Zwolse Paardendagen Best Stallion.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:07

ceasario schreef:
Dus verschil van inzichten. Haha!

Verschil in ervaring denk ik.
De richting van het brein wordt sterk beïnvloed door ervaringen. Met name negatieve.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 10:11

CGJ12"]
[quote="ceasario schreef:
Dus verschil van inzichten. Haha!

Verschil in ervaring denk ik.
De richting van het brein wordt sterk beïnvloed door ervaringen. Met name negatieve.
[/quote]
We gaan weer van het onderwerp af. en dat doen we gewoon op
iemands bekende manier.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:47

CGJ, bij de verrichtingen in Duitsland wordt ook de rittigkeit gequoteerd, dat zal het probleem niet zijn zeker.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:51

Daar zeg ik ook niks over.
Ik had het over "op enkele uitzonderingen na"............. :d

En bij het aankeuren van een hengst telt iets meer mee dan zijn eigen verrichting......

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:53

Nee, na dit allemaal gelezen te hebben ben ik er nu ook heilig van overtuigd dat we DE vererver van het komende decennium hebben misgelopen. Verward

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:54

Jaja, en in Nederland worden deze beter gekeurd dan in Hannover, kwestie van de lat hoog te leggen zeker?

Wie is dan dé vererver van de komende decennia?
Ik den k ook niet dat Celle meent die nu gevonden te hebben hoor, wees gerust.

On-topic. Wat mij opvalt is dat er in Zwolle niet zoveel int. deelnemers zijn (dressuur), was dat vroeger niet anders?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:01

Ja vroeger, ik weet nog dat jaar dat al die Rubinsteins wonnen en het orakel Rosie IDS schreef dat je daar vooral niet bij moest dekken omdat die een niet sterk achterbeen doorgaven.
Dat was bijna een internationale rel. Iig had het een flinke domper gezet op het enthousiasme van de Duitse heren hengstenhouders hun hengsten naar Zwolle te sturen.
Maar gelukkig voor de organisatie hebben ze het AES nog.

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:02

Zannekin schreef:

On-topic. Wat mij opvalt is dat er in Zwolle niet zoveel int. deelnemers zijn (dressuur), was dat vroeger niet anders?


Ja, kan de startlijsten ook niet vinden, komen de hengsten van Vorwerk nu wel/niet?!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:02

Volgens mij durven de Rubinsteins niet meer nadat een aantal jaren geleden de pers iets te nadrukkelijk schreef over de "slepende achterbenen". Vorwerk was daar in het geheel niet blij mee en zei nooit weer te komen.............

De waarheid is soms hard (met dank aan de pers). Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:03

Dubbelpost Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:09

Verrek ja.

Maar dat had die Rosie dan wel goed bekeken.
Mooie rittige paarden die rubinsteins. Zeer geschikt voor de gemiddelde bange Nederlandse amazones. Maar je moet wel van een vlakke buitenbak houden......... Haha!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:11

Pipo schreef:
De springruiters die ik ken, die willen toch echt ook een mooi paard wat correct beweegt. Want als hij tegenvalt in het springen, dan kan zo paard nog verkocht worden als fijn dier. Als ie lelijk is dan word dat een stuk moeilijker.

Tuurlijk zijn er superapartspringende paarden die lelijk zijn of een slechte beenstand hebben. Maar hou dat gewoon als sportpaarden, en niet als dekhengst.

Er zijn ook paarden die bloedmooi zijn, goed papier hebben en apart springen! Keur die dieren goed als dekhengst!


Dan zul je toch wel eerst een eens luidende definitie over mooi moet vastleggen. Anders gaan we wat het criterium mooi betreft de richting op van de kunst. Wat de een mooi vindt, vindt de ander foeilelijk. Het aller belangrijkste voor het paard (het wezen dat het doen moet) is, dat functioneel goed in elkaar zit. Over die definitie lopen de meningen nog al uiteen. Functioneel kun je vervolgens vertalen naar mooi. In mijn optiek in die volgorde en niet andersom.
Laat ik het voorbeeld van Matador nog een keer geven. Door de moderne bril een ouderwets en niet mooi paard. Volgens Sarabande (niet dat veel zegt) zelfs een voorbeeld van het fehlerpaard. Door de functionele bril een schitterend paard waar je alles mee kunt fokken. Dat laatste is een bewezen faktor. Zo ook met het beoordelen van hengsten. Kennis van bepaalde bloedlijnen en eigenschappen die bij die bloedvoering horen.
Een paard bijvoorbeeld met goede Arabische/Shagya genen zoals Matador is op jonge leeftijd, door de mooie bril gezien, vaak een onooglijk
dier. Pas op latere leeftijd komen alle facetten zowel in type als in de beweging naar voren en wordt hij pas dan functioneel mooi. In de sportpaardenfokkerij moet de selectie gericht zijn op:wat kan deze hengst genetisch en fenotypisch bijdragen in het fokdoel met de daarin vastgelegde kenmerken en eigenschappen. Voor dat je daar uit bent (zo je er al uitkomt), ben je ettelijke pagina's in dit forum verder.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:11

