schuurplekje door hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

schuurplekje door hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 22:27

Ik heb tot nu toe 3 x gereden met de hoefschoenen van Dallmer en het bevalt opzich prima. Ik heb de rechterschoen iets strakker moeten afstellen omdat hij bij de eerste rit (rengalop, ik had al 3 weken niet gereden, dus het ging heeeeeel hard) uitging. Net boven de achterrand van de schoenen zie ik nu in de kootholtes toch wat schuurplekjes ontstaan. De huid is wat rood en na 1 dag zitten er een beetje korstjes op. Guinness lijkt er op zich geen last van te hebben, ook niet tijdens het dragen van de schoenen. Ik vermoed dat de schoenen zelf wel goed zitten, omdat de ballen niet beschadigen. Ik denk dat de bovenrand van de schoen bij elke stap net even tegen de kootholte aankomt. De bovenrand van de schoenen is wel goed gepolsterd.

Hoe kan ik nu het beste verder gaan, gewoon elke dag toch even 10 minuten die schoenen aantrekken of eerst weer helemaal laten genezen. Er zijn vast wel meer hoefschoen gebruikers die dit probleem in het begin gehad hebben; hoe zijn jullie daar mee omgegaan.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:03

Waar zijn alle hoefschoen gebruikers naar toe ???

'schopje' Bloos

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:16

ik was een hoefschoengebruiker maar had ook van dit soort problemen waar ik niet vanaf kon komen. Ze zeggen dat je goed op moet bouwen. De eerste dag 10 minuten, daarna 20 etc. Zo ben ik naar 3 uur gegaan maar bleef dit probleem houden tot dikke voeten aan toe. Probeer goed op te bouwen iig. Intapen hielp een beetje maar niet bij lange ritten goed op tempo. Er zijn geloof ik ook nog sokjes op de markt die je om de hoef kunt doen. Die kun je via de Marquis site bestellen.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:19

Ik HAAT hoefschoenen. Ik hoor er weinig goeds over en ben er totaal niet tevreden mee (de eigenaresse vond het een handig idee). Wij hebben ook opgebouwd, maar Maurits vindt het volgens mij verschrikkelijk om te dragen... zodra we terug zij van een buitenrit gaat hij in zn stal liggen.. voorheen deed hij dat nooit... Misschien moet je de zoekfunctie eens gebruiken.. heb namelijk wel eens gelezen over sokken ofzo, dat die het schuren tegengaan...

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 19:32

Ik heb bij de schoenen een soort van sokken geleverd gekregen. Die heb ik de 3e keer aan getrokken, maar ik heb juist het idee dat het daardoor meer geschuurt heeft. De schoenen zelf zitten juist wel goed, het is de achterrand die steeds tegen de kootholte drukt.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:37

Schuurplekken kreeg het testpaard in BIT ook. Lijkt mij niet prettig voor het paard.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:50

De sokken van Marquis is niks. Kun je beter van hansaplast elleboog steundinges kopen. Hoewel, het is altijd open aan de bovenkant en daar komt zand in.
Je kunt beter goede sporttape kopen en dat erop doen. Of van dat Equiwrap spul (kleeft niet aan de haren) en daaroverheen tape.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:55

Heb het probleem met easy boots niet.
Maar kun je niet iets van vaseline in de kootholte smeren? Misschien dat dat het schuren een beetje tegengaat? (ik roep maar wat Knipoog )

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:57

Of ijzers nemen
(sorry kon het niet laten Haha! )

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:01

Citaat:
Of ijzers nemen


niet elk paard kan ijzers!

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:13

teriema schreef:
Citaat:
Of ijzers nemen


niet elk paard kan ijzers!


Nee, dat weet ik ook wel Knipoog
Ik kon het gewoon niet laten om even bijdehand te doen Tong uitsteken
Ik dacht dat k dat met die smilies wel duidelijk had gemaakt? OK dan!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:20

je moet het echt heel rustig opbouwen, je kunt eventueel een elastische kous omdoen, dat is dun en wil toch wel wat verzachten.

hoelang heb je gereden, die keren dat je paard ze aan had?

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:00

Opbouwen moet je zeker. Er moet een soort eeltlaagje ontstaan. Vaseline lijkt mij dat daar zand aan gaat plakken en dan ben je verder van huis.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 21:41

Citaat:
hoelang heb je gereden, die keren dat je paard ze aan had?


Te lang, omdat ze al een tijdje niet gereden was was ze nogal heet en bijna niet te houden. De eerste keer ben ik een kwartiertje met haar gaan wandelen, 2 dagen erna gereden, ongeveer 1 uur, nergens last van, ook geen rode huid gezien. 3 dagen erna gereden, ca. 1 uur, rechterkootholte wat rood, volgende dag wat korstjes. Behandelt met hydrocortiderm en de rechterschoen wat beter afgesteld, beide schoenen wat lager afgesteld, zodat ze misschien minder tegen de kootholte aankomen. 3e keer rijden ca. 1 uur met kousen aan, nu dus plekjes. Ik realiseer mij dat ik te snel te lang gereden heb, dus laat de plekjes nu eerst genezen en begin dan opnieuw.
Ik heb me eigelijk laten verleiden om langer te gaan rijden dan ik wilde (ik had eigelijk steeds maar een staprondje of hooguit 20 min in het hoofd), maar omdat Guinness zo lekker liep en nergens last van leek te hebben en vooral zo enthousiast was heb ik haar maar laten lopen.

Ik ga haar de komende tijd toch maar weer proberen te longeren zodat de pit er in elk geval eerst wat uit is (wordt lastig; Guinness is een draak met longeren en bovendien is de bak 1 grote modderpoel) en dan maar gewoon een rustig staprondje met de schoenen aan.

In hoeveel tijd hebben jullie je paarden aan de schoenen laten wennen ?

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:45

Bij Marquis zat een schema. Vrij simpel hoor. gewoon beginnen met 10 miuten en dat elke dag met 10 minuten verlengen.
En die 10 en de dag erna 20 minuten kun je ook gewoon aan de hand doen natuurlijk.

Ik ben dus daarna aan de slag gegaan met tape. Mijn paard heeft 2 witte voetjes en dat gaf de problemen. Want die zwarte hebben nooit open gelegen.