Shoppen voor (hoef)schoenen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Shoppen voor (hoef)schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 11:40

Ik heb om verschillende redenen ervoor gekozen mijn paardje hoefschoenen aan te laten meten en gisteravond zijn we bij Gerrit Smit in Rijssen geweest voor het maken van gipsafdrukken. Gerrit Smit maakt de hoefschoenen op maat. En omdat geen paardevoet hetzelfde is en die van mij nogal brede platvoeten heeft, heb ik gekozen voor maatwerk. Het kost niet veel meer dan andere hoefschoenen. Gerrit Smit verdient er trouwens amper aan en er gaan aardig wat uurtjes inzitten. Het is voor hem ook grotendeels hobby.

Dus gisteravond togen wij met paard en al naar Rijssen. Mijn vriend stond met de auto (achter mijn Twingo hang ik geen trailer) in de file en Laresse besloot niet zomaar de trailer in te lopen, dus met enige vertraging kwamen we dan toch nog aan. Een leerzaam avondje. Gerrit legde uit hoe het hoefgewricht werkt en heeft Laresse eerst bekapt. Toen ik vertelde dat ik zelf ook wil leren bekappen, gaf hij mij de vijl en zei: "Alsjebieft, mooi rond vijlen!". Dus dat heb ik al een keertje geprobeerd! Daarna kreeg Laresse plastic zakje om de onderbenen zodat het gipsverband waarmee de hoeven bekleed zouden worden niet aan de haren gaat kleven. Toen het gips hard was heeft Gerrit het heel voorzichtig open geknipt en hierin zal hij de gipsen afdrukken gieten. Ik hoop dat ik er ééntje mag houden! Daarna wilde hij haar even op de weg zien lopen. Ze kreeg aan de voorhoeven een paar bijna passende schoentjes aan en draven maar. In het begin liep ze een beetje te maaien met haar voorbenen en die rare pumps aan de hoeven, maar na een paar passen was ze er aan gewend en liep alsof ze nooit anders had gedaan. Zo kon Gerrit zien of ze enige afwijkingen heeft in het lopen zodat hij de schoen erop kan aanpassen. Zo krijgen paarden met artroseverschijnselen wat zachter rubber om de schokken beter op te vangen en bij paarden die strijken wordt de binnenzijde wat dikker gemaakt. Laresse liep echter gewoon goed in zijn ogen (wat heb ik toch een fantastisch paard!) en de hoefschoenen zijn nu in de maak. Over drie weken kan ik ze ophalen. Ik heb wel een paar meegekregen om even te oefenen met aan en uittrekken en om Laresse er al aan te laten wennen. Ik heb een paar foto's gemaakt en die zal ik hier binnenkort ook plaatsen.

O ja, Gerrit Smit heeft ook een site: www.smit-rijssen.nl. Hierop staat ook een heleboel uitgelegd over het hoe en waarom van beslag en hoefschoenen.


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:17

ik heb ook gehoord dat hoefschoenen wel beter zijn voor je paard, maar het lijkt me toch een raar idee.
wel leuk dat je helemaal uitlegt hoe het gebeurd is!
ben benieuwd naar de fotos!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:23

Bij mij op stal is ook iemand daar geweest voor hoefschoenen was ook heel tevreden. Als ik ze ooit nodig heb dan ga ik ze zeker daar ook aanschaffen. Vond ze er ook heel erg degelijk uitzien.


AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:54

Miro en ik zijn in September geweest. Toen gebruikte Gerrit nog kobaltblauw zelfklevende bandages Knipoog De gipsafdrukken krijg je thuis gestuurd met daaraan je schoenen (in mijn slaapkamer staan dus nu 4 gipsen voeten van Miro Tong uitsteken Haha!). We hebben de schoenen nu een half jaar en opzich bevalt het prima alleen Miro krijgt nog steeds wondjes van de randen...Dat met die kniekous werkt niet dus voor dat ik ga rijden smeer ik er een dikke laag uierzalf op zodat Miro makkelijk de schoenen inglijdt. 1 uur rijden is geen probleem maar ik ben bang dat endurance MET schoenen niet haalbaar aangezien je dan toch een uur of 3 onderweg bent. Als de schoenen versleten zijn ga ik toch vragen of ik de eerste soort schoenen kan krijgen (die met de rode strikjes Knipoog) Ben beniewd hoe ze jou gaan bevallen...let us know!!

**Look where all this talking got us baby!!**

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 14:22

Ik hoop dat die van mij zo goed bevallen dat ik er wel ritten van drie uur mee kan maken. Anders moet ik alsnog iets anders vinden. En ijzers wil ik niet. Mijn paardje heeft nog nooit op ijzers gestaan en heeft hele mooie gave hoeven. Bovendien hoop ik dat haar gewrichten met de hoefschoenen minder te leiden hebben dan met ijzers. Leuk dat je de gipsafdrukken krijgt! Ik laat ze niet opsturen. Ik woon redelijk in de buurt en haal ze lekker zelf op.

