Vraag ik teveel van mijn hond?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Vraag ik teveel van mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 15:52

Ik kreeg laatst commentaar van een kennis toen ik het volgende vertelde:

De stal waar Yorghos staat ligt ong. 2,5km vanaf mijn huis. Vaak neem ik mijn hondje mee naar stal, meestal gaat hij dan voorop de fiets in zijn mandje mee.
Maar als het heel mooi weer is, dan heb ik ook weleens zin om lekker een eindje te wandelen. Ik neem Louis dan mee en doe er ong. een half uurtje over om naar stal te wandelen. Als ik mijn werk daar heb gedaan, wandelen we ook weer een half uurtje terug.
Ik doe dit 1 a 2 keer per week. Louis is een Jack Russel reutje van nu bijna 6 maanden.

Wat ik te horen kreeg was dat dit veel te veel is voor zo'n kleine en jonge hond. Aan Louis merk ik daar niets van. Hij sjouwt lekker mee en wil vaak harder dan ik!
Wat vinden jullie ervan? Vraag ik teveel van hem, of kan dit wel?

* To Belg, or not to Belg *


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:00

Lijkt me niet. Gewoon wandelen is zo belastend niet.
Je zou eens na moeten gaan hoeveel km die beestjes maken met het door het huis 'drentelen'.

Verder is het wel goed om op te passen met traplopen. (heupgewricht wordt dan wel redelijk zwaar belast en is niet echt een natuurlijke beweging voor een hond).

:evaw:

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:03

zeker niet! had iedere hond maar zulke wandelingen. dan waren er nu niet zo veel te dikke honden geweest.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 16:03

Sjimmy schreef:
Verder is het wel goed om op te passen met traplopen. (heupgewricht wordt dan wel redelijk zwaar belast en is niet echt een natuurlijke beweging voor een hond).


Gelukkig wonen we in een appartementje op de begane grond. Geen trappen, dus Haha!

* To Belg, or not to Belg *

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:04

Wandelen is wat anders als aan de fiets vast zetten en dan mee nemen.
Wandelen is helemaal niet belastend voor een hond.
Een jonge Jack van 6 maanden kan wel een wandeling van een half uur maken hoor, terug kan ie dan ook nog.

Onze Miko (Shiba Inu, nu 16 weken) loopt s'morgens een wandeling van 1,5 uur mee.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:06

Nee hoor, dat moet makkelijk kunnen. Als het hondje aangeeft moe te zijn, zou ik hem wel ff oppakken, maar meestal valt dat dik mee.
Heb je niet een leuke foto?
Dat was toch die gevonden pup?

Goedgekeurd onderschrift :)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:07

Hoi,

een puppy weet meestal niet waar zijn grenzen liggen, ook niet in het spelen met andere honden, hij gaat maar door, in principe tot hij er bij neervalt Knipoog .
Dus je hond geeft geen grenzen aan, dat moet jij voor je hond doen.

Er wordt wel eens gezegd voor iedere maand 5 minuten, een aangezien jij zegt dat hij bijna een half jaar is, neem ik aan dat hij de 5 maand voorbij is.
Dus 5 maal 5 is 25.
Of 5 maal 6 is 30.

Beetje een twijfel geval dus.
Vooral omdat als je daar bent, je pup vast ook niet gaat liggen en denkt, nu moet ik rusten, straks moet ik ook nog terug lopen.
(Toen ik mijn volwassen hond wel eens mee nam naar de stal waar ik toendertijd stond, kwam hij ook altijd weer moe thuis, en dan waren we er niet naar toe gelopen, maar gefietst (moet je dus ook niet doen met een puppy, niet ernaast bedoel ik dan he, wel in een mandje oid) of met de auto, en werd hij dus moe van het moment dat hij daar was, lekker rennen en spelen en gek doen, overal aandacht voor hebben).

Kijk, een keertje is vast niet erg, maar als je het regelmatig doet, is het denk ik best veel, vooral voor zo´n klein ding.
Mijn advies zou zijn, beter te lang wachten dan te kort en later de problemen.
Oftewel, doe lekker rustig aan.
Laat hem nu wel overal aan wennen waar hij eventueel later mee te maken zou kunnen krijgen, maar doe nog lang niet alles (zoals lange wandelingen dus, trap lopen, naast de fiets en ga zo maar door).

