Wat doe je als je merkt dat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Wat doe je als je merkt dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:14

Je pony niet in orde is. Lichamelijk wel maar geestelijk niet.
Zoe is wat ik denk een pony met het downsyndroom onder de paarden Scheve mond
Ik vind het heel erg om dit te zeggen... heb ook erg lang getwijfeld of ik dit wel moet plaatsen.... Het gaat me best aan het hart want die kleine heeft in drie weken tijd echt mn hartje gestolen Lovers

Volgende week Donderdag komt mn instructeur die doet ook aan magnetiseren en praat ook met paarden... die gaat dus even naar Zoe kijken en eventueel praten.

Ik merk het aan veel dingen in haar doen en laten. Ze gaat veel in rare houdingen staan doet soms vreemde dingen... Maar zeker door haar gedrag, soms vertoont ze gedrag van een veulen van 3 maanden Scheve mond
Ook lichamelijk lijkt het alsof ze flink te kort is gekomen terwijl dit echt niet het geval is
Binnen de groep met paarden werd ze gelijk geaccepteerd... terwijl merrie's dus bijna niet in de groep worden geaccepteerd en zeker niet zonder slag of stoot.

Jullie zullen nu wel denken " what's the problem" ...... Maar het doet me meer als ik zelf had verwacht Verdrietig En wat is eerlijk en redelijk voor zo'n pony? Lekker dr leven lang in een landje zetten.... of toch beleren en misschien dingen van haar eisen die ze nooit aan zou kunnen...

Voel me er zwaar kl*te onder Verdrietig

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:26

Ik zou wachten wat je instructeur zegt.
ik denk dat je haar best kan beleren, alleen moet je daarbij denk ik meer geduld hebben, en niet te snel willen gaan.
succes ermee!!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:35

Idd even afwachten tot je instukteur is geweest. Vreemd is het wel in ieder geval. Ik had er nog nooit van gehoord.
Hoe oud is ze nu dan en heb je haar nog op proef?
Beleren zou mss wel kunnen als je har niet overvraagt, dus geen dingen eisen die te hoog gegrepen zijn.
Sterkte ermee.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:37

Wacht even op het oordeel van je instructeur, maar oordeel niet te hard over je pony!

Al zou ze geestelijk niet helemaal in orde zijn, zijn er echt nog wel dingen die je haar kunt leren. En aangezien jij degene bent die dingen van haar zal vragen, ben jij er verantwoordelijk voor dat je geen dingen gaat eisen die ze niet kan leren, maar er zijn genoeg dingen die ze wel kan leren en ze zal je waarschijnlijk onvoorwaardelijke liefde geven.

=^.,.^=

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:40

Dat beleren is mn laatste zorg! Ze mag van mij dr leven lang lekker in landje grazen en spelen met andere pony's Als ze maar gelukkig is.
Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat ik dat donderdag krijg te horen....
Maar ik zeg dit niet zomaar Er is duidelijk iets mis...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:48

Misschien heb ik het altijd verkeerd begrepen, maar ik dacht dat die Zoe bij Sonja al niet helemaal 100% was? Verward

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:57

Laat hier ook even de veearts naar kijken. Ik ken een geval van een pony die een tumor had, en zich ook heel vreemd gedroeg; door die tumor. Scheve mond

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:18

Zoë is al altijd een bijzonder geval geweest, maar of ze echt iets "fout" heeft in 'r koppie denk ik niet. Ze is vreselijk dominant en tegelijk soms onzeker waardoor ze zichzelf afsluit. Haar gedrag is ergens toch normaal (veulen van .... ), ze moet nog twee jaar worden. M'n hengst van de zelfde leeftijd loopt hier soms ook als een debiel rond om het volgende moment een "rustige volwassene" te lijken en weer een tel later is ie weer de randdebiel Schijnheilig
Zolang ze geen pijn heeft ... Dat ze geen gewone pony is is al langer duidelijk .... ze werd als buitenbeentje geboren.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 17:04

Een tumor sluit ik uit Knipoog
Ik hoop dat mn instructrische kan zeggen wat er anders is aan Zoe. Het dominante heb ik nog niet helemaal aan haar ontdekt maar het onzekere dus wel. Ze heeft wel geprobeerd dominant te zijn.... maar dat is haar niet gelukt Voor een ernstig dominante merrie heeft ze zich dan wel snel overgegeven Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:48

Misschien is ze wat van de kaart door de verhuis twee keer kort op mekaar?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 17:50

sonjabelgium schreef:
Misschien is ze wat van de kaart door de verhuis twee keer kort op mekaar?



