zonnebril voor paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

zonnebril voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 18:26

Mijn zus rijdt op een paard dat aan een oog blind is. Nu heeft de dierenarts geadviseerd om een zonnebril voor hem aan te schaffen, om zo zijn goede oog te sparen.
Op een wedstrijd heb ik wel eens een paard gezien met een kap op zijn hoofd met de plastic bollen voor zijn ogen (zonneglas zeg maar). Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet waar je dat kan kopen? Met google kon ik niets vinden.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:35

Is het niet het makkelijkste om die dierenarts gewoon te vragen waar zoiets eventueel verkrijgbaar is en wat hij precies in zijn gedachten had als oplossing voor dat paard??

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:10

Ik denk dat een ruitersportzaak dat wel moet weten. Ik heb ook een beetje gezocht op het internet, maar heb tot nu niets kunnen vinden.
Succes met je zoektocht!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:13

De betere vliegenkappen van bijvoorbeeld de Paardendrogist werken ook zonwerend.
Ik ben er zeer tevreden over, ik heb ze ook voor 2 paarden welke wat gevoelig zijn op de ogen en ze staan er zomers de hele dag mee buiten. Ze lijken het zelf ook heel prettig te vinden.

Afbeelding
Je kan ze in verschillende kleuren krijgen, ik zelf heb gekozen voor lichtgekleurd gaas omdat dat tenslotte zonreflecterend werkt.

Ik heb er ook 1 van Harry's Horse op proef gehad maar dat was waardeloos, heel erg hard, slechte pasvorm en nauwelijks zonwerend.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:01

Misschien dat een zgn Franse Kap uitkomst kan bieden?
Die kan je op de drafbaan kopen.

Heb de foto even gepikt van [HAW] Trick Riding

Afbeelding

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 13:58

De supermask is volgens de dierenarts niet voldoende, omdat het toch zonlicht doorlaat door de gaatjes zeg maar. Dan moeten we dus een stukje stof erachter naaien en dan ziet hij niets meer.
Die Franse kap zegt me zo niets: kan het niet goed zien: heeft hij dan bij de ogen een soort zonnebril of zit daar juist niets? De dierenarts wist evt. wel een zonnebril van 150 euro - maar omdat dat nogal kostbaar is het advies om eerst zelf rond te snuffelen...alleen wil dat nog niet lukken.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:06

hee maar die foto van buitenzorg zijn toch gewone blinkers?? dat is geen zonnenbril denk ik..
en die bolle glazen zijn niet zonneglas, gewoon plastiek, tegen de opspattende zandkorrels op de baan, sommige paarden kunnen daar niet tegen... en zonnebril heb ik nog nooit gezien.. zelf iets in elkaar flansen?

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:23

een paard bij ons op stal had hetzelfde,en had ook een kap met van die bollen.Hij deed het er veel beter op.Alleen istie later afgemaakt,door aandoeningen aan zijn benen.
Als je info. wil kan ik het haar nog wel eens vragen.
Mischien heeft ze dan ding ook nog wel liggen. Lachen

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:31

Hoi,

Die zonnebril bestaat wel. In Amerika (ja waar anders) is ie ontwikkeld voor paarden met een zonlichtallergie/headshakingsyndroom.
Er was een website waar je zo'n "ding" kon bestellen, maar ik weet zo snel niet meer waar. In ieder geval aan de andere kant van de oceaan.

Ik ga kijken of ik er nog achter kan komen. Zoek ondertussen even onder de engelse benaming voor zonnebril o.i.d.

Succes

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:36

O.k. gevonden. *LOL*

Je moet even kijken bij www.guardianmask.com

Daar verkopen ze die "zonnebrillen".

Succes.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:03

Werkt misschien wel, maar het is wel een vreemd gezicht je paard met zo'n bovenmaatsgasmasker op. Ik ken overigens meerdere paarden met maar een oog. (zie ghislaine en Irre) Maar van dit advies heb ik nog nooit gehoord. Het lijkt me eerlijk gezegd wat vergezocht. Ikzelf gebruik een vliegenkap zoals sjuimpje beschrijft. Eigenlijk gebruik ik hem tegen de vliegen maar ik vind dat hij ook erg goed werkt tegen te sterk zonlicht en de wind op zijn zere oogjes.
Heeft het paard misschien problemen met het oog dat hij nog heeft? Ik snap niet goed waar dit advies van de DA vandaan komt.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 16:49

Fijne weet ik er niet van, maar door een aandoening is het paard aan het ene oog blind geworden. De kans bestaat dat het andere oog ook aangetast wordt en moet daarom zo veel mogelijk beschermd worden om dit te voorkomen.

Ikaw: bedankt voor de link. Super dat je dat gevonden hebt; zelf ben ik niet zo handig. Ziet er wel apart uit, maar klinkt goed. Ga het op mijn gemak helemaal doorlezen.