Wat kan ik al met Chester doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 21:52

Chester is een Shire hengst van anderhalf.
Ik wil hem pas wanneer hij 3 á 4 jaar is inrijden, dus ik heb nog een poosje te gaan.
Hij is ingeschaard geweest en is nu weer lekker thuis.
Hij staat overdag de hele dag buiten met 2 pony's en vermaakt zich kostelijk.

Ik vroeg me opeens af wat ik nu eigenlijk al met hem kan gaan doen?
Ik wandel wel eens met hem, poets hem wel eens maar voor de rest weinig... Verward
Iemand ideetjes?
Zoals vrijspringen? Dat is denk ik nog te vroeg?
Maar vrijheidsdressuur lijkt me ook best leuk, hij is heel nieuwschierig en leergierig, dus ik denk dat hij het best leuk zou vinden.
Geef me eens tips bokkers! Clown *LOL*

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:58

springen lijkt me idd nog veels te vroeg. kan hij al voetjes geven?? erg belangrijk bij zo'n reus!! netjes stilstaan? ook belangrijk. tja wat nog meer? lekker in t land laten staan zou ik zeggen. hij vermaakt zich daar uitstekend en krijgt er ook manieren door

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:17

Weinig! (als je nog lang plezier van hem wilt hebben)

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=1&17

Zeker zo'n reus is nog volop in de groei, die moet je echt nog niet gaan belasten.

Wat je wel zou kunnen doen is fatsoenlijk leren meelopen, leren vaststaan (ook alleen!), voetjes geven. En als hij vaststaat, pasje naar voren, pasje naar achteren, pasje opzij. Handig als je er langs moet en hij staat in de weg ofzo. Op een lichte aanwijzing opzij in plaats van dat je zo'n grote lummel opzij moet duwen (lukt je toch niet).
Misschien kun je hem ook al mak maken voor enge dingen. Leg eens een deken op de grond als je met hem wandelt. Paraplu's, muziek, ritselend plastic etc. Leg ook eens een deken op z'n rug, weet 'ie alvast dat 'ie daar niet door wordt opgegeten. Keertje een singel omdoen (elastisch) zodat hij alvast went aan de druk op die plek.
Overdrijf het niet, 2x in de week hooguit een half uurtje is zat, langer kan hij z'n aandacht er toch niet bijhouden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:21

manieren leren en hem in het land zetten bij leeftijdsgenootjes zetten en nix meer met hem doen!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 11:28

Tsja Steef, dat op het land zetten zou ik best willen, maar daar hebben we de mogelijkheid niet echt voor. Ook heeft de veearst afgeraden Chester met rotweer op land te laten. We hadden hem namelijk al een paar maanden op een heel groot weiland staan met 3 andere hengsten en dat was perfect. Maar de veearts zei, dat het met echt koud en nat weer, hij weer richting stal moest, zoals nu.
Hij loopt de hele dag buiten, en alleen s'nachts komt hij weer binnen.
Is dat zo slecht dan?
Tsja achteraf gezien hadden we beter een driejarige kunnen kopen, maar ja nu hebben we dus een anderhalf jarige. Scheve mond\
En daar wil ik het beste van maken.
Zodra het weer beter wordt, gooien we hem weer dag en nacht buiten, dat wel hoor. Ik wil hem zo min mogelijk op stal hebben.

Hij loopt overigens al braaf aan de hand mee, volgt me echt overal, hoe eng het ook is. Ook kan hij de voorste voetjes al geven (met de achterste krijg ik een knal *LOL* ) en heeft hij al eens een minuutje een dekentje opgehad.
Voor de rest af en toe eens poetsen. Vaststaan heb ik nog niet geprobeerd. Afspuiten en wassen etc. wel.

