Moet maar gauw voorjaar worden voor mn oudje...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Moet maar gauw voorjaar worden voor mn oudje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 09:51

Het moet maar gauw voorjaar worden voor mijn oudje. Begint steeds meer last te krijgen met kauwen zelfs de lucerne laat hij voor de helft liggen. De kleinstje deeltjes eet hij alleen nog maar. Denk dat (al zijn kiezen) zijn kiezen hem zeer doen. Allerlei soorten slobbers zijn ook uigeprobeerd (ook zijn eigen voer vochtig maken) maar daar gaat hij van aan de diarree. Pulp moet ook vochtig gegeven worden en mijn da is er niet zo weg van (hij is koliekgevoelig) dus al met al: het moet maar gauw voorjaar worden lekker mals gras naar binnen slurpen.

Beginnen jullie (oudjes) het op stal staan ook zat te worden?



Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:23

Ik zal ook blij zijn als het weer "normaler" weer is... Met de sneeuwval mag Memuska de wei niet in, en dat vindt ze zo frustrerend Bloos! Ik merk ook aan haar dat ze veel stijver is, ik moet veel langer stappen. Ze is van alles "bang", zoekt redenen om weg te lopen... En haar stofhoest wordt er ook niet beter van.

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:25

Misschien is de slobber-mash van Havens wat voor jouw oudje? Onze oudjes gaan bij droog weer gewoon naar buiten en bij slecht weer 's morgens en 's middags 1 a 2 uurtjes naar buiten. Verder blijft het licht in de stal aan als ze binnen staan en ze hebben middels een luikje rechtstreeks contact met elkaar. Succes met voeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:14

Zep begint nu ook echt oud te worden. In zijn kop nog niet maar zijn benen beginnen hem parten te spelen. Hij ligt steeds vaker, ook overdag. Gisteren kon hij slecht in de benen komen.

Ik vrees dus dat we binnenkort afscheid van onze professor moeten gaan nemen Scheve mond

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:30

Ik wil ook snel weer Lente/zomer hebben... Maar voor Herman niet, hij heeft dan zo last van maanexceem enzo... Ze maantjes zien er dan niet uit Verdrietig

    If you can dream it, you can do it ...

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:59

Onze Pasja (van 31) begint het ook moeilijk te krijgen.. Ze eet haar hooi maar moeizaam op.. Morgen komt de veearts die zal haar nog eens helemaal onderzoeken en naar haar tandjes kijken Haha! . en dan maar hopen dat ze snel weer op de wei mogen.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:26

Kan ook niet wachten tot het voorjaar is. Afgelopen weekend al voor de vierde keer sinds de herfst koliek bij mijn oude ponytje (33). Ik durf hem nu al helemaal niet meer buiten te zetten met dit koude weer, terwijl hij zelf dolgraag naar buiten wil. Hooi en stro kan hij ook al niet meer eten en luzerne stopt ook te veel. Van de DA heb ik de tip gekregen om hem eiwitrijk biks te geven (voor drachtige merries of veulens), omdat hij zo mager werd. Hij krijgt het nu meerdere keren per dag in slobbervorm, gemengd met maismeel, zemelen, pulp (inweken!) en een scheutje lijnzaadolie. Verder krijgt hij nog bieten en wortels.
Verdrietig Het is een aflopende zaak met hem, maar als hij het voorjaar haalt, kan hij het misschien nog redden tot de komende herfst. Verdrietig

Met mijn andere oude ponytje (30) gaat het gelukkig wel goed, al moet ik hem in het voorjaar wel gaan scheren, omdat hij zijn winterhaar zelf niet meer goed kwijtraakt. Hij is juist heel eiwitgevoelig (hoefbevangenheid) en krijgt dus eiwitarm biks.

Komt nog bij dat mijn paard op dit moment ook een blessure heeft Verdrietig . Ik mag pas halverwege maart weer voorzichtig aan beginnen.

Kortom: van mij mag het morgen voorjaar worden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 15:42

Het is gewoon balen en superslecht op stal voor die oudjes. Ik ben niet de enige lees ik hier. Het is echt rekken in de winter en hopen dat ze er goed door heen komen. Wou dat ik mijn oudje ook slobbers kon geven maar een beetje water door zijn voer en hup meteen aan de diarree. Ik heb nu af en toe mijn twijfels of hij wel genoeg ruwvoer binnen krijgt. Straks met het gras dan gaat het wel weer beter. Van de week moest ik bijna janken toen hij in de bak bijna ogaf toen hij niet overeind kwam. Die ogen zo zielig Verdrietig . Maar nog 1 a 2 maanden en dan hoop ik dat ze de weide weer op mogen. Dan kanpt hij hoop ik weer op. Dan word mijn oudje ook 32. Ik zal duimen voor onze oudjes nog even volhouden. Hier in de omgeving is er helaas geen weidegang mogelijk in de wintermaanden veel te drassig. Krijgen ze weer andere problemen. En de rest op stal zou jaloers worden als zorro wel mag en de rest niet.
Normaal gaat hij iedere dag een uurtje in de paddock maar gister stond hij er ook al niet in toen ik kwam de boer zijn trekker stond erin. Moest ik hem weer van stal aftrekken met dikke benen . Vrees vandaag ook met dit vieze prutweer.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:06

Och jeetje het is wat met de oudjes.
Ik zie nu al op tegen de tijd dat een beslissing onvermijdelijk zal worden.
Hoewel mijn oudje nu op zich prima is in zn 31e jaar.
Hij is nu wel duidelijk ouder aan het worden en wandelt nog maar heel soms even door de bak maar meestal staat ie op het verharde stuk voor zn stalletje.

Z,n tandjes zijn nagekeken in oktober en zijn redelijk maar het kuil gaat traag naar binnen.
Dus ook hij eet meer aan krachtvoer dan al mijn andere paarden bij elkaar Haha! ...drie keer per dag bix, flink wat maïsmeel, zemelenpapje en wat lucernebrokjes.

Ook heeft ie dit jaar voor het eerst een dun regendekje op omdat ie zo moelijk in en uit het haar komt.
Volgens mij vindt hij het heerlijk want het is nogal een koukleumpje en die ouwe schat houdt het dekje keurig netjes zoals ik nog nooit heb meegemaakt met een paard Knipoog .

Maar deze zomer moeten we maar een groepje jonge paardjes uitzoeken op de wei die hij mag leiden. Tenminste , die hem dat gevoel geven !
Dan is ie in zijn element.
Maar ik denk wel dat we hem gewoon blijven bijvoeren met wat maïsmeel en brokkies hoewel hij natuurlijk echt niet meer dik zal worden.

Als ie nog maar wat vrolijk uit zn oogjes kijkt ! Ach gut

Hebben jullie ouwetjes ook last van artrose ?
Marengo wel maar nog steeds vrij licht hoewel zijn knieën behoorlijk dik zijn.
Maar zolang hij nog zonder medicijnen kan....maar zodra ik het idee heb dat ie er last van krijgt bestel ik van de groene os zo'n pot poeder (met glucosamine).
Zijn hier al ouwetjes die dat ook gebruiken ? Het schijnt enorm goed te helepen tegen stramme gewrichten...?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:05

Ja, arthrose is een kwaal die je bij die ouwetjes vaker ziet. Ach een mens van 90 loopt ook niet meer zo rad. Alleen de oudste bij ons heeft er last van, al zie je het niet, ze is de gekste op de wei. En je weet, hoe ouder hoe gekker! Onze 25 jarige pony trouwens is volgens mij aan het dementeren, zo afwezig kan die soms de (verkeerde) stal in lopen!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:47

Ja, de bejaardensoos hier begint nu ook wel wat stram te worden Haha!
Gelukkig kunnen ze met dit weer wel een paar uur per dag naar buiten.
Bruun is echt niet meer lekker te rijden, haar rug is zo stijf met dit weer. Vooral als het regent. Heel lang in en uitstappen dus.

Candy knapt aardig op van haar koliekaanval en ontstoken kies, maar heeft het op stal staan ook wel gezien. Aan het werk gaat ze niet meer, dus ik stap maar wat met haar aan de hand. Langs de weg of bij slecht weer in de bak. Ze gaat wel de wei in als dat mogelijk is.

Nog anderhalve maand hooguit?? Dan zullen ze toch wel weer fulltime naar buiten kunnen hoop ik!

זכור

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 08:22

Onze oude hond kreeg in zijn laatste half jaar anabolen steroiden. Ik hoorde laatst ook van een oud paard die dat kreeg Haha! .
Een botjebuilder !! Cool Clown

Maar hij kreeg ook iets om de stramheid tegen te gaan...wat ontstekingsremmend....
Ik denk dat ik dat straks wel eens ga bekijken...(volgend jaar winter als hij er dan nog is) om de stramheid met glucosamine en/of iets anders wat te lijf te gaan.
Bij de hond hielp het toppie.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 09:44

Ik weet niet of mijn zorro last heeft van artrose. Wat zijn de voortekenen ervan? Zijn achterbenen zijn heel stijf en na het liggen komt hij soms heel moeilijk overeind. Het hem al een keer overeind moeten duwen met een paar.

Gaitkeeper: ja die oudjes daar gaat wat krachtvoer in. De mijne heb ik wel wat af moeten bouwen de laatste 2 jaar i.v.m. koliek maar hij krijgt nog steeds: 2 kg onderhoudsbrok en 600 gram pavo herbasan. Dat krijgen jonge paarden die veel bereden worden hier nog geen eens. Lijkt wel of ze gewoon niet veel meer eruit opnemen en niet goed verteren. Mijn oudje begint sinds deze maand in ene proppen te maken en de mest is slechter dan ooit. Allemaal onverteerbare resten. Maar ja moet mij er maar bij neer leggen de tandarts kan er niets meer aan doen. Zijn kiezen zitten allen los!!!!! Denk ook echt dat hij pijn heeft bji het eten. Eeet zo langzaam van de week stond ik zowat te janken toen ik keek hoe hij had. echt heel triest. Nu ook met die sneeuwstorm durf ik niet met hem naar buiten dus dat zal wel rondjes stappen in de stalgang worden. Nu moet het echt voorjaar worden want dit is niks.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:27

Aan de ene kant kan ik me goed voorstellen dat je je oude paardje bij je wil houden, aan de andere kant ben ik erg blij dat Bolivia in een rusthuis staat waar ze ook in de winter elke dag op de wei staan. Ze krijgen hooi wat uit het natuurgebied wordt gehaald en dat eten alle oudjes daar goed. Ze zien er allemaal super uit!

Nog even een paar weekjes doorbijten voor jullie, succes!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 12:14

Ben ook aan het peinzen als zorro volgende winter nog niet aan de beurt is voor Soest (de schatting was dat hij ongeveer dan aan de beurt was) ik hem dan ook in een rusthuis zet. Ook zit ik met het probleem dat hij niet meer zo goed meegaat in de groep met jonkies erbij. Voorgaande jaren stond hij met zijn vaste clubje oude merries die hij met zijn leven verdedigd. Als er een andere ruin (maakt niet uit hoe jong) tussen komt staan dan wil hij hem verrot trappen. Vorig weideseizoen werd er in ene een jonge ruin tussen gezet. Dat werd knokken hij zat onder de wonden en hij verloor helaas. Hij werd verstoten en mocht niet meer bij zijn merries komen. Ben bang dat het dit jaar erger word. Zijn nl 4 nieuwe paarden bij gekomen en alle andere landen zijn al vol. Mijn paard staat in het grootste land dus ik vrees dat hij minstens een paard flinke tinkertrappen krijgt of van de andere grote paarden. Hij vecht voor zijn leven zo dominant is hij. Ik vond het vorig jaar al zielig maar ja de boer zij ze zijn nu toch rustig? terwijl hij gewoon uit het land wou van ellende hij was verstoten. ben benieuwd.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:18

Hè wat een rotverhaal! Waarom zet je hem anders niet in een ander rusthuis totdat hij aan de beurt is voor Soest?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 13:29

zit ik over na te denken als het van de zomer uit de hand gaat lopen. Ik had pas een lijst van jou gemailed gekregen maar ja moet eerst van het voorjaar even kijken en dan knoop doorhakken. Vind het ook zo duur en kan er dan geen paard meer bij nemen. even afwachten tot het voorjaar kijken hoe het gaat in de groep. Misschien ziet de boer het dan ook wel in dat er geen paarden bij kunnen en zet hij zijn clubje op een kleiner stuk.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:42

gouda schreef:
Ik weet niet of mijn zorro last heeft van artrose. Wat zijn de voortekenen ervan? Zijn achterbenen zijn heel stijf en na het liggen komt hij soms heel moeilijk overeind. Het hem al een keer overeind moeten duwen met een paar.

Gaitkeeper: ja die oudjes daar gaat wat krachtvoer in. De mijne heb ik wel wat af moeten bouwen de laatste 2 jaar i.v.m. koliek maar hij krijgt nog steeds: 2 kg onderhoudsbrok en 600 gram pavo herbasan. Dat krijgen jonge paarden die veel bereden worden hier nog geen eens. Lijkt wel of ze gewoon niet veel meer eruit opnemen en niet goed verteren. Mijn oudje begint sinds deze maand in ene proppen te maken en de mest is slechter dan ooit. Allemaal onverteerbare resten. Maar ja moet mij er maar bij neer leggen de tandarts kan er niets meer aan doen. Zijn kiezen zitten allen los!!!!! Denk ook echt dat hij pijn heeft bji het eten. Eeet zo langzaam van de week stond ik zowat te janken toen ik keek hoe hij had. echt heel triest. Nu ook met die sneeuwstorm durf ik niet met hem naar buiten dus dat zal wel rondjes stappen in de stalgang worden. Nu moet het echt voorjaar worden want dit is niks.


Ik denk dat die stramheid van jou paardje zeker met artrose te maken heeft. Vaak wordt het ook gewoon slijtage genoemd en een heel groot percentage van de oudere paarden (en ook mensen en honden) hebben hier last van. Ik heb even een uitleg overgenomen van een pagina op t web :
"Bij artrose en artritis is sprake van afname van het (gewrichts)kraakbeen. Artrose - ook wel slijtage genoemd - is een langzaam proces waarbij de afbraak van kraakbeencellen sneller gaat dan de aanmaak. Het evenwicht is verstoord. Dit gaat in later stadium vaak gepaard met toenemende pijnen en komt vooral bij oudere dieren voor.
Bij artritis is sprake van een ontsteking. Het gewrichtskapsel raakt ontstoken, waardoor het kraakbeen, bot en gewrichtsbanden zelf aangetast kunnen worden. Deze vorm slijtage komt bij dieren van alle leeftijden voor.

Nauw verwante aandoeningen
Vanuit het oogpunt van het huisdier zijn artrose en artritis twee aandoeningen die nauw met elkaar verbonden zijn: artrose heeft meestal artritis tot gevolg. Het kraakbeen slijt en door een herstelpoging van het afweersysteem kunnen ontstekingen (artritis) worden veroorzaakt. "

Dus als je oudere paardje stram en stijf wordt en moeite krijgt met het overeind komen is dit vaak aan de hand. Je kan echt veel voor hem doen door hem iets met glucosamine te geven.
Je zou je dierenarts eens kunnen vragen of bijv. bij de paardendrogist kijken.

Ja die tanden he....de arts hier bij de kliniek zei ook al dat dat vaak het ergst is. En om die ontstoken kiezen te verwijderen zou dan eigenlijk een paard onder narcose moeten wat geen optie meer is voor zulke ouwetjes.

Wij hebben wel besloten dat we niet willen dat hij continu pijn zal hebben.
Het leven moet nog wel leuk zijn voor hem.
Maar wanneer is het dat niet meer he ?
Konden ze maar praten Verdrietig .

Zeg is lucernebrokjes ook iets voor jouw paardje ? Bij iedere voerbeurt doe ik er een kwart bakkie bij. Een hoog (goed)eiwitgehalte en verder is het eigenlijk gewoon ruwvoer. Het zet uit in de buik dus niet teveel tegelijk geven maar voor zo'n ouwetje is dat misschien weer een voordeel omdat ie dan in volume minder naar binnen hoeft te werken .
Alleen weet ik niet of jouwe dat nog wat kan kauwen ?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 16:50

dat is idd misschien wel een oplossing. Hoe fje dat niet te weken? Zorro krijgt hartog lucerne maar laat de helft liggen zeg maar de grove stukken als je het grof kan noemen. Gek genoeg kan hij met brokjes goed overweg. Hij spuugt zijn biks in en uit en maakt er zelf slobber van hi hi.

ja idd wanneer is dat punt wanneer je stopt met zo'n ouwetje. hoop dat hij van de zomer weer een beetje opkanpt. Over het algemeen is hij best vrolijk maar ja tijdens dat eten en tijdens het opstaan vaak die ogen dan...

Ik zal eens kijken op de site van de paardendrogist voor glucosamine. Ik bestel daar ook mijn lijnzaadolie en supplement dus dat is wel handig.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:36

Ja zo is dat inderdaad ook met onze Mareng. Hoewel hij errug lang doet over zijn brokjes krijgt hij het uiteindelijk wel goed binnen. Kuil gaat veel moeizamer en sprietje voor sprietje wordt het naar binnengewerkt-->weer naar buiten gewerkt en uiteindelijk een half sprietje ingeslikt.

Ik doe dus een kwart bakje lucernebrokjes (Marengo is een arabiertje dus ik weet niet wat voor paard je hebt) bij zijn schep bix en halve schep maïsmeel. (dat krijgt hij drie keer per dag + zemelen....de vreetzak Knipoog )
Dan heb ik in elk geval het idee dat hij hoogwaardige ruwvoer binnenkrijgt als hij niet genoeg kuil wegkrijgt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, lizzy99, RenateHidden en 113 bezoekers