Zonne-allergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Zonne-allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 21:47

Hoi,

Ik was benieuwd of jullie ervaring/naam kunnen geven aan de volgende verschijnselen.
Zal even proberen samen te vatten wat er aan de hand was.

we kochten 4 jaar terug een fjordenmerrie in de winter. In de zomer begon ze met haar hoofd te schudden. DA erbij, misschien oorontsteking? last van haar tanden? Nee niets van dat alles.
Toch gewoon doorgereden, maar dat werkte niet.

Toen kwamen we erachter dat ze een sponsachtige neus kreeg, veel briesen met vocht, hoofd schudden alleen deed als de zon scheen.
In de winter had ze nergens last van, maar bij de eerste zonnestralen was het weer zover.

Ze DA had bloedmonsters genomen en het bloed zelfs 2x laten testen, omdat hij de waardes niet kon geloven.
De leverwaardes lagen ontzettend hoog en andere dingen klopte niet.
Ze kreeg vitaminen, mineralen en sporenelementen, maar dit werkte niet. Ze kreeg cortizone-spuit (?) en nog veel meer medicijnen.

Na 3 jaar bezig geweest te zijn, had de DA nog 1 medicijn: Prozac. Hier heeft ze ook een kuur van gevolgd, het leek te helpen. maar helaas de zomer erna had ze het weer, we waren uitgedokterd. We zijn toch verder gaan zoeken en hoorde dat een zwangerschap de stofwisseling ook positief kon veranderen. We hebben goed naar een hengst gezocht en daarna is ze gedekt.

De zomer erna helaas, nog steeds dezelfde verschijnselen. Ze had er echt enorm veel last van. Ze graasde tussen de achterbenen-staart van de jaarling. De rest ging ze op stal staan.

Toen hoorde we iets nieuws: een homeopaath.
haar laatste kans, anders zou ze ingeslapen worden.
Hem laten komen en hij heeft haar onderzocht. Ze zag er slecht uit, maar toch moest er gewacht worden totdat het veulen geboren was, anders kon de ontgiftende kruiden te sterk reageren en het veulen misschien in gevaar brengen.

veulen was geboren (gelukkig gezond Lachen ) en ze werd behandelt met kruiden en GENEZEN! Het had geholpen, de rest van de zomer heeft ze het super gedaan. We zijn na 4 jaar weer hard aan het trainen onder het zadel.
Nu hopen dat het niet terug komt, komende zomer.
is dat wel het geval dan krijgt ze weer dezelfde kruiden.
maar we weten nog steeds niet wat het is!

Weet iemand het? Of kan er een naam aangeven?
Sorry voor het lange verhaal.. Scheve mond

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:39

is idd zonne-allergie, mijn pony heeft er ook last van, oplossing is een een vliegennetje/zonnenetje kopen, dan zijn ze er vanaf.
deze paarden hebben dit vaak in combinatie met zomereczeem.
uit de zon houden is de enige oplossing!

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 01:49

Hey,
Zomerexceem.. nee dat heeft ze niet.
Ze schuurt wel licht, maar dat doen ze allemaal een klein beetje..
Een zonne-netje.. die hebben we hier thuis, die hadden toen helaas geen enkel effect bij haar..

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:00

mijn pony heeft het ook, en is er alweer mee begonnen.
ik heb er ooit eens iemand bij gehad, een homeopaat.
mijn pony heeft een combinatie, zonne-allergie en zomereczeem.
daarnaast heeft hij lichte hooikoorts...wel een gedonder soms, hij schud met zijn hoofd, zo erg dat rijden onverantwoord is.
daarnaast proest hij dan veel en schuurt met zijn neus, als ik hem uit de zon hou en savonds laat ga rijden is er niks aan de hand.
druppels van vsm(gewoon van mensen) tegen hooikoorts helpen bij hem wel.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:04

He die druppels hebben we ook gebruikt
Wil je anders de naam en telefoonnr. van de homeopaath?
Het heeft toen echt geholpen.

