Pony laat zich vallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Pony laat zich vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 13:09

De titel zegt het al een beetje ik ga morgen voor twee maand een haflinger merrie van 14 jaar rijden maar het grote probleem is ze laat zich steeds vallen onder het rijden op de meest rare momenten laatst deed ze het zo in de galop..

Levensgevaarlijk natuurlijk, wat kun je beste doen om dit op te lossen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:11

Ik ken een 3 jarige merrie die dat deed en die bleek uiteindelijk haar rug op 2 plaatsen gebroken te hebben. Het kan gewoon een truc zijn, maar ik zou bij een paard dat zich zo op de grond laat vallen echt eerst aan lichamelijke problemen denken.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 13:13

Dat hebben ze al gedaan ze is kern gezond, niks mee aan de hand. en nu?

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:33

Haar voorwaarts rijden... meer weet ik eigenlijk ook niet te verzinnen. Anders denk ik toch dat je anders er iemand professioneel naar te laten kijken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:35

Zijn dit geen epileptische aanvallen? Of soms een teken van ataxie?
Ik kan me niet voorstellen dat hier opzet in het spel is...dat paard heeft duidelijk ergens last van.
Is er al gekeken of er een hersentumor zit?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 13:38

Nou ze is juist super voorwaarts, maar op een gegeven moment laat ze haar hoofd zakken legt ze scheef langs haar heen en gaat liggen..

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:40

Niet kopen is mijn advies

wel degelijk is er iets met het paard aan de hand..

normaal is het niet dat een paard zich laat vallen( is een vlucht dier)!!!

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:44

Volgens mij gaat ze dat paardje niet kopen hoor.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 13:52

Nope alleen het proberen eruit te rijden.. eerst maar even kijken wat ze bij mij doet..

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:02

wat raar? Ik het vroeger 1 keer meegemaakt op een manege, ik reed net dus pony was lekker aan t klieren en ging ineens liggen?
Maar weet niet waarom hij dat deed.
Ik zou haar toch nog eens na laten kijken want zomaar ineens gana liggen vind ik heel vreemd. Zeker in de galop, het lijkt me geen verzet een paard zal zichzelf denk ik niet opzettelijk in de galop laten vallen. Heel vreemd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:09

pearl_tje schreef:
Nope alleen het proberen eruit te rijden.. eerst maar even kijken wat ze bij mij doet..


Ik zou het paard als eerste door de molen laten halen voordat ik er op stap. Wellicht heeft ze echt een lichamelijk probleem, dan is het pure dierenmishandeling om er op te gaan zitten om het er uit te rijden. Wat doet het paard op de wei? Wat doet het paard aan de longe? Krijg je er zadel en spullen bij?

En doe ik godsnaam voorzichtig (helm op en bodyprotector aan) als je er wel op mocht stappen...

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:12

Vast geen gedragsprobleem, een paard doet zichzelf ook niet graag pijn. Ik kende eenm pony die het deed, die bleek heel erge gewrichtsproblemen te hebben, hij is afgemaakt (was nog maar 5).
Laat het beest nakijken, of laat die mensen het doen en pas op jezelf!!!

Doet ze het ook aan de longe?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 14:12

De veearts heeft gezegt dat ie super gezond is.. Zadlemaker erbij geweest zadel ligt super aan de longe doet ze niks en in de wei ook niet..

Ach probeer het gewoon morgen.. maar voorzichtig zal ik zeker doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:13

Ik zou er persoonlijk dus mooi niet opstappen. Straks breek je je nek nog. En wat levert het je op? Extra bosje rozen op je graf en twee extra tranen? Nee dank je....

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:13

ow sorry niet goed gelezen..

dan heel veel succes er mee joh

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:16

Ik zou proffesionele hulp zoeken, dit is echt levensgevaarlijk!
en zeker: heel erg voorzichtig zijn!
succes.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:18

Dat paard hoort in handen van een prof. En kan een DA in dat koppie kijken? Misschien heeft ze wel een hersentumor, en epileptische aanvallen kan een DA ook niet constateren als ze na een epileptische aanval weer vrolijk op de wei rondhuppelt.