Zou heel goed kunnen Is eigenlijk ook wel heel veel geweest voor haar. Ik denk dat ze hierdoor ook zoveel is afgevallen.....
Maar dan nog toont ze ander gedrag als de andere paardjes.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:52

Zo te lezen een heel bijzonder dier.
Veel succes, ik hoop dat je uit het gesprek dat je instructeur gaat voeren nuttige dingen haalt!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:56

fsoudan schreef:
Je pony niet in orde is. Lichamelijk wel maar geestelijk niet.
Zoe is wat ik denk een pony met het downsyndroom onder de paarden Scheve mond

Volgende week Donderdag komt mn instructeur die doet ook aan magnetiseren en praat ook met paarden... die gaat dus even naar Zoe kijken en eventueel praten.

Ik merk het aan veel dingen in haar doen en laten. Ze gaat veel in rare houdingen staan doet soms vreemde dingen... Maar zeker door haar gedrag, soms vertoont ze gedrag van een veulen van 3 maanden Scheve mond

Jullie zullen nu wel denken " what's the problem" ...... Maar het doet me meer als ik zelf had verwacht Verdrietig En wat is eerlijk en redelijk voor zo'n pony? Lekker dr leven lang in een landje zetten.... of toch beleren en misschien dingen van haar eisen die ze nooit aan zou kunnen...

Voel me er zwaar kl*te onder Verdrietig

Kijk eerst maar wat je instructeur ervan zegt. Verder kunnen jonge beesten wel meer hele vreemde dingen doen en wisselen in kind-zijn en volwassen-zijn.
Ook bij een kind met Down moet je kijken wat de (on-)mogelijkheden zijn, aftasten wat er lukt, dus als je pony daar op lijkt zul je dat op vergelijkbare manier kunnen benaderen. Er blijkt dan vanzelf wel of dat werkt......
Als je eerlijk wilt zijn naar de pony moet je haar uitdagen op haar eigen niveau, dus ga gewoon met mini-stapjes te werk, wie weet waar je uiteindelijk toch komt *LOL*

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:45

Ik vermoed dat je gewoon een binnenvetter hebt. Eentje die vanwege haar aparte verleden niet correct heeft leren commmuniceren. Verder ben ik van mening dat je van een 2 jarige met zo een verleden niet te veel moet verwachten. Ik ben van mening dat je dit soort dieren gewoon in april op het land meot zetten, het leifst in een kudde met varierende leeftijden, ook met even oude dieren om zo weer te leren pony te worden. Zeker niet op stal houden. Zo een dier geestelijk goed krijgen kost tijd en in een kudde leren ze het het beste.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:33

ik zou even afwachten wat je instruvtuer zegt.. en misschien haar toch beleren en dan allen lichte dinegn laten doen as ritjes met kinderen of misshcine voor de kar.. als andere dingen te moeilijk zijn..

Maar hoe oud is ze nu??

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:48

Ik vind dat je wel heel dramatisch bent in het trekken van een conclusie. Ik heb niet alle informatie en ik ken het paard niet, maar wat je hier neerzet heeft toch helemaal niks te maken met down syndroom, of geestelijke onvermogen van je pony. Zoals ik uit je verhaal begrijp is zij nog erg jong en je wilt nu al besluiten om maar niks aan haar te leren?
Dat begrijp ik niet helemaal. Je gaat toch proberen eruit te halen wat er in zit? Het zou een mooie boel zijn dat je als peuter niet echt mee kan komen waardoor je ouders denken: hier proberen we niks mee, dat wordt nooit wat.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:32

hey fsoudan, allereerst sterkte ermee want het is al rot om hier over na te denken,
ik denk dat er gewoon paarden zijn die meer aanleg hebben voor bepaalde dingen, bij zoe is het dus haar gedrag wat je als 'niet normaal' beschouwt,
ik denk dat je er heel goed aan doet om die instructeur met haar 'te laten praten' en eventueel te magnetiseren, heb daar zelf hele goede reacties over gehoord,
en verder moet je ook kijken naar wat je al wel met haar hebt berijkt he, zoals die dingen in je topic op UZ,
verder ken ik zoe ook niet dus ik heb er verder geen oordeel over en kan moeilijk zeggen wat ik ervan denk als ik het alleen hierzo hoor,
ik gooi het dus ook maar op een apart geval met meer aanleg voor negatief gedrag dan anderen, (wat klinkt dat negatief) en hou ons verder op de hoogte van wat je instructeur zegt, ben daar echt heel erg benieuwd naar!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:42

Vergis je niet in de intelligentie van sommige Down-kindjes!!