CGJ12 schreef:
Verrek ja.

Maar dat had die Rosie dan wel goed bekeken.
Mooie rittige paarden die rubinsteins. Zeer geschikt voor de gemiddelde bange Nederlandse amazones. Maar je moet wel van een vlakke buitenbak houden......... Haha!



Dit is zeker weer van die negatieve wartaal?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:17

Vind ik wel meevallen Chantal... ik ben wel weg van de Rubinstein nafok, maar moet GCJ hier toch gelijk in geven.
Rohdiamant/Relevant/Roh Magic/Royal Dance/Roadster etc. weleens zien lopen?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:18

Ja, toevallig wel ja. En meer als 1 x maar de nakomelingen doen het er toch niet slecht van lijkt mij maar ach, als je wilt kan je aan alles wel iets negatiefs vinden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:20

Haha, idd weer het verschil met werkelijk presteren en plaatjes of ideeënfokkerij.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:25

chantal1 schreef:
Ja, toevallig wel ja. En meer als 1 x maar de nakomelingen doen het er toch niet slecht van lijkt mij maar ach, als je wilt kan je aan alles wel iets negatiefs vinden.


Ik zei ook niet dat ze het slecht doen Haha!
Hele mooie, rijdbare paarden, werklustig, echt super. Omdat het beengebruik nou anders is dan dat van de Nederlandse paarden (definieer... Schijnheilig ) betekent het niet dat het perse slecht is.
Vaak hebben ze gewoon een wat slepend achterbeen, mist net dat electrische. Maar als je een beetje handig bent kun je daar een hoop aan fiksen hoor.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:28

Missouri schreef:
Vind ik wel meevallen Chantal... ik ben wel weg van de Rubinstein nafok, maar moet GCJ hier toch gelijk in geven.
Rohdiamant/Relevant/Roh Magic/Royal Dance/Roadster etc. weleens zien lopen?

Iglesias.........

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:28

Nostalgist__"]
[quote="Zannekin schreef:

On-topic. Wat mij opvalt is dat er in Zwolle niet zoveel int. deelnemers zijn (dressuur), was dat vroeger niet anders?


Ja, kan de startlijsten ook niet vinden, komen de hengsten van Vorwerk nu wel/niet?!
[/quote]

Op de agenda van Gestüt Vorwerk staat van wel.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:30

CGJ12 schreef:
Iglesias.........


Oh, mijn ideale combinatie... Rubinstein met Inschallah, *kwijl*

Na die Pavocupoverwinning kon hij zijn benen denk ik niet meer optillen ofzo...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:31

Pipo schreef:
De springruiters die ik ken, die willen toch echt ook een mooi paard wat correct beweegt. Want als hij tegenvalt in het springen, dan kan zo paard nog verkocht worden als fijn dier. Als ie lelijk is dan word dat een stuk moeilijker.


Dat zijn geen springruiters, maar die noemen zich zo.
Dat zijn fortuinzoekers die hopen een (meestal droge) boterham te kunnen verdienen met de handel in (meestal) middelmatige paarden..........

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:35

Ben ik het voor een keertje mee eens CGJ...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:35

Dan rijst de vraag... als een combinatie van factoren niet bestaat, wat heb je dan liever? Eentje die er niet ideaal uitziet, maar waar je elke week 1 mee staat of een plaatje waar je altijd laatste mee bent?
Het verschilt natuurlijk voor een fokker of een sportruiter.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:36

Ik hoop dat de fokker toch meer zoals de ruiter denkt, dat is de bedoeling toch?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:38

De meeste fokkers hopen toch hun beestje te verkopen en hem hoog in de sport terug te zien.