maandagziekte ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

maandagziekte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 13:32

Kunnen jullie misschien even uitleggen wat maandagziekte is en waardoor het komt opzetten Haha!

Wil het wel even heel graag weten..

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:43

Voor zover ik weet ik maandagsziekte verzuring van de spieren, dit komt doordat een paard de ene dag heel hard gewerkt heeft en een dag erna stil staat. Mij lijkt het ongeveer zoiets als enorme spierpijn bij een paard.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 13:50

Dus het is eigenlijk de schuld van de ruiter dat een paard het krijgt?

Kan iemand misschien iets specifieker zijn Haha!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:56

Maandagziekte is een hele ernstige vorming van spierverzuring, welke veroorzaakt wordt, door een te abrupte overgang van hard werk, naar volledige rust, en weer terug naar hard werk.
Vooral wanneer het paard tijdens de rustdag net zoveel (kracht)voer krijgt, als wanneer hij zou werken.

Doordat het paard een tijd (1 dag kan al genoeg zijn) heeft stilgestaan, met een gelijke hoeveelheid krachtvoer, wordt er een hoge dosis 'energie' in de spiercellen opgeslagen. Wanneer het dier weer aan het werk gezet wordt, wordt de opgeslagen energie verbruikt. Hiervoor wordt weinig zuurstof gebruikt, waardoor melkzuur ontstaat. Wanneer de opgeslagen energie op is, blijft er slechts melkzuur over. Dat melkzuur moet eerst worden afgevoerd, alvorens er weer energie-moleculen aangemaakt kunnen worden. Hierdoor is er tijdelijk helemaal geen energie meer in de spieren, waardoor de spieren niet meer kunnen functioneren, en het paard als het ware verstijft.

Door de melkzuur gaat het inderdaad gepaard met spierpijn, maar dan moet je meer denken aan spierkramp (zoals voetballers wel eens hebben, na twee keer drie kwartier achter een balletje aangerend te hebben).

Eerst moet de doorbloeding gestimuleerd worden, zodat het melkzuur afgevoerd en verwerkt kan worden, en daarna pas mag/kan het paard weer 'bewegen'.

Te voorkomen door een paard op rust minder krachtvoer te geven, dan wanneer hij werkt.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:56

de preciese uitleg weet ik ook niet,maar de naam komt van vroeger:
als de boer ,het (werk)paard een hele week hard had laten werken,en dan zondag een hele dag rust gaf".als ze dan maandag ineens weer aan de arbeid moesten,had je kans dat de spieren idd,helemaal verkrampt/verzuurd waren.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:57

in de zoekfunctie kun je ook veel vinden. Mijn oudje heeft het ook gehad. Het was bij hem een combinatie van nieuw voer en in ene hard rennen in de koude regen in het weiland(werkt eigenlijk nooit is met pensioen). Had de voerwisseling langzaam opgebouwt maar blijkbaar niet lang genoeg. Maar om nu te zeggen schuld van de ruiter/eignaar nee. Je doet het niet expres.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 14:06

clitia bedankt voor je uitleg.. Ik hoorde er de afgelopen tijd elke keer wel iets over maar wist niet wat het was..

Maar nu weet ik dat de ruiter er schuld aan is en dat het niet zomaar komt opzetten het heeft dus wel een reden Haha!

Bedankt

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:05

Als ze het eenmaal gehad hebben blijven ze er toch gevoelig voor?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:38

Ja je moet het idd goed in de gaten houden.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:15

Het is niet altijd de schuld van de ruiter. Een paard bij mij op stal heeft het ook gehad, maar daar kwam het voornamelijk door stress.
Dat paard stond er net 2 weken, en kon de overgang naar nieuwe stal - nieuw voer - nieuwe mensen en paarden niet helemaal verwerken.
Terwijl die man er nog niet zo veel mee had gewerkt en het paard stond ook niet hoog in het voer... Da P. Meeuwis heeft toen geconstateerd dat het door stress kwam en niet door de voer/arbeidsverhoudingen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 12:30

Dus op die manier kan het ook nog..

