Paard ingespannen... helaas....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Paard ingespannen... helaas....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:02

Vorige week dinsdag was het zover. Had in okt. 03 koetsiersbewijs gehaald. Markus was ooit ingespannen geweest, had een mooi tuig gekocht, kar was er al (nagecheckt enz), wat laten wennen aan oogkleppen, pijn in rug weg, dus er tegen aan!

Compleet tuig met poststang, bovenste gat.

Een meest ervaren menner stapte op, ik ging mee om eea te bekijken..
Markus opgetuigd, burry's vast.. dat was onwennig. Paard los.. draait meteen ipv naar links, rechtsom.
Eerst het stro in en dan doordraaien naar rechts (foto), terwijl zijde van fotograaf open is!
Afbeelding

Gelijk al onrust, paard reageert niet. Stuift vooruit. Rem erop..loopt door.
Uiteindelijk staat ie aan eind van pad met zijn snufferd in de bosjes.
Hier is al te zien dat het niet gaat.
Afbeelding

Afijn, ik achterop en de poort uit.
Hij bljift draven.. uiteindelijk is ie in stap te krijgen.
Rijden door het bos door gedeelte met ruime paden en villa's erlangs. Er valt wat.. Piet, de menner, stopt... heel even, ik spring achterop, Markus zet door, zwiept met hoofd, draait naar rechts. Piet trekt 'm naar links, paard zet door, kar gaat wat omhoog, paard loopt inrit op. Rechts ervan bomen (bos), draait daarin, staat ie inmiddels achter paaltjes met 2 stroken ijzerdraad. Paard moet naar links, Piet is rustig, paard wil de weg op..duwt tegen het draad. Schrikt, klapt er alsnog doorheen.
Vliegt weer vooruit...geen controle, zwiept met hoofd.
Na poosje weer stap, zelfde pad nog eens... Gaat redelijk.
Verderop weer ineens hoofd omhoog, gaat heen en weer, houd in.. tik erop en weer voorwaarts. Weer slecht aan stappen te krijgen.
We zijn terug.. paard zeiknat. Zelfs de druppels staan los op zijn hoofd, onder ogen.

Afbeelding

Gisterenmiddag weer geweest, kijken of er wat verbetering is.
Compleet tuig, nu met liverpoolstang, 2e gat en leidsels niet door de ogen ivm dat omdraaien van paard (zo meer te vertellen).

Paard aan hand neergezet... liep weer weg, vlug achterop.
Liep nog binnen poort weer te vervelen, wat inhouden en weer zwiepen, heen en weer, zelfs richting vijver.
Gaan de weg op..draven.. zelfs stukje galop.. zelfde stukje gepakt over paden (alleen de helft korter). Niet aan stappen te krijgen.
Gaat helemaal diep lopen, met neus tussen knieën..komt dan ineens omhoog en gaat met hoofd zwiepen, heen en weer... niet goed voorwaarts. weer gevaarlijke situatie gehad.. geen controle. Hij luistert gewoon NIET!
Weer naar huis..van begin tot eind in draf.. zelfs zo weer aangekomen tot aan plaats 1e foto.

Piet zei dat ik er niet mee verder kon en moest gaan om erge ongelukken te voorkomen. Niks mee te beginnen. Boos!
Markus is een keer of 5 ooit ingespannen met een boer, heeft harde mond, is 10 jaar en doet wat ie wil.
Dat diepe buigen deed ie in de les ook.. leek wel of ie dan in zichzelf gekeerd was, totaal onoplettend. Hij liep dan ook wel eens tegen de bakrand aan. En als je 'm een schop gaf...,werd ie wakker zeg maar...
Genoeg redenen om dit dus niet meer te gaan doen.
Helaas..... voor mij geen heerlijke bosritjes gezellie met z'n allen...

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:06

heel erg jammer dat het niet lekker loopt allemaal...

maar weet je wel zeker dat hij bij de vorige eigenaar wel ingespannen is geweest? Verward want zoals het er staat klinkt het alsof hij het gevoel van een kar achter zich helemaal niet kent...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:08

hé wat jammer, maar goed dat hij zich niet heeft geblesseerd. Hij zal waarschijnlijk vroeger toch niet zo proffesioneel zijn aangepakt voor de kar geloof ik.
Misschien kan je eerst een bij je thuis ofzo oefenen met de kar voor je op pad gaat, wat obstakels en 'enge' dingen neerleggen.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:08

Hee, wat jammer dat het niet wil...
Heeft ie zn linkervoorbeen tijdens al het gedoe open gehaald??

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:11

jammer zeg!

en als je nou eerst eens begint met het slepen van een autoband oid
en dan daarna voor de kar, met iemand naast hem die hij vertrouwd die meeloopt

wie weet dat het dan beter gaat?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:18

Ik snap niet wat je op de weg doet met zo'n aanspanning. Wees blij dat er geen ergere ongelukken zijn gebeurd. Waarom loopt er niemand naast me een longeerlijn om te oefenen? Waarom niet eerst erachter lopen? Waarom niet eerst even slepen voor de zekerheid? Waarom niet eerst in de bak of wei rijden ipv de weg op? Waarom, waarom, waarom? Ik snap het niet, maar het zal wel weer aan mij liggen.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:18

Er is geen vorige eigenaar. De boer is de eigenaar vanaf veulen al, die heeft 'm ooit ingespannen. Maar dat zal niet de manier zijn zoals een menner zou doen.

