paardje "opnieuw"beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

paardje "opnieuw"beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:03

ik ga over een tijdje beginnen met het berijden van een jonge(4,5 jarige)ruin.
Deze ruin is wel ingereden op een stal,maar sindss hij terug is gekomen is er niets meer mee gedaan.Ik ben nu langzaam bezig dit weer op te pakken,en de tijd komt eraan dat ik erop moet stappen.
Ik wilde graag tips.Het paard moet alles wel kennen.Alleen ikzelf vind het best eng(ik ben maar klein en heet paardje is 1.75)

Ook wilde ik er na enige tijd mee buiten gaan rijden,maar ik moet eerst een flink stuk over een weg,en door een woonwijk.
Het paard heeft nog nooit een buitenrit gemaakt...


hellppppp

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:14

Tja, dit is natuurlijk niet zo uit te leggen. Ik zou iemand zoeken die ervaring hiermee heeft en je laten helpen. De buitenrit zou ik de eerste keren zeker niet alleen gaan doen, ga samen met een ervaren, rustig paard, zodat je eigen paard wat steun kan zoeken en krijgen. Succes.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:20

Marita schreef:
Tja, dit is natuurlijk niet zo uit te leggen. Ik zou iemand zoeken die ervaring hiermee heeft en je laten helpen. De buitenrit zou ik de eerste keren zeker niet alleen gaan doen, ga samen met een ervaren, rustig paard, zodat je eigen paard wat steun kan zoeken en krijgen. Succes.



mee eens Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:27

Als je er zelf nog geen vertrouwen in hebt,eerst nog eens een paar keer aan de longe erop gaan.Zeker iemand erbij roepen die weet wat ie doet..En persoonlijk zou ik zo snel nog niet de straat op gaan met zo'n jong dier...Eerst maar eens de gas,rem en het stuur bevestigen..
Succes hoor!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:05

Zou het gewoon beschouwen als een paard wat ingereden moet worden; dan kom je ook niet echt voor verrassingen te staan. Als jonge paarden ingereden zijn en dan 6 weken het land in gaan en daarna weer bereden worden, reageren ze ook heel verschillend. Soms is het net alsof ze alles weer opnieuw moeten leren. Als jij beleren niet gewend bent, zou ik er iemand bijhalen die hier wel veel ervaring mee heeft. Na een paar keer weet je dan vanzelf hoe het paard is. Voordeel is waarschijnlijk dath ij het allemaal snel oppikt. Bang zijn is niet handig, want dat breng je over op je paard. Over de weg: is hij aan de hand wel goed aan verkeer etc gewend en niet schrikkerig? Dan zou ik het met een ander betrouwbaar paard proberen. Wel als hij zijn energie al kwijt is dus bijv. eerst alleen stukje uitstappen en dat langzaam opbouwen. Zou er idd pas mee beginnen als hij redelijk goed te rijden is en je controle hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:43

nou,ik ben niet echt bang ofzo.
maar wel voorzichtig.
het is zo aan de hand een vreselijk lief,maar ondeugend paard.
helaas vinden de eigenaren hem zelf wel wat eng,en hebben ze er geen tijd voor.Ik vind het zonde om hem te laten staan,terwijl hij echt schitterend is en zo te zien veel in zijn mars heeft.
Ik snap dat zo oplossingen aandragen via een forum wat lastig is,maar iig bdankt:)
meer tips oid zijn welkom.