extra volte of slecht punt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

extra volte of slecht punt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 15:28

heyzz

ik had gisteren wedstrijd en op een gegeven moment schrok Oki en sprong weg terwijl ik net een overgang moest maken naar de stap. Die overgang kon ik toen niet maken (en ook de middenstap die zou volgen zou niet gaan) en ben een volte ingedraaid, de overgang ging toen netjes.
Toen ik mijn coupon kreeg had ik 168 pt., dus eigenlijk 170-2. Die volte was dus erg jammer maar ben blij dat ik hem toch gemaakt had, voor de overgang en de middenstap had ik nu nog een 7. Als ik die volte niet gemaakt had, had ik waarschijnlijk een 4 (of lager) gehad en de middenstap ook verknald.

Maar sommige mensen zeiden dat ik het niet had moeten doen, wat zouden jullie doen in zo'n geval??


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:35

Ik doe het wel, die volte rijden. Zo heb je hem weer iets lekkerder bij je. En net wat je zegt, als je een volte rijdt, blijven ze wat stressie en nu kan je hem op die volte wat in het gereel rijden en voorbereiden op die (nette) overgang.
Wanneer je een doorgegaan was met die overgang, had je waarschijnlijk een 3 of een 4 gehad, en nu had je een 7 - 2 = 5...

:){

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 16:57

Goed gedaan! Zou ik ook doen, misschien had je na de middenstap dan nog last van spanning en dat had je veel meer punten gekost! En een jury ziet ook wle dat ie schrikt, dus die min2 is heel terecht en slim gedaan!!!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 18:42

kijk daar een beetje mee uit. Formeel is het zo dat de jury de eerst getoond verrichting moet beoordelen én twee minpunten voor een vergissing moet geven. In dit geval zou ik ook de volte hebben gekozen, ik neem tenminste aan dat je ergens op de hoefslag de overgang moest laten zien en dat hij van de hoefslag wegsprong. dan zou ik idd ok terug gereden zijn naar het punt waar hij weg schoot.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:22

Ik beoordeel je in dat geval op de eerste overgang (zoals het hoort!). Bij heb je dan en een slecht cijfer en -2 voor de volte! Ik was dus ook gewoon doorgereden.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:53

ik vind de volte een betere optie.... ook als ze je op de eerste (in dit geval niet gemaakte) overgang jureren. je paard raakt toch een beetje van de kaart als hij schrikt en je m op zn rem trekt. dit beinvloed de rest van je proef! met een volte is hij (waarschijnlijk) wat meer op zn gemak gesteld en gaat de rest van je proef beter.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 10:57

Ik zou in zo'n geval zeker een volte maken, dan kun je tenminste nog proberen op een normale manier je oefeningen uitvoeren.. maar ja zoals ook al werd gezegt moet er beoordeeld worden op dat wat het eerste wordt uitgevoerd..

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:18

Ik zou in zo'n geval gewoon door rijden, ik ben niet zo van extra voltetjes inlassen (misschien ook wel omdat je bij springen dan strafpunten krijgt).

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:36

Het is gewoon heel moeilijk in te schatten wat de jury wil zien.
Zo had mijn vriendin vorig week haar eerste B proef. Ze wil aanspringen in galop maar paard rent door haar hand en springt niet aan. Zij draait een volte waarna het paard verkeerd aanspringt, ze neemt hem terug en springt opnieuw aan (nog steeds tussen A en K), Resultaat galop aanspringen 2 volte -2, dus voor het onderdeel in feite een keiharde 0. Vind ik toch wel zeer streng in de B maar goed officieel hoort het zo.
Moraal: Zij had beter wel door kunnen rijden in plaats van de volte.
Ik zou dus de volgende keer ook gewoon doorrijden.

^&+ 20 mei 2016

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:36

KarinvdM schreef:
Ik beoordeel je in dat geval op de eerste overgang (zoals het hoort!). Bij heb je dan en een slecht cijfer en -2 voor de volte! Ik was dus ook gewoon doorgereden.


ik ook, want als je 3x een volte inlast of een programmafout maakt, word je uitgesloten! (eerste vergissing -2 dan -4 dan uitsluiting!)

