wel of niet erg....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peopie

Berichten: 81
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: s-gravenzande

wel of niet erg....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 21:22

Hallo ik heb vandaag me shetje gewassen want ze was helemaal besweet en vies enz. ik heb haar daarna met twee fleecedekens op stal gezet en een dekensingel erom gedaan...vat ze geen kou...?normaal staat ze ook op de wei als het regent..tenminste als ze op de wei staat en het regent laten we haar gewoon staan..want ze staat wel vaken in de regen maar vat ze nu *LOL* Verward Verward Verward Verward Verward Verward Ach gut Lovers Lovers kou of niet... bedankt kusjes pascale en dipsy

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:24

Waarschijnnelijk neit.
ze staat goed beschut nu tegen de kou.. hoewel t wel flink koud is. maar evrshcil met regen en wassen is dat als je dr wast echt tusen de haren nat word en met regen neit.. vanwege de vetlaag!

peopie

Berichten: 81
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: s-gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 21:27

oke bedankt...*LOL*

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:28

ik wil niet stom doen, en ik ga akoord met de reactie hierboven, maareuh, vind je het zelf niet erg dom van jezelf om je pony in de winter te wassen Verward

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:28

ik denk dat ze geen kou vat als ze dan op stal staat als ze in de wei zou staan misschein wel

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:30

dubbelpost

peopie

Berichten: 81
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: s-gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 21:32

Neey ze staat nu niet in de wei ..... Maar we hebben een warme stal en ze staat vaak in de regen enz.. Lachen

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:34

Laurakeuh schreef:
ik wil niet stom doen, en ik ga akoord met de reactie hierboven, maareuh, vind je het zelf niet erg dom van jezelf om je pony in de winter te wassen Verward

ja vind je dat niet dom Verward Verward Verward

peopie

Berichten: 81
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: s-gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 21:40

heidilover je zegt net zelf als ze in een warme stal staat kan het geen kwaad en ze staat in eenhele warme stal en nu zeg je dta het dom is ik snap het niet meer hoor!:?

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:41

peopie schreef:
Neey ze staat nu niet in de wei ..... Maar we hebben een warme stal en ze staat vaak in de regen enz.. Lachen

aha maar het is toch raar een pony wassen in de winter terwijl het steeds sneeuwt

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:41

ik was persoonlijk ook pas weer als t weer wat warmer is. maar nu zal die geen kou vatten als je maar oppast met de dekens die nu nat zijn geworden door zn natte vacht. as je die er opp laat liggen rkijgt t wel flink koud.

peopie

Berichten: 81
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: s-gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 21:42

oke maar er staat ............peopie schreef:
Neey ze staat nu niet in de wei ..... Maar we hebben een warme stal en ze staat vaak in de regen enz.. maar ze staat niet vaak in de regen terwijl ze op stal staat hoor!:?

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:47

ik was mn paard ook niet in de winter.. maar als ze op stal staat kan het vast niet zoveel kwaad.. ( denk ik )

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:51

christiane schreef:
ik was mn paard ook niet in de winter.. maar als ze op stal staat kan het vast niet zoveel kwaad.. ( denk ik )


ik vind het persoonlijk gewoon heel dom om je paard in de winter te wassen ... je weet maar nooit of ie toch koud vat, en ... dit is de beste manier om je paarde een serieuze kou te laten vatten Scheve mond

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:51

Normaal als ze in de regen staat, word haar huid niet nat omdat er een soort vet op de haren zit waardoor het water er afloopt en niet intrekt. Daarom word de pony dus niet ziek.
Nu heb je haar gewassen, en nu is al dat huidvet weg. Dat had je dus beter niet kunnen doen. Als ze heel bezweet is kan je haar beter (zonder te wassen) een tijdje binnen zetten onder een zweetdeken tot ze droog is, en dan het vuil eraf borstelen. Als het van de lente weer lekker warm is is het minder erg om een paard te wassen.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:53

Laurakeuh"]
[quote="christiane schreef:
ik was mn paard ook niet in de winter.. maar als ze op stal staat kan het vast niet zoveel kwaad.. ( denk ik )


ik vind het persoonlijk gewoon heel dom om je paard in de winter te wassen ... je weet maar nooit of ie toch koud vat, en ... dit is de beste manier om je paarde een serieuze kou te laten vatten Scheve mond
[/quote]
ja dat vind ik nou ook ik vind dat je helemaal gelijk hebt!\!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:05

en wat dachten jullie van vieze witte paarden? als ik die van mij niet 1X per 2 weken was, krijg ik allemaal commentaar dat ik haar verwaarloos:( (niets van waar natuurlijk.) het hangt er net vanaf hoe je het doet. doe je het met warm water en dan meteen een deken erop en op stal laten opdrogen, dan kan het echt geen kwaad. die van mij is nog nooit ziek geworden,maar het moet gewoon, anders koekt het helemaal aan,vooral haar staart. een fohn wil trouwens ook helpen als het echt koud is..mijn paard vind dat heerlijk:) paard staat trouwens standaard met deken op,dus kou vatten doet ze niet zo snel. (zet haar nat echt niet buiten) kijk, als je hem kletsnat maakt, vraag je om problemen, maar gewoon de vieze plekjes of de staart? als je paard daar ziek van wordt issie niet gezond, want dan kan hij ook niet naar buiten in de regen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:09

staat je pony dan de rest van de winter in de wei peopie? want je hebt nu waarschijnlijk een deel van de vetlaag weg gewassen, en die is niet binnen een dag terug lijkt mij...

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:10

Shetlanders hebben over het algemeen veel en dik haar waardoor ze erg lang nat blijven en de kans op kouvatten erg groot is.
Ook al staan ze op stal.
Je moet er goed op letten dat je de dekens waar ze onder staat na een tijd vervangt voor droge dekens!

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:15

lowara schreef:
en wat dachten jullie van vieze witte paarden? als ik die van mij niet 1X per 2 weken was, krijg ik allemaal commentaar dat ik haar verwaarloos:( (niets van waar natuurlijk.) het hangt er net vanaf hoe je het doet. doe je het met warm water en dan meteen een deken erop en op stal laten opdrogen, dan kan het echt geen kwaad. die van mij is nog nooit ziek geworden,maar het moet gewoon, anders koekt het helemaal aan,vooral haar staart. een fohn wil trouwens ook helpen als het echt koud is..mijn paard vind dat heerlijk:) paard staat trouwens standaard met deken op,dus kou vatten doet ze niet zo snel. (zet haar nat echt niet buiten) kijk, als je hem kletsnat maakt, vraag je om problemen, maar gewoon de vieze plekjes of de staart? als je paard daar ziek van wordt issie niet gezond, want dan kan hij ook niet naar buiten in de regen.


Mijn pony della is ook een witte !! Enneuh, ik was haar enkel als het warm weer is! vind het veel te riskant !!

peopie

Berichten: 81
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: s-gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 22:19

Yessy::: neey ze staat niet de hele winter op de wei zo af en toe

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:48

Ikdenk dat je bij een Shetje de keuze moet maken of je ze binnen zet of niet. Je moet niet om en om doen. Shetjes hebben van zichzelf een dikke vetlaag waardoor ze het absoluut niet koud kunnen krijgen. Als je haar wast, was je dus een een deel van zijn vetlaag weg, waardoor hij een stuk jas kwijt is. Het is goed van je dat je hem daarna ff een dekentje op hebt gedaan, maar dit moet je echt niet te vaak doen hoor. WAnt anders is ie strals verkouden. En als ie in de stal staat, krijgt ie het warm. Gaat ie weer naar buiten, krijgt ie het dus koud. Snap je wat ik bedoel?? Shetjes kunnen goed tegen de kou!!! Door de natuurlijke vetlaag dus, en die moet je laten zitten.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:52

Ik was mijn shetlander met deze kou omdat het moet, hij heeft luizen en moet daarom gewassen worden.
Had hij deze luizen niet gehad had ik hem ook nog niet gewassen. Hij was heel vies,vettig en goor, maar ik wou wachten tot het warme voorjaar.
Nu moest het wel maar anders had ik het niet gedaan.
Als je haar een beetje droogstapt en met dekens op stal zet kan het geen kwaad.... vraag me alleen af wat de reden is dat je haar moest wassen met dit weer ?

Als er geen echte reden voor is ( pony die schoon moet voor keuring o.i.d ) moet je ook niet wassen, te vaak wassen is lang niet goed vanwege idd die vetlaag, die juist met dit weer weerstand biedt....

peopie

Berichten: 81
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: s-gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 23:37

oke majo heel erg bedankt voor je tip! ik zal der niet vaak wassen alleen afspuiten.(zomers)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:09