Brand in stallen Summerwindfarm, USA

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Brand in stallen Summerwindfarm, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 15:59

Ik zat net even bij de AQHA te kijken. Ik las dat daar afgelopen zondagochtend een brand is geweest bij de Summerwind Farm in Damascus, Maryland.
Er zijn 25 QH's om het leven gekomen bij deze brand. Paarden die bij een internationale reiningcompetitie waren betrokken. Er zijn van genoemde paarden geen namen vrijgegeven.

Ik vond dit een afschuwelijk bericht en kon het dan ook even niet voor me houden. Verdrietig

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:02

Wat afschuwelijk!! Lijkt mij ook verschrikkelijk voor de eigenaren!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:32

Vreselijk zeg.
google
Stuk tekst van een ander forum:
Citaat:
(I am posting the text below because you would have to login to the website to see it otherwise)
From the WashingtonPost.com:

25 Show Horses Die in Md. Barn Fire
Summerwind Farm Specializes in Training Competition Animals
By David Snyder
Washington Post Staff Writer
Monday, February 23, 2004; Page B01


An early morning fire destroyed a Damascus horse barn yesterday, killing 25 show horses and devastating much of a farm known as a premier training ground for competition quarter horses.


A 1,000-square-foot aluminum barn at Summerwind Farm, in the 10900 block of Moxley Road in rural Damascus, was leveled. The blackened bodies of about a half-dozen horses could be seen in the charred wreckage yesterday. Others were covered by blackened timbers and twisted metal.

"They were beautiful horses," Linda McKenna, 44, of Montgomery Village, said as she stood nearby yesterday. "For this to happen is just heartbreaking."

Authorities have not determined the cause of the fire or where it started, said Pete Piringer, spokesman for the Montgomery County Division of Fire and Rescue Services. By the time firefighters arrived after 6 a.m. yesterday, the barn was engulfed in flames, Piringer said.

"It was practically burned down by the time we arrived," he said.

Officials estimated that the blaze caused as much as $500,000 in losses, including the horses. The structure included office space, two tack rooms, storage areas for sawdust and hay, and 33 stalls for horses, said Edward Kerman, attorney for Summerwind owner Robert LaPorta.

The fire was reported by a motorist who had spotted smoke in the area, Piringer said. About 90 firefighters from Montgomery, Frederick and Carroll counties responded to the fire, which was extinguished by about 7:30.

Kerman said the farm shows horses internationally and buys, sells and breeds horses. The horses killed varied in value from a few thousand dollars to more than $100,000.

"They're the top barn between Florida and Maine," said McKenna, who owns a quarter horse, Dunny, that she and her husband Tom, 52, board at Summerwind. "It just makes you sick to see this."

At the time of the fire, Dunny and about a dozen other horses were in stalls many yards from the main barn. The Summerwind compound includes a house and three barns, the largest of which was hit by the fire.

Tom McKenna, wearing a broad cowboy hat, dabbed at tears with a handkerchief as he turned away from the wreckage.

"They were beautiful horses," he said.

The area was still smoldering yesterday afternoon as LaPorta surveyed the damage along with several associates and friends.

"Fifteen years," LaPorta said, noting how long the farm has operated. "It's devastating."

Trainer Richard O'Toole walked through the debris wearing blue coveralls and heavy work gloves.

"I lost three saddles, but that's just a little deal," O'Toole said. "These horses meant a lot to these people. Most of us are in this business because we love horses, so when you look at 25 horses dead here, it affects you."

LaPorta had been in Florida at a horse show yesterday morning when an employee called to tell him about the fire. He immediately flew back to Washington.

Summerwind is known for training reining horses, which are ridden with Western-style saddles and run competitions consisting of many hairpin turns. The farm boards and trains quarter horses, which are bred to be sprinters.

Summerwind is home to more than 30 National Reining Horse Association world champions and has participated in demonstrations at the National Horse Show in New York and the International Horse Show in Washington, according to www.equine.com, a horse enthusiast Web site.

The building that was destroyed was in a rural area of Damascus that is dotted with horse farms and expansive suburban homes on large lots.

