Wanneer stoppen met rijden tijdens drachtigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Wanneer stoppen met rijden tijdens drachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 19:39

Hoi

De shetjes van me zijn ongeveer april, mei uitgeteld.
Maar op welke tijd vante voren moet ik stoppen of rustig doen met rijden?

joannekuh

Berichten: 5
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:05

rustig aan doen moet je sowieso al je pony dragend is.. maar stoppen hoeft inprincipe niet... als je maar vooral tegen het eind een beetje rustiger aan doet.
als je pony een goede conditie heeft gaat de bevalling vaak ook beter.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:12

zou het niet te gek maken maar gewoon wat rijden moet kunnen. kijk verder ook naar je pony wat ze aangeeft. ik heb ook een keer een drachtige merrie gehad en die wilde 4 dagen van tevoren niet meer rijden (net of de kwartjes op waren...) Haha! ; heb toen alleen nog wat gewandeld... Blond

nickysuppie

Berichten: 329
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Vorstenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:39

Hoi mij paardje is ook drachtig,
ze krijgt haar veulen in april ik doe nu al rustig aan alleen wat wandelen iedere dag en wat stappen zonder zadel op haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:52

Ze geeft het zelf ook wel aan als ze het vervelend gaat vinden.

Maar in principe ga ik vanaf de laatste 2 weken echt heel rustig aan doen.
Ik rij zowiezo nooit echt intensief met haar...

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:40

Ik heb gereden tot ze al paar weken over tijd was en toen was het erg warm! Maar ik ben wel een maand voor de datum rustig aan gaan doen. Je merkt het vanzelf, ze zijn eerder moe en buigen gaat minder. Mijn pony was Z2 dressuur en dus in goeie conditie, vandaar dat ik lang door kon rijden.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:42

Zo zowiezo altijd erg rustig aan doen. De paarden geven vaak zelf aan wanneer het genoeg is. Mijn paardje die past op een gegeven moment het zadel niet meer de singel werd veelste klein toen zijn we gwoon alleen nog maar gaan stappen zonder zadel todat die kleine er was.

gr

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:50

Licht ook aan de omvang van de buik. Bij de eerste van onze merrie kon ze 4 weken voordat het veulen kwam al niet meer goed lopen, moest ze echt de achterbenen om de buik heen krullen Lachen. Bij de tweede liep ze hele dagen op de wei en ging ik er bijna iedere dag opzitten tot ongeveer een week voor de bevalling.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 16:19

Wij bouwden 1,5maand voor veulendatum altijd af, en tot een week voor de datum afgebouwd tot geen arbeid, alleen aan de hand wat stappen/ wandelen.

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 11:31

joannekuh schreef:
rustig aan doen moet je sowieso al je pony dragend is.. maar stoppen hoeft inprincipe niet... als je maar vooral tegen het eind een beetje rustiger aan doet.
als je pony een goede conditie heeft gaat de bevalling vaak ook beter.

Ben ik het helemaal mee eens OK dan!
De bevalling is voor je pony veel makkelijker al heeft ze nog een goede conditie Mijn moeder heeft de dag voordat ik geboren werd ook nog een heel stuk gefietst Haha!
Maar je moet natuurlijk wel wat rustiger aan doen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:13

Per ongeluk reden wij een pony de hele tijd door en lag er ineens een veulen bij (een maand te vroeg), wat dus niet te voorkomen is. Wij proberen ze zo lang mogelijk te rijden, net hoe ze het zelf aangeven, en meestel een week na het veulenen mag mams alleen op stap.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:23

Mursey is 1,5 uur nadat ik haar heb afgezadeld bevallen!!
De toemalige eigenaar vond dat ze nog makkelijk kon lopen en dat niets erop wees dat het veulen die dag zou komen.
En de bevalling ging ook heel soepel. Voelde mezelf best schuldig, maar het bewijst wel dat je tot op de dag van de bevalling gewoon kunt blijven rijden zonder enige schade. Mits je natuurlijk rekening houdt met de conditie van een hoogzwangere merrie! (maar dit lijkt me logisch!!)
Laatst bijgewerkt door Mursey op 21-02-04 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:25

Mursey, dat was bij ons toen ook, alleen had de merrie wat laatst erna, wat gelukkig snel over was Lachen