Wat zal dan het meeste voorkomen ?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:17

Ik denk dat het meeste toch wel de voedsel - werk verhouding ermee te maken heeft, maar het hoeft niet altijd.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:19

Dat zeker, maar sommige paarden reageren meer op een bepaalde hoeveelheid voer dan anderen, die van mij heeft het ook gehad, terwijl ik haar portie brokken op haar rustdag had teruggebracht naar 1/4 schep, terwijl ze toen normaal 2 scheppen kreeg.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:00

pearl_tje schreef:
Dus op die manier kan het ook nog..

Wat zal dan het meeste voorkomen ?

De combinatie.
Je paard kan er net tegenaan zitten en doordat er een stress-situatie bijkomt, is het de bekende druppel.
Ik heb het een keertje meegemaakt met mijn paard. Ze ging helemaal over de rooie van een hond dat een belletje om zijn nek had. Ging toen heel erg zweten en heel stram lopen. Achteraf had ik het pas door wat het was geweest....
Vooral in het voorjaar moet ik erg opletten omdat het gras dan gaat groeien. Vers gras = erg eiwitrijk en moeilijk te controleren wat ze per dag binnenkrijgen, hangt ook weer van de groei af.
Ik minder dan gelijk in krachtvoer.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 20:45

Maar kun je nou echt zien als een paard er tegen aan zit of het echt heeft Verward

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:33

mijn paard kreeg het niet door meer voer maar door ander merk. Ik zag het meteen toen hij uit het land kwam. Hij wou niet lopen en als hij liep liep hij heel stram. Ik vroeg aan een stalgenootje wat zal ik doen? Ik wou hem op stal zetten en de da bellen maar zij zei dat ik door moest lopen dan liep hij het er vanzelf uit. Ik luisterde nog ook en ben 10 min doorgelopen met mijn stomme kop . Toen toch maar in stal gezet en de da gebeld.

Marrgriet
Berichten: 39
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Huizinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:09

pearl_tje schreef:
clitia bedankt voor je uitleg.. Ik hoorde er de afgelopen tijd elke keer wel iets over maar wist niet wat het was..

Maar nu weet ik dat de ruiter er schuld aan is en dat het niet zomaar komt opzetten het heeft dus wel een reden Haha!

Bedankt

Boos! Boos! Boos!
Wat ik nou een beetje jammer vind is dat in dit forum de schuld van maandagsziekte wordt gegeven aan de ruiter. Hier wil ik even over kwijt dat het ene paard veel vatbaarder voor maandagsziekte is als de ander. Ik rijdt er nu eentje, die ik elke dag aan het werk zet. Hij heeft gemiddeld 2 keer per jaar maandagsziekte, en dit komt dan niet na een rustdag opzetten, of na een periode van hard werken, maar zomaar uit het niets. Het is wel erg belangrijk dat ik hem goed losstap en draaf voordat ik hem aan het werk zet, dat ik hem regelmatig hals laat strekken, en dat ik na het werk lang uitstap zodat de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden door het lichaam. Ik probeer altijd zware en lichte arbeid af te wisselen, maar heel enkelt ontkomt het me gewoon... en zit ik weer met de penarie. Huilen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:20

Marrgriet schreef:
:( Boos! Boos!
Wat ik nou een beetje jammer vind is dat in dit forum de schuld van maandagsziekte wordt gegeven aan de ruiter. Hier wil ik even over kwijt dat het ene paard veel vatbaarder voor maandagsziekte is als de ander. Ik rijdt er nu eentje, die ik elke dag aan het werk zet. Hij heeft gemiddeld 2 keer per jaar maandagsziekte, en dit komt dan niet na een rustdag opzetten, of na een periode van hard werken, maar zomaar uit het niets. Het is wel erg belangrijk dat ik hem goed losstap en draaf voordat ik hem aan het werk zet, dat ik hem regelmatig hals laat strekken, en dat ik na het werk lang uitstap zodat de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden door het lichaam. Ik probeer altijd zware en lichte arbeid af te wisselen, maar heel enkelt ontkomt het me gewoon... en zit ik weer met de penarie. Huilen