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:57

Javmo schreef:
Het is gewoon heel moeilijk in te schatten wat de jury wil zien.
Zo had mijn vriendin vorig week haar eerste B proef. Ze wil aanspringen in galop maar paard rent door haar hand en springt niet aan. Zij draait een volte waarna het paard verkeerd aanspringt, ze neemt hem terug en springt opnieuw aan (nog steeds tussen A en K), Resultaat galop aanspringen 2 volte -2, dus voor het onderdeel in feite een keiharde 0. Vind ik toch wel zeer streng in de B maar goed officieel hoort het zo.
Moraal: Zij had beter wel door kunnen rijden in plaats van de volte.
Ik zou dus de volgende keer ook gewoon doorrijden.


Ik had pas ook zoiets, paard sprong niet aan, ik verloor m'n beugel en sprong uiteindelijk pas op de volte aan, resultaat een 3 en een 4. Maar ik ben dus gewoon doorgereden. Stel dat je vriendin daarna voor haar volte een 7 had, komt het dus op hetzelfde neer Knipoog

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:42

Ik kijk voortaan ook wel uit met een onderdeel herstellen bijvoorbeeld bij een galop.
Ik heb ene keer een fout hersteld dat me achteraf meer punten koste dan wanneer ik totaal in de verkeerde glop verder had gereden en het gaande weg had hersteld.

Ik herstelde destijds niet de fout om een beter punt te krijgen, maar omdat mijn paard niettonnde wat er werd gevraagd.

Ik vind het altijd link.
Ik heb het ook een keer bij iemand anders gezien op een buiten wedstrijd en dat jurylid ging helemaal in discussie met de ruiter. Ze bleven allebei van mening verschillen. Dus tja... waar doe je goed aan.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:37

Mickey schreef:
Ik vind het altijd link.
Ik heb het ook een keer bij iemand anders gezien op een buiten wedstrijd en dat jurylid ging helemaal in discussie met de ruiter. Ze bleven allebei van mening verschillen. Dus tja... waar doe je goed aan.

oh ja Knipoog

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:55

Gewoon doen!

Ik heb t ook al wel eens gedaan en ook gewoon als je de verkeerde kant op gaat inplaats van omtrekken een volte, dan maar mooie wending en geen omtrekken.

En kom je een jurylid tegen gewoon zeggen dat je dacht dat dat het beste was, altijd het met ze eens zijn!! Gewoon sorry zeggen omdat je het niet wist! Dan zijn ze ook wat beter gehumeurt bij de rest van je proef!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:56

[quote="rhijnauwen]ik ook, want als je 3x een volte inlast of een programmafout maakt, word je uitgesloten! (eerste vergissing -2 dan -4 dan uitsluiting!)[/quote]

Volgens mij is het tegenwoordig zelfs zo dat je bij de tweede programmafout al wordt uitgesloten, toch?? Stond een keer in P&S namelijk.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:58

rhijnauwen schreef:
ik ook, want als je 3x een volte inlast of een programmafout maakt, word je uitgesloten! (eerste vergissing -2 dan -4 dan uitsluiting!)


Zo dus... Bloos


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:06

Alleen in het uiterste geval draai ik een volte in. Maar dan moet het echt drama zijn.

Had ik onlangs nog: ik zat in galop, reed richting A (via de hoefslag). Tol zag een spook, stond stil, draaide zich om en wilde er niet meer langs. Helaas heb je bij mijn proeven geen grijze zones meer, dus daar werd mijn 7 een 2 (ernstig verzet). Ik kreeg hem er echter niet langs, want hij was helemaal op die hoek gefocust. Aangezien ik bij A moest afwenden en onmiddelijk moest appuyeren, moest ik toch wat doen om zijn aandacht af te leiden. Dan maar een voltetje. Heeft gewerkt, maar mijn 2 werd dus -2 en dus een 0. Maar ja, wel weer wat overwonnen natuurlijk, want de rest van de proef was hij weer geconcentreerd.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:45

ik denk dat ik gewoon verder zou gegaan zijn waar ik gebleven was ( geen volte) maar ik vind het wel beter als je een volte maakt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker