Erfelijkheid Sabino-gen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Erfelijkheid Sabino-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 12:17

Mijn merrie is een sabino vos, en nu vroeg ik me dus af of een veulen dan ook zoizo sabino word.
Dus als ik bv Ushi zou laten dekken door een gewone bruine hengst, hoeveel kans is er dan dat het veulen een sabino is?

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:23

Daar heb ik geen idee van,
ik kreeg bij je vorige topic echter wel het idee dat je het leuk zou vinden om een veulentje te fokken met aparte aftekeningen?
Nou zat ik aan Hamlet te denken, die geeft heel vaak aparte blessen.
Bijvoorbeel een witte bles met een donkere kol er midden in, of een spontane witte vlek aan de zijkant van de neus. Ook bijvoorbeeld zwarte voeten maar met wit afgetekende kogels.
Verder geeft Hamlet hele fijne veelzijdige gebruikspaarden, fokt niet zwaar en geeft fijne karakters. Hij staat o.a. op www.uytert.nl

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:35

Sjuimpje schreef:
Daar heb ik geen idee van,
ik kreeg bij je vorige topic echter wel het idee dat je het leuk zou vinden om een veulentje te fokken met aparte aftekeningen?
Nou zat ik aan Hamlet te denken, die geeft heel vaak aparte blessen.
Bijvoorbeel een witte bles met een donkere kol er midden in, of een spontane witte vlek aan de zijkant van de neus. Ook bijvoorbeeld zwarte voeten maar met wit afgetekende kogels.
Verder geeft Hamlet hele fijne veelzijdige gebruikspaarden, fokt niet zwaar en geeft fijne karakters. Hij staat o.a. op www.uytert.nl


Witte bles... Haha!.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:36

Ik denk zet het er maar even bij, bij Hamletjes sta je nog wel eens voor verassingen,
want ooit wel eens van een donkere kol gehoord? *LOL*

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:39

Mijn paard heeft een zwarte bles, maar dat is heel slecht te zien omdat ie verder ook zwart is.......... Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:40

Sabino is een beetje een vreemde kleur, aangezien sabino in minimale vorm kan voorkomen en dan gewoon op normale aftekeningen lijkt. Als je merrie heterozygoot sabino is en de hengst geen sabino heeft, is de kans 50% op een sabino. Let wel: in minimale vorm kan het zijn dat je een sabino hebt, maar dat die dan toch alleen maar wat hoog oplopend wit heeft.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:45

Maar zonder gekheid:
Sabino is eigenlijk een benaming van een basiskleur met erg veel witte aftekeningen (ook op het lichaam).
Ik weet niet of hier een specifiek gen voor is, maar het ligt me bij van wél.
Dan is de kans met een willekeurige hengst dus simpel te berekenen.

Het wégfokken van aftekeningen is VEEL moeilijker dan het infokken van aftekeningen, dus de kans dat je aan nakomeling krijgt met wéér veel wit is zo-ie-zo erg groot.

Zoek anders even met GOOGLE op "horse genetics / color / colour" etc..... Is mega veel over te vinden op het internet.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:46

Ah.
Joost was al even wat preciezer.
Dat heb je met die welsh fokkers.
Daar kennen ze zowat nog alle kleuren!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:21

wij hebben ook een hamlet merrie met een ontzettend aparte bles.
Afbeelding[/img]

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:30

zowat een wit hoofd met een bruine bles / druipkol! Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:23

Op een cursus die ik ooit gevolgd heb, werd gezegd dat het sabinogen erfelijk is. Ushi haar eerste veulen was trouwens een vosje met exact dezelfde witte aftekeningen op benen en buik, tot zelfs de spat op de linkerknie vooraan, alleen had Aagje een heel brede witte bles. De vader is ons onbekend.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 14:50

joostvangestel schreef:
Als je merrie heterozygoot sabino is en de hengst geen sabino heeft, is de kans 50% op een sabino.

Hoe kan ik weten of ze een heterozygoot sabino is?
Kunnen daar tests voor gedaan worden of zeggen haar aftekeningen al genoeg?

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:18

Bij het groningerpaard kennen we ook een groep sabino's. De hengst Otto is zwart sabino, eigenlijk is hij helemaal zilvergrijs, heel mooi. Zijn dochters zijn niet allemaal sabino, maar veel van zijn kleinkinderen weer wel. Aan de kinderen van Otto of andere sabino's zie je vaak vreemde aftekeningen, een vlek zomaar ergens, of vlekken op de onderbuik. Meestal niet veel, maar wel opvallend. Mijn paard heeft Otto als opa. Mijn paard is helemaal zwart, heeft een wit kolletje en een sabinosokje, heel vreemd, een mengsel van zwarte en witte haren.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:31


gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:22

Het sabinofactor is wel degelijk een gen!

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 10:04

Sorry dat ik het topic weer omhoog haal, maar ik weet nu dat alletwee haar ouders ook sabino's waren.
Dan is de kans dat het veulen een Sabino word waarschijnlijk wel heel erg groot, zelfs met een gewone hengst?

