Verder met fokken na heel veel tegenslag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Verder met fokken na heel veel tegenslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 12:22

Even kort op een rijtje:
november 2002: welsh verwerpt veulen
dekseizoen 2003 welsh heeft droes, kan dus niet gedekt worden.
oktober 2003 jaarling na schouderbreuk door sprong over hek in laten slapen.
februari 2004: shetmerrie verwerpt veulen en overlijdt zelf ook Huilen

En nu zit ik dus, wat doe ik dit jaar, eigenlijk wil ik mijn welshmerrie laten dekken, het is een absolute topper die goed doorfokt, maar na alle tegenslag ben ik dus heel huiverig geworden.

Ik neem aan dat er meer mensen met tegenslag te maken gehad hebben in de fokkerij. hoe gaan jullie daar mee om? heeft het je er ooit van weerhouden verder te fokken?

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:29

Ik kan me er alles bij voor stellen dat je erg huiverig geworden ben.
Ik heb dan nog geen tegenslagen in de fokkerij gehad maar hou ik me altijd voor dat er altijd wel wat kan gebeuren. Wil je alle risico's uitsluiten moet je stoppen met leven.
Het is misschien even moeilijk, maar doe wat je leuk vind en laat je niet leiden door dingen die eventueel fout zouden kunnen gaan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:31

Wij hebben ook best wel tegenslag gehad met het fokken.
Mijn Welsh Cindy kreeg met 10 maanden dracht een dood veulen, wat ook nog eens misvormde voorbenen had. Hierdoor ging de bevalling heel moeilijk en liep Cindy een zenuwbeschadiging in haar bekken op. Hierdoor zwaaide 1 achterbeen heel erg naar buiten tijdens het lopen. De sportcarriere was hierdoor voorbij. Ze heeft 1 jaar op het land gelopen en na dat jaar was het weer over. Toch nog maar een keer laten dekken en dat resulteerde in een prachtig veulentje. Cindy is nu 21 en loopt als een tierelier.
Amethist onze Shet kreeg met 11 maanden dracht een dood veulen. 's ochtends hadden we het veulen nog heel hard (opvallend hard) zien bewegen en aan het eind van de middag werd het dood geboren. Amethist werd ook heel ziek en bleek dus ook Hyperlipaemie te hebben. Oorzaak bleek later een gat onder haar tong. Hoe het er gekomen is geen idee... We hebben haar toen met liters appelstroop kunnen redden (ik zeg wel we, maar ik was 's middags van Fedde afgevallen in het rondeel en lang met een gebroken pols en teen op de bank) en het is gelukkig helemaal goedgekomen. Ook haar hebben we het jaar daarop weer laten dekken en ook dat is goed gegaan.

Wij hebben bij beide merries advies van dierenartsen gevraagd en als zij hadden gezegd "niet meer fokken" dan hadden we het ook niet gadaan.

Don't dream your life, live your dreams!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:54

Pb eens met Sarabande,
die kan er behoorlijk over mee praten.
Maar na regen komt zonneschijn, nu een paar jaar verder heeft ze veelbelovende nafok staan en zo gezond als een vis! (*afkloppen* Knipoog )

Sterkte iig met het verlies van je merrietje.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:27

Iedereen die fokt houdt in zijn achterhoofd wel rekening dat er van alles kan gebeuren. In de meeste gevallen lopen die goed af. Als je graag fokt zou ik haar opnieuw laten dekken.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:38

Het is heel erg om een veulen te verliezen, ik heb er eentje na 24 uur verloren. De echte oorzaak ben ik nooit te weten gekomen.
Wat was de reden van de dood van al deze ongeboren veulens, heeft de dierenarts daar een reden voor opgegeven?
Enten jullie de aanstaande moeders volgens schema tegen rhino?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:31

Voordat ik verhuisde stond ik met mijn paarden bij hun fokker in pension.
Hij heeft ook erg veel pech gehad de afgelopen 2 jaar maar liefst 4 dode veulens (waarvan 2 doodgeboren)

Hij gaat gewoon verder met fokken al die jaren ervoor ging het immers wel goed.Zelf zou ik iig eens gaan overleggen met de veearts wat was de reden van het verwerpen? heeft hij een idee? heb je teveel/te weinig gevoerd of misschien wel verkeerd gevoerd?
kan het zijn dat ze bv in de wei verkeerde planten gegeten hebben?
Is er iets mis met de combinatie van de hengsten/ merrie's etc.

