[VD]steigeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

[VD]steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 23:51

hoi, ik ben nieuw hier,
ik heb ook een welshje! Haha!
maar hij was mishandeld, heb 'm al vanal geleerd
springen doet ie nu ook goed! OK dan!
en tis een mooi beesje!
mja, ik wil 'm dinge aanlere!!!
dus had ik een ide
hoe leert ge uw paard nu eigelijk steigere?
Verward
lijkt me sjiek als uw paard da op comando doet
kan iemand mij helpe?
heel veel groetjes van leen
zeg hoe zet e zo'n foto'ke op uw naam...
heel veel groetjes

[edit Apple: tekstkleur]

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:55

Ten eerste: dit hoort niet op in the picture maar op Uit het Zadel Knipoog
ten tweede: Dit is een Nederlands forum en die hebben soms nogal moeite met belgisch te verstaan, dus je moet hier gewoon nederlands typen Knipoog
en ten derde: hoe je moet leren steigeren: gewoon NIET doen. klinkt heel stoer, totdat het paard het tegen jouw gaat gebruiken en plots niet meer op commando doet, dan wil je het zo snel mogelijk weer afleren Scheve mond .

Je kan beter eerst beginnen met eenvoudige dingen zoals halthouden op commando, draaien, voetje geven, spaanse pas etc.. dan een buiging, compliment en knielen... en pas dan, als je zeker weet dat je paard al deze oefeningen onder de knie heeft en ze niet misbruikt(en jij ondertussen ook leert oefenen met vd) zou ik me aan steigeren wagen.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 25-02-04 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:58

en btw welkom op bokt Knipoog

_Jody_

Berichten: 2640
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:59

Dat moet je in je profiel doen, helemaal onderaan

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 18:29

praat ik zo slecht nederlands dan?
hmm...ik vertrouw mijn pony (wist niet goed waar ik het moest zetten)
volgens mij gaat hij het niet tegen mij gebruiken hoor

stalbles

Berichten: 454
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:56

als je het echt zo graag wil moet je het aan pinkygirl vragen die weet heel veel van vrijheidsdressuur en heeft geloof ik ook een site waar dat op staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:00

pharagirlke schreef:
hmm...ik vertrouw mijn pony (wist niet goed waar ik het moest zetten)
volgens mij gaat hij het niet tegen mij gebruiken hoor


Dat kun je toch nooit van tevoren weten? Verward
Een meid bij ons op stal dacht ook dat haar pony niks tegen haar zou gaan gebruiken, nou dat heeft ze geweten hoor! Beestje is nu verkocht, omdat ze hem niet meer de baas kon Verdrietig En ze had die pony echt al heel lang. Voordat ze hem ging leren steigeren was het echt een superbeestje
Ik zou het niet doen als ik jou was...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-04 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:01

dagami heeft haar haflinger ook leren stijgeren... maar bedenk wel dat het echt gevaarlijk kan zijn... er zijn veel kunstjes, bijvoorbeeld compliment of buiging die er ook mooi en sjiek uitzien en net even wat minder bedreigend zijn

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:06

xKatleentjex schreef:
en ten derde: hoe je moet leren steigeren: gewoon NIET doen. klinkt heel stoer, totdat het paard het tegen jouw gaat gebruiken en plots niet meer op commando doet, dan wil je het zo snel mogelijk weer afleren Scheve mond .

.

euhm....ik heb met duuk nergens last van,als het maar duidelijk is voor je paard waneer hij niet/wel moet steigeren....
en welkom op bokt...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:16

dat denk ik ook eigenlijk...je paard moet sowieso weten wie er de baas is!
als hij dat steigeren tegen mij gebruikt...dan heb ik pech, als hij eens valt zal hij het zo wel afleren **schouderophalend**

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:19

buigen enzo is minder gevaarlijk maar wel even irritant hoor!, ik bedoel, op een manege in westerlo (waar ik soms ga rijden) is een pony die het zitten geleerd heef...hij doet niets anders als hij geen goesting heeft gaat ie gewoon zitten, en dan krijg je hem echt niet zomaar recht hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:33

Ben het wel met xKatleentjex eens!
En omdat ie mishandeld is, is de kans juist groter dat ie het tegen je gaat gebruiken, omdat ie dan bang kan zijn..