Hij heeft zich inderdaad verwond. Laatste foto, rechterachterbeen. Was van die paaltjes. Had ook een kale plek op voorbeen.

Ik heb de hoop opgegeven. Je ziet gauw genoeg of eea nog goed komet. Piet noemde 'm zelfs "gestoord". Ik heb in hem het volste vertrouwen. Hij zei al dat ie minder moeite heeft met jonge onbeleerde paarden!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:22

We zijn alleen op zandpaden geweest.
Erachter lopen had ik al gedaan. Ik heb iemand meegenomen die zeker weet wat hij aan het doen is.
Hij was al ooit ingespannen en op die basis zijn wij begonnen. We vroegen ons onderweg ook af..gezien zijn gedrag.
In principe hoef je dan niet helemaal opnieuw te beginnen.
Maar we laten het hierbij...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:25

Tsja, op de eerste foto mis ik de menner op de bok, en eerlijk gezegd zou ik ook weer van onderaf begonnen zijn.
Wat ik ook niet zie is dat het paard voldonde voorwaarts gehouden wordt.
Als Bill erg fris is, begin ik met draven, des te minder tijd heeft hij om te klieren.
Verder zou ik inderdaad begonnen zijn op een groot weiland, waar je de ruimte hebt om te sturen, en niet op een krap weggetje met obstakels aan alle kanten.
Jammer dat het mislukt is.
Ik vind het wel voorbarig van die Piet om te zeggen dat het paard gestoord is.
Naar mijn mening had dit anders aangepakt moeten worden, en is de menner niet zo deskundig als hij zelf denkt.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:26

Branca schreef:
Hij was al ooit ingespannen en op die basis zijn wij begonnen. We vroegen ons onderweg ook af..gezien zijn gedrag.
In principe hoef je dan niet helemaal opnieuw te beginnen.
Maar we laten het hierbij...


Ooit ----> Hoe lang geleden? En hoe vaak? Is het mennen wel ooit bevestigd of heeft hij een paar keer voor de kar gestaan en verder niks?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:27

Sorry hoor, maar ik vind dat je het beestje geen kans hebt gegeven. Gelijk naar buiten met zo'n beestje is toch van de gekken? Dat je het 1x probeert en het gaat niet, dat kan gebeuren. Maar na die eerste keer moeten toch de alarmbellen al gaan rinkelen? Eerst oefenen, dan pas naar buiten. Probeer eerst dat achter de teugel eens op te lossen met erachter lopen, breng de rust er in. Overigens twijfel ik aan de kunde van de menner. Op foto 2 heeft hij de zweep niet in de hand, met de zweep had hij hem voorwaarts moeten drijven. Je moet het paard voor zijn, gelijk drijven als het fout gaat, ookal gaat ie al hard. Op foto 3 heeft hij overigens ook de zweep niet in de hand.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:32

Ik ben het volledig met Tessebes eens! Erg gevaarlijk allemaal! Ik beleer met nog iemand paarden voor de kar op een handelsstal, als ik jou werkwijze had toegepast had ik er waarschijnlijk al niet meer geweest!!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:41

Billy: Op de eerste foto zit de menner er niet op, het paard staat nog gewoon vast.
Het paard is tijdens het rijden erg voorwaarts geweest. Erg aktief.
Maar tijdens die grillen...als dan ineen wakker wordt zeg maar.. dan gaat ie zo raar doen (links/rechts, met hoofd, verschil tempo).
Ik heb begrepen dat een weiland juist niet goed is, dat is juist een omgeving waar ie vrij is, rollen/rennen..
Ik denk dat P. dat zegt omdat Markus zomaar wat doet.. is geen contact mee te krijgen. Heeft een harde mond en is lomp en onvoorzichtig.
Paard heeft paar keer voor de kar gelopen. Toen al niet goed beleerd..

Tessebes: Je zegt, geen kans en gelijk naar buiten...
Hoe vaak zou je dan nog zo moeten proberen..tot een ongeval?
Er valt geen rust in te brengen... je kent het paard niet.
Het is geen opgevoed paard wat de meesten van jullie hebben. Hij is ook niet jong ingespannen oid.
P. had inderdaad geen zweep, merendeel stond ie in die pijp. Hij had het al druk met de leidsels, voelen enzo.
Maar die reactie van Markus..da's niet normaal.. hij heeft "tikken"op zijn kont gehad, maar weinig reactie..meer dat spastische.

Maarre P. is een paardenman, consequent en duidelijk. Hij heeft 2 friezen, komen niks te kort, maar luisteren doen ze!

Maar maakt niet uit. Ik ga niet verongelukken. Hij heeft het al gezien, qua gedrag en leeftijd, dat lukt niet meer.
Ga er zelf maar eens voor staan!