"You put them in a stall to protect them, but at the same time that means they can't get away if they need to," McKenna said.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:48

Summerwind Farm eigenaren zijn Bob en Debby LaPorta en trainer daar is Dutch Chapman. Deze 3 mensen zijn alle 3 NRHA World Champions.

De hengst A Smart Enterprise is ook van hen, dit paard was de 2003 Open World Champion.

Ik moet er niet aan denken wat er aan toppaarden verloren is gegaan en hoeveeln verdriet ze ervan moeten hebben. Vreselijk......

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:55

getver,super zonde van de paarden.

Voor mij is dit toch wel een van de ergste nachtmerries,die je kan overkomen in de stal;vooral "je staat erbij en kijkt erna",.....getver... Huilen

Sterkte voor al de mensen die hierbij betrokken zijn.(niet dat ze dit zullen lezen).

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:31

Mij kan het weinig schelen of het toppaarden waren of niet, ik krijg er toch wel kippenvel van. Paarden die gewoon maar eventjes verbranden.... ik wil er niet over nadenken, echt verschrikkelijk, afschuwelijk. Het verdriet wat die mensen moeten dragen is ook ondragelijk, nog maar niet te denken aan de financiele kant.
Damn...... ik heb er geen woorden voor.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:51

Ik moet er niet aan denken. Het idee dat je paard omkomt in het vuur en de rook en je er zelf helemaal niets meer aan kunt doen. Ik wil me niet voorstellen wat de paarden door hebben gemaakt daar. Ik heb het misschien te snel gelezen en er daardoor overheen gelezen, maar zijn er ook nog paarden levend uit deze brand gekomen of hebben alle dieren het niet gehaald? Wat een nachtmerrie moet dit zijn voor de eigenaren van de ranch en van de paarden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:53

Is er trouwens al iets bekend over hoe de brand is ontstaan? Meestal wordt daar meteen onderzoek naar verricht, maar ik kan begrijpen dat het er in deze dramatische situatie niet veel meer aan toe doet. Je krijgt je ranch en je paarden er toch niet meer van terug. Afschuwelijk...

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:02

gera schreef:
Is er trouwens al iets bekend over hoe de brand is ontstaan? ...

Citaat:
storage areas for sawdust and hay

Zou dus broei kunnen zijn, of een stofexplosie. Maar het blijft gissen en de paarden krijg je er niet mee terug.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:07

Wat erg zeg! Hoe kan het dat een motorrijder de brand als eerste opmerkte? Hebben die mensen geen brandalarm en/of sproeisysteem in de stallen?
Doodgaan door brand is volgens mij een van de ergste manieren om dood te gaan. Verdrietig

14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:46

ja lijkt mij ook de ergste dood verbranden Boos!. Wat vreselijk dat dat is gebeurt zomaar zoveel paarden weg. Echt oneerlijk

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:05

Echt heel erg zeg Verdrietig

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:40

wat erg.
echt zielig.
het zal je zelf eens over komen

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:44

Vreselijk!! Heel erg dat er 25 prachtige paarden overleden zijn in die brand! Lijkt me vreselijk om op die manier je paard te moeten verliezen. Maar ik verbaas me dat er daar niemand in de buurt was. Een stal vol met 25 paarden, dan zou je toch denken dat er altijd wel iemand daar rondloopt of aan het werk is? Dat een motorrijder er dan veelste laat achter moet komen. Hoe dan ook... Heel triest dat dit is gebeurd.

Citaat:
Doodgaan door brand is volgens mij een van de ergste manieren om dood te gaan.


Ik heb daar eens iets over op discovery channel gezien. Dat schijnt wel mee te vallen, omdat je eerst stikt in de zware rook.

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:45

Ps. Monique (Monnik) had daar bij moeten zijn! Knipoog

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 21:37

Ik had, toen ik het net had gelezen, een beetje een gevoel van dat zou heel goed brandstichting kunnen zijn geweest. Waarom weet ik niet. In ieder geval wordt er onderzoek naar gedraaid. De uitslag zal vast ook wel openbaar gemaakt worden.
Het is een groot verlies voor de eigenaren. Stikken in rook of verbranden moet zo'n beetje de ergste dood zijn die er is. Moet er niet aan denken wat de hulpverleners en anderen daar aan hebben getroffen.
De machteloosheid...