2 ruiters voor 1 paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

2 ruiters voor 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 19:50

dit ligt misschien aan mij, misschien ook wel niet.
de uiteindelijke vraag is onder aan, maar het verhaal is voor de geintreseerden

Afbeelding

dit is Iris, en de ruiter ben ik. Ik woon officieel in opeinde, vlak bij drachten daar hebben we 3 paarden staan en enkele ander dieren. Ik doe een opleiding tot verpleegkunde maar dit is werken en leren. Omdat deze opleidingen niet in de buurt worden gevenen ben ik naar almere verhuisd, en woon daar op kamers. en moet nog 1,5 jaar voordat ik klaar ben.

Verleden jaar reed er een kennis op iris om haar in de wedstrijd uit te brenegn omdat ik te weinig in opeinde ben om haar in de wedstrijden uit te brengen, dus ik reed zo nu en dan voor mijn plezier op Iris. ik zag dat het opzich wel goed ging, maar ze reed haar met sporen terwijl ze voldoende aan het been was, nou is dat niet een probleem, maar als ik dat op haar reed zonder sporen, dan was ze traag aan het been. Ik besloot om haar in het weekend goed aan te pakken. en het ging de laatste avond supper. perfect voor het been. zei mijn moeder de dag daarop nadat de les van de kennis dioe er toen op reed was afgelopen dat het wel goed ging zo, en zei stemde er helemaal mee in. toen zei me ma ook van jah, mijn dochter heeft ook even een paar keer in het weekend op haar gereden. En het antwoord was. jah ik kon het merken ze was wat sloom van achter GRRR Boos!
doe je je best. sinsdien ben ik niet meer op iris gaan rijden

zei is later gestopt. en ik ben weer een beetje begonnen. Nu is er weer een andere ruiter, die haar in de wedstrijden wil uitbrengen, hele leuke meid, maar nu wil ik al niet meer op iris rijden nu zij haar reid. Ik heb echt het gevoel van ik wil me eigen paard, niet die van ijn ouders, niet die van een ander nee de mijne.

nu de vraag. wat vinden jullie. 2 ruiters voor een paard als de ene wedstrijd rijd. is dit goed, of nee het is het beste om een ruiter te hebben als je wedstrijd rijd?

neem het niet verkeerd op, het is niet voor discussie of zo, maar gewoon ik wil weten hoe jullie er over denken.

IRIS doe je best, laat zien wat je kan Simone, jij ook en win die PAVO cup. Toske vol houden nog even dan heb je een veulentje


tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:53

Kan wel, maar dan moeten beide ruiters het eens zijn over de rijstijl, de te gebruiken hulpmiddelen en de benadering (wat mag wel en wat niet). Eventueel allebei bij dezelfde instructeur lessen, zodat beide ruiters dezelfde hulpen geven.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:20

ik ben het met tamary eens..
het kan goed gaan.. maar je moet afspraken maken over de rijstijl en wat voor hulpmiddelen je gebruikt..
je moet er voor zorgen dat alletwee de ruiters de afspraken consequent naleven.. dan zie ik geen problemen

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:22

Goede en duidelijke afspraken maken, dan zouden er niet teveel problemen moeten komen ..

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:40

Ik denk dat er wel 2 ruiters kunnen rijden op 1 paard.
Als de ene ruiter zijn sporen op de juiste manier gebruikt lijkt het me niet dat het paard niet meer reageert op de hulpen zonder sporen.

Goede afspraken moet je altijd maken vindt ik.
Maar verder zie ik niet echt het probleem.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:46

het kan makelijk, maar het is dan denk ik wel het beste dat de 2 ruiters dan wel allebij een beetje hetzelfde rijden, en dat de dagen een beetje gelijk zijn verdeelt, dan is er geen enkel probleem denk ik.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:49

Ik snap niet zo goed waarom ze perse op wedstrijd uitgebracht moet worden? Het is jou paard maar zij rijdt wedstrijden en rijdt haar het meest, jij wil niet meer rijden omdat zij haar rijdt.. Hoort toch eerder andersom te zijn? Kan zij niet gewoon lekker recreatief gaan rijden?

Ploeps
Berichten: 264
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:56

het kan wel.. maar dan moeten jullie wel afspreken hoe en wat jullie gaan oefenen met rijden.. want als ieder zijn eigen zin doet... dat word het denk ik niks.. Verward Lachen Knipoog

Profiel vernieuwd..!! Lachen

Ploeps
Berichten: 264
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:59

en ik ben het ook idd met aramat eens.. het is tog jou paard.. mag je tog zelf weten wat je ermee doet.. Verward

Profiel vernieuwd..!! Lachen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:06

de reden dat peche geen wedstrijden rijd is omdat ze niet genoeg tijd heeft
staat er letterlijk in
ik vind dat het wel moet kunnen, als je beetje dezelfde manier van rijden hebt Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:27

Ik rijd op een pony, ga die pony straks uitbrengen op wedstrijden, maar deze pony wordt ook gereden in kinderlessen. Tot nu toe gaat het prima. Ik rijd haar drie keer per week, zondag is ze vrij en ze loopt gemiddeld 3 a 4 keer per week een kleine 45 minuten in de les. Zolang anderen niet te veel aan teugels trekken e.d. dan heb ik er weinig last van. Soms moet de pony even omschakelen, maar dat gaat best snel. Hoe hoger je komt, hoe moeilijker het zal worden. Hoe beter de mederuiter rijd, hoe minder last je er van hebt (tenzij de manier van rijden erg verschillend is)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:39

dutske schreef:
de reden dat peche geen wedstrijden rijd is omdat ze niet genoeg tijd heeft
staat er letterlijk in


Dat was ook niet mijn vraag, ik vroeg waarom ze perse uitgebracht moet worden op wedstrijd.. Dus door dat andere meisje. Als je er zelf geen lol van hebt en t ook niet leuk vind dat dat meisje er wedstrijden mee rijdt, waarom dan toch uitbrengen?

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 21:42

in ideregeval alvast bedankt voor jullie reactie's ik wou even weten hoe jullie er over dachten, en inderdaan ik vind ook dat je goede afspraken moet maken

IRIS doe je best, laat zien wat je kan Simone, jij ook en win die PAVO cup. Toske vol houden nog even dan heb je een veulentje

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:45

't kan best..
Je ziet t wel vaker gebeuren en dan gaat t ook goed. maar dat gaat alleen als je elkaar en je paard evrtrouwt en goede afspraken ehbt!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 00:29

joyce B schreef:
Ik rijd op een pony, ga die pony straks uitbrengen op wedstrijden, maar deze pony wordt ook gereden in kinderlessen. Tot nu toe gaat het prima. Ik rijd haar drie keer per week, zondag is ze vrij en ze loopt gemiddeld 3 a 4 keer per week een kleine 45 minuten in de les. Zolang anderen niet te veel aan teugels trekken e.d. dan heb ik er weinig last van. Soms moet de pony even omschakelen, maar dat gaat best snel. Hoe hoger je komt, hoe moeilijker het zal worden. Hoe beter de mederuiter rijd, hoe minder last je er van hebt (tenzij de manier van rijden erg verschillend is)


Heel herkenbaar!
Ik rijd zelf mn pony, maar mn zusje ook. Zij rijdt pas zo'n 2 jaar op een manege, en rijdt dus stukken minder goed. Toch heb ik er niet echt last van.


Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 02:39

Mijn ene paard wordt ook door twee mensen gereden. Nienke start de gewone wedstrijden en ik ga er een paar keer sgw mee rijden. Door de week rijd ik meestal twee keer en Nienke een keer of 4. Zij is rijtechnisch minder ver dus ik corrigeer wat dingetjes voor haar en zorg dat ie goed recht blijft. Eigenlijk vullen we elkaar mooi aan. Overigens rijdt ze wel bij dezelfde instructrice als ik en geef ik haar ook 1x per week (meestal) les. Zij kan er mooi een heleboel van leren en mijn paard krijgt genoeg beweging en aandacht. Prima geregeld.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 07:27

Peche schreef:
nu de vraag. wat vinden jullie. 2 ruiters voor een paard als de ene wedstrijd rijd. is dit goed, of nee het is het beste om een ruiter te hebben als je wedstrijd rijd?

neem het niet verkeerd op, het is niet voor discussie of zo, maar gewoon ik wil weten hoe jullie er over denken.


2 ruiters op 1 paard is geen probleem mits je dezelfde rijstijl hebt (en ik heb het niet over sporen of niet dat maakt nl geen verschil). Denise en ik rijden ook beide op Tjody (die van mij is) Denise 2-3x in de week en ik de rest, we rijden ook beide wedstrijden en dat gaat ook super dus ik heb dat probleem niet maar herken het wel (van vroeger).
Als Iris niet van jou is en je er verder alleen voor je lol op rijdt zou ik me er niet te druk om maken, dat eigen paard komt wel, eerst je studie afmaken...

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 07:36

tesstacey schreef:
en ik ben het ook idd met aramat eens.. het is tog jou paard.. mag je tog zelf weten wat je ermee doet.. Verward


Goed lezen het is het paard van haar ouders.....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 08:16

Goede afspraken maken! En als je het niet eens bent met haar rijstijl, kun je haar een goede instructeur(door jou uitgekozen) aanraden en als ze het daar niet mee eens is, zou ik op zoek gaan naar een andere bijrijder, het is immers jou paard, dus jij mag beslissen OK dan!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 08:43

Ik heb dus niet je hele verhaal gelezen, maar alleen je vraag.

Ik ben dus zelf wedstrijdruiter en heb het geprobeerd met een bijrijdster maar in mijn ogen werkt dit niet. Mijn paard is hier te gevoelig voor en ging dus minder lekker lopen als mijn bijrijdster gereden had.
Dus vraag je aan mij of het kan zeg ik nee wil je echt wedstrijden rijden, zal je het paard alleen moeten rijden.

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 10:02

Citaat:
dutske schreef:
de reden dat peche geen wedstrijden rijd is omdat ze niet genoeg tijd heeft
staat er letterlijk in



Dat was ook niet mijn vraag, ik vroeg waarom ze perse uitgebracht moet worden op wedstrijd.. Dus door dat andere meisje. Als je er zelf geen lol van hebt en t ook niet leuk vind dat dat meisje er wedstrijden mee rijdt, waarom dan toch uitbrengen?

de merrie word in de wedstrijden uitgebracht zodat ze haar sport predikaat kan halen, mijn moeder kan niet meer rijden ivm versleten heup en artrose in de gewrichten, maar wil dol graag fokken. We hebben 2 merrie's, 1 dressurlijn, en 1 springlijn. de dressuur is nu voorlopig ker, word ze tot de Z1 met zoveel winspunten gereden heeft ze haar keur en sportpredikaat. DE springer is reeds keur en moet nu haar sport predikaat nog halen.
zo "verdien" je meer geld aan de veulens als ze worden verkocht.

IRIS doe je best, laat zien wat je kan Simone, jij ook en win die PAVO cup. Toske vol houden nog even dan heb je een veulentje

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:14

Wat ook belangrijk is als je met z'n tweeen rijdt is dat je 't een beetje met elkaar kunt vinden. Ik heb het jaren gedaan met een goede vriendin en dat ging prima. We hadden het er best vaak over: hoe doe jij dit, hoe doe jij dat? Bovendien vertrouwden we elkaar 'blind' en accepteerden we elkaars sterke/zwakke punten. Mijn vriendin was een goede (wedstrijd)ruiter, maar ik was er vaker en hield me ook meer bezig met de verzorging en dat soort zaken. Zo vulden we elkaar mooi aan - we vonden allebei dat we 't hadden getroffen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:40

Peche schreef:
de merrie word in de wedstrijden uitgebracht zodat ze haar sport predikaat kan halen, mijn moeder kan niet meer rijden ivm versleten heup en artrose in de gewrichten, maar wil dol graag fokken. We hebben 2 merrie's, 1 dressurlijn, en 1 springlijn. de dressuur is nu voorlopig ker, word ze tot de Z1 met zoveel winspunten gereden heeft ze haar keur en sportpredikaat. DE springer is reeds keur en moet nu haar sport predikaat nog halen.
zo "verdien" je meer geld aan de veulens als ze worden verkocht.


Okee nu snap ik t Lachen Tja dan wordt t erg lastig ja..

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:09

Ik rijd wedstrijden op Duvel en rijd hem gemiddeld maar 3x in de week. Verder rijdt er nog een ander meisje op, dat les heeft van dezelfde instructrice als ik, maar veel 'liever' is en iets minder consequent. En de eigenares rijdt ook op Duvel, maar die is door angst door val van vorige paard helemaal terug naar de basis en rijdt het paard dus absoluut anders dan ik (en ook dan de andere verzorgster).
Ik was met dit paard binnen 10 maanden wedstrijdrijden van de B naar de M1 met winst gereden, geen probleem dus!
Omdat ik zelf zo weinig rijd, gaat het nu wat langzamer, omdat we allebei de oefeningen voor de M2 nog moeten leren en alleen wij samen echt aan de verzameling werken, bij de andere ruiters hoeft dat niet, gaan we nu minder hard vooruit, maar daar heb ik ook mijn wedstrijdschema op aangepast, ik start wat minder nu.
Maar ik heb er dus absoluut geen last van, dat hij ook nog door andere ruiters gereden wordt. Ik denk dat het juist wel goed is, want ik maak andere fouten dan de anderen en zo rijdt niemand van ons hem echt vast.
Kortom, ik zou het geen probleem vinden, in jouw geval.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:21

Jaren gedaan en ik doe het nog steeds. Geen enkel probleem.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, bribro, douschka, KaasSouffle_, Laarvv, Liaan, nick_en_ik, Ptl4ever, shadowstar, Sydney_Zorro, Vuri en 105 bezoekers