Wacht rustig af wat je instructeur zegt en hoe Zoe zich de komende tijd ontwikkeld. Misschien is ze idd een beetje van slag door de verhuizing(en). Ik heb altijd van Sonja begrepen dat Zoe eentje met een apart maar bijzonder karakter was maar om haar nu een Down-tje te noemen
Persoonlijk denk ik dat ze gewoon nog wat moet wennen en dat straks haar 'eigen' karaktertje weer terug komt Ach gut

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:00

hai,
trieste situatie zeg!
maar zoals hierboven ook al is vermeld; trek niet te snel je conclusie's!
sommige paarden zitten net als mensen met een jonge geest in een oud lichaam, of net andersom.
deze paarden moet je doormiddel van een andere,niet de standaard, aanpak leren zichzelf te zijn, op zichzelf te kunnen vertrouwen en jou als 'kuddeleider' te zien.
het kost hen gewoon wat meer tijd om bepaalde ,vaak sociale, vaardigheden onder de knie te krijgen.
ik weet niet of je je ooit verdiept heb in dieren psychologie(let op: niks te maken met geestelijke ziektes e.d!!!) of natuurgeneeswijzen maar wellicht vind je daar een antwoord in.
denk bijvoorbeeld aan traumavolle jeugd/geboorte, te snelle ontwikkeling, verkeerd voer en ga zo nog maar ff door!
ik heb een paard getraind d.m.v de monty roberts en hempfling manier wat dezelfde symptomen had als die van jou en ik moet zeggen dat na een tijd piekeren en heel intensief bezig zijn het paard in kwestie zelf ook stukje bij beetje gaat aangeven waar het behoefte aan heeft!
leer die signalen te herkennen,speel erop in en gebruik het in eventuele training of train daarop voort!

in ieder geval veel succes en laat me ff weten hoe het over een tijdje gaat!

kus

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:25

Belker"]
Ik vermoed dat je gewoon een binnenvetter hebt. Eentje die vanwege haar aparte verleden niet correct heeft leren commmuniceren.
[/quote]

Welk een apart verleden meen je dan wel dat dit pony'tje heeft?

[quote="MirZam"]
ik zou even afwachten wat je instruvtuer zegt.. en misschien haar toch beleren en dan allen lichte dinegn laten doen as ritjes met kinderen of misshcine voor de kar.. als andere dingen te moeilijk zijn..

Maar hoe oud is ze nu??
[/quote]

Deze pony is NIET geschikt voor kinderen, ze kan gevaarlijk zijn en kinderen zien de risico's niet!!!

[quote="Wildgirl schreef:
hai,
trieste situatie zeg!
denk bijvoorbeeld aan traumavolle jeugd/geboorte, te snelle ontwikkeling, verkeerd voer en ga zo nog maar ff door!


Geboorte is zeer vlot verlopen zonder problemen, het eerste zogen hebben we moeten begeleiden omdat de merrie het niet helemaal begreep dat die kleine daar achteraan ging zoeken.
Jeugd : op de wei met mama en na het spenen met vriendjes die ze overigens volkomen domineerde op de wei met vrij in en uitloop naar een stal ...
Snelle ontwikkeling : ze was al vrij snel zelfstandig en héél bewust van wat ze wou. Wij hadden een gezegde "als 't in 'r koppie zit zit 't in 'r gat niet" Haha! Een strevertje eigenlijk!
Fout voer : gras, hooi, veulenbrok tot op één jaar en merriebrok die ze jatte van mama, na één jaar geworden te zijn gewone brok met gepofte granen erbij, worteltjes, .... De andere doen het op de zelfde manier allemaal prima, het zou me dus verbazen als daar een probleem zou zitten. Ik heb hier een tinker staan van de zelfde leeftijd die op de zelfde voeding gewoon stralend gezond is Knipoog