Bij ons schudt ze iig nog niet.
Maar moeten natuurlijk nog even kijken hoe het gaat als het echt weer warmer wordt en de zon komt op.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:26

ik wil graag de naam van die homeopaat en telefoonnummer.
ben zelf ook namelijk al vrij lang bezig en heb nog geen goede medicijnen gevonden die bij mijn pony afdoende werken

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:59

kan een pollenallergie zijn (hooikoorts) is eenvoudig te testen met de biotensor. voor info even een pb-tje sturen!

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 11:58

Biotensor? Nog niet van gehoord.
Ik zal je even een p'b sturen, ben wel benieuwd Lachen

De homeopaath heet Huub van Druunen, ik zal je even het telefoonnr. pb'en.

Namilla
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:10

Hallo,

Eigenlijk was ik al een tijdje aan het wachten wanneer de eerste berichtjes kwamen van deze verschrikkelijke kwaal.

Mijn merrie heeft hier nu al drie jaar last van en toen het overlaatst een paar dagen zonnig was, heb ik gemerkt dat het vierde jaar ook wel zal volgen.

Alles heb ik al geprobeerd ! Medicijnen, homeopathie, ze is opgenomen in de kliniek en er kon maar 1 diagnose gesteld worden 'headshaking syndroom'.

Het laaste wat ik geprobeerd heb, is haar bloed laten onderzoeken op allergieën. Er zijn een paar stoffen gevonden waar zij allergisch op reageert en daar zijn dan injecties van gemaakt. Deze ben ik nu al een jaar aan het geven maar ik heb er helemaal geen goed oog in.

Het is ook de combinatie van alles: pollen, stof, zon, droog weer, warmte, lichte regen, ..........

In de winter heb ik ook géén enkel probleem. Ik wil graag met haar op wedstrijd of ooit een veulentje van haar hebben maar door deze stomme kwaal zal dit alles maar met dromen blijven. Oh ja, netjes voor over haar neus en gezicht heb ik ook allemaal geprobeerd en toch niet echt een oplossing.

Noekie 123, kan je mij aub de informatie van de homeopaath doorsturen en misschien ook vertellen wat je allemaal moest geven. Ik wil het echt allemaal proberen.

Misschien dat we dan ooit ook naar de zomer kunnen uitkijken en samen leuke wandelingen in het zonnetje kunnen maken of dat ze alleen al kan genieten van haar mooie weide die ik speciaal voor haar huur.

Alvast bedankt.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 12:39

Ik heb je al een Pb gestuurd.
Ik wist niet dat er toch al zoveel gevallen zijn met deze verschijnselen!

Hij keek iig naar het paard zelf, echt individueel.
Helemaal onderzocht en daarna heeft hij verschillende kruiden gemengt en dat heeft ze 2 maanden in haar voer gekregen.
Een van de eerste dagen knapte ze al op.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:07

het is zo dat deze kwaal juist steeds mee voorkomt he?
wel heel jammer, en je ziet dat paarden die bij de zee staan er vaak helemaal geen last van hebben.
maar het blijft balen, want een headshaker kan levensgevaarlijk zijn met rijden, zo moet ik mijn pony regelmatig laten staan, omdat ie omvalt tijdens het rijden, omdat ie wel erg schud met zijn hoofd..

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 16:30

Omvalt! Scheve mond Jee dat is wel extreem.
Dat deed ze bij ons nooit, zo enorm schudden..
Ik heb 1x een rit meegereden, hartje zomer; en de hele rit enorm zitten schudden, maar haar schuimvlokken van haar mond belande allemaal in mijn gezicht, zo schudde ze. maar dat was dan ook het ergste.

En toen ze haar veulen kreeg moesten we echt opletten of het veulen het nu ook had of niet. Want ze schudde ook, maar ze nam het gedrag over van haar moeder.. Toen ze eenmaal in de kudde stond hield ze er gelukkig mee op...