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:14

Haha, ik zag je bericht en toen was er nog geen reactie, dus ik aan het typen en ondertussen andere dingen doe, plaats ik het bericht, zie ik ineens al een boel andere reacties.

Die zijn wel positief, die van mij dus niet zo, maar ik blijf er wel bij.
En Fairie, wat betreft jouw hondje, dat vindt ik wel teveel van het goeie.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:18

Dat advies van 5 minuten per maand dat het hondje oud is, gaat voornamelijk voor grote, snelgroeiende rassen op. Doordat ze zo verschrikkelijk hard groeien het eerste jaar, is de belasting voor het skelet veel zwaarder dan voor een hondje wat 25 a 30 cm wordt.

Goedgekeurd onderschrift :)

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:18

Chrystal-gek schreef:
Haha, ik zag je bericht en toen was er nog geen reactie, dus ik aan het typen en ondertussen andere dingen doe, plaats ik het bericht, zie ik ineens al een boel andere reacties.

Die zijn wel positief, die van mij dus niet zo, maar ik blijf er wel bij.
En Fairie, wat betreft jouw hondje, dat vindt ik wel teveel van het goeie.



sluit me geheel bij jou aan....en wilde precies hetzelfde zeggen als jij in je vorige bericht Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 16:20

Billy schreef:
Heb je niet een leuke foto?
Dat was toch die gevonden pup?


Tuurlijk heb ik foto's!
Hier is Louis 4 maanden oud en zit hij op schoot bij mijn vader. Casper, de kruising Border Collie van mijn ouders ligt er naast.
Afbeelding

En hier een foto van afgelopen week
Afbeelding

* To Belg, or not to Belg *

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:21

Leuk hondje zeg

Goedgekeurd onderschrift :)

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:36

Ook al is je hondje een niet groot wordend ras, ik zou erg voorzichtig zijn met te veel beweging als de pup nog jong is. Tot een jaar is bewegen met mate erg belangrijk, ook voor kleinere rassen.
De 5 minuten-regel is een regel die ik ook altijd hanteer, en adviseer aan anderen.

Wat bijvoorbeeld een vrij vaak voorkomend probleem is bij kleine rassen zoals de Jack Russell, is patella luxatie. Daarbij schiet het knieschijfje van het achterpootje van zijn plek af, en gaat het hondje vaak wat komisch lopen, trekt het achterpootje op en gebruikt hem 1 of enkele pasjes niet. Dit kan erg vervelend en soms pijnlijk zijn, en dient vaak door middel van een operatie verholpen te worden.

Te veel beweging in het eerste levensjaar van je hondje kan in sommige gevallen deze patella luxatie veroorzaken. Wees dus gewoon voorzichtig.
Als je het eerste jaar rustig aan doet met de beweging van je hondje, heb je daar de rest van zijn leven profijt van (en je hondje zelf ook).

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:59

Yorghos, nu vroeg ik me af wat jij ervan vindt nu je alle reacties hebt kunnen lezen?

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:52

ik zou wel uitkijken met te grote wandelingen aangezien het nog een pup is, als hij 1 jaar is dan gaat het goed, omdat hij helemaal uitgegroeid is. maar de wandelingen van een half uurtje is niet al te groot lijkt me.


Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:01

tja het lijkt me wel een beetje te lang voor je hondje, zelf zie je er geen problemen in, maar de hond is nog in de groei, dus die "lange" wandelingen zijn nu op dit moment iets te lang. het is vrij slecht voor hem, dus ivm de groei,

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:49

Én toch maakt het wel degelijk uit of het om een groot ras of om een klein ras gaat.
Kleine rassen zijn veel sneller uitgegroeid dan grote rassen.
Een jrt groeit echt flink door tot een maand of 6, daarna zijn het echt kleine beetjes wat hij/zij nog groeit.( en dat tot een maand of 8 )

Een wandeling van een halfuur in normaal tempo met plaspauze's ed. is echt niet te veel voor een jrt pup.

Crystalgek, een pup kent idd geen stop in de zin van ' nu uitrusten want ik moet nog terug'.
Maar wel in de zin van 'ik ben moe, ik ga slapen'.
En tuurlijk is de pup na zo'n wandeling moe, en zal dan dus ook gaan slapen/rusten.

