om is gekeken.
Als dat het geval is zou ik het eerst proberen met mais. (kuilmais) dat zet behoorlijk aan.
Als er wel naar om is gekeken maar hij nu ineens zo invalt dat het pas op gaat valleen zou ik toch de veearts bellen.
Misschien is er wel wat anders mis bij zo'n val (gekneusde ribben etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 11:33

Beetje een vaag verhaal hoor en ik sluit me aan bij Nimber. Is er dan helemaal niet meer met dat paard gedaan of zo? Klaarblijkelijk kijkt er dus niemand meer kritisch naar zo'n paard wanneer het [tijdelijk] niet meer bruikbaar is voor de jacht.Als je een paard 14 dagen in zijn stal laat staan en geen verdere beweging geeft dan neemt de bespiering zeer drastisch af. Wanneer het paard wel beweging heeft gehad bijv. in de weide of in de molen dat is deze verandering in bespiering abnormaal.

Ik vind het ook wel heel erg dom en dwaas om een paard dat over de kop is geslagen niet eventjes na te laten kijken door een goede DA of mee te nemen naar een kliniek. Door zo'n salto kunnen er makkelijk wervels in zijn nek of rug zijn verschoven, misschien heeft het bekken wel een flike klap gekregen. Het kan ook zo zijn dat er spieren [in de rug] zijn afgescheurd.

Als de eigenaar nog hoop heeft dat dit paard de jacht weer in kan zou ik dit paard eerst maar een grondig laten onderzoeken. Misschien kennen paarden ook zoiets als spierdistrofie. Misschien is er een zenuw afgekneld en krijgen bepaalde spiergrepen geen of zeer weinig impuls. Dat verklaart de zeer snellen afname van het spierweefsel.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-01 18:47

Hij heeft niet stil gestaan in die tijd, is wel gewoon gereden door de verzorger en is ook mee naar een buitenrit geweest met de eigenaar. Ik had ook liever dat ie nagekeken was door de veearts jah.. maarja Scheve mond\
Ik rijd het beest normaal nooit maar nu vroeg de verzorger (die al niet veel tijd heeft) of ik hem wilde rijden. Toen zag ik dat dus. Hij at vandaag ook slecht. Hij heeft geen verhoging, heb ik nog naar gekeken. Ook lijkt het niet alsof ie pijn heeft ergens. Verward