Waarom zouden die met de rode strikjes beter zijn voor Miro? zitten daar minder harde randen aan?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:21

Ik heb ook Smitjes, en je krijgt de gipsafdrukken idd erbij, met nog 6 nieuwe extra zolen. Je kunt er straks gerust 3 uren mee rijden hoor, en het is beter voor de gewrichten omdat het rubber meeveert zeg maar.
Bereid je maar vast voor op de eerste keer aan en uittrekken. Haha!
Dat kostte bij mij (met hulp van Janke) bijna een uur en m'n rug.
En het uittrekken wilde al helemaal niet, pas na 2 dagen waren ze weer uit Bloos! (dankzij Janke haar vader)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:31

Lindy schreef:
Ik heb ook Smitjes, en je krijgt de gipsafdrukken idd erbij, met nog 6 nieuwe extra zolen. Je kunt er straks gerust 3 uren mee rijden hoor, en het is beter voor de gewrichten omdat het rubber meeveert zeg maar.
Bereid je maar vast voor op de eerste keer aan en uittrekken. Haha!
Dat kostte bij mij (met hulp van Janke) bijna een uur en m'n rug.
En het uittrekken wilde al helemaal niet, pas na 2 dagen waren ze weer uit Bloos! (dankzij Janke haar vader)


Zijn die schoenen moeilijk of het paard? Haha!

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 15:38

gouda"]
[quote="Lindy schreef:
Ik heb ook Smitjes, en je krijgt de gipsafdrukken idd erbij, met nog 6 nieuwe extra zolen. Je kunt er straks gerust 3 uren mee rijden hoor, en het is beter voor de gewrichten omdat het rubber meeveert zeg maar.
Bereid je maar vast voor op de eerste keer aan en uittrekken. Haha!
Dat kostte bij mij (met hulp van Janke) bijna een uur en m'n rug.
En het uittrekken wilde al helemaal niet, pas na 2 dagen waren ze weer uit Bloos! (dankzij Janke haar vader)


Zijn die schoenen moeilijk of het paard? Haha!
[/quote]

Ha ha *LOL* , de "proefschoenen" kostte mij ook enige moeite, maar dat was slechts 2 minuten. Nou was die ene wel wat ruim... Ik hoop dus dat ik genoeg kracht heb om ze aan en uit te krijgen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:46

De schoenen waren moeilijk, Rinkja was heel braaf, ook al begon die er ook wel genoeg van te krijgen. Knipoog Uiteindelijk lukt het wel makkelijker, maar in het begin is het rubber nog heel stug.

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:31

Hebben jullie de Bit van deze maand al gelezen? Daarin staat een test over 4 verschillende merken hoefschoenen. Of die van dit topic er bij staan weet ik niet, maar geen van de hoefschoenen uit de test komt er echt goed vanaf.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 16:48

Ik heb het niet gelezen, maar m'n instructrice vertelde het. Ze zei dat ze ondanks wat minpunten op zich wel positief waren. Maar ik ben er iig blij mee, en op bokt heb ik ook heel veel goede verhalen gelezen.

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 17:07

dat klop. Ik kan er zelf ook niet over oordelen omdat ik geen hoefschoenen gebruik. Inderdaad heb ik ook op bokt de goede verhalen gelezen over de hoefschoenen. Tja........

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:45

Lindy schreef:
De schoenen waren moeilijk, Rinkja was heel braaf, ook al begon die er ook wel genoeg van te krijgen. Knipoog Uiteindelijk lukt het wel makkelijker, maar in het begin is het rubber nog heel stug.


Net als bij van die rubberbitringen of beugelblokjes die willen ook niet als ze nieuw zijn. Die kun je dan in warm water leggen maar denk die schoenen helaas niet. Weet ik alvast dat ik als ik ze koop vast ook wel hulp nodig heb. Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 18:45

Simmie schreef:
Hebben jullie de Bit van deze maand al gelezen? Daarin staat een test over 4 verschillende merken hoefschoenen. Of die van dit topic er bij staan weet ik niet, maar geen van de hoefschoenen uit de test komt er echt goed vanaf.

Nee deze stonden er niet bij.

deedee19

Berichten: 7928
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:16

Ik hoor ontzettend veel goede berichten over die man. Vippie heeft haar hoefschoenen daar ook gehaald. Ik had helaas geen vervoer er naartoe en heb nu easyboots waar ik ook heel tevreden mee ben. Veel plezier met je schoenen

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:22

Die Smit klinkt toch super hoor , lijkt me een fijn adres om je schoenen aan te laten meten , leuk ook dat je die gipspootjes mag houden

Is dat standaard , dat je er extra zooltjes bij krijgt ?