Pffff, ik dacht ik zet gewoon een verhaaltje op Bokt... Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Branca op 25-02-04 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:46

Branca schreef:
Piet had inderdaad geen zweep, merendeel stond ie in die pijp. Hij had het al druk met de leidsels, voelen enzo.


Een echte paardenman idd. Verward
Zonder zweep in mijn hand voel ik mij onthand, hoe druk ik het ook heb met de leidsels.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:47

Het is absoluut niet om je aan te vallen hoor, maar ik vind het wat makkelijk allemaal. ALS Piet zo'n paardenman was, had hij het heel anders aangepakt.
Dan had hij gewoon opnieuw begonnen met hem laten wennen en rustig opbouwen, en niet gelijk voor de kar gezet en aangeklooid.
Als hij het al druk heeft met de leidsels van een enkelspan, heeft hij toch een probleem denk ik. Leidsels moet je gewoon oppakken, net als teugels. Hoe meer tijd je verdoet met "voelen" hoe meer tijd een paard heefft om te klloien.
En de zweep moet je er gewoon bij hebben, want anders heb je nauwelijks zeggenschap over het paard.
Jammer dat het zo gelopen is, maar als je hem echt serieus voor de kar wilt hebben, zou ik het eens proberen om hem professioneel te laten beleren, waarbij ze gewoon vanaf het begin weer opbouwen.
Ik weet daar wel een goed adres voor, mocht je belangstelling hebben.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:47

Maar je moet niet opgeven! Niet om stoer te doen maar wij hebben echt wel eens randdebielen in het tuig die het uiteindelijk toch gaan doen! Kun je hem bij jou in de buurt niet speciaal daarvoor laten africhten? Hier bij mij regio Rdam wel. Als je interesse hebt??

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:52

Nee nee...ik ben genezen. Heb al eerder een ongeval gehad en nu ik dit gedrag heb gezien.. Ik ken hem. Ik ben ook niet voor niks gestopt met lessen (hij snapt het ook niet).
En ja..ik weet het van die zweep, dat wordt ons allemaal aangeleerd. De meeste ouderen rijden wel zonder.
Met dat voelen bedoel ik, contact proberen te maken met zijn mond.
Markus is onder het zadel vrij makkelijk.. ook een betonnen mond, maar verder goed karakter.
Het is gewoon geen paard zoals men gewend is. Hij is ooit ingereden en verder heeft ie alleen bossen gezien. Rechttoe rechtan. Niks meer/minder.
Hij is dan ook lomp, spastisch soms, ongemanierd, erg hardleers en bazig.
Laatst bijgewerkt door Branca op 25-02-04 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:55

Jammer hoor Branca, laat het anders even een tijdje rusten

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:55

Ik ben van mening dat je het met veel geduld, oefenen en de juiste instructie wel lukt. Dat Piet het niet lukt is jammer, maar niet onoverkomelijk.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:55

Misschien dat die Piet zich verkeken heeft op het verschil tussen een Fries en een warmbloed?
Dat is ook niet echt te vergelijken.
nu krijg ik natuurlijk weer allemaal friezenliefhebbers over me heen Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:58

Billy schreef:
Misschien dat die Piet zich verkeken heeft op het verschil tussen een Fries en een warmbloed?
Dat is ook niet echt te vergelijken.
nu krijg ik natuurlijk weer allemaal friezenliefhebbers over me heen Tong uitsteken


Ik vind wel dat je gelijk hebt. Ik wilde die vergelijking ook al maken.
Ik heb vroeger heel lang met een Haflinger gemend en dat ging prima. Toen kreeg ik een eigenwijze Welsh voor de wagen, dat was echt wennen hoor! In het begin presteerde ik het om binnen 2 meter aan de ene kant van het pad de bosjes in te rijden en aan de andere kant de stoep op te rijden.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:58

Nee... heeft zich niet verkeken, hij is heel wat gewend. Heeft zeker geen makkelijke fries staan. Zelfs zo'n harde.. die houd onder de man wel 5 rondes bokken vol!
P. rijd met de zijne tweespan en zei ook al.. dat is gemakkelijker dan enkel-. Dat zal misschien wel goed gaan..

Maarre, ik span Markus nooit meer in!
Laatst bijgewerkt door Branca op 25-02-04 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:00

Branca schreef:
Nee... heeft zich niet verkeken, hij is heel wat gewend. Heeft zeker geen makkelijke fries staan. Zelfs zo'n harde.. die houd onder de man wel 5 rondes bokken vol!


Ja, maar mennen met een moeilijk paard wat je gewend bent is anders dan mennen met een moeilijk paard wat je niet gewend bent. Je weet hoe je je eigen paard moet aan pakken, maar een vreemd paard....

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:05

Vind wel dat je het snel opgeeft, het ene paard is het andere niet hoor..

Maare wat voor lessen volgde je dan??

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 16:11

Snel opgeeft? Ik ga niet verongelukken!
Wat bedoel je met "het ene paard is het andere niet"?

Ik leste gewoon met hem bij de rijvereniging.