Tsja, waar ik eigenlijk mee zit, is wat Steef zegt. Moet ik hem dan toch naar Friesland of zo inscharen? Verschilt dit niet per paard? Ik denk zelf dat het bij Chester niet uitmaakt, groeien doet ie wel!!
*LOL*
Hij is nu al namelijk dik 1m60!! Bloos *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 11:43

Anneke, heel even een ander vraagje: je zegt in je bovenste bericht dat je hem "pas" met 3 a 4 wilt inrijden, maar een Shire rij je toch pas later in dan bv een WPN'er? Of zit ik er nou langs?
Ik heb vroeger wel eens met een Shirefreak zitten babbelen, en die zei volgens mij dat Shires pas met hun vijfde ingereden werden, ivm hun grootte? Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 11:57

Volgens Vrijheidsdressuur expert Nathalie Penquitte niet met VD beginnen voor het 2e levensjaar

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 12:05

Sonja, de meningen zijn daar heel erg over verdeeld, maar het liefst zo laat mogelijk.
Je kunt er met zijn derde jaar wel al op gaan zitten etc. Maar met zijn vierde mag je pas wat intensiever gaan rijden.
Dat is ook mijn bedoeling. We gaan hem eerst sowiso voor de kar spannen, dus dat inrijden zal wel uitgesteld worden. Maar op zijn 5e vind ik erg laat...
Ze groeien overigens wel door tot hun zevende/achtste.

Tsja ik overhaast zeker niets, echt niet.
Ik wil hem het liefst zo lang mogelijk kind laten blijven. Lachen
Dus ik denk erover hem in het voorjaar weer voor een lange poos in te scharen, zoals dat heet. Schijnheilig

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:43

Anneke schreef:
Chester is een Shire hengst van anderhalf.
Ik wil hem pas wanneer hij 3 á 4 jaar is inrijden, dus ik heb nog een poosje te gaan.
Hij is ingeschaard geweest en is nu weer lekker thuis.
Hij staat overdag de hele dag buiten met 2 pony's en vermaakt zich kostelijk.

Ik vroeg me opeens af wat ik nu eigenlijk al met hem kan gaan doen?
Ik wandel wel eens met hem, poets hem wel eens maar voor de rest weinig... Verward
Iemand ideetjes?
Zoals vrijspringen? Dat is denk ik nog te vroeg?
Maar vrijheidsdressuur lijkt me ook best leuk, hij is heel nieuwschierig en leergierig, dus ik denk dat hij het best leuk zou vinden.
Geef me eens tips bokkers! Clown *LOL*




je mag pas met vrijheidsdresuur beginnen als ze 2.5 zijn
anders snappen de hersens het niet ofzo.
maar ik ging oefenen met buigen met de tinker van mezus
1 keertje maar
en nu blijft die het doen, dus bij hem doen ik het nooit meer.
Volgend jaar ga ik het bij me shet doen
het lijkt me ook zo gaaf. om ze te leren zitten ofzo

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Wat kan ik al met Chester doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:12

vrijheidsdressuur kan welmaar dan niet zware dingen. je kan hem bijv rondje laten draaien of voetje geven. kusje geven, nee schudde dingen vasthouden.
verder kan je bijv al beginnen met trailer laden. desnoods klein stukje rijden dan ergens lekker gaan wandelen en dan weer terug erin en terug naar stal

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Wat kan ik al met Chester doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:30

Niet zoveel dus.

Vrijheidsdressuur is het verstandigste om pas na de 2,5 mee te beginnen, als ze jonger zijn kunnen ze het toch nog wat moeilijker verwerken (hetzelfde als je een kindje van 3 jaar in groep 8 zet) en heb je kans dat je paardje alleen maar juist heel erg gefixeerd raakt op de beloning en dus happerig wordt.

Poets hem lekker af en toe, ga een beetje met hem wandelen, maar pas op, hij zal ook gaan puberen en hij is natuurlijk veel sterker dan jij, dus als je langs de weg gaat lopen, doe voorzichtig! (ik spreek uit eigen ervaring met een 2 jarige die zich lostrok en over de weg galoppeerde :S terwijl hij daarvoor altijd super braaf geweest was).
Ga hem vast wat aan enge dingen laten wennen, zoals een zeil (klapperend), een paraplu etc.
Maar het belangrijkste: laat hem gewoon paard zijn en opgroeien met zijn vriendjes, je hebt straks als hij oud genoeg is, nog tijd genoeg om vanalles met hem te doen!

DFromHeaven

Berichten: 26
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Wat kan ik al met Chester doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:38

je kan m t beste nog n tijdje lekker veulen laten. af en toe n keer aan het haster laten lopen n borstelje er overheen of n keer n voetje geven kan best. maar meeste van de tijd gewoon lekker op de wei laten staan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat kan ik al met Chester doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:41

Hallo? Waar zijn we helemaal mee bezig? Topic is van 2001?


Slotje graag...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Wat kan ik al met Chester doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:40

Bij deze een slotje.