Kleine hondenrassen zijn trouwens maar tot 8 maanden 'pup' daarna worden ze toch wel als adult berekend. ( ook qua voer dus )

Verder las ik nog iets over Patella luxatie.
Bij de ontwikkeling hiervan speelt meer de rol van de erfelijke aanleg ( aanleg, dus niet de aandoening zelf! ) dan de lichaamsbeweging.
Dit in tegenstelling tot HD.


Fairie, ik vind een wandeling van 1.5 uur mee lopen wél te veel van het goede hoor..

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 00:27

als je in zijn tempo loopt linda is er niks aan de hand toch? lijkt me niet dat je hem al rennend aan het riempje meesleurt Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 01:20

Er is idd een verschil tussen grote en kleine honden Miep, maar dat betekent niet dat je veel meer kan doen met kleine hondjes.

Daarbij, vergeet de terug weg niet, dus 30 plus 30 is 60 minuten.
En wat doet hij ondertussen?
Als hij echt moe is, zal hij wel gaan slapen als hij daar de kans voor heeft, maar lang niet alle puppies zijn dan moe.
Maar moe zijn en overbelasting is een verschil, moe zijn merk je direct, de gevolgen van overbelasting merk je later wel.
Een hond hoeft niet moe te zijn om overbelast te worden.

De regel van een jaar en de 5 minuten per maand kun je volgens mij toch het beste aanhouden.

Pellie, het heeft er niks mee te maken of je de hond nou meesleurt of niet, daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat hij overbelast wordt.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 07:20

Chrystal-gek schreef:
een puppy weet meestal niet waar zijn grenzen liggen, ook niet in het spelen met andere honden, hij gaat maar door, in principe tot hij er bij neervalt Knipoog .


ik realiseer me dat het om een jackie gaat en daar heb ik geen verstand van, maar bovenstaande is ZO waar ! Ik heb een boxer pup gehad en tuurlijk de HELE wereld is leuk!!! Maar inderdaad, erg korte wandelingen, dat langere komt later wel. Mijn eeste reactie is dan ook:"te lang" maar nogmaals; van jackies zal het inderdaad misschien anders zijn dan bij grotere honden....

Maar zijn enthousiasme is dus geen graadmeter... Knipoog

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:19

Waarom zou je dingen forceren? Al is een hond groot of klein, alles waar TE voor staat is gewoon niet goed! Behalve TE voorzichtig in dit geval.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:55

Mijn vorige hond (mechelaar X Whippet) ging vanaf 8 maanden dagelijks langs de fiets mee naar stal. Als we gingen buitenrijden ging hij ook mee. Deze hond had een berenconditie en zag er erg goed uit.
Toen we op 7.5 jarige leeftijd foto's lieten maken van zijn hele rug (vanaf de staart tot zijn schouders)en zijn knieen was daar geen enkele slijtage op te zien.

Het is van belang om je hond in ieder geval goed voer te geven. Dat zijn de bouwstoffen. Deze hond heeft vanaf zijn puppytijd altijd goed voer gehad.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:25

Als je wandelt echt niet! Als ie geen zin meer heeft kapt ie er wel mee.

Als ie ouder is kan ie in mijn ogen ook wel mee lopen aan de fiets!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:33

Ik denk dat jou hondje het wel aan kan en dat het weinig kwaad kan(Yorghos)
Maar die hond van 16 weken van Fairie met 1,5 uur wandelen lijkt mij echt niet goed.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:31

Joyce schreef:
Maar die hond van 16 weken van Fairie met 1,5 uur wandelen lijkt mij echt niet goed.


Dat lijkt mij ook niet. 16 weken is erg jong voor z'n lange wandeling. Ik hoop niet dat ze later of na een tijdje last van haar heupjes gaat krijgen. Scheve mond

Als je in een rustig tempo met jouw hondje wandelt Yorghos en hij heeft na de wandeling geen last van zijn heupjes dan kan het denk ik geen kwaad. Met de leeftijd van 6 maanden kunnen ze dit meestal wel goed aan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Butterfly, chocky84, desireeee_x, Eapy, fleurtjeuh, Googlebot, Kim1300, Liselot, Loretta, Love_Rosie, Malissaa1, Mrskiwi, purny, verootjoo, xrobbiee, xSannee en 59 bezoekers