Wat Sonja al zei: geen enkel paard is het waard om je nek op te breken. Echt, geen enkel!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 14:21

Nee maart mijn punt is nog steeds er heeft laatst een groeter iemand op gereden en dan doet ze het niet, je gaat er mee weg voor de kar en ze doet het niet, en je gaat buiten rijden en ze doet het niet..

En als je in de bak gaat rijden doet ze het wel Verward

Das toch raar..
En volgens mij heeft ze echt geen rare dingen alleen helemaal geen zin..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:25

Wat voor een ruiter zit er normaal op? Maat, leeftijd, niveau van rijden?

Hoe groot is de kans dat ze in haar oude fouten vervalt als jij er na 2 maanden weer afstaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:36

Pearltje, dat klinkt inderdaad als een ernstige vorm van staken. Maar als een paard echt ZO erg niet voor mij wil werken, dan ga ik er ook niet opzitten. Dan gaat 'ie maar lekker wat anders doen of van mijn part de hamburgers in, maar ik zou niet vrijwillig m'n nek gaan breken voor zo'n beest. Eentje die ZO ver gaat in z'n staken, die krijgt van mij z'n zin en hoeft met mij de bak niet meer in...

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-04 14:39

Cassidy schreef:
Wat voor een ruiter zit er normaal op? Maat, leeftijd, niveau van rijden?

Hoe groot is de kans dat ze in haar oude fouten vervalt als jij er na 2 maanden weer afstaat?


Er zit een jongetje van 11 jaar op maar die kan haar gewoon nog net niet aan en misschien ligt het daar wel aan

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 12:13

Wat ik zou doen is een dierenarts laten kijken. Het kan een streek zijn, maar het kan ook iets heel ernstigs zijn, zoals een botbreuk! Je kan je pony moeilijk omhoog trekken, je kan er echt weinig aan doen. Ik zou eerst de oorzaak proberen te vinden. Laat wel aan je Haflinger merken dat je het niet pikt als ze dat doet, 'hee' roepen. Maar als het zo is dat het iets lichamelijks is, is het niet goed. Dan kan je pony er zelf ook weinig aan doen. Veel succes ermee. En wees voorzichtig! Want het kan best gevaarlijk zijn!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 12:52

Hij is niet van mij en ik ga er ook niet meer op niemand meer hij gaat alleen nog voor de kar wandt dan doet zij het gewoon niet meer.. beste oplossing Haha!

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:44

Mijn pony liet zich tijdens het inrijden op de ruiter vallen. Ik had haar toen nog niet gekocht. Bij haar was het puur verzet. Ze liet zich niet inrijden ondanks het feit dat dit met veel geduld en rust gebeurde. De fokker heeft haar toen voor de wagen gezet in de hoop dat ze wat handzamer zou worden en vervolgens heeft hij zijn zoon erop gezet die toen ZZ sprong.

Maar dat ze zich zo plotseling laat vallen vind ik vreemd. Ik krijg uit jouw verhaal het idee dat er misschien toch een medische oorzaak achter zit. Ik zou haar in ieder geval grondig door laten lichten door een veearts. Als medisch gezien alles in orde is zou ik er een professional opzetten. Het is een levensgevaarlijk probleem en om nou voor twee maanden het risico te lopen dat jij je nek breekt.......
Denk er nog eens heel goed over na!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:30

Ik heb ooit ook zo'n geval gereden..Dat paard was zeker 3 keer binnenste buitengekeerd,álles maar dan ook echt álles en iedereen is bij haar geweest om haar te onderzoeken...Iets lichamelijks kón het gewoon niet zijn...
Was dus nogal radicaal verzetten...
Wat ik deed als ze zich weer wilde laten vallen,is gewoon laten doen,zorgen dat je op tijd weg kunt zijn..Zodra dat paard lag, er bovenop gaan zitten..5 seconden zitten,weer (laten) opstaan,meteen weer opstappen,wegrijden en belonen..Heeft erg goed geholpen,zover ik weet heeft ze het nooit meer gedaan..