wel/niet weekendje veluwe met paarden & sneeuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

wel/niet weekendje veluwe met paarden & sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 14:04

Hoi,

we zouden dit weekend met een vrachtwagen vol paarden een weekendje naar de veluwe gaan.
De eigenaar van de stal wil ons wel rijden, ondanks het weer.
Maar is het verstandig om met de paarden te gaan rijden?

Iemadn zei mij dat het onverstadig is omdat het dooit overdag.
Je krijgt dan een laag water onder het sneeuw.
Dit vriest in de nacht weer op,
waardoor er gevaalrijke situaties kunnen ontstaan voor de paarden.
en dat ze dan benen kunnen breken.


Is het zo gevaarlijk?
Anderen zeggen weer dat het juist leuk is om in de sneeuw te rijden!
en dat het een hele aparte ervaring is in de bossen.

wat denken jullie?


Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:29

Ik zou het niet doen. Klinkt mij nogal gevaarlijk. Ligt er natuurlijk ook wel aan of de paarden (vierkant) beslagen zijn. Dan hebben ze ook minder grip. Ik ga met dit weer niet naar buiten, neem het risico gewoon niet.

En straks kan je alleen stappen, zonde van al die moeite.

groetjuzz

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:34

laagje water ónder de sneeuw? Lijkt mij dat de sneeuw zelf ooit dooit.
Ik denk dat je even aan moet kijken hoeveel sneeuw erligt, de bomen houden best wel veel tegen en vaak houden ze nog wel warmte vast op de grond. Ik heb geen idee van 't weer in de Veluwe op dit moment, gisteren lag hier een klein laagje sneeuw en door alle auto's die het platwalsten kreeg je een ijs laagje. Als er veel sneeuw ligt en je hebt paarden met ijzers moet je 't zeker niet doen.

En wat maakt 't uit dat je alleen kunt stappen Scheve mond. Dat is vaak nog mooier om van de omgeving te genieten. Helemaal niet zonde van de moeite.

- Offline -

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:37

Wij staan met de knollies aan de rand van de veluwe en er wordt op de binnendoor wegen heel slecht gestrooid en er lag al een pittig laagje sneeuw en dat blijft ook vrij lang liggen omdat de veluwe toch al wat hoger ligt. En ze verwachten nog meer ellende en of je dan lekker buiten kan rijden vraag ik me af...

...Dreaming with my eye's wide open...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:38

Nou hier lag vanmorgen een best pak sneeuw.
Ik wilde eigenlijk heel graag met mijn paardjes de bossen in....lijkt me gewoon fantastisch, maar ik durf er niet heen te rijden met de auto hihihihi.
En nu is bijna alle sneeuw alweer weg.......
Als het zo blijft dan kan je rustig op de veluwe komen rijden hoor...maar ik weet natuurlijk niet wat ons nog te wachten staat met de sneeuw.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:47

Ik zou niet met de vrachtwagen gaan rijden met paarden erop... Tenzij het morgen heeeeel hard dooit..
Als je zeker weet dat de wegen ernaar toe goed zijn dan zou ik mits je paard geen ijzers heeft gewoon gaan.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:24

Ik zou het ook laten aflassen. Zowel het autorijden kan gevaarlijk zijn ( je moet rekening houden met al die paarden die mee rijden ) en daarbij kunnen de paarden ook uitglijden.
Daarbij als je alleen gaat stappen, krijg je het na een tijdje wel errug koud hoor!

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:30

Als je paard ijzers heeft en je stapt door de sneeuw heb je met deze plaksneeuw in no time ijsklompjes onder zijn voeten. Dat is echt levensgevaarlijk, je paard kan zo makkelijk een been breken. Bij ons op stal was iemand die zijn paard in de sneeuw ging longeren (met ijzers) binnen 5 minuten was het raak en had dat paard al een bloedende wond aan zijn been doordat hij niet gewoon meer kon lopen. Zag het gebeuren en gelijk laten stoppen. Hij liep toen al flink op eieren en de sneeuw was er al bijna niet meer uit te bikken. Als jullie paarden ijzers hebben, zou ik het dus echt niet wagen. Zonder ijzers kan het geen kwaad, dan blijft het niet in zijn voeten plakken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, Googlebot en 126 bezoekers