Als hij het ook niet weet is het gewoon domme pech.
Bij ons is het waarschijnlijk Rhino geweest.En mogelijk het ontbreken van bepaalde bouwstoffen in het voer (de eigenaar hou de paarden heel erg sober)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:43

Ik denk dat de een meer tegenslagen te verwerken krijgt dan de ander en als het dan misgaat gaat het vaak goed mis (Murphy).
In de fokkerij is het hetzelfde. De gevallen die jij hebt beschreven staan eigenlijk ieder op zichzelf. Ik kan me voorstellen, dat je huivert om je merrie te laten dekken, maar als er geen reden is om haar niet te laten dekken, zou ik toch gewoon op zoek gaan naar een geschikte partner.
Probeer er niet teveel van uit te gaan dat het misschien wel zal misgaan. Neem geen voorschot op wat er eventueel kan gebeuren, want dan geniet je er ook niet van.
Probeer juist je te richten op de positieve kant: een gezond veulen dat je weer blij maakt en je fokkerij verder brengt. Risico's bestaan er altijd, maar door niets te doen blijf je stilstaan. Probeer de negatieve spiraal juist te doorbreken en zet toch weer een stap vooruit zonder teveel achterom te kijken. Sterkte ermee!

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:24

Roxette had ook haar dracht afgebroken op 3 maanden. Waarom hebben we nooit kunnen achterhalen. VA is meerdere keren geweest om haar te spoelen en te ontsmetten. dit jaar proberen we het opnieuw. Ondanks haar bij momenten mindere karakter is het toch een goede fokmerrie die goed kwaliteit doorfokt. Ik moet gewoon wat meer uitkijken naar de karakters van de hengsten in combinatie met haar.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:15

Hoi Nimber, ent je nu je drachtige merrie tegen Rhino? De laatste jaren doe ik het wel bij alle drachtige merries. Die voor het eerst drachtig zijn en voor het eerst tegen Rhino geent worden krijgen een spuit in de 3e, 5e en 7e maand v.d. dracht. Bij merries die eerder geent zijn alleen in maand 4 en 7. Het zijn best wel kostbare spuitjes, ik geloof dat een ampul ongeveer 20 euro kost. Weet iemand of dit het juiste entschema is?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:35

Nimber schreef:
.Zelf zou ik iig eens gaan overleggen met de veearts wat was de reden van het verwerpen? heeft hij een idee? heb je teveel/te weinig gevoerd of misschien wel verkeerd gevoerd?
kan het zijn dat ze bv in de wei verkeerde planten gegeten hebben?
Is er iets mis met de combinatie van de hengsten/ merrie's etc.



Wat mij dagelijks verbaasd dat bij mensen bij een zwangerschap men er vanuit gaat dat er van alles mis kan gaan.

En bij paarden /pony's men zich druk maakt om ze drachtig te krijgen
en soms daarvoor veel kosten voor over heeft.
En wanneer ze drachtig zijn men zich weer druk maakt bij de geboorte.

Maar in de tussenliggende 11 maanden zich amper druk maakt over de klinische conditie van de merrie. Enkele uitgezonderd.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:23

enkele uitgezonderd,nou ja.. Scheve mond
ik ben als de dood voor zo een dingen,maar je moet altijd in je achterhoofd houden dat het kan gebeuren,ik ga pas echt gerust zijn als het veulen er goed en wel is over 2 maand,en dan nog..
ik heb rhino geent i nde derde maand,de zesde maand en nu aan 8.5 maand,ze krijgt nu merriebrok en gaat op het land,aan 6 maand dracht heb ik bloed laten trekken en controleren om te zien of ze niks tekort had.. ik denk dat menig eigenaar hier wel oplet als zn merrie drachtig is

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38666
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 03:24

Om on topic te blijven, Irene ik heb met fokken ook de nodige narigheid mee gemaakt, teveel narigheid. Het heeft me ook echt zeer gedaan en nog. Ook ik heb, net als jij nu, mijn twijfels gehad of ik wel door wilde gaan. Als iets vers gebeurd is wil je niet meer, het verdriet dat je ervan hebt is gewoon enorm. Ik heb wel iedere keer doorgezet, niet altijd een bewuste keuze van me geweest, door met andere mensen te praten vaak toch maar doorgezet en achteraf gelukkig maar!

Hoe moeilijk dat nu ook is, als straks de rauwe randjes van je verdriet eraf zijn kan je er toch weer van genieten, want laten we eerlijk zijn, fokken is enorm leuk!

Sterkte met je beslissing.

Ben je een Bokker of een Jokker....


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:43

ceasario"]
[quote="Nimber schreef:
.Zelf zou ik iig eens gaan overleggen met de veearts wat was de reden van het verwerpen? heeft hij een idee? heb je teveel/te weinig gevoerd of misschien wel verkeerd gevoerd?
kan het zijn dat ze bv in de wei verkeerde planten gegeten hebben?
Is er iets mis met de combinatie van de hengsten/ merrie's etc.



Wat mij dagelijks verbaasd dat bij mensen bij een zwangerschap men er vanuit gaat dat er van alles mis kan gaan.

En bij paarden /pony's men zich druk maakt om ze drachtig te krijgen
en soms daarvoor veel kosten voor over heeft.
En wanneer ze drachtig zijn men zich weer druk maakt bij de geboorte

Maar in de tussenliggende 11 maanden zich amper druk maakt over de klinische conditie van de merrie. Enkele uitgezonderd.
[/quote]


OK dan! Opfok van een veulen begint reeds in de fokmerrie

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 116 bezoekers