Nu nog wit worden? (2.5 jarige)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Nu nog wit worden? (2.5 jarige)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 13:42

Kunnen Quarters op hun 2.5 a 3de jaar nog geheel wit worden Verward Hoe kun je dat bepale uit de kleur van de voorouders?

Het gaat namelijk om een Gitzwarte merrie, haar vader is bruin en moeder heel donker bruin. Foto's staan in mijn profiel.

groetjes valerie
Laatst bijgewerkt door Valerie16 op 25-02-04 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:45

De eerste vraag is dan natuurlijk: wat is de kleur van de ouders? Haha! En de kleur van het paard zelf zou ik ook wel willen weten

=^.,.^=

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 13:48

Ik heb het even aangepast OK dan!

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:58

Durf t niet met zekerheid te zeggen, wel heb ik een vriendin die heeft een
Arabische merrie die eerst een aantal jaren (geloof tot d'r 4e of zo) donkerbruin is geweest, welliswaar her en der een wit haartje, en uit schimmel ouders, maar die daarna pas wit geworden is.... dus heel erg laat, meeste schimmels beginnen in hun eerste levensjaar al met t veranderen van kleur....

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:09

Een paard kan alleen 'wit' worden als minstens één van de ouders ook schimmel was (grey in Quartertermen).
Dus je moet even in de kleuren van de voorouders kijken of de kleur gray voorkomt, want de ouders kunnen wel zijn ingeschreven onder een verkeerde kleur. Schimmelveulens zijn tenslotte altijd anders van kleur.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:11

En niet te vergeten dat t soms een generatie overslaat... dat zie je vaak bij zwarte (vooral arabieren)

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 14:15

Dus dan moet ik naar de voorouders kijken. Maar ik weet niet al de kleuren van die paarden.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:20

De ouders en de grootouders zijn t belangrijkste. Maar vanwaar je vraag?? Heb je t idee dat ze wit wordt? Heeft ze witte haren in de vacht?

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 14:22

Ja bij de flank nu opeens, en in haar staart soms 2 of 3 . Alleen het valt gewoonerg op omdat ze zwart is.
Maar als ze wondjes heeft en het groeit dicht dan is het wel gewoon zwart.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:23

Volgens mij slaat schimmel geen generatie over.

Heeft ze lichte randen rond de ogen ??

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 14:29

lichte randen? Hoezo?ze heeft licht bruin rond haar ogen. En ze krijgt ook steeds meer bruin in haar vacht net als mama.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:31

Gezien de kleuren van haar ouders denk ik t niet hoor.. soms worden paarden op latere leeftijd wel wat stekelharig.. (witte haren door de vacht) maar dat maakt ze nog geen schimmel....

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:51

[quote="Valerie16"]Dus dan moet ik naar de voorouders kijken. Maar ik
weet niet al de kleuren van die paarden.[/quote]

Op de aqhasite kan je de kleuren nakijken (als je lid bent)!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:53

Als geen van beide ouders schimmel zijn, zoals SM al zei kan zij dat ook niet worden. Is ze aan het verharen? Paarden die een beetje "stekelharig" of Roanie zijn lijken tijdens het verharen altijd meer witte haren te hebben. Het kan best zijn dat ze minimaal Rabicano of Sabino is, en je het nu tijdens het verharen past echt ziet.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:55

Als beide ouders b.v. vos zijn, maar ze hebben wel weer van 1 van hun ouders schimmel meegekregen kunnen ze wel schimmel worden heb ik mij laten vertellen... ken ook mensen die een schimmel veulen hebben uit niet schimmel ouders.. (met daarachter weer wel schimmel...)

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:57

Overgrootoma was grijs:
Don'T Pass Me by (QH) 1971 0759537 gray
Maar van de moeder en de oma staan geen kleuren op de "gratis' Maple-site.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:01

Schimmel kan ECHT geen generatie overslaan! Als er een schimmel uit twee niet schimmels geboren wordt zou ik maar DNA gaan testen, want dat kan gewoon niet. Beide ouders zien er niet schimmel uit, ik zou er van uit gaan dat ze gewoon mooi zwart blijft!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:04

Om een schimmel te krijgen moet 1 van beide ouders schimmel zijn, schimmel kan nooit een generatie overslaan. Dit omdat als een paard het schimmelgen draagt, het altijd te zien zal zijn (wordt dus altijd schimmel). Schimmel is dus dominant.
Ik heb zelf een zwart-bonte, die nu pas op 5 jarige leeftijd echt veel witte haren in het zwart begint te krijgen, daarvoor was het hier en daar een haartje:
Afbeelding
Maar schimmel is hij toch echt niet.

Alice01

Berichten: 744
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:07

Hoi Vallerie

Ik ben in het bezit van een Gray!!! (geen zwart schimmel maar een bruinschimmel)
Ze word 16 maart 4 en begint nu behoorlijk wit te worden.
Ze is tot haar 3e jaar bijna helemaal koffie vos geweest.
Dus ja het kan!!
Als ze de eerste witte haren krijgen denk je eerst dat het een rubicano is of stekelharig!
Maar daarna zie je het toch echt wel door zetten.
Ook als ze een wondje heeft gehad komen daar gewoon bruine haren op.
De moeder van mijn paardje is wit en bijna alle veulens waren in een paar maanden wit behalve de mijne!

Gr Alice

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 15:10

ZE is idd aan het verharen Jeddah en niet te zuinig ook !!! Tong uitsteken

Het lijkt precies op de foto hier boven, alleen bij de flank op die scheiding(hoe het ook heet)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:13

Dan zou ik me echt niet druk maken Valerie! Ze is gewoon een beetje stekelharig en dat is nu met verharen dan wat duidelijker te zien.
Die van mij is dat ook en is ook inderdaad vooral op de heup heel erg wittig aan het worden! Maar ook zij is absoluut geen schimmel.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:13

[quote="Supertje"]Om een schimmel te krijgen moet 1 van beide ouders schimmel zijn, schimmel kan nooit een generatie overslaan. Dit omdat als een paard het schimmelgen draagt, het altijd te zien zal zijn (wordt dus altijd schimmel). Schimmel is dus dominant.[quote]
Ben ik t dus niet mee eens. Diezelfde vriendin heeft uit een schimmel merrie met een zwarte hengst een zwart veulen gekregen. En die is nog steeds zwart, dus hoe dominant is schimmel dan?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:15

Dat heeft niks met eens of oneens te maken elibeest, Schimmel is dominant, dat wil zeggen dat als het paard de Schimmel gen van een ouder heeft gekregen het ook te zien is, en zich dus niet "verstopt".
Dat wil niet zeggen dat een Schimmel alleen maar Schimmel veulens krijgt, een normale Schimmel krijgt 50% Schimmel veulens.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:22

Als moeder van haar moeder het schimmel-gen krijgt en van vader het zwart-gen kan ze aan haar kind alleen het zwart-gen doorgeven vandaar een zwart veulen.Zelf is ze dan schimmel omdat ze dat gen in zich heeft en het dus dominant is over zwart.
Een ander veulen uit die combinatie kan juist weer wel schimmel zijn als moeder dan het schimmel-gen doorgeeft.
SZ(m) X ZZ(v)=>SZ of ZZ (Schimmel of Zwart)
Als je het niet begrijpt probeer ik het nog wel beter uit teleggen.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:30

De betreffende moeder heeft van beide ouders schimmel meegekregen.. De hengst is zwart, weet niet zeker wat daar achter zat, dacht vos en zwart of vos en bruin, en t veulen is zwart.....