Gogue hulpteugel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Gogue hulpteugel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 16:24

Kunnen jullie mij vertellen waar een gogue hulpteugel voor nodig is?? en in welke situaties gebruik je zo'n teugel?? Verward
Ik heb er nog nooit van gehoord..

Grtz. Fanny

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:35


Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 16:37

Bedankt Mursey, ik ga gelijk ff kijken....

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:50

dat is wel een interessante site mursey Haha!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:37

Ik gebruik een qoque met longeren. Mijn paard heeft van nature de neiging om achter de loodlijn te kruipen en dan houd ze haar rugspieren vast. Ze heeft een zeer flexibele hals, dus dit is geen probleem voor haar.

Als ik haar met de qoque longeer, wordt het neusje naar voren gedwongen en moet ze haar hals meer gaan dragen. Doordat haar hals meer naar voren verlengt wordt, moet ze haar rugspieren ook gaan gebruiken. Uiteindelijk loopt ze dan lekker ontspannen over haar rug. Ik longeer hier ong. 2 keer per week, 3 kwartier mee. Daarbij vind ik het een zeer vriendelijke hulpteugel.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 08:48

Ik heb zelf pas 1x met een (geleende) gogue gelongeerd maar vond het effect wel goed, mijn paard liep de volgende dag ook wel lekker.
Hum... dat wordt er toch zelf eentje kopen Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:22

Ik gebruik een gogue ook met longeren, ik vind het effect heel goed, vooral als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een slof. Voor verder uitleg zie Ophelia

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:30

Ik gebruik een goqyue ook altijd om te longeren, ze gaat er fijner op lopen en ik heb er ook profijt van bij het rijden. Verder vind ik het het meest vriendelijke hulpmiddel om te longeren.

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 09:43

Ophelia schreef:
Ik gebruik een qoque met longeren. Mijn paard heeft van nature de neiging om achter de loodlijn te kruipen en dan houd ze haar rugspieren vast. Ze heeft een zeer flexibele hals, dus dit is geen probleem voor haar.

Als ik haar met de qoque longeer, wordt het neusje naar voren gedwongen en moet ze haar hals meer gaan dragen. Doordat haar hals meer naar voren verlengt wordt, moet ze haar rugspieren ook gaan gebruiken. Uiteindelijk loopt ze dan lekker ontspannen over haar rug. Ik longeer hier ong. 2 keer per week, 3 kwartier mee. Daarbij vind ik het een zeer vriendelijke hulpteugel.



Wat houdt het precies in als je paard achter de loodlijn loopt??? Verward

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 10:20

hier een quote van deze site http://home.wanadoo.nl/paardrijden/PAARDRIJDEN_07.htm

Citaat:
VOOR en ACHTER DE LOODLIJN



Net iets voor de loodlijn (in de praktijk wordt dit "OP” de loodlijn genoemd) is de ideale plaats, waar wij het paard naar toe proberen te trainen.

De buiging in de nek van het paard, waardoor het hoofd meer in de richting van de loodlijn gaat, heet: "BIJBRENGEN."

Achter de loodlijn wordt vaak als een fout gezien. De fout zit echter in "achter de teugel" en niet zo zeer in "achter de loodlijn," mits het paard, vlot voor het been, voorwaarts gaat en "de rug geeft." Een paard is ”achter de teugel” als hij het bit niet aanneemt, dus geen contact zoekt met de hand van de ruiter.

Op zich heeft het niets met elkaar te maken, maar een paard dat "tegen de hand" is zal meestal voor de loodlijn zijn met zijn neus. Het is echter heel goed mogelijk dat een paard tegen de hand is, terwijl hij met de neus achter de loodlijn loopt.

Een paard dat "achter de teugel" loopt zal vaak met de neus achter de loodlijn zijn, maar ook dit is geen regel. Het komt niet zo vaak voor, maar het is in principe mogelijk dat een paard achter de teugel is terwijl hij met de neus voor de loodlijn loopt.

Voor, op en achter de loodlijn gaat over de houding van het paard.

Tegen of achter het bit (de teugel) zijn vormen van verzet.

Probeer dus deze termen niet door elkaar te halen.



"Tegen of achter de teugel" en "tegen of achter het bit" zijn in feite onduidelijke uitdrukkingen. Het paard verzet zich tegen de onduidelijke en/of te harde aanwijzingen van de ruiterhand. Met ”onduidelijk” bedoel ik aanwijzingen die verkeerd en/of op het verkeerde moment gegeven worden. De uitdrukking moet dus zijn: ”tegen of achter de hand”.



Dat er in Nederland vrij veel paarden zijn die achter de loodlijn lopen, heeft in een enkel geval te maken met een moeilijke (verkeerd gebouwde/ aangezette) hals. De belangrijkste reden hiervoor is echter het gebrek aan geduld en goede training.

Een paard dat in de krul getrokken wordt zal, wanneer hij lichamelijk niet lenig en sterk genoeg is om in die houding te lopen, met de neus achter de loodlijn gaan lopen.



Modeverschijnselen moeten ook niet onderschat worden. Veel bekende ruiters laten hun paarden, tijdens de training en/of het loswerken, met de neus achter de loodlijn lopen. Dit is zeker niet aan te raden voor de gewone huis-, tuin- en keukenruiter. Die bekende ruiters gebruiken deze houding om hun paarden wat extra te gymnastiseren. Dit kan alleen wanneer zo'n paard al lenig en sterk is en een zekere graad van verzameling bereikt heeft.

Fanny
Berichten: 73
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 10:36

Thanx Cinzano!!!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:10

Ik longeer mijn paar er ook mee.