Privéles op vrijdag --> verstandig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Privéles op vrijdag --> verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 12:27

Wat vinden jullie?
Is privéles nemen op een vrijdag verstandig of niet?
Ik bedoel: met privéles zet je je paard meestal wat harder aan het werk dan normaal, of in elk geval anders. Als je dan de volgende dag wedstrijd hebt (wat vaak zo is) is misschien de kans op spierpijn bij je paard groter.
Of je paard loop de dag na dat je les hebt gehad meestal niet fijn.
Toch komt vrijdag wel goed uit, ivm school enzo...

Wat zouden jullie doen? Wel of geen privéles op vrijdag?

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:31

ik zou een dag voor een wedstrijd niet heel hard gaan werken,spaar je ,en zijn/haar energie liever voor je wedstrijddag

SassieSjaak

Berichten: 2250
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:34

Ik denk indd ook dat je dat beter op woensdag kan doen precies is het midden van de week, zeker als je in het weekend een wedstrijd heb is dat niet echt lekker voor je paard als hij spierpijn heeft.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:37

Ben het wel met Plucker eens, maar een voordeel van les op vrijdag hebben is dat je met je paard nog even goed kan rijden onder toezicht van een deskundig iemand. Zelf heb ik op vrijdagmiddag groepsles, met andere mensen met prive paarden.Dat is ook fijn als je de volgende dag wedstrijd hebt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:39

Ik zou idd het paard niet volop in het werk zetten de dag voordat je een wedstrijd hebt. Ik denk dat je beter kunt proberen een andere dag te krijgen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:40

Ik zou het even met de instrukteur overleggen en dan de basis in de les bevestigen........ meer niet

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 12:43

De privélessen die ik krijg zijn vaak inderdaad ook behoorlijk intensief, vandaar dat het me ook niet zo heel verstandig lijkt, en die intensieve lessen heb ik ook gewoon nodig.
Ik heb nu les op een dinsdag, dat vind ik weer net te vroeg in de week eigenlijk, dan duurt het nog zo lang voor het zaterdag is, en kan je misschien ook weer net te veel veranderen.
Het wordt voor mij kiezen tussen een disdag of een vrijdag..

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:48

Heb je idere week op zaterdag wedstrijd? Want anders kun je de weken dat je geen wedstrijd hebt gewoon doortrainen en de keren dat je de dag erna wedstrijd hebt gewoon goed bevestigd rijden, zonder meer en nieuwe dingen te gaan oefenen.
Het schijnt (volgens... een bewegingswetenschapper die aan de uni van Maastricht onderzoek doet naar bewegingsleer, training etc bij paarden, heb ik pas een presentatie van gezien) spierpijntechnisch het beste te zijn als je de dag voor je wedstrijd met normale intensiteit traint, alleen eventueel de duur wat korter, als ik het me goed herinner. Dat wil zeggen, gewoon rijden, de normale oefeningen vragen , alleen eventueel iets korter, dus 50 minuten ipv een uur.
Rust op de dag voor je wedstrijd schijnt spiertechnisch fout te zijn en dan haal je er in principe op je wedstrijd minder uit dan er in (zou kunnen) zit(ten).

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 12:54

Soms heb ik ook op zondag wedstrijd, maar ik moet echt een bepaalde dag vastleggen met mijn instructrice anders komt er niks van terecht.
Dat van die spieren geloof ik inderdaad ook wel, lijkt me vrij logisch, maar ik vind het zo zonde van mn les om gewoon een les bevestigd te rijden, komt er meestal toch niet van omdat we dan te veel moeten verbeteren Knipoog

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:58

Ik zou de dag voor de wedstrijd toch niet al te intensief gaan rijden..Zelf reed ik een dag voor de wedstrijd alleen even los..Wat overgangen,ontspannen voorwaarts neerwaarts..Simpel wat losmaken dus.Een half uurtje/3 kwartier ongeveer..
Succes zaterdag!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 13:00

Ik hoef aankomende zaterdag niet te starten hoor, dit is even gewoon voor het algemeen, ik kreeg de keus tussen lessen op dinsdag en op vrijdag.. Zelf zit ik liever op de woensdag, maar dat zit er helaas niet in..

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:14

ik zou je paard ook niet zo veel laten inspannen, neem gewoon een rustige les en bespaar de energie voor de dag erna Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:16

Ik had eerst ook altijd les op zaterdag en zondags regelmatig concours.

Ik heb het nooit als onprettig ervaren, vaak ging het dan juist wel goed omdat je alle puntjes in de les nog ff aan bod hebt laten komen.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:16

ik zou ook een dag van te voren niet al te veel van je paard gaan vragen.
misschien kun je het wat eerder in de week doen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:20

Ik zou kijken naar je paard, hoe is hij de dag nadat je les hebt gehad? Merk je dan dat hij spierpijn heeft of loopt hij juist beter of hetzelfde dan normaal?

Is je les echt veel intensiever dan je training? Ik neem aan dat je de puntjes die je in de les hebt meegekregen ook meeneemt in je training.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:05

Ik heb ook op vrijdagavond priveles, zaterdagochtend les op de ponyclub, en dat vind ik juist heel fijn voor een wedstrijd. Je paard is dan lekker los, kan nog eventjes de puntjes op de i zetten. En je weet waar je de volgende dag extra op moet letten.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:17

Ik les ook op vrijdag en dat is echt geen probleem, als je het dan wat rustiger aan wilt doen kan je dat toch zeggen. + je kunt dan mooi nog ff de puntjes op de I zetten.

Oeps zie dat Emeraldo hetzelfde al zei. hihihi

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:19

Ik heb de laatste tijd regelmatig op vrijdag prive-les, dan zaterdag een rust/longeer-dag en dan op zondag wedstrijd. Gaat prima Haha!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:53

Tja, net wat je wilt... Bij mij werkte het juist heel goed om vrijdag les te hebben en zaterdag wedstrijd. De dag voor de wedstrijd ben ik vaak al iets zenuwachtig en met les heb ik dit juist niet. Dan nemen we gewoon alles lekker door en dat werkt super. Heb dan 45 minuten les met ontspanning tussendoor. Aan mijn protocollen kon je juist aflezen of ik dag ervoor les gehad had (waren de punten altijd hoger..).

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 20:58

Ik heb het ook op vrijdag! Rijd op dit moment nog geen wedstrijden maar ik denk dat ik het dan ook gewoon zo laat! Nog even alles doornemen. Ze is zowiezo altijd hyperactief dus ik denk juist dat het wel goed is voor ons Knipoog