mok bij friezen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

mok bij friezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 23:44

ik heb een vraagje voor alle friezen eigenaars, hebben jullei friezen ook snel last van mok? ik werk op een stoeterij en bijna alle friezen hebben daar welleens mok

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:58

Het ligt onder andere aan de omgeving waarin ze staan, factoren die de kans op mok vergroten. Bijvoorbeeld wanneer zij in een vochtige ondergrond staan en het behang bij friezen werkt niet in het voordeel, doordat de sokken vaak nat blijven. Natuurlijk is het ene paard er gevoeliger voor als het andere. De behandeling die je gebruikt kan het dier er ook gevoeliger voor maken, bijv. benen afspuiten, waardoor de bovenste huidlaag week wordt en gevoeliger wordt voor bacteriën etc. Veel middelen op de markt werken niet (goed) en op den duur werken ze niet meer (soort resistentie).
Let dus eens op de manier waarop de paarden gehouden worden. Veel buiten? Stalklimaat? Behandeling/Medicatie? Stalhygiëne? etc.
Succes ermee! Ben benieuwd of je mgelijke de oorzaak weet te achterhalen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 13:59

Je hoort het vaker dan bij rassen zonder sokken.
Tinkers hebben er ook meer last van (ik bedoel het komt vaker voor) dan andere rassen.
Verder ga ik mee met olgaatje in haar mening.

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:40

Zelfs heb ik ook friezen gereden die ook vaak last van mok hadden, dan knipte ik weleens het haar onder in de kootholte, dus niet de sok, weg.Daar zie je niets van,maar is wel sneller droog.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:18

mijn moeder heeft altijd friezen gehad
en die hebben tot nu toe allemaal last van mok gehad
denk dat het vooral door de sokken komt dat de natigheid en viezigheid erin blijft zitten.

me moeder heeft nu wel een spulletje wat super goed werkt volgends mij is de mok bij jelle (der paard) nu over

Rinke
Berichten: 27
Geregistreerd: 31-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:49

Ja, een echt kwaaltje voor paarden met sokken. Die van mij heeft 2 jaar lang af en aan mok gehad. Van alles geprobeerd en inderdaad voor een hoop middeltjes wordt het op ten duur zelfs erger. Neem Hydrocortiderm, werkt super, maar het maakt de huid dunner waardoor je uiteindelijk nog meer problemen hebt. Zelf scheer ik ook de kootholte en laat de sok aan de bovenkant zitten. Zo zie je er niets van, maar ze krijgen het al minder snel. Ik gebruik sinds kort iets heel simpels en dat heb ik van het Friezen forum. Babyolie! Werkt super en af en toe wissel ik het af met zinkzalf. De zinkzalf droogt het uit en met de babyolie houd je doe boel soepel en voorkom je dat het nat wordt. Ik smeer zelfs preventief babyolie als ik naar buiten ga en het is nat en ik moet zeggen dat mijn knollie al een paar maanden helemaal mokvrij is, iets wat ik tot nu toe nog niet eerder bij hem voor elkaar heb gekregen...

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:58

Rinke schreef:
Ja, een echt kwaaltje voor paarden met sokken. Die van mij heeft 2 jaar lang af en aan mok gehad. Van alles geprobeerd en inderdaad voor een hoop middeltjes wordt het op ten duur zelfs erger. Neem Hydrocortiderm, werkt super, maar het maakt de huid dunner waardoor je uiteindelijk nog meer problemen hebt. Zelf scheer ik ook de kootholte en laat de sok aan de bovenkant zitten. Zo zie je er niets van, maar ze krijgen het al minder snel. Ik gebruik sinds kort iets heel simpels en dat heb ik van het Friezen forum. Babyolie! Werkt super en af en toe wissel ik het af met zinkzalf. De zinkzalf droogt het uit en met de babyolie houd je doe boel soepel en voorkom je dat het nat wordt. Ik smeer zelfs preventief babyolie als ik naar buiten ga en het is nat en ik moet zeggen dat mijn knollie al een paar maanden helemaal mokvrij is, iets wat ik tot nu toe nog niet eerder bij hem voor elkaar heb gekregen...


hee is er ook een friezenforum Cool
mag ik de site daarvan Haha!

babyolie wat doet dat dan dat het weg gaat
omdat het de huid vettig houd ofzo?

duppie82

Berichten: 70
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: Almere/Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:11

Ik heb ook een fries en die heeft ook last van mok. Knip idd het haar in de kootholte, dan kun je het sneller drogen.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:00

vrolijk"]
[quote="Rinke schreef:
Ja, een echt kwaaltje voor paarden met sokken. Die van mij heeft 2 jaar lang af en aan mok gehad. Van alles geprobeerd en inderdaad voor een hoop middeltjes wordt het op ten duur zelfs erger. Neem Hydrocortiderm, werkt super, maar het maakt de huid dunner waardoor je uiteindelijk nog meer problemen hebt. Zelf scheer ik ook de kootholte en laat de sok aan de bovenkant zitten. Zo zie je er niets van, maar ze krijgen het al minder snel. Ik gebruik sinds kort iets heel simpels en dat heb ik van het Friezen forum. Babyolie! Werkt super en af en toe wissel ik het af met zinkzalf. De zinkzalf droogt het uit en met de babyolie houd je doe boel soepel en voorkom je dat het nat wordt. Ik smeer zelfs preventief babyolie als ik naar buiten ga en het is nat en ik moet zeggen dat mijn knollie al een paar maanden helemaal mokvrij is, iets wat ik tot nu toe nog niet eerder bij hem voor elkaar heb gekregen...


hee is er ook een friezenforum Cool
mag ik de site daarvan Haha!

www.friezen.messageboard.nl

babyolie wat doet dat dan dat het weg gaat
omdat het de huid vettig houd ofzo?
[/quote]

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:03

kan er door mok een bloedvergiftiging optreden?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:02

Jazeker Cheveyo.
Als het 'naar binnen slaat' zeg maar.
Dus mok moet niet verwaarloosd worden, want het kan van kwaad tot erger.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 14:05

hmmm oke bedankt kiara.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-04 18:51

wij hebben een oude fokmerrie die stond in een wie ver van ons vandaan dus we kwamen er niet zo vaak wel om te kijken maar niet echt om alles te controleren want die staan al jaren in een wei . maar ze had dus ook mok en dat is naar binnen geslagen het was echt heel erg en haar been was 5 x zo dik er was een soort wilt vlees opgegroeit ze had er gelukkig niet zo'n last van we hadden vanalles gebrobeert maar uiteindelijk moest ze tog geopereert worden het wiltvlees is nu weg maar de dikke poot heeft ze nog en t is bijna een jaar geleden maar ze heeft er geen last van