Hier hetzelfde geval. Omar mijn arabier is ook heel erg gevoelig voor maandagziekte. Hij heeft nog steeds spierverzuring en heeft helaas ook zijn karakter niet mee Ik doe alles wat ik maar kan doen maar hij is er gewoon erg gevoelig voor. Ik moet hem dus als een watje behandelen en heel voorzichtig met hem zijn. Stress situaties proberen te voorkomen want dan krijgt hij weer spierverzuring. De training is erg belangrijk en het voerpatroon ook. Ook mogen spieren niet te snel afkoelen dus goede warming up en cooling down.

Beetje kort door de bocht om de ruiter daarvan de schuld te geven.. ik heb Omar helaas zo van de vorige eigenaar gekocht die veel verkeerd gedaan heeft met Omar ben ik later achtergekomen. Omar is gelukkig maar 1x spierbevangen geweest bij mij en staat ook nog steeds onder behandeling van de fysio voor zijn spieren. Ik doe dus alles wat mogelijk is maar helaas is hij er echt gevoelig voor.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:06

Een van mijn fokmerries heeft het jaren geleden gekregen, door het nieuwe (voordroog) kuilgras. Door het plotselinge slechte natte weer, waren wij gedwongen het gras tijdens het inkuilen, te conserveren met melasse, om verzuring en bederf van de kuil tegen tegaan. Het eindresultaat was een prima product, waar ze alle ca. 60 stapelgek op waren. Alleen deze merrie liep een forse maandagziekte op, omdat ze het hoge suikergehalte van de kuil niet kon omzetten.

cara_mimi

Berichten: 27
Geregistreerd: 19-08-08

Re: maandagziekte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:04

Maandagziekte of tying up is een spierprobleem dat vooral voorkomt bij paarden die de dag ervoor niet gewerkt hebben, terwijl het voerpatroon niet veranderd is. Het kan heel ernstig en soms zelfs levensbedreigend zijn. Maar meest gaat het om een lichtere vorm. Paarden met tying up zijn stijf en willen liever niet lopen.

Schakel de dierenarts in bij het vermoeden van maandagziekte en houd het dier op temperatuur met dekens. Na een aanval moet het werk heel langzaam weer worden opgebouwd, want er is een grote kans op herhaling. Aanpassingen aan het voer kunnen een volgende aanval helpen voorkomen. het kan bij een zware vorm van maandagziekte gebeuren dat het paard ook bijna niet meer kan lopen.

In de volkmond heet de ziekte maandagziekte omdat het vroeger veel voorkwam bij werkpaarden die dan het weekend stil hadden gestaan. De spieren kunnen de afvalstoffen niet goed verwerken en daardoor krijgt het paard verschrikkelijke pijn in alle spieren. Als een paard dit krijgt dient het onmiddellijk en zo dicht bij mogelijk stil te worden gezet (op stal)Ga er niet ver meer mee lopen. Als er te lang meer doorgegaan wordt kan dit tot blijvende schade aan de spieren lijden. Meestal wordt een paard 10 dagen op stal gezet, en daarna langzaam alles weer opbouwen. Dus eerst even aan de hand stappen, dan pas de wei in, etc. Het herstel moet rustig plaats vinden en vooral niet overhaast worden.

ankem

Berichten: 2460
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: maandagziekte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:45

Die van mij heeft een aantal weken geleden gehad. Combinatie van relatieve rust en te rijke (koeien) kuil.
We hebben haar op heel oud hooi gezet en daarna knapte ze snel weer op.
Ik ben nu heel voorzichtig met voeren.