Lam met fles grootbrengen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Lam met fles grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:02

Ik weet niet of het hier thuishoort en of dit mag, maar ik probeer het gewoon.

Sinds maandag hebben wij een lammetje dat is verstoten door de moeder. Het is maandagochtend geboren, heeft biest gehad en is ervandoor gegaan. 's Avonds gevonden en de moeder stoot het lam af. Ik heb hem meegenomen en sindsdien doen wij een poging om hem met de fles groot te brengen.

Nou mijn vragen: Wie heeft hier ervaring mee? Hoe vaak liep dit goed af? Hoevaak gaven jullie ze melk? Ook 's nachts?

Ik ben benieuwd. Vandaag een nieuw echt opbeurend telefoontje gehad van een vrouw die meerdere lammeren met de fles heeft groot gebracht, maar dat dat mislukte omdat ze dood gingen. Tot nu toe gaat het redelijk, hij drinkt om de 2 uur 100 ml kunstmelk, hij staat wel wat wiebelig en trilt ook vrij veel. Dus kom maar op met verhalen.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:18

ik heb stage gelopen bij een schapenfokker. moest daar helpen met aflammeren enz. ook hadden we daarbij lammeren die te weinig moedermelk kregen (omdat de mams een 2 of 3 ling had ofzo) om de paar uur kreeg zo'n lammetje dan melk (en ja ook 's nachts. het kan verkeerd aflopen, maar het kan ook goedkomen. kun je zien of het lammetje wat groeit?
hou m wel lekker warm.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:19

onder een warmte lamp houden en om de paar uur voeden

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:33

We hebben hier vaak leplammeren bij de geiten gehad.
Wij doen ze ook altijd onder de warmte lamp. Lammermelkpoeder en zodra het lam dat goed drinkt, krijgen ze hier om de 3 á 4 uur. Na een weekje slaan we de nacht over.
Later doen we er steeds meer poeder door, totdat het een soort pap is.
Ik denk dat we hier zeker 80% kunnen redden, zeker als ze de biest gehad hebben.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:19

Ik heb ook meerdere lammetjes aan de fles gehad. De meeste dan omdat ze niet genoeg kregen van mams maar ook tweemaal een lam dat vanaf de geboorte verstoten was. De eerste biest is heel belangrijk. Daarna flessen om de 2 uur (ja ook 's nachts) en dat dan een beetje afbouwen.
Zodra ze een hele fles achter elkaar opkunnen dan kun je de nachtvoeding sowieso overslaan en het overdag beperken tot drie a vier keer.

Op zich moet het allemaal lukken hoor!
Veel succes ermee in ieder geval enne straks heb je een lam als een hondje achter je aan lopen bereid je maar vast voor Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:22

Neem ook even contact op met je DA, op zich lopen zulke zaken meestal goed af, maar er zijn wel een paar belangrijke dingen.

Dat ie trilt, zou er op kunnen wijzen dat hij/zij (?) het koud heeft, vacht niet voldoende en/of niet genoeg energie uit de voeding kunnen halen.
Laten jullie het gewoon buiten lopen, of zit ie ergens beschut in een stal etc?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:25

Wij hadden vroeger ook heel vaak lammetjes aan de fles. Verstoten door de moeder of dat er geen genoeg melk was.
Alleen kan ik me niet meer herinneren hoe vaak we dat deden, ikw as toen nog wel een klein Jantinaatje Knipoog
Het ging wel altijd goed trouwens, niks aan de hand. Ze werden heel grappig, liepen je overal achteraan en blérden je de oren van het hoofd *LOL*

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 23:39

We geven hem om de 2 uren 100 ml, om 00.00 uur het laatst, dan om 3 uur, dan om 7 uur en dan weer om de 2 uren. Wel vermoeiend moet ik zeggen. Hij blert ook heel wat af. Volgens de gebruiksaanwijzing van de melkpoeder moet hij om de 4 uren 60 ml hebben.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:54

Mijn vriendin heeft een lammetje in huis gehad, vanaf 1 dag oud. Gerrit Clown
Hij loopt nu inmiddels vrolijk op de kinderboerderij rond, maar het heeft haar een hoop slaap gekost. Hij mekkerde de hele nacht, overdag sliep hij Haha!
Ik zal haar morgen even vragen hoe zij het met voeden deed.