Paard met papier zonder goedgekeurde hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 17:46

Omdat ik helemaal niets kan vinden over de afstamming van Bolivia vraag ik me af of een paard ook papieren kan hebben als de hengst niet is goedgekeurd voor dat stamboek. Dat kan toch niet?

Dit is het papier:
Afbeelding

<

<

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon 2 op 2001-11-28 17:48 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:50

Bij het kwpn kan het in iedergeval wel.
Je komt dan in het hulp stamboek.
De hengst is immers bekend en moeder uiteraard ook.
Er moeten dan wel monsters meegestuurd worden anders kan de fokker geen papier krijgen.

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 18:59

Ik snap je vraag niet helemaal. Jouw paard staat gewoon in het Westfaalse stamboek ingeschreven. De vader is goedgekeurd en de moeder is ook gewoon een stamboekmerrie. Jouw paardje is een Monte Carlo 1 x Fortissimo x Picasso.
Op zich niet echt bekend maar ik kende ze wel allemaal.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 19:14

ik denk dat de vraagstelling van manon is: Of MonteCarlo I ggk is. Die vraag is beantwoord en dat is dus ja. Maar ik denk ook dat ze bedoelt of Een niet ggk hengst ook nakomelingen in het stamboek kan krijgen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 19:25

Suzanne, jij kent ze! Dat is voor het eerst dat ik iemand hoor die die hengsten kent en ik kan ook niks er over vinden. Heb je misschien ideeen?

Ik vroeg me inderdaad af of een paard ingeschreven kan zijn in het Westfaalse stamboek als de vader een niet-goedgekeurde hengst is.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 23:14

Volgens mij kan dat niet. Als je laat dekken door een goedgekeurde hengst krijg je een dekbewijs. Een gedeelte daarvan wordt door de hengstenhouder opgestuurd naar het stamboek (denk ik). Na de geboorte stuur jij een ander gedeelte naar het stamboek om te melden dat je veulen geboren is. In de daaropvolgende maanden moet je je veulen aanbieden en dan wordt het door de veulencontroleur geschetst en gebrand. Je hebt dan nog één gedeelte van je dekbewijs en dat moet je dan aan de veulencontroleur geven. Van sommige veulens wordt er zelfs materiaal genomen voor DNA-onderzoek. Dit is de procedure van BWP.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een stamboek zich de moeite getroost hengstenkeuringen te organiseren, daar het kruim van de hengsten eruit pikt en dan afstammelingen van niet gekeurde hengsten gaat inschrijven.
Er is een site van Westfalen, ken het adres niet maar ben er al eens toevallig gepasseerd.
Wat je ook kan doen is het volgende: surf naar http://www.warmbloods.net dat is een internationaal forum waar vooral de forums rond de Duitse rassen zeer druk bezocht worden oa door mensen uit Duitsland. Eens op het forum neem je warmblood breeds en dan kies je Westfalen. Daar kan je dan eens vragen of iemand die hengsten kent. Het forum is wel in het Engels.

veel succes
Anja Gaaaap

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 00:05

Bij het KWPN heb je 'normaal' gesproken een goedgekeurde hengst met een stamboekmerrie, dit levert een veulen op met veulenpapier die op de keuring op 3 jarige leeftijd kan worden ingeschreven.
Dek je echter met een niet goedgekeurde hengst (veulenpapier, register A of register B) dan komt het veulen in het register B terecht, ook als de merrie zelf geen papier heeft!!
Is dit register B veulen een merrie, dan kan ze nooit naar de keuring, maar wel worden gedekt. Als je een register B merrie laat dekken door een goedgekeurde hengst, dan krijgt dat veulen registerA papier en een register A merrie kan je op 3 jarige leeftijd weer laten aankeuren voor het stamboek.
In de bewaarboeken van het kwpn staat al dit soort info.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 09:18

Donja , klopt niet helemaal. Als je je stamboekmerrie laat dekken door een Register A hengst (dit betekend dat hij niet goedgekeurd is voor het KWPN maar wel voor een ander stamboek) komt het veulen in het reg. A en niet in B. Je veulen komt alleen in B als de vader niet goedgekeurd is. Als de merrie een veulenboekmerrie is komt het veulen in A.
Zie Stamboekrichtlijnen KWPN

Ik heb eens gezocht naar Monte Carlo I, Fortissimo en Picasso en ik heb nog weinig kunnen vinden over de hengsten zelf, ik heb wel een hoop nakomelingen kunnen vinden. Zal nog even verder zoeken maar ze zijn in ieder geval allemaal goedgekeurd hoor.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 09:40

en als je nou een veulentje wilt fokken met bolivia uit een KWPN-ggkhengst, dan moet je Bolivia zien als een Register A merrie volgens het Kwpn. Het veulentje wordt dan opgenomen in het (hulp?)veulenboek, en kan op drie jarige leeftijd gewoon opgenomen worden in het stamboek (mits natuurlijk goed genoeg).

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:17

Bij de fjorden wordt je fjord dan opgenomen in het hulpboek met de moederlijn vermeld. De vader wordt dan niet ingevuld. Moeder moet dan wel via DNA bewezen worden.
Zo heb je toch een stamboekpapier.
Maar bolivia heeft zoals ik hierboven al bij medebokkers heb gelezen gewoon een papier, alleen is paps niet zo bekend.
Viv

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 19:21

Bolivia heeft ook gewoon het brandmerk van het stamboek.

Een veulentje zou wel leuk zijn, maar ik las hier pas een hele goede opmerking van Zep, namelijk dat je niet uit elke 'gewone' merrie een veulen moet fokken omdat je op die manier niet echt iets bijzonders op de wereld zet. Vind ik op zich wel wat inzitten.

Maar ik ben toch erg benieuwd naar vader, opa en overgrootopa. Ik heb al een keer op die Amerikaanse site gezocht en gevraagd maar ook daar kon niemand me helpen.

Ook andere nakomelingen heb ik nog niet gevonden, zelfs dat vind ik al leuk.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 19:38

Had je het Westfaler stamboek al gebeld/gemaild of geschreven?
Als er iemand je wat meer kan vertellen zijn zij het wel!
Ze zitten in Muenster voorzover ik weet.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 20:47

hoi, als je meer wil weten moet je eens contact op nemen met NRW Landsgestut in Warendorf, zij zijn de eigenaar voor zover ik weet. Groetjes Chantal

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 21:17

Isolda is opgenomen in het hulpstamboek. Berber had geen papier, Edgar wel papier, maar niet goedgekeurd.
Ik heb Isolda als 3 jarige op laten nemen in het hulpstamboek, ze heeft een keurig merkje in haar nek met een kroontje erboven.
Ik ben het ook wel met Zep eens hoor, je moet niet uit iedere merrie zomaar een veulen fokken. Ik had ook niet een veulen gefokt voor de verkoop, aangezien er wel genoeg paarden zijn. Udinde zou voor iemand anders niet bijzonder zijn. Voor mij wel. Lovers

Zij is dan ook gewoon opgenomen in het veulenboek, omdat Isl door een gekeurde hengst is gedekt.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 22:38

Ik heb wel contact gehad met het stamboek om Bolivia op mijn naam te laten overzetten, maar niet over informatie omtrent de afstamming. Kan ik natuurlijk wel doen.


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 12:27

Suzanne, dat klopt niet helemaal, zie naar je eigen beschrijving van wat een register A paard is. Een register A product komt voort uit en stamboek, veulenboek, ES- of register A merrie in combinatie met een ES-goedgekeurde hengst. Een register A hengst is dus niet een hengst die niet bij het KWPN is goedgekeurd maar wel bij een ander EU-erkend stamboek. Een register A-hengst is een hengst met een bovengenoemde moeder en vader.
Een bovengenoemde merrie gedekt door een goedgekeurde hengst bij een EU-erkend stamboek levert een reg.A-product, een bovengenoemde- of reg. B-merrie gedekt door een goedgekeurde hengst krijgt een veulenboekveulen.
Paarden in register B (onder meer producten van hengsten die niet KWPN- of ES-gekeurd zijn) zijn uitgesloten van deelname aan KWPN-keuringen, reg. A producten kunnen aan een stamboekkeuring deelnemen, opname in stamboek is mogelijk als wordt voldaan aan de KWPN-eisen waaraan de vader niet heeft voldaan.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:59

Als ik een stamboekpapier moet maken voor een nakomeling van een niet goedgekeurde hengst zet ik er altijd VB (Veulenboek) achter.

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:03

Yootha, bij het KWPN gaat dat dus niet op. In het veulenboek kunnen alleen veulens ingeschreven worden van een KWPN goedgekeurde vader en een stamboek KWPN merrie.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 10:03

Ligt eraan wat je met het veulen wilt doen. En wat is de definitie van een "gewone" merrie. Misschien voegt deze merrie wel iets toe aan de fokkkerij wat er bij de fokmerries uitgefokt is. Niet iedereen heeft een paard met topafstamming nodig en superbloed.
Mijn fjordje komt ook uit een "gewoon" merrietje maar eindigt op elke keuring wel bovenaan en is super met rijden. Thanx toe mama!
Dr vader is geen elitehengst dus daar hoeft ze het ook niet van te hebben.
Ik ga haar volgend jaar laten dekken, het veulen wil ik houden en voor mezelf opfokken. Tzt zien we wel wat daarvan gaat worden.
Dus als je met Bolief wil gaan fokken, wat let je. Moet je idd wel opletten dat je geen inteelt hebt, dus verstandig dat je achter de bloedlijnen aangaat.
Succes!
Viv

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-01 13:05

Ze hebben natuurlijk al met haar gefokt, ik zal een vragen of de oude eigenaar weet welke hengst er toen is gebruikt. Het veulen ziet er op de foto wel oke uit:

Afbeelding

Maar ik wil ook wel weten of de arthrose die Bolivia heeft erfelijk is. Want dan zou ik er zeker geen veulen mee fokken.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 13:43

Citaat:
Op 2001-11-30 19:03, schreef Suzanne F.:
Yootha, bij het KWPN gaat dat dus niet op. In het veulenboek kunnen alleen veulens ingeschreven worden van een KWPN goedgekeurde vader en een stamboek KWPN merrie.


Ja, maar ik doe het stamboeksecretariaat van het I.H.W. En daar doe ik het zo.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:35

Bij BWP kan je met een merrie zonder papieren naar de keuring gaan. Vindt de jury haar goed genoeg dan kan ze opgenomen worden in het stamboek als "wilde merrie". Laat je haar dan dekken door een BWP-hengst dan heeft je veulen wel BWP-papieren.
Zo is er op jumping Mechelen ooit een springpaard zeer duur geveild, ik ben de naam ervan vergeten maar het springt nu wel internationaal. Het was een afstammeling van Darco geloof ik uit zo'n "wilde merrie".
Blijkbaar is het bij elk stamboek toch een beetje anders.

groetjes

Anja

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaarleeen en 46 bezoekers