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:05

gewoon rustig aan doen ik zou zelf als mijn pony bv. drachtig zou zijn 2 a 3 weken van te voren stoppen met rijden.
Dan zou ik niet meer rijden, maar dan wel gewoon andere dingen doen bijvoorbeeld aan de hand lopen.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 05:25

Toen mijn paardje drachtig was ben ik zo'n maand voor de bevalling gestopt met rijden. Toen heb ik haar nog wel af en toe gelongeerd. Héél relaxed.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:21

Mijn paard is nu 8,5 maand drachtig, en ik rijd nog wel met haar. Hetzij heel rustig en niet te lang!! Half uurtje, en af en toe een buitenrit of longeren.
Ik ga haar nu nog niet stil zetten. Ze houdt zich er nog goed bij, dus ik ga gewoon nog even door.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:37

Aquila is nu ruim 8,5 maand drachtig en die is vorige week zo'n beetje begonnen met trappen tijdens het aansingelen van de singel, dus die staat vanaf nu op "rust" . Ze is ook al 22 en nooit fanatiek gereden, dus die mag nu wandelen en af en toe gaan we dan zonder zadel sjokken. Daarnaast wordt ze nog wel een paar keer per week rustig gelongeerd om de spiertjes er een beetje op te houden, maar veel stapwerk en geen galop.

Janneke is nu bijna 8 maanden drachtig en daar rijd ik nog normaal op, gewoon dressuur stap, draf en galop en longeerwerk. Springen doen we nog niet en daar wachten we ook mee tot ver na de bevalling. Zodra ze aangeeft dat het teveel is passen we haar schema ook aan.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:11

Over extreem lang aan het werk blijven:
Van een manege pony wistens ze niet dat ze drachtig was (was altijd nogal dik) en die had de dag voor de bevalling nog 3 dressuurwedstrijdjes en een springwedstrijd gereden. (ik was trouwens nog 2de met haar in die springwedstrijd)
De volgende dag, op 1 april, hoe kan het ook anders, werd Joker geboren. Niemand geloofde het natuurlijk Tong uitsteken

Zo extreem hoe je het natuurlijk niet te maken, maar bedenk dat paarden tot op de dag voor bevalling in de natuur nog gewoon zo'n 10 tot 20 km per dag lopen (meest in stap)

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 15:41

Een paard rijden tijdens de drachtigheid is heel goed..
Dan is het paard lekker los, en dan gaat het werpen makelijker en sneller..

Een paard geeft ook zelf wel aan wanneer ze het genoeg vind.
Dus rijden tijdens de drachtigheid is NIET zielig Haha!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 19:18

pearl_tje schreef:
Een paard rijden tijdens de drachtigheid is heel goed..
Dan is het paard lekker los, en dan gaat het werpen makelijker en sneller..

Een paard geeft ook zelf wel aan wanneer ze het genoeg vind.
Dus rijden tijdens de drachtigheid is NIET zielig Haha!


1 ding ben je vergeten om erbij te zeggen en dat is: Doe het wel rustig aan en ga niet als een gek lomp en wilt doen...tip als ik jou was zou ik niet gaan springen. Knipoog

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 10:10

ja dat klopt, gecontroleerd gaan rijden..

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:12

nou als je paard er echt last van heeft merk je dat wel!!
wij rijden door zoalng we kunnen, liefst tot de dag zelf. alle spieren blijben soepel en je paardje heeft conditie, wat ook van pas kan komen bij zware bevalling.. nattuurlijk valt galopwerk op het einde bijna volledig weg, maar de paarden bij nos worden nog steeds dressuurmatig goed doorgereden... je kan altijd je basis wat bijschaven!!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:15

Je kan in principe gewoon doorgaan tot de uitgerekende datum, als de merrie er geen last van heeft.

Zelf ben ik in December gestopt met wedstrijden, omdat het gewoon geen gezicht is om met een tank een dressuurproef te rijden.
Het rijden ben ik nu af gaan bouwen van 5x naar 3x per week, nu ik merk dat het zadel niet meer lekker ligt, gaat dan nog naar 2x rijden, 1x longeren toe.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:25

Die van mij moet nog 2 maanden, en ik rijd haar nog 2 keer in de week Lachen

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:44

maar als je dan bv naar 10 maanden nog 2 x in de week rijd moet je dan ook veel rustiger aan doen¿?