advies vraagje wel spoed...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

advies vraagje wel spoed...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 03:37

ik heb een probleem waar ik eigenlijk wel wat advies bij kan gebruiken.
samen met mijn vriend heb ik 2 veulens een c-welsh en een arabier. nu is het zo dat het de bedoeling was dat ik later op de welsh zou gaan rijden. echter lijkt het dat hij te klein voor mij zal blijven. hij is nu 1.25 en over 2 weken precies een jaar. hij was geschat op de 1.40 / 1.43. alleen zoals nu lijkt gaat hij die 1.40 niet halen.
het is natuurlijk mogelijk dat hij nog een groeispurt krijgt en hij de geschatte hoogte alsnog krijgt.
aan de andere kant is de kans er dat dit niet gebeurd. ik sta nu dus in dilemma van zal ik de gok nog even nemen en wachten tot hij 3 is en hopen dat het goed komt, met het gevaar dat ik hem dan alsnog moet verkopen... of... zal ik hem nu al te koop zetten en langzaam aan kijken voor een ander paardje die wel de goede schofhoogte heeft.

daarnaast wat voor waarde zou hij op dit moment hebben.
het is dus een c-welsh in engeland gefokt, in nederland geboren met papieren. zijn stamboom loopt terug tot rond de 1810 (wat ik ervan heb kunnen vinden).
het is een hengst geboren op 15 maart 2003
v is parc hywell v.v. is cippyn red flyer
m is careless amanda vm is rookery full moon
(meer over achtergrond is na te vragen bij me)
hij is bruin met brede bles, achter 2 witte voetjes.
momenteel staat hij op een opfok, maar regelmatig gaan we ernaartoe en doen dingen als poetsen (extra) losgooien, wandelen ect. spirit is nog niet naar keuringen geweest, maar maakt zeker wel een kansje (volgens sommigen zou hij eventueel door kunnen naar de hengstenkeuring). verder is hij vrij koel in zijn hoofd en schrikt niet snel, wel probeerd hij uit (logisch gezien zijn leeftijd). afhankelijk van zijn bui is hij gek op kroelen, maar is verder zowel mens als paard gericht (vanuit de kudde komt hij even naar je toe en gaat daarna weer terug de kudde in)
hieronder probeer ik een foto, kijk anders even op mijn profiel daar staan (als ze het doen tenminste) wat meer foto´s op.

http://members.chello.nl/c.oogjen/spirit%20en%20abu%2029-12-2003%20039.jpg
ik zie nu dat de foto erg groot is, mocht je het niet duidelijk kunnen zien kijk dan op http://members.chello.nl/c.oogjen en dan op spirit klikken.

eigenlijk dus 2 vragen, wat zou het beste zijn (zeker ook emotioneel gezien) om te doen (het is nu al heel pijnlijk voor me, maar dat zal over 2 jaar alleen maar erger worden) en mocht ik besluiten om het nu te doen wat zou dan een reeële vraagprijs zijn.
ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen (ik weet dat de uiteindelijke beslissing bij mijzelf zal blijven).

Code
img vervangen door url ivm te grote foto.
Mickey


Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 03:51

misschien kan je je foto een heeel groot beetje kleiner maken, dan kan je de tekst wat beter lezen en de foto wat beter zien.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 08:52

Ik zou niet weten hoe groot hij precies zal worden, maar mijn Appaloosa was op 8 maanden 1.28m en nu op bijna 3-jarige leeftijd 1.48m Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 08:55

Sheek is van zijn tweede tot zijn 4e nog ongeveer 25 cm gegroeid.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 08:57

Ik weet niet hoe groot zijn moeder is (merrie van Marrie toch?) maar wat ik van haar begreep zit die nog in de C maat.
Vader Parc Hywel is ook een C dus op papier zou jouw veulen al niet boven de 1.37m uit mogen komen...
Tenzij zijn moeder erg uit de maat is gegroeid, snap ik niet dat er dan is gezegd dat hij 1.40-1.43m zal worden Verward

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:58

Nee dat snap ik ook niet en ik wie heeft dat gezegd dan? Ik heb altijd gezegd dat Aman 1.37 ongeveer is. Nu heb ik haar ongeveer gemeten en zit ze aan de 1.36m...
Op zich had je je dit toch ook al van tevoren kunnen bedenken. Een gefokte C welsh zal nooit groter worden 1.37,5m

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:05

Dat begrijp ik ook niet helemaal. Je weet dat je een kleine maat pony koopt. Ik weet niet hoe groot je zelf bent..........

Ik zou m aanhouden, inrijden en dan verkopen....... gewoonweg omdat het heel moeilijk is ponys van deze leeftijd te verkopen, het is makkelijker om een zadelmak licht aangereden dier te verkopen

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 12:41

Marijer,

er werd mij verteld door degene waar spirit geboren is dat hij minimaal 1.40 / 1.43 zou worden. als ik had geweten dat hij kleiner zou blijven was ik niet eens naar hem wezen kijken en had ik hem zeker niet gekocht.

marrie,

dit vind ik een gemene opmerking van je. ik heb het er vaak genoeg over gehad met je en jij hebt zelfs een periode gezegd dat je dacht dat amanda 1.40 was. nu blijkt dus dat amanda 1.36 is. verder heb ik ook vaak gevraagd over de vader van spirit, maar daar kon niets over verteld worden.
de info die ik had heb ik trouwens van marian zelf gekregen ze heeft het mij telefonisch verteld en ook toen we daar waren om voor het eerst te gaan kijken. (hij zou uitgroeien tot een kleine d werd er herhaaldelijk gezegd)

ik baal hier nu zeker van he... het is nu dus vrij zeker dat hij klein blijft. ik voel me nu heel erg in de maling genomen en mijn veertouwen is in jou erg afgenomen nu. kan hier zo kwaad om worden, voel me zo belazerd door juliie. hoe vaak heb ik niet gezegd dat 1.40 en liever iets groter het absolute minimum is voor mij.

voor de rest,
ik ben niet zo heel groot 1.60, maar ook niet de slankste en ik heb voor mijzelf een minimum ingesteld en volgens zeggen zou spirit daaraan voldoen. nu blijkt dus van niet.

aanhouden en inrijden is geen optie voor mij, ik heb het nu al heel moeilijk met het idee dat ik hem moet verkopen en als ik hem dan nog 2 / 3 jaar moet aanhouden wordt dat alleen maar moeilijker.
mennen ipv rijden is ook geen optie voor mij.
tis jammer, maar er zal maar 1 ding opzitten.....

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:49

Ik zou gewoon nog even afwachten.
Voor hetzelfde krijgt hij wel een groeispurt en wordt hij groter.
Is hij nog hengst? Dan zou ik hem laten ruinen, dan groeit hij ws ook wat langer door

Goedgekeurd onderschrift :)

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 12:54

ik mag jullie wel bedanken dat er weer een stukje vertrouwen weg is. tot nu toe ben ik (bijna) alleen maar mensen in de paardenwereld tegengekomen die mij bedonderd hebben. in het verleden is mij dit al een paar x overkomen en nu dus weer.
ik scheer hiermee niet iedereen over 1 kam er zullen ook eerlijke mensen tussen zitten. helaas ben ik er nu dus weer 1 tegengekomen die dit niet is.

sorry voor dit, maar zit hier nu woedend te zijn, dat ik terwijl ik in een twijfelfase zat, de beslissing nu duidelijk is geworden en dat ik mijn lieverd dus alsnog moet verkopen....
degene die dit voor elkaar heeft gekregen is nog niet jarig bij me en zal daar zeker nog wat over horen. ik voel me belazerd door deze mensen!!!
Laatst bijgewerkt door duivelintje op 25-02-04 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 12:56

Billy schreef:
Ik zou gewoon nog even afwachten.
Voor hetzelfde krijgt hij wel een groeispurt en wordt hij groter.
Is hij nog hengst? Dan zou ik hem laten ruinen, dan groeit hij ws ook wat langer door


ruinen is geen optie omdat wij hem voor de hengstenkeuring wilden gaan proberen. sprit ziet er heel goed uit en heeft een mooie bouw volgens heel veel die hem kennen.
daarnaast kan ik het emotioneel niet aan. ik ben nu al helemaal verknocht en dat zal alleen maar erger worden dan. in dat geval knip ik liever nu de knoop door.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:58

Dan is het je eigen keus.
ALs jij een hengstenkeuring belangrijker vindt dan een leuke eigen pony houdt het op.
Emotioneel gezien zou ik liever een ruin aanhouden dan een hengst verkopen.

Goedgekeurd onderschrift :)

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:06

Een sektie C pony mag niet boven de 1.37m uit komen.
Af en toe willen ze wel eens iets uit de maat groeien maar een C die 1.43m wordt moet toch echt een DxC of CxD gefokt zijn.
Opa Cippyn Red Flyer is wel een D maar staat nou niet echt bekend dat hij veel maat geeft, hij is juist erg veel in de sektie C fokkerij gebruikt.

Als je een beetje naar de rasstandaard hebt gekeken, had je dat van de maat wel kunnen weten...
Dan had je naar een sektie D moeten gaan kijken.
Als mensen zeggen dat een shetlander veulen 1.20m wordt, weet je toch ook dat dat niet kan?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:16

Uit pure interesse wil ik je iets vragen:
Vanwaar je voorkeur voor een pony ?
Heb je een speciale binding met het ras of iets dergelijks ?
Je zult vast een goede reden hebben waarom je een pony aangeschaft hebt, ik ben er gewoon erg benieuwd naar.

Gezien je leeftijd, gewicht (ik weet niet hoeveel je weegt en kan ook geen foto's zien, dus ik ga even af op je eigen informatie Knipoog) en ambities (rijden !) zou ik zelf nooit voor een pony kiezen.
En zeker met een pony waarvan je twijfelt aan de uiteindelijke maat, zou ik nooit het risico durven nemen.
Als ik op zoek ben naar een paard van een bepaald formaat (zeg: 1.70 mtr.) dan bouw ik toch een marge in; stel dat het paard wat kleiner blijft, dan zit ik niet meteen met een probleem.
Misschien ben ik wat ouderwets, maar ik zie met name de laatste jaren een tendens dat volwassenen een (kleine) pony kopen; dat zou ik zelf nooit doen, ik vind dat een volwassen persoon op een redelijk formaat paard thuishoort.
Dit is mijn persoonlijke mening en ik kan goed begrijpen dat iemand anders aan andere mening heeft, waarvoor alle respect.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:17

Billy schreef:
Dan is het je eigen keus.
ALs jij een hengstenkeuring belangrijker vindt dan een leuke eigen pony houdt het op.
Emotioneel gezien zou ik liever een ruin aanhouden dan een hengst verkopen.


Ben ik het mee eens.. Wat scheelt nou 4 centimeter?

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:18

MarijeR schreef:
Een sektie C pony mag niet boven de 1.37m uit komen.
Af en toe willen ze wel eens iets uit de maat groeien maar een C die 1.43m wordt moet toch echt een DxC of CxD gefokt zijn.
Opa Cippyn Red Flyer is wel een D maar staat nou niet echt bekend dat hij veel maat geeft, hij is juist erg veel in de sektie C fokkerij gebruikt.

Als je een beetje naar de rasstandaard hebt gekeken, had je dat van de maat wel kunnen weten...
Dan had je naar een sektie D moeten gaan kijken.
Als mensen zeggen dat een shetlander veulen 1.20m wordt, weet je toch ook dat dat niet kan?


Daarom...

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:19

Ik vind 1.25 helemaal niet zo klein voor een jaarling hoor, Xara haalt ongeveer de 1.30 schat ik en ze is niet veel kleiner dan de paardenveulens in de opfok.


Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:24

En waarom wil je hem zo graag voor de hk? Wil je er mee gaan fokken? Ik vind het anders geen nut hebben om hem naar de hk te sturen...
En denk je dat als hij opeens een D zou zijn hij dan ook als D zou worden goedgekeurd? 9 van de 10 keer niet omdat ze C gefokt zijn.. Als je zo graag een veulen wilt waarom ga je dan voor een Welsh C die op papier volledig Welsh C gefokt is. JE hebt zijn moeder gezien. Ik denk nog steeds dat Spirit groter wordt dan Amanda hoor. Maar ik weet ook niks over zijn vader. En dan nu hebben wij het opeens gedaan? Sorry hoor wij kunnen ook niet ruiken hoe groot een paard of pony gaat worden sowieso is voor mij de grote niet belangrijk aman is ook 1.36 en ik kan ook op haar wedstrijden rijden. Ik snap niet waar je moeilijk over doet?!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 13:30

MarijeR schreef:
Een sektie C pony mag niet boven de 1.37m uit komen.
Af en toe willen ze wel eens iets uit de maat groeien maar een C die 1.43m wordt moet toch echt een DxC of CxD gefokt zijn.
Opa Cippyn Red Flyer is wel een D maar staat nou niet echt bekend dat hij veel maat geeft, hij is juist erg veel in de sektie C fokkerij gebruikt.

Als je een beetje naar de rasstandaard hebt gekeken, had je dat van de maat wel kunnen weten...
Dan had je naar een sektie D moeten gaan kijken.
Als mensen zeggen dat een shetlander veulen 1.20m wordt, weet je toch ook dat dat niet kan?


jij zit in de welshen en weet er dus meer van. in zijn papieren staan een paar die d zijn. ik ben wel rond wezen zoeken, maar heb (voor mij dan) geen bruikbare informatie gevonden (of niet goed genoeg gezocht).
ik ben blindelings afgegaan op wat mij verteld werd en dat is een fout van mijn kant geweest, geef ik ook zonder meer toe.
ik weet ook dat sektie d veel beter zou zijn geweest...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:33

Kan dit niet via PB uitgevochten worden...?

Duivelintje; als je toen al twijfelde had je er niet aan moeten beginnen!

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 13:35

Oscar schreef:
Uit pure interesse wil ik je iets vragen:
Vanwaar je voorkeur voor een pony ?
Heb je een speciale binding met het ras of iets dergelijks ?
Je zult vast een goede reden hebben waarom je een pony aangeschaft hebt, ik ben er gewoon erg benieuwd naar.

Gezien je leeftijd, gewicht (ik weet niet hoeveel je weegt en kan ook geen foto's zien, dus ik ga even af op je eigen informatie Knipoog) en ambities (rijden !) zou ik zelf nooit voor een pony kiezen.
En zeker met een pony waarvan je twijfelt aan de uiteindelijke maat, zou ik nooit het risico durven nemen.
Als ik op zoek ben naar een paard van een bepaald formaat (zeg: 1.70 mtr.) dan bouw ik toch een marge in; stel dat het paard wat kleiner blijft, dan zit ik niet meteen met een probleem.
Misschien ben ik wat ouderwets, maar ik zie met name de laatste jaren een tendens dat volwassenen een (kleine) pony kopen; dat zou ik zelf nooit doen, ik vind dat een volwassen persoon op een redelijk formaat paard thuishoort.
Dit is mijn persoonlijke mening en ik kan goed begrijpen dat iemand anders aan andere mening heeft, waarvoor alle respect.


ik voel mij beter op een pony. ik ben voornamelijk recreatie ruiter die daarnaast we dressuurmatige oefeningen wil doen, maar bijv. wedstrijden heb ik geen ambitie in.
in het verleden heb ik op paarden gereden, maar voelde me altijd veel meer thuis op een pony. daarvoor dacht ik een welsh geschikt zou zijn en dan idd eentje in de d-maat wat mij dus gezegd is dat deze een kleine d zou worden.
zoals eerder hier ben ik zelf de fout ingegaan door er blindelings op te vertrouwen.

ik begrijp ook dat net als jij zegt een volwassen waarschijnlijk beter op een paard past dan op een pony.

laat ik het er bij deze op houden dat er van beide kanten een fout is gemaakt, dus ook door mij omdat ik (nogmaals) er blindelings vanuit ben gegaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:35

duivelintje schreef:
ik ben blindelings afgegaan op wat mij verteld werd en dat is een fout van mijn kant geweest, geef ik ook zonder meer toe.


Nou join the club hoor. Mijn veulen zou volgens de fokker tussen de 1.55 en de 1.60 moeten worden, maar ik mag eigenlijk blij zijn als ze een E-pony wordt. Ik was zelfs doof voor opmerkingen van anderen, ik moest en zou haar hebben. Nu maak ik me er wel eens zorgen over, maar ach, tegen de tijd dat ze 3 is, maakt de hoogte me waarschijnlijk niet meer uit. Ik heb altijd op pony's gereden, dus al wordt ze maar 1.45, dan vind ik het ook prima. (al hoewel leuk wat anders is)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:45

Hier nog 1!! De fokker van mijn merrie zei dat ze 1.60/1.65m zou worden (prima als je zelf 1.60m bent). Ze is nu al ruim de 1.65m gepasseerd en gaat met gemak 1.75m worden...

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 13:46

Quellian schreef:
Kan dit niet via PB uitgevochten worden...?

Duivelintje; als je toen al twijfelde had je er niet aan moeten beginnen!


ik twijfelde in het begin helemaal niet daaraan. en trouwens we doen het verder ook pb. ik had haar voor mijn eerste antwoord hier al pb gestuurd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:47

Quellian schreef:
Hier nog 1!! De fokker van mijn merrie zei dat ze 1.60/1.65m zou worden (prima als je zelf 1.60m bent). Ze is nu al ruim de 1.65m gepasseerd en gaat met gemak 1.75m worden...


Hoe oud is ze nu?

[edit] Ik zie het al, ze wordt 2 in april. [/edit]
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 25-02-04 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 116 bezoekers