Dat zware aan- en uittrekken klinkt niet geweldig , ik neem aan dat hij daar ook nog wel een suggestie voor heeft ? Soort zelf-ontworpen schoenlepel ofzo Haha!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:37

gouda"]
[quote="Lindy schreef:
De schoenen waren moeilijk, Rinkja was heel braaf, ook al begon die er ook wel genoeg van te krijgen. Knipoog Uiteindelijk lukt het wel makkelijker, maar in het begin is het rubber nog heel stug.


Net als bij van die rubberbitringen of beugelblokjes die willen ook niet als ze nieuw zijn. Die kun je dan in warm water leggen maar denk die schoenen helaas niet. Weet ik alvast dat ik als ik ze koop vast ook wel hulp nodig heb. Haha!
[/quote]


Ja hoor, dat kan wel, wij hebben ze ook in heet water gedaan, daarna gingen ze wel wat makkelijker aan gelukkig.

Volgens mij zijn die extra zooltjes standaard, ik had ze niet apart besteld, maar kreeg ze er gewoon bij. Lachen

Het aan- en uittrekken is in het begin moeilijk, dat is wel lastig, amar je moet er gewoon even doorheen. De schoenen worden steeds soepeler, en je moet er zelf ook even handigheid in krijgen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:42

Dit is trouwens 1 van mijn gipshoeven Haha!

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:48

Oeh wat een platpoot Bloos! (zeker met dat hoofdje erachter , hihihi)

Stoer wel Haha!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 21:57

Spannend hoor! Ik heb sinds vrijdag de schoenen van Marquis en ben er tot nu toe erg blij mee.
Ik hoop dat je net zo blij zal zijn met die van jou!

Simmie schreef:
Hebben jullie de Bit van deze maand al gelezen? Daarin staat een test over 4 verschillende merken hoefschoenen. Of die van dit topic er bij staan weet ik niet, maar geen van de hoefschoenen uit de test komt er echt goed vanaf.


Die van Van Rijs stonden er inderdaad niet bij, maar ik vond de test erg summier. Ik vond dat er erg weinig informatie bij stond en volgens mij kan je dit soort tests en conclusies beter laten maken door een hoefsmid die ook open staat voor alternatieven dan voor alleen ijzers als beslag

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 12:16

Ik heb Gerrit Smit er over gesproken en ze hadden hem ook benaderd, maar hij kreeg de indruk dat de schoenen niet goed genoeg getest zouden worden. Hij zou dan ook bijvoorbeeld slijtage getest willen hebben. Toen hij hoorde welke hoefsmid erbij betrokken was, heeft hij gezegd niet te willen meewerken aan de test. Ik ken de hoefsmid niet, dus ik weet niet hoe die hier tegenover staat. Maar uit het artikel blijkt dat hij er niet echt voor open staat.

Ik vond het trouwens ook erg sumier. De wijze waarop de schoenen aansluiten is ook niet getoetst.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 12:29

pmarena"]
Die Smit klinkt toch super hoor , lijkt me een fijn adres om je schoenen aan te laten meten , leuk ook dat je die gipspootjes mag houden

Is dat standaard , dat je er extra zooltjes bij krijgt ?
[/quote] Heeft hij niet tegen mij verteld. Wel dat je ze bij hem kan bestellen en er door de hakkenbar onder kunt laten lijmen.

[quote="pmarena schreef:
Dat zware aan- en uittrekken klinkt niet geweldig , ik neem aan dat hij daar ook nog wel een suggestie voor heeft ? Soort zelf-ontworpen schoenlepel ofzo Haha!
Hij zei dat vaseline in de schoen smeren op de plek waar de hoefballen moeten komen vaak helpt. Ook helpt dat tegen schuren.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 12:36

Ik weet dat er hoefsmeden zijn (o.a. Fernand Geenen) die ook gipsafdrukken maken en die dan opsturen naar Smit in Rijssen. Hoef je niet zo ver te reizen met je paard.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 11:54

Ik heb mijn hoefschoenen inmiddels alweer een tijdje binnen en een hoop gedoe gehad. Ik kreeg ze moeilijk aan en nog moeilijker uit. Na overleg met Gerrit Smit heb ik mijn paardje eerst laten bekappen. Nog steeds kreeg ik ze niet aan. Gisteravond is Gerrit zelf langs geweest en hij kreeg ze uiteraard in no-time aan. Ik weer proberen, maar ik kom echt kracht te kort. Nu gaat hij de opening aan de voorzijde nog wat dieper maken zodat er meer ruimte is met aantrekken. Vanmiddag staan ze weer bij mij op stal. Ik ben benieuwd!
Anders toch maar overstappen op Marquis? Verward Hoor ik veel goede verhalen over.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:35

Citaat:
Anders toch maar overstappen op Marquis?


Of Dallmers Knipoog , daar heb je in elk geval het aan en uitrek probleem absoluut niet !!!!

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chanelle14, Esther, FCSA, OmgiliBot, Thrive, xRooss en 106 bezoekers