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:20

Nu het topic toch weer bovenaan staat, zal ik ook ff reageren.
Ik was er namelijk ook wel benieuwd naar.
Geen antwoord heb ik dus, maar ik weet wel dat als er twee pony's (of paarden, maar heb ook bij die kleuren veel Welshjes meegemaakt...) die echt sabino-bont zijn, met heel veel wit dus, er nog steeds vaak een donker veulen, met normale aftekeningen uitkomt. Kan dus toeval zijn, want of de pony's heterozygoot sabino waren weet ik dus niet... Maar als het dan een 'simpele' kansberekening is, zal het wel toeval zijn dat er meestal 'normalen' uit geboren worden in mijn omgeving...
En CGJ12, ik lig hier wel helemaal slap om jou opmerkingen over die blessen! Maar dan heb ik ook daar nog een vraagje over; die Welsh Cob hengst van mij, Duke, heeft volgens mij helemaal geen bles, maar is gewoon bruin geworen om z'n kop... Dat kan toch ook?!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:39

Als je merrie sabino is, kan ze heterozygoot of homozygoot zijn. Hoe je hier achter kunt komen ? Steeds een niet-sabino hengst gebruiken, meerdere veulens fokken (een stuk of 10) en als er dan veulens bijzitten zonder sabino-kenmerken is ze heterozygoot.
Indien je merrie homozygoot is, krijg je 100% een sabino-veulen, omdat de sabinofactor dominant is.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:52

Zoiets moet het wel zijn ja...
Maar ja, voordat je dat weet!?!
Maar verder is de erfelijkheidsleer héél leuk!!!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:57

Anjatjeuh schreef:
Sorry dat ik het topic weer omhoog haal, maar ik weet nu dat alletwee haar ouders ook sabino's waren.
Dan is de kans dat het veulen een Sabino word waarschijnlijk wel heel erg groot, zelfs met een gewone hengst?

Hangt er vanaf, ze hoeft niet van beide ouders het sabinogen mee te hebben gekregen.

Nog even voor die opmerking van buster, kan idd zijn dat ze van geen van de ouders het sabino-gen hebben overgenomen, maar het kan ook zijn dat het bijna niet te zien is, bijvoorbeeld alleen een kinvlek en een wit beentje kan ook al de sabinofactor aangeven.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:15

Volgens Dr Sponenberg (expert op het gebied van kleuren genetica) bestaat de Sabino waarschijnlijk uit meer dan 1 gen en vererft het dus niet zo gemakkelijk dominant als we tot nu toe denken. Waarschijnlijk zal de sabino ook "gesplitst" worden in verschillende soorten sabino, dit omdat er tco wel erg veel verschil zit tussen een sabino http://www.premierpub.com/finder/ph/i/i ... -teddy.htm en een sabino http://www.mapleridgefarm.homestead.com ... 000035.jpg en nog eentje http://www.khartoonkhlassic.com/Pda0009.jpg ook in hoe het vereft.
Ook zijn er veel paarden die minimaal Sabino zijn en dus misschien maar een gewoon wit voetje hebben die iets oploopt, maar genetisch wel sabino zijn.
Tevens is het bewezen dat Zwart de Sabino gen "tegen houdt" en Vos het juist beter tot zijn recht laat komen, dat wil zeggen dat als je graag een Sabino wil fokken, je beter een Vos hengst kunt gebruiken.

Uitzondering hierop zijn de Clydsdales en Shires die vaak wel Zwart zijn en toch veel Sabino wit hebben.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:38

jeddah schreef:
Tevens is het bewezen dat Zwart de Sabino gen "tegen houdt" en Vos het juist beter tot zijn recht laat komen, dat wil zeggen dat als je graag een Sabino wil fokken, je beter een Vos hengst kunt gebruiken.


Is dat zo ? Dat wist ik ook niet.
Ik heb een Tennessee Walker die maximaal roan sabino is op vos.
Maar bij de walkers zie je ook best veel sabino op zwart volgens mij.

bijv. (alleen naar de kleuer kijken en niet naar de verminkingen Scheve mond )
Afbeelding

Mijn merries volle zus is sabino palomino...da's ook niet gek !
Hun moeder is sabino-roan en pa is ook minimaal sabino (palomino) en dan schijnt de kans best groot te zijn.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:44

Jep, dat is zo! Natuurlijk gebeurt het ook dat je Sabino op een zwart paard ziet! En ook bestaat er in de Biologie de term "Cross-over" waardoor juist hetgene wat nooit hoort te gebeuren, gebeurd.
Maar, uit research is gebleken dat Sabino op Vos toch veel meer tot uiting komt dan op zwart.
Palomino is natuurlijk ook gewoon Vos, maar met de creme gen, dus ook daar zul je het bij zien.

En natuurlijk, wanneer je je twee Sabino's met elkaar kruist is er meer kans op Sabino! Het vererft ook als een Dominant gen, alleen is het ook vaak zeer minimaal, blesje, 2 witte benen, waardoor het soms lijkt alsof het ressesief vererft.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:13

Anjatjeuh schreef:
Mijn merrie is een sabino vos, en nu vroeg ik me dus af of een veulen dan ook zoizo sabino word.
Dus als ik bv Ushi zou laten dekken door een gewone bruine hengst, hoeveel kans is er dan dat het veulen een sabino is?


Ik zat eens even in je profiel te kijken en zag dat Ushi geen papieren heeft en ong. 156m hoog is.
Bij Venlo in de buurt staat de vader van mijn walker wat dus ook een Tennessee Walking Horse is. Hij is ong. 158m en heeft een gouden karakter net als zijn haarkleur (palomino)! Bovendien heb je een grote kans op tölt als je deze hengst zou gebruiken net als een grote kans op sabino omdat hij dat ook is. Misschien is dat wat voor je merrie ?

Dit is hem :
Afbeelding
Zie zijn hoogoplopende witte been.

En dit is mijn paardje als veulen. Dus een dochter van deze hengst :
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers