ponylessen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

ponylessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 11:56

hallo,
Sinds januarie geef ik 2x in de week ponyles aan kleine kinderen. Ze zijn nog niet zo heel ver, de meeste kinderen zijn bang en vaak ga ik er naast rennen met galloperen omdat ze dat nog nie durven. Ik zit alleen met een probleem nu. Er zijn een aantal ponys bij ons op stal ziek, dus ik heb te weinig ponys deze week. Ik zit er dan ook aan te denken om spelletjes met de kinderen te gaan doen. Nou zoek ik alleen wat ideetjes. Ik doe wel eens spelletjes zoals stoelendans enzo en dat vinden ze altijd harstikke leuk. Heeft iemand nog wat tips en ideen voor me? Ikvind het moeilijk om te verzinnen voor kinderen die nog een beetje bang zijn.

Sammie drachtig van Solaris!


Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:59

eens een lesje aan de longe? neem een brave pony, knup er een voltige singel aan, zeg tegen de kinderen dat ze in trainingspak moeten komen met gympantoffeltjes aan (zorg dat er een dikke dekne op de rug van het paard ligt), en leer ze erop springen, eraf springen, rechtstaan, enzovoort
zo heb je maar 3 pony's nodig (iedere pony 20 minuten) ofzo of misschien 1
en het is toch leuk

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:04

cavaletti dans je legt balken neer eentje minder dan het aantal pony's
als de muziek stopt moeten ze zo snel mogelijk naar de balk en de balk moet tussen de voor-en achterbenen liggen. das nog niet zo simpel of....

je neemt 2 balken legt deze evenwijdig van vandaag(hiervoor heb je niet veel pony's nodig) en ze moeten met hun pony laten halt houden tussen deze 2 balken en ze balken alsmaar dichter en dichter bij elkaar schuiven. als iemand er neit ussen geraakt--> uitgebrand zo totdat er een winnaar is

F

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:19

of je maakt een soort parcoursje wat ze af moeten leggen..
je kunt ze dan met z'n tweeen op een pony zonder zadel laten rijden (ik weet natuurlijk niet of de ponys dat toelaten)
met bijv. een slalom, een klein hindernisje waar een van de kinderen onderdoor moet kruipen, en tennisballen op kegels die ze dan moeten verzamelen terwijl ze op de pony blijven zitten..
koekhappen is ook een idee..

Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:06

Of ballen laten vangen? Dat doen we op de gehandicapten manege altijd.
Gewoon ballen en knuffels in een emmer, en de kinderen de bal laten vangen, en weer terug laten gooien in de emmer.
De meeste kinderen 'vergeten' dan dat ze op een paard zitten, en durven 1 teugel (of sommige allebei) los te laten.
Moet je wel betrouwbare paarden hebben. Haha!

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:43

Estafette, dan heb je per groepje 2 ponys nodig. Je kunt dan slalom doen en een balkje en op en afstappen bijvoorbeeld. Is hartstikke leuk Haha!


Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:18

of de kinderen zelf voor paard laten spelen, paar hindernisjes neerzetten jij in het midden van de bak gaan staan en laat de 'les' maar beginnen. {slapen ze ook goed s'avonds Tong uitsteken}

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:23

je zou ook een vossenjacht kunnen doen.. maar je zei dat de kinderen niet zo ervaren waren, en af en toe wat bang.. dus moet je ff kijken, of dat een optie is..

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:44

Voetballen is echt een aanrader.. maar dan moet je wel pony's hebben die niet bang zijn van de bal Knipoog

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:54

ja dat is leuk, of een estafette houden Haha!

zij die niet van het verleden leren, zijn gedoemd de hele ellende over te doen..

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:48

Poets of opzadelles ?

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 22:59

Honeymoon schreef:
Estafette, dan heb je per groepje 2 ponys nodig. Je kunt dan slalom doen en een balkje en op en afstappen bijvoorbeeld. Is hartstikke leuk Haha!



dit hebben wij vroeger ook wel eens gedaan vond het altijd geweldig leuk ... en dan maar lachen als iemand anders niet op zijn of haar paard kan komen ...

gewoon ene start punt maken 2 groepjes maken elk groepje 1 pony.... parcoursje neer zetten bv slalommen om pionnen daarna nog 1 pion neerzetten daar bv drie rondjes om heen laten rijden ...
en al slalommend weer terug afstappen volgende op de pony en die hetzelfde...
zo`n parcoursje kun je ook in stap laten afnemen ...

ik heb er vroeger veel lol aan beleefd ....
en je leert goed sturen ...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:32

Een les verzorging?

Omstebeurt een paard poetsen, laat 1 iemand een gedeelte poetsen, bv de roskam, laat de rest kijken en zeggen of ze het goed doet en zo niet wat ze dan fout doet en zo ja wat ze goed doet.
Voetjes uitkrabben is ook een goede....leren ze het meteen op een veilige manier te doen en het is leuk en leerzaam...maak er een soort quizz van.

Zet zelf wat dingen in scene....ga bv achter het paard langs lopen en vraag of dit de goede manier is om aan de andere kant te komen.

Zelfde verhaal met opzadelen, laat iemand opzadelen, nog een ander het hoofdstel in doen, en laat de andere goed of niet goed zeggen.
Ruimte tussen keelriem en keel, ruimte tussen neusriem en neus.

Test hoe ver ze al zijn en wat ze weten.

Zet ze omstebeurt op een pony en laat de groep zeggen wat ze moet verbeteren volgens hun, netjes vingers opsteken en de lerares op school heeft er ook weer profijt van Knipoog

Ga zelf op de pony zitten *als het kan* en laat je corrigeren door de kids.

Zelfde met longeren, laat er 1 longeren en laat de rest zeggen of het goed gaat.

Wordt wel een heleee lange les als je alles gaat doen maar ok, hoop dat je er wat aan hebt.

Wij als kids vonden dit vroeger wel leuk...even lesgeefster spelen Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Laurakeuh

Berichten: 360
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 23:40

je kan altijd een lesje voltige geven is altijd heel erg lachuh Haha!
en heeeel plezant *LOL*

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 00:48

Bedankt voor de tips. Deze week komt het gelukkig goed, een paar kinderen kunnen niet komen dus ik heb evengoed genoeg pony's. Hope dat de zieke pony volgende week zijn opgeknapt. Maar goeie tips voor spelletjes tijdens de les zijn natuurlijk altijd welkom! Ik probeer ook elke keer wat leuks te verzinnen, zo laat ik ze ook wel eens slalommen om pionnen en door balken heen lopen enzo. K'heb ook wel eens stoelendans met ze gedaan.
We houden al een keer met gezamelijk alle lessen een poetswedstrijd en een spelletjes middag dus dat komt verder allemaal goed. Het zijn echt puur wat nieuwe dingetjes die ik kan gebruiken voor tijdens me lessen zelf, ook om die kinderne wat meer zelfvertrouwen te geven. We hebben echt superbrave ponys dus dat is zoiezo wel lekker, alleen ja ook ponys hebben hun dag wel eens niet.

Sammie drachtig van Solaris!

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:24

misschien kun je eens een lesje bandageren doen.
de meeste kunnen dat nog niet, en het is toch wel erg handig als je het weet Lachen

zij die niet van het verleden leren, zijn gedoemd de hele ellende over te doen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daaf4ever, DayDream21, Dirkje_Nero, Flip, K_nolan, knockout1, lies_sparkle, lissssan, marit34, midori, paardje2013, Padoertje, pillow, Ponytante, Relserk, Syzygy, xamberr en 144 bezoekers