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:21

Alsjeblieft niet doen!!!!
Ga eens wat bij Uit het Zadel rondlezen. Lees het stick: woordje vooraf over vrijheidsdressuur even... Lachen
Wat jij wilt gaan doen is dus VD.. als je dat wilt gaan doen MOET je pony eerst de basis kennen. Dat is los meelopen, komen en blijven op commando. Dan kun je ' kleine ' kunstjes gaan doen zoals voetje optillen op commando, spaanse pas en polka. Daarna kun je moeilijke kunstjes gaan doen: buiging, compliment, liggen op commando enz.
En dan kun je misschien op het allerlaatst als hij dit allemaal kent... gaan leren steigeren. Maar wees alsjeblieft voorzichtig. Dit doen eigenlijk alleen ervaren VD'ers.... Scheve mond


Citaat:
hoe leert ge uw paard nu eigelijk steigere?

lijkt me sjiek als uw paard da op comando doet
kan iemand mij helpe?


Ik vind het veel 'Sjieker' als je pony op jouw commando gaat liggen of een compliment wil maken. Daar heb je echt vertrouwen voor nodig... Scheve mond

Hopelijk trek je je iets van de adviezen hier aan, want je kunt je pony zo helemaal verpesten!! Verdrietig Boos!




Citaat:
dat denk ik ook eigenlijk...je paard moet sowieso weten wie er de baas is!
als hij dat steigeren tegen mij gebruikt...dan heb ik pech, als hij eens valt zal hij het zo wel afleren **schouderophalend**


Als je nog steeds zo denkt.......Kan ik alleen maar zeggen... Domme B... Bloos!
Sorry....

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:29

Citaat:
buigen enzo is minder gevaarlijk maar wel even irritant hoor!, ik bedoel, op een manege in westerlo (waar ik soms ga rijden) is een pony die het zitten geleerd heef...hij doet niets anders als hij geen goesting heeft gaat ie gewoon zitten, en dan krijg je hem echt niet zomaar recht hoor!



Hallo!! dan doen ze bij jullie daar iets goed mis....
Als je een pony Een buiging gaat leren.. Doe het dan goed en als je een pony gaat leren zitten gaat dat beest echt niet dagen lang uit protest op zn kont zitten hoor.... Verward

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:29

pharagirlke schreef:
buigen enzo is minder gevaarlijk maar wel even irritant hoor!, ik bedoel, op een manege in westerlo (waar ik soms ga rijden) is een pony die het zitten geleerd heef...hij doet niets anders als hij geen goesting heeft gaat ie gewoon zitten, en dan krijg je hem echt niet zomaar recht hoor!


Jep die pony doet niks anders als zitten...En wat als jou pony zometeen niets anders gaat doen als steigeren?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:07

welkom op bokt maar dit hoort niet bij ITP Haha!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:22

turbotinker schreef:
euhm....ik heb met duuk nergens last van,als het maar duidelijk is voor je paard waneer hij niet/wel moet steigeren....
en welkom op bokt...


Maar ik mag dan aannemen dat jij niet als allereerste bent begonnen met steigeren, maar al een tijde bezig was met VD

misschien een topic om eens door te lezen:

[UZ] [VD] Paard leren steigeren, leuk kunstje of dom?
en enkele quotes uit dat topic


Citaat:
de vorige eigenaar van kimmy deed het wel daar zie ik nu alleen maar nadelen van. kimmy is het tegen me aan het gebruiken

Citaat:
De volgende eigenaar kan er flink van in de problemen raken omdat die niet van deze hulpen weet.
En de pony word vervolgens de l ul want die word nu gestraft voor iets wat hij eerst aan heeft moeten leren. Lekker eerlijk dus.

Citaat:
als je een paard leert steigeren, en het kwartje valt, kun je ook tegen het probleem aanlopen dat ze het uit zichzelf gaan doen, omdat ze het leuk vinden en hem snappen.

Citaat:
Ik heb het mijn pony ook aangeleerd, maar heb er ook al de problemen van ondervonden. Hij kwam in een uitprobeerfase en ging het toen dus ook tegen mij gebruiken, gevolg een hoef in mn gezicht en boven op mn voet geland, zwaar gekneusd.

Citaat:
Ik zal als voorbeeld een Shetlander nemen die we jaren geleden misschien zouden kopen. Dit was een heel schattig beestje dat ook kon steigeren op commando. Alleen vond deze het zo leuk dat hij meestal het commando niet afwachtte. Als je het land inliep, begroette hij je als een hond. Hij sprong dus zo met zijn voorbenen tegen je aan.

Citaat:
Steigeren is een vorm van dominantievertoon, dat als de verhoudingen niet goed zijn of erg wankel staan, nou net het gewicht naar de verkeerde kant kan laten doorslaan.

Citaat:
Ik reed ook een merrie die dat was aangeleerd (niet door ons dor vorige eigenaren die het overigens wel netjes erbij hadden vermeld). Heel pittig beest en die maakte er misbruik van zelfs midden op de weg......

Citaat:
ik weet er alles van mijn zus had het haar pony geleerd en mijne ook stiekem als ik er niet was en als gevolg als die pony ergens geen zin in had ging die steigeren en als die wat lekkers wou ging die ook steigeren

Citaat:
Hij maakt er vreselijk misbruik van, is ie opgefokt of het er niet mee eens dan gaat ie meteen de lucht, niet hoog maar toch!


en op pagina 2 een mooi stukje van xyzutu2
En dan kun je de zoekfuctie nog eens gebruiken, er zijn wel meer mensen die een paard dat op commando kon steigeren hadden, maar alleen waren zij er niet zo gelukkig mee.

Als je wilt leren steigeren, dan doe je maar. Maar begin er asjeblieft niet als eerste mee, leer hem eerst wat makkelijker dingen als voetje geven en draaien en volgen op commando, zodat je 100% zeker weet dat je je paard in de hand hebt. En kom achteraf niet klagen als je het toch niet meer in de hand hebt. Ik blijf het ongeloofelijk dom vinden om een paard te leren steigeren, zeker als het alleen maar is omdat het 'stoer' is. Maar goed mijn mening.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:30

Ik heb je gepbt, zowel wat betreft het Nederlands als de VD Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:42

Ik verplaats het naar Uit het Zadel Lachen. Veel plezier op Bokt Lachen.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:42

xKatleentjex"]
[quote="turbotinker schreef:
euhm....ik heb met duuk nergens last van,als het maar duidelijk is voor je paard waneer hij niet/wel moet steigeren....
en welkom op bokt...


Maar ik mag dan aannemen dat jij niet als allereerste bent begonnen met steigeren, maar al een tijde bezig was met VD


[/quote]
dat klopt,ik heb hem eerst spaanse pas,op het blok,liggen zitten buigen en compliment geleerd...aangezien ik dat heel goed in de hand heb heb ik hem ook leren steigeren.
overigens steigert hij aleen als ik erop zit,want als ik er naast sta vind ik het te gevaarlijk.....

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:02

turbotinker"]
[quote="xKatleentjex"][quote="turbotinker schreef:
euhm....ik heb met duuk nergens last van,als het maar duidelijk is voor je paard waneer hij niet/wel moet steigeren....
en welkom op bokt...


Maar ik mag dan aannemen dat jij niet als allereerste bent begonnen met steigeren, maar al een tijde bezig was met VD


[/quote]
dat klopt,ik heb hem eerst spaanse pas,op het blok,liggen zitten buigen en compliment geleerd...aangezien ik dat heel goed in de hand heb heb ik hem ook leren steigeren.
overigens steigert hij aleen als ik erop zit,want als ik er naast sta vind ik het te gevaarlijk.....
[/quote]

zie je, en als iemand die al een tijdje bezig is met VD en alles onder controle heeft, dan heb ik er ook niets op tegen dat hij zijn paard leert steigeren Lachen . Maar ik vind het wel dom te denken dat je paard het toch niet tegen je gaat gebruiken en het nu zonder enige ervaring te gaan aanleren omdat het stoer is. Knipoog

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:02

Als ik jou was zou ik eerst de basis aanleren: komen, volgen blijven etc.
En dan beginnen met wat simpele kunstjes; zoals buigen, op het blok en voet. Daarna kan je wat moeilijkere dingetjes doen zoals; compliment, knielen etc. en als je pony het dus al een beetje onder de knie heeft er echt over na gaan denken of je het echt wel wilt..., want het is niet zo simpel meer af te leren als hij het tegen je gebruikt...
Veel suc6 ermee!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 22:29

mensen! ik vroeg alleen maar hoe je het doet, en dat ik het sjiek zou vinden als hij het kon, heb ik ergens gezegd dat ik het hem ook degelijk aan ga leren?:? jezus !

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:30

Haal jezus er maar weer bij. Sommige mensne proberen je tips te geven. Als jij vraagt hoe leer ik mijn paard steigeren, lijkt het mij dat je het graag wilt aanleren?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 22:33

ik wou gewoon weten hoe je het doet, maar dat heb ik tot nu toe nog altijd niet vernoemen...dus de precieze vragen begrijpen ze hier precies niet:s