Ze heeft wel van dag één al een speciaal karaktertje gehad, eigenwijsje toen al.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:22

Dat je een bijzonder paardje hebt is wel duidelijk, maar ik zou echt niet te snel allerlei dingen gaan denken. (die neiging heb ik zelf ook met mijn eigen paard, dus het is leuk om te zien dat ik niet de enige ben Knipoog )

Zoe is nog geen 2 jaar, ze maakt veel mee en is een eigenwijsje van karakter. Wat je niet moet vergeten is dat ze nog gevormd moet worden. Zie het als een klein kindje. De eerste levensjaren moeten en leren ze veel. Ze veranderen van aan babie die niks kan in een eigenwijse peuter die over 'nee'op antwoord.
Zo ook met paarden. Geef ze de tijd om zich te ontwikkelen, laat ze zichzelf een beetje zijn.

Wij hebben een veulen op stal wat bij de geboorte een draakje was, hij is nu dik 1 jaar en nu.....................Het is een watje! Haha! Je kan alles met hem doen. Sommige maken zich zorgen dat het nooit wat wordt (moet goed springpaard worden Scheve mond ) maar ik ben ervan overtuigd dat het allemaal wel goed komt.

Maak je niet te druk, laat de natuur zijn werk doen.

Ben benieuw naar het verhaal van je instructeur ! Succes!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 18:50

Misschien heb ik te snel geoordeeld Bloos Maar dat ze anders is als andere paardjes daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben
Het is idd even afwachten wat mn instructrische zegt...

Ik doe hier niet heel dramatisch over Petra Maar kom deze dame maar eens een week observeren dan zie je genoeg Knipoog
En ik leer haar wel dingen... ze heeft in een hele korte tijd al wat geleerd

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:14

De mensen die haar gekend hebben zijn het er allen mee eens dat ze een bijzonder pony'tje is. Ze is gewoon ANDERS Erg moeilijk uit te leggen eigenlijk. Ik kan alleen met Femke meegaan .... Observeer en je zal zien ... Ik weet waarover Femke spreekt Knipoog De moeder van dit pony'tje was trouwens ook een buitenbeentje, maar met een net iets minder scherpe kant en die nam net iets makkelijker wat aan van mensen dan Zoë. Ze was ook wat ouder natuurlijk Knipoog.

Wat trouwens ook altijd erg tekenend is geweest voor haar is haar kieskeurigheid van eten. Als het niet haar bekende merk is zit de kans erin dat het dagen duurd eer ze maar wilt proeven Nagelbijten / Gniffelen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-04 10:17

De eerste week at ze alles.... Maar nu sinds een paar dagen laat ze haar kuilgras liggen Scheve mond En dat vond ze in het begin juist zo lekker dat verkoos ze boven haar meusli, worteltjes enz. Hier baal ik van want ze kan alle eten goed gebruiken.....
Ik voer haar drie maal per dag... Biks, Meusli, wortels, brood, appeltje voor de dorst Knipoog En als extra Knoflook en foeneknof.....
Dus die kieskeurige merrie van je sonja die is niet meer ze eet alles hier... Tussen de middag slobber....

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-04 12:52

Heey!! Ik herken het verhaal een beetje. Er is met jessica heel veel heen en weer gesleept (verkocht, teruggekocht, enzz), ze heeft in haar jonge leventje al heel wat baasjes gehad.. Daarbij is het sowieso een beetje een buitenbeentje, ze is niet makkelijk.. Ik kan je één tip geven (bij mij werkte het redelijk, we gaan vooruit): zorg dat ze elke dag heel consequent leeft, zeg maar.. Dus doe dingen in dezelfde volgorde (bijvoorbeeld eerst poetsen, dan spuit, dan een rondje wandelen, dan rijden). Het klinkt stom, maar werkt wel. Zorg ook dat ze zoveel mogelijk door jou gedaan wordt, dan zal ze je steeds meer gaan vertrouwen en waarderen. Ze zal je als vriendin zien. Besteed ook extra aandacht aan de dingen die ze leuk vindt, waar ze van geniet. Bij mij was dat vooral lekker buitenlopen en samen een beetje staan dromen in het zonnetje..

* Ik weet dat dit allemaal heel cliché en stom klinkt, maar het heeft ons echt geholpen het gaat veel beter!! Heel veel succes ermee!! *