Tot wanneer prive en wanneer eigen bedrijf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Tot wanneer prive en wanneer eigen bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 18:34

Ik heb ooit eens gehoord dat je tot 5 of 6 paarden mag hebben voordat je 'bedrijfsmatig' bezig bent.
Ik weet niet meer waar of van wie ik het gehoord heb maar ben eigenlijk beneuwd of dit echt waar is en wat het precieze aantal paarden dat je mag houden voordta je bedrijfsmatig bezig bent is.

Thanx Lachen

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:48

Ik weet het aantal van het houden van paarden ook niet precies, maar ook ik heb hier eerder van gehoord. Ik heb ook gehoord dat als je bedrijfsmatig runt, ook een mestboekhouding bij moet houden.

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:49

Ja volgens mij klopt dat Ik geloof dat je t/m de 6 paarden hobbymatig bent en met meer dan zes paarden heb je een bedrijf..dat is ook het aantal vanaf waar je belasting voor mestafvoer enzovoorts moet gaan betalen..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:52

bij ons is dat vanaf 6 paarden ook ja !
als je er meer hebt en ze willen moeilijk doen, dan krijg je idd de gemeente op je dak
want vanaf 6 moet je dus ook een hinderwetvergunning hebben ..... en dat valt tegenwoordig niet mee

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 18:59

En geld dit ook als de paarden niet binnen staan (= geen mest afvoeren)?

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:03

Ik denk het wel want dan komt de mest alsnog op het land terecht en dat zien ze ook als mestafvoer

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:03

ja, als ze op een wei staan dan geld dat ook... hinderwet gaat over de ammoniak uitstoot
als het land agrarisch is of juist natuurgebied, die bepalen hoeveel paarden er precies mogen staan, en hoe dicht je bij het bos staat en vijvers hebben geloof ik ook invloed, teveel paarden op de wei kunnen de vijver en het bos verzuren ..

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:09

Geldt dat ook als je er meerdere op een pensionstalling hebt?

En die pensionstal is zelf niet van jou...
Laatst bijgewerkt door miesie op 26-02-04 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 19:09

Oke thanx dan weet ik dat Lachen

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:15

Hobbymatig of bedrijfsmatig bezig zijn heeft helemaal niets te maken met het aantal paarden dat je hebt. De meeste stoeterijen die ik ken met soms zelfs wel 40 paarden zijn hobbymatig bezig....

Hinderwet vergunningen hebben met hele andere zaken te maken.

Je paarden worden bedrijfsmatig op het moment dat je een geregelde omzet (=inkomsten) weet te behalen en daardoor belasting plichtig wordt. Zolang je kosten hoger zijn dan je opbrengsten zal de belasting niet snel bij je aankloppen. Zodra je echt omzet gaat realiseren dus wel...

Bedenk je goed voor je bedrijfsmatig bezig gaat zijn. De paarden worden dan eigendom van je bedrijf. Gaat het slecht met je bedrijf (wat op dit moment in de paardenbrache helaas zo is) kun je je paarden kwijtraken.

succes met je keuze

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:16

idd pegassa heeft gelijk!

ik zat meteen aan de hinderwet enzo te denken !
maar tuurlijk, als jij geen omzet hebt door de paarden, ben je geen bedrijf !
maar ik geloof dat het jou ook om de hinderwet ging, niet?
je wilde toch weten hoeveel paarden je zonder" papieren" mocht houden op een wei?

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:23

Van hinderwet vergunningen heb ik géén verstand, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Ik hinder namelijk nooit iemand Knipoog en heb dus ook geen vergunning nodig! Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 19:38

pegassa schreef:

Je paarden worden bedrijfsmatig op het moment dat je een geregelde omzet (=inkomsten) weet te behalen en daardoor belasting plichtig wordt. Zolang je kosten hoger zijn dan je opbrengsten zal de belasting niet snel bij je aankloppen. Zodra je echt omzet gaat realiseren dus wel...


Oke, hier heb ik iets aan, geweldig!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 19:40

pegassa schreef:
Bedenk je goed voor je bedrijfsmatig bezig gaat zijn. De paarden worden dan eigendom van je bedrijf. Gaat het slecht met je bedrijf (wat op dit moment in de paardenbrache helaas zo is) kun je je paarden kwijtraken.

succes met je keuze


Ik ga niet bedrijfsmatig bezig hoor Lachen
Ik heb evt een aanbod om 1 paard meer (dus 7 in totaal) te plaatsen.
Het is dan nogsteeds niet winstgevend (uitgaven zijn hoger dan inkomsten) maar ik vroeg me dus of of ik me dan in moest schrijven enz enz.

Bedankt OK dan!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:46

Graag gedaan hoor!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:02

dan zou ik gewoon niets doen
niets aanvragen bij de gemeente, geen slapende honden wakker maken
waar ik sta mogen officieel maar 3 paarden staan... gemiddeld lopen er zo'n 6-8 ....Scheve mond
2 staan er nu binnen en 3 elders.
3 lopen er op de wei, dus als de gemeente zich verveelt en "toevallig' even langs rijd... dan staan er meestal dus netjes 3 paarden buiten
maar zoiets doen ze eigenlijk niet
ze komen meestal (vrijwel altijd ) pas kijken als een van de buren heeft geklaagd Boos!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:10

Eeeeh wij hebben er 11 en 4 op komst..... Maar thuis staan er meestal drie in de wei, twee in de bak, twee bij de buren, twee nog verder op en twee nog weer verder op.....

De linkerburen wonen 500 meter bij ons vandaan en de rechter buren zijn familie en hebben daar paarden staan, de buren daarnaast hebben zelf ook paarden en overburen zijn 3 km bij ons verwijderd en achter buren 1,5 km verwijderd OK dan!